Syöttekö roskaruokaa?

Te aina sanotte, että mustavalkoista. Miten se voi olla mustavalkoista jos sanoo huonojen rasvojen olevan epäterveellisiä?

Mä väitän että vesi on terveellistä ihmiselle, kattokaa, niin se käännetään ympäri kohta. Judohemmo ekana, sitten muut komppaa.
Mustavalkoista on se että niitä ei saisi missään nimessä syödä ikinä. Ja että me muut sitä suorastaan kannustetaan syömään. Ei. Täällä on ainakin suurin osa sitä mieltä että ei se kohtuullinen roskaruuan kulutus haittaa mitään. ”Kohtuullinen” on toki taas tulkittavissa, määrittelen sen nyt siten että siitä ei ole merkittävää haittaa.

Vesi on välttämätöntä, pizza ei. Vettäkin voi juoda liikaa mutta ei kai siitä muuta väittelyä saa aikaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mustavalkoista on se että niitä ei saisi missään nimessä syödä ikinä. Ja että me muut sitä suorastaan kannustetaan syömään. Ei. Täällä on ainakin suurin osa sitä mieltä että ei se kohtuullinen roskaruuan kulutus haittaa mitään. ”Kohtuullinen” on toki taas tulkittavissa, määrittelen sen nyt siten että siitä ei ole merkittävää haittaa.

Vesi on välttämätöntä, pizza ei. Vettäkin voi juoda liikaa mutta ei kai siitä muuta väittelyä saa aikaan.
Mutta sä unohdat sen, että vaikka esim kohtuullinen alkoholinkäyttö on ok, niin se aineena ei silti ole koskaan hyvä keholle. Sama pätee huonoon ruokaan. Se ei vain ole hyvää keholle. Mikä tässä on vaikeeta? Se että jonkun mielestä on ihan harmitonta vetää esim kuuri vuodessa anaa, ei tarkoita etteikö se olis silti epäterveellistä.

Mutta sä unohdat sen, että vaikka esim kohtuullinen alkoholinkäyttö on ok, niin se aineena ei silti ole koskaan hyvä keholle. Sama pätee huonoon ruokaan. Se ei vain ole hyvää keholle. Mikä tässä on vaikeeta? Se että jonkun mielestä on ihan harmitonta vetää esim kuuri vuodessa anaa, ei tarkoita etteikö se olis silti epäterveellistä.
Äh, loputon kierre. En väitäkään mitään määrää terveelliseksi, korkeintaan neutraaliksi. Jos päättää että niiden ja näiden asioiden tekeminen ja nauttiminen on mahdollisten terveysriskien arvoista niin silloin se on oikea päätös niin pitkään kun siitä ei muille aiheudu haittaa. En ainakaan itse aio luopua roskaruuasta, sokerista ja alkoholista niin pitkään kun niiden kulutus pysyy kohtuullisena enkä mahdollisia terveysongelmia voi yhdistää suoraan niihin. Jos päättää että anabolisista tulee niin helvetin hyvä olo että se on riskien arvoista niin antaa mennä.

Väitän edelleen että pizzaperjantai on täysin kohtuullista eikä se kenenkään terveyttä liiaksi haittaa. En tiedä saanko tämän selkeämmin enää kirjoitettua.

Väitän edelleen että pizzaperjantai on täysin kohtuullista eikä se kenenkään terveyttä liiaksi haittaa. En tiedä saanko tämän selkeämmin enää kirjoitettua.
Sano mulle yksikin peruste tälle.

Aloittelija kysyy onko pizza ok kerran viikossa. Hän ei anna mitään muuta dataa, esim että hän kaipaa pizzaa.

Sulla on kaksi vastausta

Elä syö, korvaa terveellisemmällä ruoalla
Syö.

Perustele mulle miksi nimenomaan se pizza kun se absoluuttisesti on urheilijalle huonompaa ravintoa kuin esim pasta, riisi, kala, liha, kana.

Ja jos vastaat syö, niin kerro mulle miksi ihmeessä neuvot syömään huonompaa ruokaa? Miksi? Oli se sitten kohtuullista tai ei, se ei silti ole hyvää ravintoa.

Mikä tarve tota pizzaa on pakottaa? Mä ymmärrän jos olis pizzerian omistaja, mutta että aloittelijalle annetaan paskaa ravintoa esimerkiksi ruokavalioon. En tajua.

Aloittelija kysyy onko pizza ok kerran viikossa. Hän ei anna mitään muuta dataa, esim että hän kaipaa pizzaa.

Sulla on kaksi vastausta

Syö.

Perustele mulle miksi nimenomaan se pizza kun se absoluuttisesti on urheilijalle huonompaa ravintoa kuin esim pasta, riisi, kala, liha, kana.

Ja jos vastaat syö, niin kerro mulle miksi ihmeessä neuvot syömään huonompaa ruokaa? Miksi? Oli se sitten kohtuullista tai ei, se ei silti ole hyvää ravintoa.
Koska hänen tekee mieli pizzaa perjantain kunniaksi ja työviikon päätteeksi. Tarviiko sen kummempaa syytä. Tässä nyt oletan että hänen teki sitä mieli, miksi sitä muuten tilaisi paitsi laiskuuttaan. Eihän sille mitään tieteellistä syytä ole sitä syödä, muutenhan tämä keskustelu olisi melko lyhyt.

Jos olisin makuaistiton kone niin en tietysti söisi roskaruokaa, sokeria tai joisi alkoholia, mutta kun niistä saa hetkellistä mielihyvää niin teen kompromissin ja nautin niitä. Eli neuvon vaan nauttimaan ruuasta välillä jos niin haluaa tehdä. Se että neuvoisin syömään pizzaa koska se on hyvää ravintoa on outo tulkinta.

Sulla on kaksi vastausta

Syö.

Mikä tarve tota pizzaa on pakottaa? Mä ymmärrän jos olis pizzerian omistaja, mutta että aloittelijalle annetaan paskaa ravintoa esimerkiksi ruokavalioon. En tajua.
Itse ainakin lähden vastauksissani liikkeelle siitä, että kysyjä on ihminen, jolla on ihmisen tarpeet, heikkoudet ja vahvuudet ja joka ei elä missään teoreettisessa tyhjiössä. Tällöin yritän välttää juuri mustavalkoisia "kyllä tai ei" -vastauksia ja tuoda esiin niitä, seikkoja, jotka vaikuttavat kokonaisuutena siihen, mihin suuntaan fyysinen ja henkinen hyvinvointi kehittyy. Jos kysytään onko jokin "ok", silloin ei kysytä onko se absoluuttisesti parasta vaan onko siitä jotain erityistä haittaa, joka kannattaa ottaa huomioon.

Mun mielestä mm. herapulverit ja riisikakut on roskaruokaa
Tässä näkee eron kilpabodarilla ja harrastajalla. Jos herapulveria pitää roskaruokana on kyllä vedetty homma yli 🤔 Oletko syönyt koskaan oikeaa roskaruokaa ? Jäätelöä, pizzaa, hampparia tms. Mielestäni monet kilpabodarit ovat huonoja neuvomaan aloittelijoita. Ajattelevat kaiken kilpabodarin 100% optimaalisuudella. Aloitteleva kaverini oli tunnetun kilpabodarin valmennus ryhmässä ja lopetti tuon takia. Aterioista ei saanu poiketa grammaakaan eikä vaihtoehto ruokia sallittu jos joku ei maistunut. Kaikenmaailman erikois ruokia ja marjoja. Arki kävi ruokavalion takia stressaavaksi. Mitään normi ruokaa ei saanut syödä jota muu perhe söi. Töissäkään ei voinut syödä lounasta koska ei ollut optimaalisesti parasta.

Tässä näkee eron kilpabodarilla ja harrastajalla. Jos herapulveria pitää roskaruokana on kyllä vedetty homma yli 🤔 Oletko syönyt koskaan oikeaa roskaruokaa ? Jäätelöä, pizzaa, hampparia tms. Mielestäni monet kilpabodarit ovat huonoja neuvomaan aloittelijoita. Ajattelevat kaiken kilpabodarin 100% optimaalisuudella. Aloitteleva kaverini oli tunnetun kilpabodarin valmennus ryhmässä ja lopetti tuon takia. Aterioista ei saanu poiketa grammaakaan eikä vaihtoehto ruokia sallittu jos joku ei maistunut. Kaikenmaailman erikois ruokia ja marjoja. Arki kävi ruokavalion takia stressaavaksi. Mitään normi ruokaa ei saanut syödä jota muu perhe söi. Töissäkään ei voinut syödä lounasta koska ei ollut optimaalisesti parasta.
Siis meinasin juurikin että pizza on ihan ok ruokaa silloin tällöin syötynä kuten mikä tahansa muukin herkku. Mä en itse laske makroja edes kisadieetillä. Mulle ruoka on niin iso nautinto elämässä etten voisi kuvitellakaan elämäni ilman herkkuja pidempiä ajanjaksoja. En usko että se on kovin terveellistä, jos ruokavalio koostuu PELKÄSTÄÄN kaurahiutaleista, herasta, riisistä, kanasta, valkuaisista ja "vihanneksista", mitkä joillain on pelkkä tomaatti, kurkku ja jääsalaatti eli ehkä ravinneköyhimmät vihannekset. Varsinkin nuoria kannustan syömään kaikkea perus kotiruokaa ja herkkujakin sopivasti.

^

Kerrankin on oltava nimimerkki Stabouliksen kanssa täysin samaa mieltä. Jokainen tehkööt mitä tekee mutta kyllä silti tekee mieli naureskella puseroon kun näkee näitä fitneksen pariin hurahteneita hörhöjä (yleensä nuoria tyttöjä tai poikia joilla pieni identiteettiongelma pukkaa parinkympin iässä) jotka ei syö muutakuin yllämainittuja asioita. Itse 75 kilosena siimana syön ~ 4000kcal päivässä enkä voisi ikinä kuvitella että saisin tuon määrän syötyä puhtaista safkoista pelkästään. Viimesen kuusi vuotta olen käynyt noin puolen vuoden välein verikokeissa eikä koskaan ole missään ollut mitään häikkää, jatkan siis sillontällön pizzan ja muun paskan syömistä.

EDIT: Ja ennen kuin kukaan ehtii läskiksi haukkua niin rasvat pihdeillä mitattuna pyörii siellä 7-10 hujakoilla, riippuen vuodenajasta.

Siis meinasin juurikin että pizza on ihan ok ruokaa silloin tällöin syötynä kuten mikä tahansa muukin herkku.
Kyllä silloin tällöin se vielä on menettelevää ruokaa jos esim muuten katsoo mitä suuhunsa laittaa, mutta tässä puhuttiin kerran viikossa pizzasta joka alkaa olemaan jo aika tiheään tahtiin ei niin terveellistä ruokaa. Jos joku niin haluaa tehdä, niin se on sen asia, mutta kyllä nuorille pitäisi selvästi ohjeistaa, ettei se nyt ainakaan mitään kovin toivottavaa sapuskaa ole jatkuvasti nautittuna. Mutta vaikka sen söis kerran vuoteen, ei se silti ole terveellistä ruokaa, se on herkkua ja herkut harvoin on terveellisiä.

^

Kerrankin on oltava nimimerkki Stabouliksen kanssa täysin samaa mieltä. Jokainen tehkööt mitä tekee mutta kyllä silti tekee mieli naureskella puseroon kun näkee näitä fitneksen pariin hurahteneita hörhöjä (yleensä nuoria tyttöjä tai poikia joilla pieni identiteettiongelma pukkaa parinkympin iässä) jotka ei syö muutakuin yllämainittuja asioita. Itse 75 kilosena siimana syön ~ 4000kcal päivässä enkä voisi ikinä kuvitella että saisin tuon määrän syötyä puhtaista safkoista pelkästään. Viimesen kuusi vuotta olen käynyt noin puolen vuoden välein verikokeissa eikä koskaan ole missään ollut mitään häikkää, jatkan siis sillontällön pizzan ja muun paskan syömistä.

EDIT: Ja ennen kuin kukaan ehtii läskiksi haukkua niin rasvat pihdeillä mitattuna pyörii siellä 7-10 hujakoilla, riippuen vuodenajasta.
Olematta mieltä suuntaan tai toiseen niin tarkennatko kuitenkin että miten usein syöt näitä "paskoja ruokia, kun ensin sanot että et saa 4000 tuhatta kaloria kasaan puhtaista lähteistä ja sen jälkeen sanot syöväsi sillointällöin. Ovat mielestäni ristiriidassa

Kai sulla joku kaava on silti syömiseen? Muutat vaan sitten määriä esim hiilarinlähteistä vai kuinka?
"Offilla" ei oikeastaan ole muuta kuin pyrin pitämään kiinni jokseenkin riittävästä proteiininsaannista syöden kaikkea mitä milloinkin mieli tekee. Nyt dieetillä syön 5-6 ateriaa päivässä, joissa ~50g protskua kanasta, lihasta, kalasta, kananmunista tai protskuvanukkaista välillä puuron kanssa iltaisin. Vihanneksia (mm. vihreitä papuja, pinaattia, parsakaalia, ruusukaalia, lehtikaalia yms.) joka aterialla enemmän tai vähemmän. Joinain päivinä kokeilen syödä hiilareita esim. pastasta, perunoista, kurpitsasta yms. Joinain päivinä ainoat hiilarit tulee vihreistä vihanneksista. Marjoja ja pähkinöitä menee välillä puuron seassa. Paistan kaiken runsaassa oliiviöljyssä. En oo nyt cheattaillut useampaan viikkoon, kun pitää painorajaan päästä.

Yks pizza viikossa niin sillä ei oo vitunkaan väliä.

Yks suklaakonvehti päivässä extraa voi olla +1 kg vuodessa. Tai yks Kotipizzan Monsteri viikossa normiruokien päälle niin äkkiä on kilokaupalla lisää massaa vuoden päästä.

Toki itse kun leipoo, kuten minä tänään lapsille ja itselleni sekä vaimolle tein, niin saa parempaa ja tervellisempää pizzaa ilman vehnähöttöjä ja megarasvoja pepperooneineen. Koostumus voi olla vaikka teff-/manteli-/riisi-/ym. jauhoista/oliiviöljystä + täytteeksi paljo kasviksia ja tonnikalaa, päälle tuoreita yrttejä kasa. Vähän eri makrot ja ravinnon laatu ku jossain karvakäsien roiskeläpissä. Maistuuki hyvältä ja voi syödä vaikka kakskin kertaa viikossa 😀

Yks suklaakonvehti päivässä extraa voi olla +1 kg vuodessa. Tai yks Kotipizzan Monsteri viikossa normiruokien päälle niin äkkiä on kilokaupalla lisää massaa vuoden päästä.
Ei taatusti tule yhdellä extra konvehdilla päivässä kymmeniä kiloja massaa vuodessa😀 Noin 30-40 kaloria. Ei tule edes pizzalla jos muu ruokavalio on kunnossa. Jos massan saaminen olisi noin pienestä kiinni jokainen meistä painaisi 200kg. Työpaikoilla vedetään surutta pullaa päivittäin eivätkä he liho grammaakaan jos muut elämäntavat ovat kunnossa. Ei niitä kaloreita lasketa edelleenkään vuositasolla. Vain päivän energiamäärällä on merkitystä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom