Syöttekö roskaruokaa?

Mä syön kokonaisen pitsan aina lokakuun ensimmäisenä sunnuntaina. 3h hölkkäkisan päälle. Joskus sitten muiden pitsasta slaissin sillon tällön.

Eihän sillä mitään väliä ole jos vaikka kerta viikkoon syö jos muuten homma kunnossa. Paljon on muita tärkeämpiä asoita ruokavaliosta ensin siivottavana kuin se pitsaperjantai.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä syön kokonaisen pitsan aina lokakuun ensimmäisenä sunnuntaina. 3h hölkkäkisan päälle. Joskus sitten muiden pitsasta slaissin sillon tällön.

Eihän sillä mitään väliä ole jos vaikka kerta viikkoon syö jos muuten homma kunnossa. Paljon on muita tärkeämpiä asoita ruokavaliosta ensin siivottavana kuin se pitsaperjantai.
Se on kuule aika paljon jos 50 vuoden ajan syö pizzan joka lokakuussa.

Mikäs siinä pizzassa sitten onkaan se kaikkein pahin terveyden tuhoaja, jota täällä kovastikin kuumoteltu?

Jos otat pizzan 3 täytteellä. Kinkku, jauheliha ja tonnikala. Pohja jotain viljaa, yleensä vehnä. Juustoa on mukana myös. Mikäs tässä nyt olikaan se terveyden tuhoaja jos korvaa muutaman viikon aterian vaikka kerrankin viikkoon tuolla pizzalla? Jos vielä oikein panostaa niin makrot huomioiden suurinpiirtein.

Kysymys kai on siitä mitä tavoittelee. Jos vaikka optimoitua lihaskasvua ja ympärivuotista kisakireyttä, niin varmasti ei kannata viiteenkymmeneen vuoteen syödä yhtä ainoaa pitsaa. Ikinä. Eliniänodotetta pitsa ei varmasti harvoin syötynä lyhennä, ja niin kauan kun on ihmisenä niin epäonnistunut ettei lukeudu huippu-urheilijoihin, ei varmaan tulostasossakaan merkittäviä romahduksia tapahdu. Painossakaan tuskin tapahtuu mitään järkyttävää, jos muuten syö suht siististi ja se pitsa ei tarkoita mitään megasizeperhepitsaa yksin. Henkilökohtaiseen pohdintaan jää, kuinka paljon jää harmittamaan jos viikossa yhdellä aterialla vitamiinit, hivenaineet ja muut ravintoarvot eivät ole optimoidut.

Joku puhui siitä että ruokaa ei saisi ajatella palkintona. Persoonasta riippuen ehkä näin, mutta ei sitä kyllä yleensä kannata ajatella rangaistuksenakaan, eikä paskana. Edelleen persoonasta riippuvaa, mutta saattaa kortisolitasotkin heilahtaa jos vain Puhdas Ruoka on sallittua ja siltä polulta lipsahtaminen edes toisinaan tekee sinusta sydärin partaalla kiikkuvan paskansyöjäpohjaeläinläskin välittömästi.

Ymmärrän senkin pointin ettei nyt varsinaisesti kannata kannustaa ketään syömään pitsaa, mutta kannustaisin siihen että miettii sen mitä ravinnoltaan tavoittelee ja pohtii syömisiään sen mukaan. Jos ruokaa haluaa joskus käyttää myös nautintoaineena niin ei se kokonaan kamalaa välttämättä ole.

Mikäs siinä pizzassa sitten onkaan se kaikkein pahin terveyden tuhoaja, jota täällä kovastikin kuumoteltu?

Jos otat pizzan 3 täytteellä. Kinkku, jauheliha ja tonnikala. Pohja jotain viljaa, yleensä vehnä. Juustoa on mukana myös. Mikäs tässä nyt olikaan se terveyden tuhoaja jos korvaa muutaman viikon aterian vaikka kerrankin viikkoon tuolla pizzalla? Jos vielä oikein panostaa niin makrot huomioiden suurinpiirtein.
Eihän siinä periaatteessa ole mitään erityisen pahaa jos täytteet on hyviä. Hiilareita se 80g,
Prodea 50g ja rasvaa 50g. Jos on kropassa tilaa noille hiilareille niin nou problem. Jos kroppa toimii hyvin rasvoilla niin silloin nuo 50g on fine. Rasvan laatu hyvä kun se tulee juustosta ja täytteestä=liha.

Huono se pitsa on henkilölle, joka ei kaipaa energiaa ja erityisen huono henkilölle, joka ei osaa hyvin käyttää rasvaa energianlähteenä.

Jos itse tekee niin saahan siitä ihan kelvollista ruokaa, karvaranteelta tilatessa saa yleensä melkoisen kalori- ja rasvapommin, eikä välttämättä niitä parhaita rasvoja. Mutta vaikka olisi minkälainen paskamättö tahansa niin kyllä sen voi hyvällä omatunnolla kerran viikkoon syödä.

Pakastepizzoissa on noin 800-900 kcal ja reilu 30g proteiinia. Vetelen niitä aina välillä illalliseksi kun siltä tuntuu. Ainoa vikahan tuossa ateriassa on että rasvaa on hieman liikaa ja kuitua ei juurikaan. Tulee kyllä niin vähärasvaista ruokaa muuten syötyä että voi tehdä ihan hyvää välillä saada sitä rasvaakin enemmän.

mättöpäivänä aivan helvetisti ylikaloreita ja vielä todella huonoista lähteistä.
Onko mitään jälkiviisaita ajatuksia omista tankkauksistasi, joita jokunen vuosi sitten päivittelit?

Esim. tilauksena kokonainen täytekakku mitä yritit ahtaa puoliväkisin.

Pannukakkuakin aika usein olet kehunut tehneesi. Ei se nyt ihan hirveesti pizzasta eroa...Ellei jopa vähän huonompi. Jauhoa, sokuria, voita, maitoa....

Mike sanoi:
mättöpäivänä aivan helvetisti ylikaloreita ja vielä todella huonoista lähteistä.

Mättöpäivät olivat legendaarisia ysärillä. Meni itselläkin aivan överiksi. Koko viikko osteltiin herkkuja jemmaan lauantaita varten. Heti aamulla alkoi niiden tuhoaminen. Kakkua, sipsejä, jäätelöä, suklaata, limpparia jne... Niin paljon ettei saanut edes syötyä pois päivän aikana. Aivan ähky olo. Huilittiin vain syömisten välillä ja odotettiin milloin jaksaa syödä lisää. Homma järkevöityi lopulta kun ei tuollasta jaksanut joka vko. Tosin piti vielä kokeilla ison hormoni sedän massa vinkki maltoa 100g joka aterian jälkeen. Yli puoli kiloa päivässä. "Massaa" tuli 10kg. Kaikki mahaan. Olo oli sellainen miltä possu näyttää. Vieläkin on traumat malto ähkystä vaikka niistä ajoista on 20 vuotta.

Mike sanoi:

Mättöpäivät olivat legendaarisia ysärillä. Meni itselläkin aivan överiksi. Koko viikko osteltiin herkkuja jemmaan lauantaita varten. Heti aamulla alkoi niiden tuhoaminen. Kakkua, sipsejä, jäätelöä, suklaata, limpparia jne... Niin paljon ettei saanut edes syötyä pois päivän aikana. Aivan ähky olo. Huilittiin vain syömisten välillä ja odotettiin milloin jaksaa syödä lisää. Homma järkevöityi lopulta kun ei tuollasta jaksanut joka vko. Tosin piti vielä kokeilla ison hormoni sedän massa vinkki maltoa 100g joka aterian jälkeen. Yli puoli kiloa päivässä. "Massaa" tuli 10kg. Kaikki mahaan. Olo oli sellainen miltä possu näyttää. Vieläkin on traumat malto ähkystä vaikka niistä ajoista on 20 vuotta.
+ prodet missä kai oli hitosti laktoosia.
Salillakin sellanen paskanhaju että joskus hirvitti, jokatoinen ukko työnsi kaasua yhtenään.

Mun mielestä mm. herapulverit ja riisikakut on roskaruokaa. Ja se on roskaruokaa, jos syö päivästä toiseen samoja ruokia jotka koostuu n. viidestä eri tuotteesta. Täällä kun on tapana itseään käyttää esimerkkinä niin mulla ainakin on ihanteelliset kolesteroliarvot, vaikka syönyt koko elämäni useita kertoja viikossa "roskaruokaa". Muutenkin ärsyttää jopa sana "ravinto". Vähän niin kuin harrastaisi seksiäkin ainoastaan silloin, kun yrittää saada lasta.

Nyt terveellinen ruokakin on jo roskaruokaa, melkoista. Jos alan väittelemään onko vesi tärkeää bodauksessa, niin kohta 10 tyyppiä väittää että vesi on turhaa. Jos olisin sanonut, että pizza on ihan hyvää ruokaa tolle ketjun aloittajalle, 10 tyyppiä, samat mitä nyt, olis huutanut puhtaamman ruoan puolesta.

Mun mielestä mm. herapulverit ja riisikakut on roskaruokaa. Ja se on roskaruokaa, jos syö päivästä toiseen samoja ruokia jotka koostuu n. viidestä eri tuotteesta. Täällä kun on tapana itseään käyttää esimerkkinä niin mulla ainakin on ihanteelliset kolesteroliarvot, vaikka syönyt koko elämäni useita kertoja viikossa "roskaruokaa". Muutenkin ärsyttää jopa sana "ravinto". Vähän niin kuin harrastaisi seksiäkin ainoastaan silloin, kun yrittää saada lasta.
Ite ainakin oon nii paska ruuanlaittaja siis en osaa tai osaan jos kattoo ohjeesta, mut niis kaikki kermahöysteet jne ni oisin kauhee läski sit. Helpommal pääsee ku tekee samaa safkaa päoväst toisee. Kyllähä se ois kiva syödä " oikeesti " hyvää ruokaa et vinkkii vaa antamaan :D

En ymmärtänyt tästä sanaakaan.
Nyt terveellinen ruokakin on jo roskaruokaa, melkoista. Jos alan väittelemään onko vesi tärkeää bodauksessa, niin kohta 10 tyyppiä väittää että vesi on turhaa. Jos olisin sanonut, että pizza on ihan hyvää ruokaa tolle ketjun aloittajalle, 10 tyyppiä, samat mitä nyt, olis huutanut puhtaamman ruoan puolesta.
Sinun ehdottoman mustavalkoiset näkemykset ja tulkinnat on se mikä tässäkin hiertää. Oikeassa olet että se pizza ei ole terveysruokaa, mutta sellaista ei täällä kukaan sanonutkaan ja keksit ihan itse koko väittelyn tyhjästä.
Ei ole olemassa roskaruokaa tai "paskaa". Ne ovat oivallisia ruokia akuutin kalorivajeen paikkaamiseksi.
Paitsi ehkä tämä on väiteltävissä. Satunnaisesti kyllä paikkaan itsekin tilannetta jollain vähemmän optimaalisella jos kyse on vaan siitä että päivän energiat jäi/tulee jäämään jostain syystä ihan liian vähiin, mutta ei sitä kannata tavaksi ottaa.

Meadows taisi sanoa myös että ei ole hyviä ja huonoja ruokia vaan parempia ja huonompia. Se on skaala, ei 1 tai 0.

Sinun ehdottoman mustavalkoiset näkemykset ja tulkinnat on se mikä tässäkin hiertää
Te aina sanotte, että mustavalkoista. Miten se voi olla mustavalkoista jos sanoo huonojen rasvojen olevan epäterveellisiä?

Mä väitän että vesi on terveellistä ihmiselle, kattokaa, niin se käännetään ympäri kohta. Judohemmo ekana, sitten muut komppaa.

Käsittääkseni Scott Abelin kehittelemää cycle diettiä soveltaa monikin botari (myös minä itse). Siinähän refeed päivinä merkkaa nimenomaan kalorit eikä kalorin lähteet (ja kyseisiä refeed päiviä voi olla juurikin se kerran viikkoon).

Pizzan syöminen riippuu niin kontekstista onko hyvästä vai ei. Jos tavallaan tekee tilaa sille pizzalle päivän muilla aterioilla niin en sinällään nää mitään ongelmaa sillon tällön. Toki jos liian usein syö niin tottakai se on haitallista.

Toki useesti pizzat on kaloripommeja ja sisältää paljon rasvaa. Mutta joissain tilanteissa jos on huono syömään niin se pizza saattaa tilanteesta riippuen olla ihan hyvä veto.(parempiakin vaihtoehtoja on)

Lähtökohtasesti usein pizzan syöminen niin eihän se kauheen hyväks ole.

Sitten jos joku sanoo että heran juominen on roskaruokaa niin mennää puhtaasti mettään... (en ole itse juonu heradrinkkejä moneen vuoteen)

edit. nimimerkillä pizzaa aivan liian usein syönyt, ja kyllä näky veriarvoissakin viimeks kun kävin=ei hyvä juttu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom