Sydänlihastulehdus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Amy
  • Aloitettu Aloitettu
Klatskin sanoi:
Ja itse asiassa CRP ei ole kovin hyvä sydänlihastulehduksen diagnostiikassa - yleensä se on koholla, mutta lähinnä altistavan infektion takia. CRP voi olla jo normaali, kun altistava infektio on talttunut, mutta sydänlihas ei ole vielä välttämättä toipunut.
Mutta sydänlihastulehdushan voi olla myös viruksen aiheuttama, ja virusinfektiothan eivät CRP:hen vaikuta. Joten ei kai normaali CRP ole mikään takuu siitä ettei sydänlihastulehdusta olisi? Vai?

Ja kertokaahan hyvät asiantuntijat, onko minun syytä pelätä sydälihastulehdusta, kun "sairaskertomukseni" on tällainen:

Flunssa teki viikon ajan tuloaan, olin hieman väsynyt ja lämpökin ehkä aavistuksen kohollaan (tätä minun on itse asiassa hankala sanoa, milloin lämpöni on kohollaan, sillä normaali ruumiinlämpöni on varsin korkea, 37 tai yli, mutta en aivan tarkalleen tiedä kuinka korkea kun ei terveenä tule yleensä mittailtua; käsittääkseni kuitenkin mun lämpö voi olla 37,3 ihan terveenäkin). En kuitenkaan malttanut jäädä lepoon kun ei tämän kummempia oireita ollut, vaan tein hiihtolenkkejä päivittäin. Viikko meni näin, kunnes flunssa sitten iski ihan oikeastikin, väsymys paheni ja 3-4 päivää oli kurkkukipua ja tukkoisuutta. Silloin oli sitten jo jäätävä lepoon ja jätettävä hiihdot. Räkätautivaihe meni kuitenkin ohi siinä 3-4 päivässä, mutta väsymys jäi sekä EHKÄ aavistuksen kohollaan oleva lämpö 37,2-37,6 (tosiaan paha sanoa voiko lämpöni terveenäkin olla jopa 37,5 kun tällainen "poikkeuksellisen hot":D kuitenkin olen). Kymmenen päivää levättyäni alkoi olo kuitenkin olla jo normaali (lämpö edelleen 37-37,5), ja aloitin taas hiihdot pidettyäni yhden "terveen" lepopäivän ennen sitä. Neljä päivää hiihtelin, olo ja jaksaminen lenkeillä oli ihan hyvä. Sitten kuitenkin väsymys iski takaisin ja lämpökin nousi hieman, ja pidin uudestaan kaksi päivää lepoa. Nyt olen tämän jälkeen hiihtänyt kahdeksana päivänä, olo on muuten terve, mutta lämpö edelleen vaihtelee päivittäin välillä 37-37,5 ja pulssi on näppituntumalta ehkä hieman normaalia korkeampi. YTHS:n terveydenhoitajalla kävin valittamassa flunssaani ja lämpöilyäni koko aikana yhteensä kolme kertaa, otettiin PVK, CRP kahdesti ja lasko - kaikki arvot normaaleja, flunssa oli siis viruksen aiheuttama eikä bakteeritulehduksia ollut. Viimeksi kävin tiistaina ihmettelemässä tätä lämpöä, kun ei kerran muita oireita enää ole, ja minulle sanottiin ettei siitä tarvitse huolestua jos kerran olo on terve ja urheilla voi olon mukaan. Nyt parin viime päivän aikana on kuitenkin ollut omituisia tuntemuksia rinnassa, pientä kipua ajoittain sekä rasituksessa että levossa (ei voimakasta, mutta lievää kipua eri puolilla rintakehää) ja sellaista jännää "sävähtelyä" ihan kuin saisi pienen sähköiskun. ONKO mahdollista, että minulle on kehittynyt sydänlihastulehdus kun en ole malttanut terpeeksi pitkään flunssan jälkeen levätä? Voisiko se muhia näin kauan piilossa? Olisiko se jo tullut "kunnolla" jos olisi tullakseen kun tässä nyt kuitenkin on taas yli viikon hiihdellyt ja edelleen hengissä on? Onko sydänlihastulehdus sellainen, että sen tosiaan sitten huomaa jos se on vai voiko se olla piilossa niin että viikon voi hiihtolenkkejä (suht rauhallisia, ei äärimmäistä rasitusta) tehdä ilman että tuupertuu ladun varteen?

