Sydänlihastulehdus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Amy
  • Aloitettu Aloitettu
Sydänlihastulehdus voi olla aika salakavala. Vaan suorituskyvyn laskua, rintapistosta, väsymystä ym. Asia selviää yleensä melko pienillä tutkimuksilla joten kannattaa käydä näytillä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jatkanpa taas. Takana 3 päivää treeniä puolessatoista viikossa.
Viime viikolla kevyesti jalat ja selkää, sekä hieman olkapäitä. Olo oli salilla hyvä, vaikka ennen reenaamaan menoa olo flunssainen.

Eilen (ti) kävin Töölös reenaa ja rauta nousi yllättävän hyvin, mutta otin vieläkin kevyesti, koska päivällä oli kurkkukipuu ja tunnetta, että "tauti tulee taas".

Kysymys kuuluukin, kertooko elimistö, milloin ei pitäis käydä salilla? Eli mulla olo flunssainen välillä, mutta salilla hyvä ja kevyehköt treenit ainakin sujuu hyvin?

Toivottavasti jaksatte vastata, kyselee ambulanssikyytiä pelkäävä Pexxi?
 
Jollei kulje niin petiin

Originally posted by pexxi
Kysymys kuuluukin, kertooko elimistö, milloin ei pitäis käydä salilla? Eli mulla olo flunssainen välillä, mutta salilla hyvä ja kevyehköt treenit ainakin sujuu hyvin?

Jos treenatessa tuntuu selvää väsymystä eli on nuha tai yskä, romu ei irtoa ja nopeus on pudonnut, jätä väliin pariksi päiväksi. Jollei olo parane, käy verikokeissa.

Tunnen muutaman sydänlihastulehduksen uhrin. Paskinta on se, että rasituksen aiheuttama tulehdus arpeuttaa sydänlihasta. Jokainen tietää, mitä se merkitsee kovaan harjoitteluun tottuneelle.

Mieluummin vaikka kuukausi ilman rautaa kuin koko loppuikä (olipa se kuinka lyhyt hyvänsä).
 
Originally posted by veijo esso
Mutta välillä on hyvä vetää känni päälle niin nuppi nollaantuu ja elämä maistuu.. Korostan edellisen lauseen sanaa "välillä"..

Tarkoitatko treenien välillä? Mä oon aivan samaa mieltä. Treenatessa ei kannata ryypätä, ei kehity kato. Toisinaan tykkään kyllä vetää perseet salillaki, reenikaverit ei vaan ymmärrä kun uhoon päissään :lol2: välillä
 
Update

Täytyy sanoa, että Pasilan Medivireelle propsit perusteellisesta
tutkimuksesta. Kävin lääkärissä ja teki perushommelit (korvat, nenä, suu, keuhkot ja sydän) ja määräsi sydänfilmin, sekä kolme erilaista verinäytettä!!

Neuvo oli, että kunnon mukaan salille, mutta kunnes tulokset tulee, niin kannattaa passata reenit:(
 
Joo...mulla kans "urheilijalle tyypilliset" poikkeukset, filmi otettiin siksi kaksi kertaa. Kaikki arvot ja muut systeemit kunnossa!

Eli sydän löi hitaammin kuin "keskivertotyypillä" ja voimakkaammin, mutta sehän on vaan hyvä asia?
 
Originally posted by pexxi
Eli sydän löi hitaammin kuin "keskivertotyypillä" ja voimakkaammin, mutta sehän on vaan hyvä asia?

Eli kuvittelisin, että tuo tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että sulla on ns. keskivertotyyppiä vahvempi sydän. Hyvä juttuhan se vain on, reenin ansiota. Voitaneen todeta, että "keskivertotyyppi" reenaa liian vähän :D
 
Right on!!
 
Takavuosina yks tuttu otti melkein ohi menneessa flunssassa maastavetotreenin ja kuoli myohemmin illalla.

En oo sen jalkeen kipeena eksynyt salille.
 
itse ollut kyseisen taudin takia nyt 6 viikkoa sairaslomalla. sairaalassa olen 5 yötä viettänyt. kouluun en perkele mene ennenkun saan terveet paperit. itellä nyt ollut rytmihäiriötä, tykytystä sun muuta mutta lääkkeillä kaikki saa kuntoon. jep jep. ja TOI ON TÄYTTÄ PASKAA ETTÄ MENEE KIPEENÄ LIIKKUMAAN NIIN SAA SEN, itse olin sängyssä ja sain silti. enkä tiedä millon paranen. mutta tällänen vituttaa tottakai.
 
pambbers sanoi:
itse ollut kyseisen taudin takia nyt 6 viikkoa sairaslomalla. sairaalassa olen 5 yötä viettänyt. kouluun en perkele mene ennenkun saan terveet paperit. itellä nyt ollut rytmihäiriötä, tykytystä sun muuta mutta lääkkeillä kaikki saa kuntoon. jep jep. ja TOI ON TÄYTTÄ PASKAA ETTÄ MENEE KIPEENÄ LIIKKUMAAN NIIN SAA SEN, itse olin sängyssä ja sain silti. enkä tiedä millon paranen. mutta tällänen vituttaa tottakai.
Sama homma mulla. Reipas kuukausi nyt tullu oltua toipilaana. Ensin nousi kova kuume ja muutaman päivän päästä tuli kovat rintakivut. En itsekkään sairaana ollut urheillut. Tämä onkin jonkun viruksen aiheuttama eikä siis sairaana urheilemisen tulos. Eli sydänlihastulehdus voi tulla myös vaikkei sairaana urheilisikaan mutta aika harvinaistahan se on.
Mullakin semmosia tykytyksiä ja muljahduksia ollut mutta ne pitäis loppua ajan myötä. Inhottavan tuntuisia ne semmoset kyllä on.
Reilun viikon yhteensä itse olin sairaalan osastolla muutamaan eri otteesseen. Todella hidastahan tämä toipuminen on mutta ei auta kuin odottaa. Ekat pari-kolme viikkoa menikin sänkypotilaana ja rasituskielto on n.1-2 kk. :wall:
 
Dopey sanoi:
Takavuosina yks tuttu otti melkein ohi menneessa flunssassa maastavetotreenin ja kuoli myohemmin illalla.

En oo sen jalkeen kipeena eksynyt salille.

Mitä vittua!?!?!?!
Terveet nuoret miehet tuntuu tipahtelevan vasemmalla ja oikealla kun ovat pienessä nuhassa treenanneet. Iteltäkin löytyy yksi kaverin kaveri joka kuoli pelattuaan lätkää kuumessa ja sairastuttuaan tuon takia sydänlihaksentulehdukseen.
Mielenkiintoistahan tästä koko jutusta tekee se tosiasia, että se terveen ja sairaan raja on niin mahdottoman häilyvä. Itellä tuntuu välillä että nuhaa on enemmän tai vähemmän koko talvi, treenaamista en ole koskaan pelkästään pienen nuhan takia jättänyt väliin.
Pääsin juuri intistä ja olen lähes varma että siellä on monestikkin liikuttu aivan kestokyvyn äärirajoilla puolikuntoisena. Sitä pientä lämpöä kun on niin vaikea tuntua kun on nukkunut viikon ajan 1-3h yössä ja tärissyt koko muun ajan hangessa (asemissa oltiin monesti monia tunteja). Onneksi mitään suurempia komplikaatioita ei tullut.
Tälläset jutut pistää aina miettimään. On se vaan niin väärin että jonkun 20kymppisen elämä loppuu pari päivää liian aikaisin vedetyn mavetreenin takia.
 
haukka on itellä nyt pienentyny sen 3-4 cm, alkaa pikkuhiljaa vituttaan kun ei voi mitään tehdä ja voimat ihan hukassa. maha kasvanu kun syö samallailla kun enne n mutta en liiku lainkaan. pereestä. suunnistajiakin on tippunut kyseiseen tautiin aivan helvetisti kuolleet juuri metsikköön. siitähän on paljon kirjoiteltu lehdissä semmoista elämä on. pääsis vaan takasin terveenkirjoihin, kouluun, naisiin ja reenaan.
 
syöttösika sanoi:
Mitä vittua!?!?!?!
Terveet nuoret miehet tuntuu tipahtelevan vasemmalla ja oikealla kun ovat pienessä nuhassa treenanneet. Iteltäkin löytyy yksi kaverin kaveri joka kuoli pelattuaan lätkää kuumessa ja sairastuttuaan tuon takia sydänlihaksentulehdukseen.
Mielenkiintoistahan tästä koko jutusta tekee se tosiasia, että se terveen ja sairaan raja on niin mahdottoman häilyvä. Itellä tuntuu välillä että nuhaa on enemmän tai vähemmän koko talvi, treenaamista en ole koskaan pelkästään pienen nuhan takia jättänyt väliin.
Pääsin juuri intistä ja olen lähes varma että siellä on monestikkin liikuttu aivan kestokyvyn äärirajoilla puolikuntoisena. Sitä pientä lämpöä kun on niin vaikea tuntua kun on nukkunut viikon ajan 1-3h yössä ja tärissyt koko muun ajan hangessa (asemissa oltiin monesti monia tunteja). Onneksi mitään suurempia komplikaatioita ei tullut.
Tälläset jutut pistää aina miettimään. On se vaan niin väärin että jonkun 20kymppisen elämä loppuu pari päivää liian aikaisin vedetyn mavetreenin takia.

Noin se evoluutio toimii; henki pakenee niistä joitten äly ei ohjaa toimimaan oikein. Kannattaa funtsia esim. sitä, onko maine ja kunnia jossain fking kylä/inttihiihdossa sen arvoinen asia, että sen puolesta kannattaa heittää oikoset. Tuskin kannattaa. Ja jos viikon lepo flunssan jälkeen tuntuu liian pitkältä, niin sitä voi verrata vaikka työkaverin 6 viikon sairaslomaan sydänlihastulehduksen vuoksi. Tuon verran oli töistä pois, ja kun palasi hommiin, oli niinkuin kuoleman pieru. Kertoi ettei tiennyt sellaista kipua olevankaan, ennenkuin sen itse koki. Tuolta tasolta on "pikkuisen" vaikeampi vielä aloittaa treenit, kun on läpi loppuelämän pelko persiissä että lähteekö seuraavasta punnerruksesta henki, kun pumppu on ruvella tuosta tulehduksesta. Se on kulkaa pikku kiusa joku viikon huili. Sairaana/kankkusessa/kännissä/toipilaana treenaaminen sitä paitsi nostaa ns. äkkikuoleman riskiä aivan sikana, en nyt saa päähäni lukuja, mutta venäläinen ruletti on lastenpeli tuon rinnalla. Äkkikuolema taas tarkoittaa juuri sitä, mistä parikin tyyppiä on kertonut, eli käytännössä kuolet pystyyn, sukset jalassa.

Hauskaa tässä on se, että urpot ja umpitollot ajattelee paraikaa(siis ovat sellaisen illuusion vallassa, että luulevat ajattelevansa, vaikka kysymys on ilmavaivasta), että ei se minuun iske. Tuota nimittäin ei voi ennustaa, siihen kuolee yhtä hyvin teinityttö nukkuessaan, tai terässälli treenin päälle, jos on kuollakseen. Enempi tuurista kuin peruskunnosta tai ruokavaliosta kiinni. Voi iskeä yhtä hyvin tyyppiin, joka sairastaa kerran viidessä vuodessa, tai tyyppiin joka kulkee läpi vuoden nokka räässä, sekä kaikkiin tyyppeihin joita ei tullut lueteltua. Ainoa toimiva neuvo on, että kuumeeton viikko, ennen kuin jatkaa treeniä. Vähempi menee sinne ryssän rulettiosastolle ;)
 
Tuttu treenasi keuhkokuumeessa ja vasen kammio paksuuntui 8 milliä, pumppu toimi muistaakseni enää 35% teholla kun meni sairaalaan. Tuohon ajoi efedriini, lääkkeet, valvominen ja viina. Vuoden kesti ennenkuin oli normaalilla tasolla pumppu. Kipeenä treenaaminen on hullua.
 
selvennetään vielä...
voiko sydänlihaksentulehdus tulla siitä jos treenaa pelkässä lievässä nuhassa? Eli siis tarkoitan nyt sellaista nuhaa jonka ainoa oire on lievä nenänvuoto (pitää niistää vaikka n 10krt/pvä) eikä sairauteen liity siis minkäänlaista kuumetta tai väsymystä.
Pienessä darrassa on tullu muutaman kerran treenattua, mutta nyt kyllä lopetan senkin kokonaan. Ja jos kuumetta on ollut niin en kyllä ole pitänyt kokonaista kuumeetonta viikkoa ennen treeniä, mutta jatkossa varmaan pitäisi.
 
Joo olin tuossa keuhkokuumeessa muutama viikko sitten. Ja nyt aloitin futispelit lauantaina ja maanantaina treenit, olo silloin ihan hyvä, mutta eilen ja tänään on ollut pientä lämpöilyä. Korkeimmillaan 37,7. Täytynee nyt olla poissa salilta vähän aikaa.Paino putosi keuhkokuumeen aikana lähes seitsemän kiloa.
 
syöttösika sanoi:
selvennetään vielä...
voiko sydänlihaksentulehdus tulla siitä jos treenaa pelkässä lievässä nuhassa? Eli siis tarkoitan nyt sellaista nuhaa jonka ainoa oire on lievä nenänvuoto (pitää niistää vaikka n 10krt/pvä) eikä sairauteen liity siis minkäänlaista kuumetta tai väsymystä.
Pienessä darrassa on tullu muutaman kerran treenattua, mutta nyt kyllä lopetan senkin kokonaan. Ja jos kuumetta on ollut niin en kyllä ole pitänyt kokonaista kuumeetonta viikkoa ennen treeniä, mutta jatkossa varmaan pitäisi.

Kuka tähän voi mitään varmaa vastata, ei kukaan. Jos olo on vähänkään voimaton tai salilla alkaa tulemaan voimattomuuden tunnetta, outoa hikoilua tai muuten tavallisuudesta poikkeavaa oloa, niin sitten treenit pois. Jos treeni pienestä nenänvuodosta huolimatta sujuu normaalisti, olo on täysin normaali jne jne, silloin voi IMO treenata. Mutta tämä vaatii oman kropan tuntemista ja rehellisyyttä itselle siitä onko kipeä. Moni kun vähättelee niitä oireitaa jotta pääsee treenaamaan. Ennemmin siis lepoa kuin treeniä, jos on vähänkään epävarma olo omasta kunnosta. Flunssan kyllä erottaa pienestä nuhasta todella helposti.
 
Timba79 sanoi:
Kuka tähän voi mitään varmaa vastata, ei kukaan. Jos olo on vähänkään voimaton tai salilla alkaa tulemaan voimattomuuden tunnetta, outoa hikoilua tai muuten tavallisuudesta poikkeavaa oloa, niin sitten treenit pois. Jos treeni pienestä nenänvuodosta huolimatta sujuu normaalisti, olo on täysin normaali jne jne, silloin voi IMO treenata. Mutta tämä vaatii oman kropan tuntemista ja rehellisyyttä itselle siitä onko kipeä. Moni kun vähättelee niitä oireitaa jotta pääsee treenaamaan. Ennemmin siis lepoa kuin treeniä, jos on vähänkään epävarma olo omasta kunnosta. Flunssan kyllä erottaa pienestä nuhasta todella helposti.

Nyt seuraa riin rankkaa yksinkertaistusta ja yleistystä, että heikommat kaatuu kahtapuolta, mutta sääli on sairautta:

Näin maallikon järjellä homman juju on siinä, että ihminen on kokonaisuus. Jos joku paikka klesaa, niin keho kompensoi, että homma pysyy keskimäärin kasassa. Jos esim. menet treenaamaan flunssaisuudesta huolimatta, koska olo on jotakuin normaali, niin ota huomioon se, että elimistö taistelee flunssavirusta vastaan, ja pumppaa verisuonistoon sen verran tanakammat aineet, ettei flunssa tunnu pahalta. Sopiva annos adrenaliinia, endorfiineja jne. ja tuntuu kuin koko flunssaa ei olisi, ja rauta on kevyttä, kevyempää kuin terveenä, koska putkissa virtaa luonnonroinat. Sääli vaan, että tuolla treenamisella vedät maton omien jalkojesi alta, sillä se luonnonroina jonka vaikutuksista nautit, on tarkoitettu nimenomaan sen flunssaviruksen monottamiseen, ei poikain leikkeihin punttisalilla. Koska tuolloin hyvä satsi meneekin kirjaimellisesti "reisille", tai haballe/rinnalle whatever sen sijaan että sillä potkittaisiin flunssavirus autuaammille maille, virus potkiikin sinut petipotilaaksi, ja vittumaisimmillaan heittää peliin vielä hyvin suunnatun lihastulehduksen tärkeimpään lihakseen jota löytyy. Jos olet joskus vetänyt treenit taudin kynnyksellä, lienet huomannut miten se vaikuttaa lihassärkyyn; ainakin oma kokemus on, että palautumisen katketessa sairauteen, tulee tuo treenisärky potenssiin kakskytviis, eli ei kivaa ollenkaan. Kuvittele tuo särky sydänlihaksessa, joka ei juurikaan huilaile; ainakin minua tuo ajatus hirvittää. :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom