Mutta sydänlihastulehdushan voi olla myös viruksen aiheuttama, ja virusinfektiothan eivät CRP:hen vaikuta. Joten ei kai normaali CRP ole mikään takuu siitä ettei sydänlihastulehdusta olisi? Vai?Klatskin sanoi:Ja itse asiassa CRP ei ole kovin hyvä sydänlihastulehduksen diagnostiikassa - yleensä se on koholla, mutta lähinnä altistavan infektion takia. CRP voi olla jo normaali, kun altistava infektio on talttunut, mutta sydänlihas ei ole vielä välttämättä toipunut.
Ja kertokaahan hyvät asiantuntijat, onko minun syytä pelätä sydälihastulehdusta, kun "sairaskertomukseni" on tällainen:
Flunssa teki viikon ajan tuloaan, olin hieman väsynyt ja lämpökin ehkä aavistuksen kohollaan (tätä minun on itse asiassa hankala sanoa, milloin lämpöni on kohollaan, sillä normaali ruumiinlämpöni on varsin korkea, 37 tai yli, mutta en aivan tarkalleen tiedä kuinka korkea kun ei terveenä tule yleensä mittailtua; käsittääkseni kuitenkin mun lämpö voi olla 37,3 ihan terveenäkin). En kuitenkaan malttanut jäädä lepoon kun ei tämän kummempia oireita ollut, vaan tein hiihtolenkkejä päivittäin. Viikko meni näin, kunnes flunssa sitten iski ihan oikeastikin, väsymys paheni ja 3-4 päivää oli kurkkukipua ja tukkoisuutta. Silloin oli sitten jo jäätävä lepoon ja jätettävä hiihdot. Räkätautivaihe meni kuitenkin ohi siinä 3-4 päivässä, mutta väsymys jäi sekä EHKÄ aavistuksen kohollaan oleva lämpö 37,2-37,6 (tosiaan paha sanoa voiko lämpöni terveenäkin olla jopa 37,5 kun tällainen "poikkeuksellisen hot":D kuitenkin olen). Kymmenen päivää levättyäni alkoi olo kuitenkin olla jo normaali (lämpö edelleen 37-37,5), ja aloitin taas hiihdot pidettyäni yhden "terveen" lepopäivän ennen sitä. Neljä päivää hiihtelin, olo ja jaksaminen lenkeillä oli ihan hyvä. Sitten kuitenkin väsymys iski takaisin ja lämpökin nousi hieman, ja pidin uudestaan kaksi päivää lepoa. Nyt olen tämän jälkeen hiihtänyt kahdeksana päivänä, olo on muuten terve, mutta lämpö edelleen vaihtelee päivittäin välillä 37-37,5 ja pulssi on näppituntumalta ehkä hieman normaalia korkeampi. YTHS:n terveydenhoitajalla kävin valittamassa flunssaani ja lämpöilyäni koko aikana yhteensä kolme kertaa, otettiin PVK, CRP kahdesti ja lasko - kaikki arvot normaaleja, flunssa oli siis viruksen aiheuttama eikä bakteeritulehduksia ollut. Viimeksi kävin tiistaina ihmettelemässä tätä lämpöä, kun ei kerran muita oireita enää ole, ja minulle sanottiin ettei siitä tarvitse huolestua jos kerran olo on terve ja urheilla voi olon mukaan. Nyt parin viime päivän aikana on kuitenkin ollut omituisia tuntemuksia rinnassa, pientä kipua ajoittain sekä rasituksessa että levossa (ei voimakasta, mutta lievää kipua eri puolilla rintakehää) ja sellaista jännää "sävähtelyä" ihan kuin saisi pienen sähköiskun. ONKO mahdollista, että minulle on kehittynyt sydänlihastulehdus kun en ole malttanut terpeeksi pitkään flunssan jälkeen levätä? Voisiko se muhia näin kauan piilossa? Olisiko se jo tullut "kunnolla" jos olisi tullakseen kun tässä nyt kuitenkin on taas yli viikon hiihdellyt ja edelleen hengissä on? Onko sydänlihastulehdus sellainen, että sen tosiaan sitten huomaa jos se on vai voiko se olla piilossa niin että viikon voi hiihtolenkkejä (suht rauhallisia, ei äärimmäistä rasitusta) tehdä ilman että tuupertuu ladun varteen?
Toivottavasti joku osaisi minulle vastata, olen nimittäin kovin huolissani nyt kun näitä outoja tuntemuksia ja pientä kipuilua rintakehässä on. En tiedä kehtaanko enää sinne YTHS:llekään mennä kun olen siellä jo kolmeen kertaan tämän flunssan takia rampannut...