Toivottavasti joku osaisi minulle vastata, olen nimittäin kovin huolissani nyt kun näitä outoja tuntemuksia ja pientä kipuilua rintakehässä on. En tiedä kehtaanko enää sinne YTHS:llekään mennä kun olen siellä jo kolmeen kertaan tämän flunssan takia rampannut...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Otettiinko sydänfilmiä? Multa otettiin, kun oli erään flunssan jälkeen syke omituisen korkea levossa. Lekuri sano, että sydänkäppyröissä tulehdus näkyis heti?!
Netin välityksellä ei edes oikea lääkäri osaa sanoa juuta eikä jaata sun tilanteesta. Pahintahan on toi asian kelailu, jokainen syke tuntuu sydikseltä ;-)) Sinuna kyllä lepäisin kunnolla varmuuden vuoksi.
 
Hiihtohirmu sanoi:
Mutta sydänlihastulehdushan voi olla myös viruksen aiheuttama, ja virusinfektiothan eivät CRP:hen vaikuta. Joten ei kai normaali CRP ole mikään takuu siitä ettei sydänlihastulehdusta olisi? Vai?

No ei, niinkuin aikaisemmin tulikin todettua. Ja itse asiassa kyllä virusinfektiotkin CRP:tä nostaa, joskin vähemmän kuin vastaavat bakteeri-infektiot. Ja voi CRP olla koholla ilman infektiotakin...

Ja onko syytä pelätä? Yritin lukea tekstiäsi, mutta pääni räjähti kesken kaiken. Ehkä kappalejakojen puute syynä?

Hiihtohirmu sanoi:
ONKO mahdollista, että minulle on kehittynyt sydänlihastulehdus

Kaikki on mahdollista.

Hiihtohirmu sanoi:
Onko sydänlihastulehdus sellainen, että sen tosiaan sitten huomaa jos se on

Kuten on varmaan tullut ilmi, ei sitä välttämättä huomaa. Ja pelkkä pieni sykkeen nopeutuminen kuumeen aikana ei sinänsä ole hälyttävää, sillä jo kuume itsessään nostaa sykettä.

Ei nuo sun oireet nyt niitä aivan tyypillisimpiä ole, mutta sinuna kyllä lepäisin silti kunnolla.
 
ite ollu flunssas 2viikkoa ja LIEVÄÄ lämpöä myös se pari viikkoa eli noin 37.3, tää on iha homo tauti, aamulla ei oo lämpöä mut sitte päiväl on taas. olo on ihan hyvä muuten mutta vähä rintaan pistää aina välil (aikasemmin nuoruudes ollu 2kertaa keuhkokuume). olen kotona vähä yrittäny pumpata rautaa mutta enpä taida enää tehä sitäkää, vittu jos täsä taas sairastuu pitempi aikaseen tautiin nii alta pois. Kouluun kyl aattelin huomen mennä ku ei tämä sillee estä mitää mut ei vaa toi lämpö taho lähteä millää. tyhmänä on viel tullu ryypättyä aika rankasti tää viikko. kattoa jos huomena kävis lekurilla jos ne jotai tajuis kokeita ottaa multa
 
Kun itse sydänlihastulehduksen syksyllä sairastin, niin kuume oli tosi korkea (40'C)alkuvaiheessa. Sen jälkeen oli pientä kuumeilua pitkän aikaa. Ehkä kuukauden tai enemmänkin. Ja kivut oli aluksi ihan järkyttävät. Niitä oli rinnassa ja selässä. Kovalla buranamäärällä kivut saatiin aisoihin. Eli minulla kyseinen tulehdus ei ainakaan ollut mitenkään "piilossa".

CRP oli korkea, sydänentsyymiarvot oli korkeat ja EKG:ssä oli muutosta normaalista. Eli niistä minulla ainakin näkyi kys. tulehdus.

Ja aika kauan siitä toipuminen kesti. 3 kuukauden päästä siitä kävin ensimmäisen kerran vähän urheilemassa. Vielä nytkin sydämenlyönti on jotenkin voimakas vaikka tulehduksesta on jo puoli vuotta.
Ja tuosta tulehduksesta tuli vielä jonkunlainen paniikkihäiriö kaupanpäälle. Mutta eiköhän se ajan kanssa ohi mene.

Eli ei mitenkään kiva tauti. Varsinkaan, jos on pahemman laatuinen tulehdus. :wall:
 
Kiitoksia vastauksesta, Klatskin. :)
Klatskin sanoi:
Yritin lukea tekstiäsi, mutta pääni räjähti kesken kaiken. Ehkä kappalejakojen puute syynä?
Tai tottumattomuutesi/kyvyttömyytesi lukea paria lausetta pidempiä kappaleita?

Klatskin sanoi:
Kaikki on mahdollista.
Toki. Siksi tämä luulotautisen elämä onkin aina niin hankalaa...

Eilen tuli sitten inhottava rytmihäiriökin, ja säikähdin kyllä aika lailla. Ei muuta kuin lääkäriin, otettiin EKG sekä troponiini-sydänentsyymi verestä: kaikki kunnossa, ei sydänlihastulehdusta. Huh, olipas helpottavaa. Onneksi selvisin säikähdyksellä tällä kertaa, jospa malttaisi ensi kerralla vahingosta viisastuneena lepäillä flunssan jälkeen pidempään. Se vaan tahtoo olla niin vaikeaa, kun jos on parikin viikkoa flunssaa potenut niin alkaa kyllä olla aika hinku taas urheilemaan heti kun vaan yhtään tuntuu siltä että on jo terveempi.
 
Itellä tosiaan kävi tällänen..

Marraskuussa oli sitten perjantai-iltana hirviä känni ja lauantaiaamuna salibandypeli. Noh, ennen peliä rapuloissa oksensin ja tuli hyvä olo, vedin pelin läpi ettei mitään ja maanantaina pamahti sitten 40c kuumetta kuin tyhjästä. Seuraavana aamuna oli helvetillistä rintakipua, tuntu kuin vanne olisi puristanut tuosta rinnan päältä koko miestä kasaan.. Siitä sitte lekuriin ja pumpussa todettiin jotain häikkää, jatkotutkimuksiin ja sydänlihastulehduksen perkelehän se siellä. Tohtorisetä sano että pumppu oli kun pahan infraktin jäljiltä..

Siitä sitte pari kk kokonaan urheilukieltoa, ja 2kk kisaurheilukieltoa, kyllä söi miestä..
Kyllä siitä jotain opittiinkin. :nolo:
 
Mitäs mieltä olette kun aamulla oli tosi pirteä olo ja pikkusen oli röhää ja niistelin muutaman kerran nenän.
No sitten siitä jonkin ajan kuluttua salille ja kun kävelin ensimmäiseen laitteeseen tuli jotenkin höntti olo. No aattelin et en enää himaa lähe vaan vedin kovan reenin mut koko ajan oli semmonen höntti ehkä vähän pyörryttäväkin olo. No sitten kotiin ja pikkutorkut. Illemmalla mittasin kuumeen ja sitähän oli 37.2 kun normaali lämpö huitelee jossain 36.6 hujakoilla. Eli siis toisinsanoen vedin vahingossa pienessä kuumeessa kovan reenin!

No nyt sitten jotenkin ainakin lueskellen näitä sydänlihas juttuja kuvittelen että olis vähän sydämen kohdalla pienen pientä pistelyä sillon tällöin. Tosin rintalihaksetkin ovat kipeat reenin jälkeen mutta ei mitään suurempia kipuja tai tuntemuksia ole.

Kannattaako mun käydä mittaa arvot lääkärissä? Ei jaksais luulotautisuuden takii mennä mittailee niit arvoi turhaa. Onko aihetta mielestänne?
Noniin ja vielä äsken mittasin illemmalla kuumeen ja nyt näytti normaaleja lukemia.
 
Jos kysmys on omasta hengestä pahimmillaan, niin eipä mikään tarkastaminen nyt turhaa ole. Jos siis tässä tapauksessa epämiellyttäviä oloja rinnassa tuntuu.
 
Jos kysmys on omasta hengestä pahimmillaan, niin eipä mikään tarkastaminen nyt turhaa ole. Jos siis tässä tapauksessa epämiellyttäviä oloja rinnassa tuntuu.
Olo on normaali. Lämpöä ei ole enää. Pulssikin tuntuu normaalilta. Rintalihakset ovat kipeät reenistä mutta en osaa erottaa voisiko osaksi olla myös rinnan pistelyä. Mitään suuria juttuja ei todellakaan tunnu mutta pientä.
 
Mulla on nyt viikon sisällä ollu useempaan otteeseen ahdistava tunne rinnassa, syke epätavallisen korkeella ja tunne että on vaikea hengittää. Tänä iltana sit rupes rintakipu niin pahaksi, että menin samantien päivystykseen tarkistuttamaan asian. Sydänfilmin ottivat eikä ollut poikkeava, lääkäri höpisi jotain ylirasituksesta ja käski lepäillä varmuuden vuoksi...mitään verikokeita se ei ottanut.
 
Eilen (9.4 ) kävin tekemässä kovat reenit lepoviikon päätteeksi ( yksjakonen jossa raskaita perusliikkeita) reenit meni yllättävän hyvin ja olo on hyvä, mutta pientä lämmön tuntua on ollut reenin jälkeen. kuumemittari sanoo että normaalilukemat on, mutta kun perkele kuumottaa ja hiki valuu :curs: levossakin tuntuu, että sydän pomppailis ihan miten haluaa. Koulussa katoin verenpaineet niin ne oli koholla aika kivasti 140/90:eek: tämä sydänlihastulehdus rupes vaan vaivaamaan mieltä kun viime viikolla rintaan tuli äkillinen kipu ja kovaa ! Se siinä oli jännää että sitä en pystyny juuri paikallistamaan, kuin vasempaan alarintaan rintalastan tiennoille missä se perkleen sydän on.Nämä kivut kesti sen 4 päivää. No kivut meni ohi kun pidin sen lepoviikon, mutta nyt reenin seuraavan päivä kivut tuli takas ja rintaa pistää jo siitä kun kävelin portaat ylös kolmanteen kerrokseen koulussa... pitää käydä pakolliset kurssit tänään koulussa kahtomassa ja sitten varmaan päivystykseen lähtee istumaan raejuustopurkin kanssa.
 
Aina kannattaa hakeutua hoitoon heti pikimmiten kun mahdollista. Varsinkin jos rintaa pistää ja ahistaa ja sattuu. Ei sitä neljää päivää kannata ihmetellä ja odotella.
 
saakeli kun näitä lukiessa alkaa aina rintaan sattuun :D

Itse sairastin poskiontelontulehdusta ja oli heikko vointi torstaista maanantaihin. otin rennosti vielä ti/ke ja torstaina kävin pelaamassa sählyä jonka jälkeen taas oleskelua tämän viikon maanantaihin josta alotin normaalin kuntoilurytmin. kuumetta ei ollut missään vaiheessa .... mietin vaan että aloitinko liian nopeasti silti. saakeli. heti kun vähänkin kuvittelee että voisi olla niin kipu tulee rintaan :david:
 
Voiko sydänlihastulehdus olla vaikka ei olisikaan kuumetta ja pulssi olisi normaali?
Kaikki on mahdollista, mutta kaikki ei ole todennäköistä.

Kannattaa muistaa, että jos ei tunne itseään terveeksi, kannattaa yleensä levätä. Päivystykseenkin voi toki mennä, mutta varautukaa siihen, että siellä otetaan tasan se ekg, ja jos se on normaali, ei käytännössä sydänlihastulehdusta ole. Mitään verikokeita tms. ei tällöin ole tarpeen ottaa, joten niiden ottamatta jättämisestä ei kannata mieltään pahoittaa.
 
aivan niin.
 
Mulle heittivät arvauskeskuksessa, että oireet on aina ihan selkeet ja voimakkaat. Lääkäriltä kuitenkin kuulin, että voi olla myös ihan oireeton.
 
Viimesen kuukauden treenasin sata lasissa, liikaakin, muttei varsinaisesti tuntunut pahalle.
Pientä nuhaa on ollut koko ajan, tunne että on 'tukossa'. En pahemmin välittänyt, kun harvoin tarvii niistää...



Syke kuitenkin alkoi nousta omituisen korkealle, sängystäkin kun nousi niin meni heti yli sadan.
Aloin tarkkailla sykettä tarkemmin, ja mielestäni kaikki ei ollut enää ok...



Kävin lääkärissä ja minulta löydettiin sydämestä sivuääni. Tiedossa sitten enemmän kokeita, ja nyt vasta tuli mieleen tälläinen mukava vaihtoehto, sydänlihastulehdus :eek:



No, jollain tapaa uskon, ettei minulla tuollaista voisi olla.
Toisaalta, enpä uskonut, että minulla sivuääntäkään olisi...
 
Kävin lääkärissä ja minulta löydettiin sydämestä sivuääni. Tiedossa sitten enemmän kokeita, ja nyt vasta tuli mieleen tälläinen mukava vaihtoehto, sydänlihastulehdus :eek:
Sikälimikäli yhtään lohduttaa, niin sydänlihastulehdus ei yleensä aiheuta sivuääntä. Perimyokardiittiin voi kyllä liittyä tietynlainen narina, mutta sitä ei kutsuta sivuääneksi. Samoin ns. kolmas sydänääni voi kuulua, mutta sitäkään ei kutsuta sivuääneksi.

Sen sijaan kohtuullisen monilla on ns. hyvänlaatuinen, ts. vaaraton, sivuääni sydämessä. Toki kannattaahan se tutkia anyway.

Ja tähtityttö: tuo ero tulee siitä, mikä lasketaan sydänlihastulehdukseksi ja mikä ei.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom