Sydänlihastulehdus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Amy
  • Aloitettu Aloitettu
VelvetTune sanoi:
Minkälaista kipua tunsitte rinnassa? Ja missä kohtaa kipu oli?
Itsellä kipu tuntui aika laajasti rinnassa ja selässä. Ehkä kuitenkin enemmän vasemmalla puolella. Kipua ei voinut paikantaa mitenkään juuri sydämestä tulevaksi, se vain tuntui tasaisena kipuna rinnassa ja selässä.
Ja kipu oli kyllä todella kovaa...:curs:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaahas. Taijanpa mennä huomenna arvauskeskukseen.
Oli reilu viikko sitten viikon kestävä aika kovakin flunssa, olin töissä koko ajan ja välillä joutu sykkimään aika kivastikin.
Nyt on pari päivää väsyttäny aika paljon ja tänään ja eilen tuntunu leposyke korkealta ja rinnassa välillä pistoa...
 
Tombba sanoi:
Jaahas. Taijanpa mennä huomenna arvauskeskukseen.
Oli reilu viikko sitten viikon kestävä aika kovakin flunssa, olin töissä koko ajan ja välillä joutu sykkimään aika kivastikin.
Nyt on pari päivää väsyttäny aika paljon ja tänään ja eilen tuntunu leposyke korkealta ja rinnassa välillä pistoa...
Joo, kannattaa käydä ottaan verikokeet ja sydänfilmi niin ei tarvitse itse miettiä asiaa sen enempää.
Ei varmaankaan sydänlihastulehdusta ole, jos kuumeetta ei ole, mutta kannattaa tietenkin varmistaa asia, kun kuitenkin jotain oireita on.
Kaikillahan tämä tulehdus ei oireile samanlailla ..
 
Mä taidan olla pahasti luulotautinen. Nytkin oon googlettanut kaikki mahdolliset sydänsairaudet kun vähänkin nipistää rinnassa. Kävi niin, että lauantaina tuli vuoden vaihtumista juhlittua alkoholin voimin aamuun asti. Nukuin su-ma yönä 16h ja maanantaina tuntus ole ihan hyvältä ja lähdin pelaamaan sulkkista päivällä. Illalla kuitenkin tuli hitusen outo olo ja kuume nousi -> 37,5C, mitään flunssan oireita ei ilmennyt ja viimeistään siinä vaiheessa kun mieleen tuli sydänlihastulehdus niin rinnassa alkoi tuntumaan omituiselta. Nukkumaan mennessä kuumetta ei enää kuitenkaan ollut ja nukuin yön ihan hyvin. Aamulla alkoi tuntumaan hengittäminen vähän raskaammalta ja google alkoi taas soimaan hakusanalla "sydämen vajaatoiminta". Vittu että hajottaa tää luulotautisuus. Sori sekavasta tekstistä, sekava on olokin.
 
trebla sanoi:
Mä taidan olla pahasti luulotautinen. Nytkin oon googlettanut kaikki mahdolliset sydänsairaudet kun vähänkin nipistää rinnassa. Kävi niin, että lauantaina tuli vuoden vaihtumista juhlittua alkoholin voimin aamuun asti. Nukuin su-ma yönä 16h ja maanantaina tuntus ole ihan hyvältä ja lähdin pelaamaan sulkkista päivällä. Illalla kuitenkin tuli hitusen outo olo ja kuume nousi -> 37,5C, mitään flunssan oireita ei ilmennyt ja viimeistään siinä vaiheessa kun mieleen tuli sydänlihastulehdus niin rinnassa alkoi tuntumaan omituiselta. Nukkumaan mennessä kuumetta ei enää kuitenkaan ollut ja nukuin yön ihan hyvin. Aamulla alkoi tuntumaan hengittäminen vähän raskaammalta ja google alkoi taas soimaan hakusanalla "sydämen vajaatoiminta". Vittu että hajottaa tää luulotautisuus. Sori sekavasta tekstistä, sekava on olokin.
Tuo on totta, että kun googlella alkaa söörtsimaan kaikenlaista niin huomaa, että omistaa jos minkälaista tautia. Sama homma on, jos alkaa lääkärikirjaa lukemaan. :D Kannattaa vaan pyrkiä miettimään muita asioita, jos ei hengen hätä ole. Itsekin sydänlihastulehduksen jäljiltä tulee aina välillä mittailtua sykettä, tunnusteltua miten se pumppu hakkaapi ja mietittyä syntyjä syviä sydämeen liittyen. :)

Mutta jos treblalla ihan oikeita oireitakin on, niin eiköhän se kannata tohtorilla käydä näyttäytymässä. Sittenpähän kun lääkäri on tutkimuksensa tehnyt ei itse tarvitse enää miettiä mitään ylimääräistä terveyteen liittyen.
 
Miten muuten pambbersilla on toipuminen edennyt?
Jos huomaat tämän niin kerro toipumisraporttia...

Itse jo aika hyvin toipunut. Jotain pikku kipuilua saattaa silloin tällöin ilmetä, mutta sekin on vähentynyt koko ajan. Ja muljahdukset eli lisälyönnit on kans vähentynyt kokoajan. Niitä ei vähään aikaan ole tullutkaan.. :rolleyes:
Olen tässä pikkuhiljaa aloittanut treenamisenkin, mutta rauhallisesti pitää aloittaa. :) Ja tulehduksestahan on aikaa aikalailla kolme kuukautta eli ärhäkkä tauti tämä on. :(

Miten sulla pambbers? Tai muilla jotka ovat sydänlihastulehduksen sairastaneet? Varmaan joillakin muillakin on ollut kys. tauti..
 
EeDee sanoi:
Mutta jos treblalla ihan oikeita oireitakin on, niin eiköhän se kannata tohtorilla käydä näyttäytymässä. Sittenpähän kun lääkäri on tutkimuksensa tehnyt ei itse tarvitse enää miettiä mitään ylimääräistä terveyteen liittyen.

Se tässä sydänlihastulehduksessa mietityttääkin kun en ole lainkaan varma oireista. Muiden kertomien juttujen ja netistä löytyvän tiedon perusteella taudin saattaa sairastaa tietämättäänkin, mikä vain lisää epäilyksiä. Onkohan tuo tietämättämään sairastaminen käytännössä sitä, että sairastetaan flunssa ja sydänlihastulehdus samaan aikaan vai voiko sydänlihastulehduksen sairastaa "yksinään" ja silti oireettomana. Eipä tässä kuitenkaan mitään hengenhätää ole, mutta paha sanoa koska uskaltaudun taas jotain liikuntaa harrastamaan kun olo on hitusen kuumeinen ja rintaa nipistelee kummasti.
 
trebla sanoi:
Se tässä sydänlihastulehduksessa mietityttääkin kun en ole lainkaan varma oireista. Muiden kertomien juttujen ja netistä löytyvän tiedon perusteella taudin saattaa sairastaa tietämättäänkin, mikä vain lisää epäilyksiä. Onkohan tuo tietämättämään sairastaminen käytännössä sitä, että sairastetaan flunssa ja sydänlihastulehdus samaan aikaan vai voiko sydänlihastulehduksen sairastaa "yksinään" ja silti oireettomana. Eipä tässä kuitenkaan mitään hengenhätää ole, mutta paha sanoa koska uskaltaudun taas jotain liikuntaa harrastamaan kun olo on hitusen kuumeinen ja rintaa nipistelee kummasti.
No lääkäri ainakin sanoi, että joillakin tämä tulehdus saattaa olla heidän tietämättään flunssan/kuumeen yhteydessä. En tiedä tarkemmin, että voiko tulehdus olla ilman flunssaa/kuumetta. Ei varmaan.

Kannattais varmaan käydä kuitenkin esim. terveyskeskuksessa, jos rintaa kovasti pistää tai se on kipeä. Ja kun kuumeettakin on.
Yleensäkin omasta mielestäni ja varmaan monen muunkin mielestä kannattaa käydä tutkituttamassa itsensä, jos ilmenee jotain rintakipuja sun muita sydämeen liittyviä oireita.
Sen jälkeen varmasti uskaltaa urheillakin vapaammin, kun on käynyt tohtorin vastaanotolla, edellyttäen tietenkin, että mitään tulehdusta/tautia ei löydy.
 
EeDee sanoi:
Sen jälkeen varmasti uskaltaa urheillakin vapaammin, kun on käynyt tohtorin vastaanotolla, edellyttäen tietenkin, että mitään tulehdusta/tautia ei löydy.

Totta turiset. Oon 99% varma, että kaikki on kunnossa, mutta silti se 100% varmuus olis parempi :) Nyt vasta muistinkin, että mulla on muista syistä varattuna aika lääkärille torstaina. Kyselen siinä samalla tästäkin vaikka kyseinen lekuri onkin erikoistunut keuhkosairauksiin. Eiköhän hänelläkin jonkinlainen perustietämys ole ja osaa edes jotain sanoa.
 
Itelläkin silloin tällöin pistää sydämestä (useimmiten treenin jälkeen), mutta en sitä ole käynyt tutkituttamassa. Viime yönä pisti kyllä pahemmin ja paljon pidempään kuin koskaan ennen. Pitäisi varmaan käydä lekurissa
 
Drmaster sanoi:
Kysyisin vaan että voiko pulssi olla normaali jos sinulla on tuo sydänlihastulehdus??
Kyllä kai se voi olla. Ei sitä itse edes välttämättä huomaa sitä tulehdusta, ainakaan aluksi.
Riippuu varmasti myös tulehduksen laadusta, millaiset oireet on. Luulisi ainakin, että kun on sitkeä tulehdus niin on myös kovemmat oireilut.
Mutta yleensä tämä tulehdus kuitenkin jotenkin näyttää olemassaolonsa.
 
Jos on sydänlihastulehdus, niin veren tulehdusarvot ja sydänentsyymi ovat koholla. Samoin EKG:ssa näkyy muutoksia. Lääkäriin.
 
trebla sanoi:
Onkohan tuo tietämättämään sairastaminen käytännössä sitä, että sairastetaan flunssa ja sydänlihastulehdus samaan aikaan vai voiko sydänlihastulehduksen sairastaa "yksinään" ja silti oireettomana.

Olin tuossa eilen lääkärin juttusilla ja tästäkin asiasta kysyin, vaikka kyseinen heppu ei olekaan näihin erikoistunut. Sen verran hän osasi kertoa, että siihen sydänlihastulehdukseen vaaditaan se flunssa tai siis bakteerin tai viruksen aiheuttama tulehdus. Varsinkin jos flunssan yhteydessä on lihassärkyjä niin voi olettaa melko varmasti samalla sairastavansa myös ainakin jonkin asteista sydänlihastulehdusta. Ja kun flunssa parantuu niin samalla parantuu myös sydämessä oleva tulehdus. Tietenkin kun olo alkaa tuntumaan terveeltä niin tulehdus ei välttämättä ole täysin voitettu ja siksi liian aikaisin aloitettu liikunta voi vielä pahentaa sydänlihastulehdusta. Viimeinen lause siis omaa päätelmääni.

Sitten tämä mun tapaus eli miedossa krapulassa (la keittoa, ma urheilua) urheileminen. Lekuri sanoi ettei krapulassa urheilemalla ainakaan sydänlihastulehdusta saa itselleen. Ja sanoohan tämän järkikin, kun tuohon tulehdukseen tarvitaan se bakteeri tai virus. Tietenkin voi olettaa, että krapula itsessäänkin saattaa laskea vastustuskykyä ja krapulassa urheileminen vielä enemmän, joten ehkä mahdollisesti jotenkin tätä kautta voisi olla mahdollista tuo sydänlihastulehdus :) Mutta siis krapulassa nuo sydänongelmat on enemmän sillaisia äkkikuolema-tyyppisiä ja rytmihäiriöitä.

Näistä jutuista viisastuneena olin tänään aamupäivällä hyvillä mielin läiskimässä sessiot sulkkista ja vielä se sydän vaan pumppaa verta rööreihin :)
 
Niinu sanoi:
Jos on sydänlihastulehdus, niin veren tulehdusarvot ja sydänentsyymi ovat koholla. Samoin EKG:ssa näkyy muutoksia. Lääkäriin.
Tuo on totta, mutta itse tarkoitin vain ulkoisia oireiluja siellä edellisessä postissani, kun sanoin, että niitä ulkoisia oireita ei kaikilla ole välttämättä, mutta tietenkin silloinkin verikokeista ja sydänfilmistä tulehduksen saa selville. Jos sellaista epäillään.
 
sydänlihastulehdus..

Tuolla aikasemmin taijettiiki jo puhuu täst, mut kysympä nyt oman kysymykseni. Eli, tuli harrastettua aika rankkaa liikuntaa vaikka olin vaa vähä aikasemmin ollu kipee (ei kuitenkaa kovin paljoo kuumetta).
Sitte vähän ajan päästä ilmaantu rintakipuu, ei mitää kovin kovaa kuitenkaa. Ja sitte yhtenä päivänä sydän muljahti silleen tosi pahasti, että oikeen sattu. Täst mä sit pelästyin niin paljo et menin lääkärii, siel otettii sydänfilmi ja verikokeit. Kaikki oli kuulemma ihan kunnos. Voiks olla sydänlihastulehdusta joka ei näy verikokeis? Eiks luulis et se näkyis tulehdusarvojen nousuun? Eikai mulla voi olla mitää piilevää sydänlihastulehdust, joka sit vaik parin viikon pääst ku on lenkil ni päättääki että se on menoa ny..
Jos joku asiantuntija vois vastata, ku niitäki tääl foorumil kait on? Kiitän..
 
En ole asiantuntija, mutta samasta aiheesta olen itsekin aikoinaan käynyt lääkärissä, ja lääkärin mukaan sydänlihastulehdus kyllä näkyy verikokeissa (tulehdusarvot) ja EKG:llä vielä voidaan tarkentaa asia. Noi rintakivut on kyllä todella yleisiä, voivat johtua myös esim. ruokatorven häiriöistä (närästys) tai keuhkoista (hengitystekniikka), joista säteilee sydämen kohdalle. Noi muljahduksetkin on yleensä ihan normaaleja, niitä on mullakin usein!
 
Tytteli sanoi:
En ole asiantuntija, mutta samasta aiheesta olen itsekin aikoinaan käynyt lääkärissä, ja lääkärin mukaan sydänlihastulehdus kyllä näkyy verikokeissa (tulehdusarvot) ja EKG:llä vielä voidaan tarkentaa asia. Noi rintakivut on kyllä todella yleisiä, voivat johtua myös esim. ruokatorven häiriöistä (närästys) tai keuhkoista (hengitystekniikka), joista säteilee sydämen kohdalle. Noi muljahduksetkin on yleensä ihan normaaleja, niitä on mullakin usein!
Totta puhut, sydänlihastulehdus nostaa tulehdusarvon (crp) korkealle ja se siis näkyy verikokeista ja myös sydän-entsyymi-arvot (verikoe) ovat epänormaalit tulehduksen vallittessa. Ja sydänfilmiin tulee muutosta, mistä näkee, jos on tulehdus.

Eli ei kannata Su-Su:n pelästyä, koska sinun arvot ovat normaalit lääkärin mukaan.
Ja vaikka ei olisi ollutkaan normaalit ja sinä tai vaikka joku muu olisi saanut tulehduksen sydänlihakseen niin ei siitäkään kannata kovin hätääntyä, koska siitä paranee täysin, oikealla hoidolla.
Minulle lääkäri sanoi, että " sydän-entsyymi-arvosi on positiivinen, mutta ei tarvi hätääntyä, koska näistä tulehduksista parannutaan yleisesti täysin jälkiä jättämättä". Ja olen nyt parantunut. :) Noh, eihän se kivaa ollut sairastaa enkä toivo sitä kenellekkään, mutta ei kannata mennä kuitenkaan mihinkään shokkiin, jos tulehduksen on saanut.
 
En nyt viitsinyt avata uutta thredia, mutta voiko siis sydänlihastulehdus olla vaikkei olisi kuumetta?
Jäänyt vähän hämärän peittoon..
 
Jarde2 sanoi:
En nyt viitsinyt avata uutta thredia, mutta voiko siis sydänlihastulehdus olla vaikkei olisi kuumetta?
Jäänyt vähän hämärän peittoon..

Voi olla.

Ja itse asiassa CRP ei ole kovin hyvä sydänlihastulehduksen diagnostiikassa - yleensä se on koholla, mutta lähinnä altistavan infektion takia. CRP voi olla jo normaali, kun altistava infektio on talttunut, mutta sydänlihas ei ole vielä välttämättä toipunut.

Ja myöskään sydänentsyymit eivät ole täysin sensitiivisiä: jos tauti on lievä ja/tai määritykset tehdään liian myöhään, arvot voivat olla normaalin rajoissa. Vasta EKG kertoo asian "varmasti".

Mutta anyway, suurin osa taudeista on joka tapauksessa niin lieviä, etteivät kaipaa hoitoa tai panikointia. Vain sitä rasituksen välttämistä, joka nyt muutenkin on suositeltavaa kuumeilun yhteydessä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom