Sydänlihastulehdus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Amy
  • Aloitettu Aloitettu
heinis sanoi:
... Näin maallikon järjellä...
...se luonnonroina jonka vaikutuksista nautit, on tarkoitettu nimenomaan sen flunssaviruksen monottamiseen, ei poikain leikkeihin punttisalilla. Koska tuolloin hyvä satsi meneekin kirjaimellisesti "reisille", tai haballe/rinnalle whatever sen sijaan että sillä potkittaisiin flunssavirus autuaammille maille, virus potkiikin sinut petipotilaaksi, ja vittumaisimmillaan heittää peliin vielä hyvin suunnatun lihastulehduksen tärkeimpään lihakseen jota löytyy.

Mä olen kuullut kyllä sellaisenkin teorian - varmaan täällä Pakkiksella -, että pienessä flunssassa treenatessa erittyvät luonnonroinat vaan nopeuttavat paranemista.

Vähän liioittelulta kyllä tuntuisi jättää heti treenit väliin, jos vähän nokka vuotaa tai yskittää. Itse olen pitänyt rajana kuumetta tai sellaista selkeästi flunssaisen heikkoa oloa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Harim sanoi:
Mä olen kuullut kyllä sellaisenkin teorian - varmaan täällä Pakkiksella -, että pienessä flunssassa treenatessa erittyvät luonnonroinat vaan nopeuttavat paranemista.

Vähän liioittelulta kyllä tuntuisi jättää heti treenit väliin, jos vähän nokka vuotaa tai yskittää. Itse olen pitänyt rajana kuumetta tai sellaista selkeästi flunssaisen heikkoa oloa.

No, historia aikanaan todistaa, miten tuossa kävi...veisaako sukulaiset montulla, vai onko kysymyksessä nimenomaan juuri täsmälleen se treeniviikko, joka saa aikaan sen kauan odotetun hillittömän kasvupyrähdyksen...kummanhan puolesta vedot lyödään ;)
 
Joo-o, mulla oli tossa loka-syyskuun vaihteessa flunssa, menin salille tein rinnan ja ojentajat, sitten illalla töissä lähti jalat alta. Eikun Peijakseen, missä lekuri totes, että poskiontelontulehdus ja korvatulehdus. Lääkkeeksi antibioottia. Ihmetelin, että miksi mulla oli viikonpäivät niska jumissa ja koko ajan huippas ja meinas lähtee jalat alta. Eikun lekurille uusiks a todettiin, et ylimmät niskalihakset ovat niin pahasti tulehtuneet, että eivät päästäneet verta aivoihin. Määrättiin tulehduslääkkeitä, meni kuukausi, ennen kuin pysty edes olemaan kunnolla paikoillaan.

ei kannata treenata flunssassa.
 
voi teitä. ja oikeestaan säälittää tämä oma elämä tällä hetkellä, ei edes tiedä uskaltaako runkkia vai vaikuttaako sekin paranemiseen kielteisesti. :D viinaan, savukkeisiin, enkä pimppiin (ENKÄ VARSINKAAN RAUTAAN) ole koskenut 7viikkoon.
keskeytin juuri jaksonkin koulusta, ja keskityn paranemiseen.

Ensiviikon torstaina on vuorokausi tarkkailu ja 8. päivä joulukuuta on lääkäri ja tähystys sen jälkeen joskus rasitus koe ja sitten salille.

mutta pahinta tässä kaikessa taitaa olla oma pää. tuntuu kun hajoisi lopullisesti, olen alkanut käymään säännöllisesti psykologilla ihan oikeasti syysmasennuksen takia, eikä se paljoa lohduta että muija jätti viikkoa ennen tällästä tautia. tuntuu kun elämä junnais paikalla ja mitään ei tapahdu, kaverit kasvaa salilla ja omat narut pienenee.

itseasiassa haukkari on pienentynyt tämän 7viikon sairasloman aikana 4cm, paino tippunut 7kg. vielä nytkin kun sen pitäisi alkaa olla paranemaan päin ja tulehdus on poissa, tunnen tykytyksiä ja sivulyöntejä. juuri sitä vihlontaa ja muljahduksia. tekisi vaan mieli naisiin, känniin ja sitten aloittamaan kunnon reeni ja kasvu. :)

jos ette halua saada sydänlihastulehdusta älkää menkö salille ollenkaan koska itse menin selvinpäin, hyvässä kunnossa ja terveenä ja sain silti kyseisen kaverin. nyt sitten jännitetään jääkö tästä jälkiä pumppuun.
 
pambbers sanoi:
jos ette halua saada sydänlihastulehdusta älkää menkö salille ollenkaan koska itse menin selvinpäin, hyvässä kunnossa ja terveenä ja sain silti kyseisen kaverin. nyt sitten jännitetään jääkö tästä jälkiä pumppuun.

Kai tossa jotain pientä oli kuitenkin taustalla jos sydänlihaksen tulehduksen salilta sait. Vai olenko väärässä kun olen ymmärtänyt että tulehdus ei voi tulla täysin terveenä treenaamisesta.
 
Taitaa olla aika arpapeliä tuo sydänlihastulehduksen saaminen. Jos se on tullakseen, niin ei siltä voi välttyä. On kuitenkin helvetin pieni todennäköisyys, että sen saa. Ei pidä menettää suhteellisuudentajua tai murehtia liikaa.

Pistokset rinnassa voi johtua siitäkin, että rintaranka on mennyt vituilleen. Itellä esim. rtk.soudun jälkeen voi tulla koviakin pistoksia rintaan, jos ei venyttele liikkeen jälkeen.
 
jeij, totta ei se oikein kato että oonko terve vai sairas omasta mielestä.

Lääkäri setä just sano että et sä tätä olis voinu välttää, et se virus oli sulla jo verenkierrossa ja vaikka tunsit olon terveeks niin se oli siellä ja reeni anto vaan pumppuun ärsytystä ja sinne se teki sen tulehduksen sitten. mut pääasiassa tästähän paranee ihan täysin. :)
 
Amy sanoi:
Onko kenelläkään kokemusta tästä? Millaisia oireita siinä on?

Mä kävin juoksemassa sunnuntaina Pääkaupunkijuoksun (20 km), ja otin vähän turhan kovaa vaikka takana oli monen viikon tautijakso (joku outo virus, pitänyt pientä lämpöä, lääkäri ei tiedä mikä se on kun testeissä ei mitään löydy). Mulla ei ollut kuumetta ennen juoksua viikkoon, mutta juoksun jälkeen tuli huono olo ja kuumetta oli 37,3. Nyt on vähän outo olo keuhkoissa... Ottaa päähän, mutta minkäs teet, ja vanhana luulotautisena epäilen heti pahinta :mad:

Jos sydänlihastulehdus pelottaa, niin suosittelisin syömään karnosiinia.
Se auttaa. -Itse asiassa vaikka mihin, tsekkaa vaikkapa biovitan sivuilta mitä infoa niillä karnosiinista on.
Muualta maailmassa löytyy toki lisää informaatiota jos luet sujuvasti amerikkaa..
Siis KARNOSIINI.
 
kvu sanoi:
Taitaa olla aika arpapeliä tuo sydänlihastulehduksen saaminen. Jos se on tullakseen, niin ei siltä voi välttyä. On kuitenkin helvetin pieni todennäköisyys, että sen saa. Ei pidä menettää suhteellisuudentajua tai murehtia liikaa.

Pistokset rinnassa voi johtua siitäkin, että rintaranka on mennyt vituilleen. Itellä esim. rtk.soudun jälkeen voi tulla koviakin pistoksia rintaan, jos ei venyttele liikkeen jälkeen.

Todennäköisyys on kieltämättä pieni, mutta halusit tai et, klesana treenaaminen on ns. turha riski, jonka välttäisellä ei ole mitään mainittavia seurauksia, mutta joka pahimmassa tapauksessa siihen törmätessä lopettaa treenaamisen lopullisesti. Viikon lepo vs. kuukausien, vuosien tai lopullinen ttreeniauko = helppo valinta. Viikon treenitauko kutistaa lähinnä egoa, lihaksille sillä ei ole kuin positiivista merkitystä; saavatpa kerrankin palautua kunnolla. :D
 
Se on muuten kumma juttu kun varmasti kaikilla salilla kävijöillä on se pelko lihasten pienentymisestä parissa viikossa ja aina on kova hinku salille, jopa kipeenä! Tiedän jutun koska olen kuulunut itse samaan porukkaan. Pitäis vaan uskoa, ettei lihakset tosiaankaan surkastu parissa viikossa ja vaikka surkastuiski, ei kipeenä treenaaminen ainakaan auta asiaan. Jos kohtalo (tai jokin muu) määrää, että olet kipeenä seuraavat puoli vuotta, sitten olet. Ei tosiaankaan kannata väkisin mennä salille rehkimään ja vaarantamaan terveytensä.
 
muttakun jotkut saivat vaikka eivät edes menneet kipeänä, toki se lisää riskiä, mutta kohtalosta se taitaa olla kiinni saako sitä vai ei. ja kyllä 2kk näyttää jonkun verran kutistumista tapahtuneen. :S
 
heinis sanoi:
Nyt seuraa riin rankkaa yksinkertaistusta ja yleistystä, että heikommat kaatuu kahtapuolta, mutta sääli on sairautta:

Näin maallikon järjellä homman juju on siinä, että ihminen on kokonaisuus. Jos joku paikka klesaa, niin keho kompensoi, että homma pysyy keskimäärin kasassa. Jos esim. menet treenaamaan flunssaisuudesta huolimatta, koska olo on jotakuin normaali, niin ota huomioon se, että elimistö taistelee flunssavirusta vastaan, ja pumppaa verisuonistoon sen verran tanakammat aineet, ettei flunssa tunnu pahalta. Sopiva annos adrenaliinia, endorfiineja jne. ja tuntuu kuin koko flunssaa ei olisi, ja rauta on kevyttä, kevyempää kuin terveenä, koska putkissa virtaa luonnonroinat.....

Tuossako se juju on kun monesti pienen flunssan kynnyksellä treenit kulkee oikein mallikkaasti? Tuommosen olen huomannut kun flunssa on tulossa niin silti rauta liikkuu normaalia kevyemmin.

:offtopic:
Onko yleistä että ylikunnon oireina esiintyy selvää alilämpöä? Aikaisemmin ei ole tuommoista reilun 1 asteen alilämpöä ollut. Yksikin aamu lämpöä oli 34.9, kun normaalisti pitäisi olla siinä 36 kieppeillä ja illalla oli 35.8, kun normaalisti pitäisi olla noin 36.6-36.8. Sen huomasi selvästi siten, että kylmänväreitä oli vähän väliä, varsinkin aamuisin. Tuota on jatkunut apaut 2vk ja tuosta noin 1½vk olen huilannut kaikesta urheilusta. Nyt tuntuisi hieman helpottavan. Lääkäri kehoitti myös ottamaan vaan iisisti mutta syyksi tähän alilämpöön veikkasi tätä "tautista" aikaa, jolloin monenlaista flunssaa on liikenteessä.
 
Jerska sanoi:
Tuossako se juju on kun monesti pienen flunssan kynnyksellä treenit kulkee oikein mallikkaasti? Tuommosen olen huomannut kun flunssa on tulossa niin silti rauta liikkuu normaalia kevyemmin.
Jepjep. Siitä on kohta 7 viikkoa kun yhtenä iltana otin tiukan selkä-hauis-treenin. Salilla oli mainio olotila ja rauta nousi, mutta yllättäen illalla nousi kuume.
Siinä sitten muutama päivä kovimmillaan 40´C kuumeessa kunnes neljäntenä yönä kuumeen alkamisesta iski karmeat rinta/yläselkä-kivut. Sieltähän se sydänlihastulehdus pilkisti... :(
Tulehdus meni n. viikossa ohi, mutta tämä toipuminen se vasta hidasta on. Ei puhettakaan että vielä voisi alkaa treenaa. Oireilua on vieläkin.. :wall:

Eli erikoistahan se on että jonkinmoinen tauti jyllää kehossa jo silloin vaikka olotila on vielä hyvä. Itsellänikin varmaan oli jo joku virus kehossa, kun silloin salilla olin, mutta se ei vielä silloin näyttänyt olemassaoloaan. (?)
Semmosta se on...
 
Mutta kai se nyt niin kuitenkin on, että mikäli tällainen sydämenlihastulehdus todella on kehittyny, niin oireetkin on silloin suht selviä...? Että jos lääkekuurin jälkeen vähän rintaa painaa tahi hengästyttää, niin siitä vielä tartte lääkäriin uudelleen laukata? Eli siis kuumetta nyt luulis ainakin olevan? Vai mitä arvelette? Rupes kuitenki epäilyttää... :eek:
 
EeDee: Itsellä juuri sama tilanne menossa, tulehdus ohi. mutta silti kipuja ja oireilua jatkuu. lääkäri lupaili että tammikuussa voisin päästä reenaileen
 
pambbers sanoi:
EeDee: Itsellä juuri sama tilanne menossa, tulehdus ohi. mutta silti kipuja ja oireilua jatkuu. lääkäri lupaili että tammikuussa voisin päästä reenaileen
Joo, parempi se on, että se sydän paranee kunnolla tuosta taudista eikä jätä mitään jälkitauteja sun muuta huonoa.
Itse saan alkaa harjoitella tuossa joulukuun puolenvälin jälkeen...mutta pitää kuulostella omaa kehoa ja tuntemuksia, että voiko vielä silloinkaan hirveästi treenata.
Pääasia että paranee tästä täydellisesti.
 
Sidney sanoi:
Mutta kai se nyt niin kuitenkin on, että mikäli tällainen sydämenlihastulehdus todella on kehittyny, niin oireetkin on silloin suht selviä...? Että jos lääkekuurin jälkeen vähän rintaa painaa tahi hengästyttää, niin siitä vielä tartte lääkäriin uudelleen laukata? Eli siis kuumetta nyt luulis ainakin olevan? Vai mitä arvelette? Rupes kuitenki epäilyttää... :eek:
No ainahan tämä tulehdus ei välttämättä oireile suuremmin. Mutta yleensähän siihen liittyy kuumeilua ja kipuja, mutta ei aina. Itsellä tuli kova kuume ja kovia kipuja. Mutta lääkäri sanoi, että joillakin se on oireeton.

Mutta verikokeilla ja sydänfilmillä asian voi varmistaa, että onko tulehdusta vai ei. Tulehdusarvo (crp) on tietenkin kohonnut, kun on tulehdus...ja sydänfilmistä tulehdus näkyy myös..
 
Ja: se tulehdus katoaa viikossa tai kahdessa, mutta keho on käynnistänyt jonkinlaisen vikasieto tilan, jona takia esiintyy rytmihäiriöitä ja sivulyöntejä sun muuta. ja kyseiseen tautiinhan e ole lääkettä, ei niin muutakun buranaa. :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom