Kaverilta vietiin hyvin toimiva saksanmetsästysterrieri peuran ajosta. Oli se pantasusi Ursan lauma. Sen koiran kanssa oli mukava käydä luolajahdissa, tosin se ei vedellyt supeja ulos vaan möyhensi niitä, niin oli aika työläs kaveri 50cm roudan aikana ;)
Omaa koiraa ei ole sudet häirinneet, seisovilla koirilla ei ole 'ruokakelloa', kuten hirvi-, ajo-, ja lintua haukkuvilla metsästyskoirilla. Pihallakin pidän vain silloin, kun ulkoilutan. Mutta jos samalle aukealle maastossa sushukkanen nälkäisen näköisenä osuu, niin noutaja tulee. Se lienee vieläpä aivan laillista, omaisuuden suojelua (eikös tästä ollut ennakkopäätös jostain itäsuomesta ?) Olen joutunut lopettamaan onnettomuuden takia oman koiran, koiran jonka kanssa olen taatusti tehnyt enemmän töitä koulutuksessa, mitä olen salilla aikaa viettänyt. Ehkä kovin päätös mitä olen joutunut tekemään, kovemmalle otti kuin muutaman sukulaisen kuolema.
Yellowstonesta on hyviä dokkareita siitä, miten susi pitää sen alueen isot ruohonsyöjät paremmassa kunnossa geenipohjallisesti. Suomessakin nämä pihojen susihavainnot enimmäkseen pompsahti pintaan heti samoina vuosina kun hirviä ruvettiin urakalla vähentämään, jokin yhteys tuohon on siis olemassa.
Tuo rajoitettu oikeus ampua omasta pihasta olisi eräs hyvä konsti, millä terve ihmisen pelko saataisiin takaisin tähän luomakunnan kuningaspetoon. Ruokaketjun huipullahan se on ja syö sitä, mitä helpoiten ja vähimmällä vammautumisen uhalla saadaan. Koirasta ei ole uhkaa, hirven potku voi saada luita poikki ja se on hengenmenoa sushukkaselle. Pitkäänhän ne tosin jahtasi sitä lampaanraatelijaakin, ennen kuin homma loppui. Siihen tais olla joku erikoislupakin, vaikka edelleen omaisuudensuojelun perusteinkin tuon ois saanut tehdä. Ja juu, koira on juridisesti esine.. omaisuutta, ilman henkistä korvausvelvoitetta. Tosin omasta koirasta en olis luopunut 10k€ hinnallakaan, en vanhemmasta lopetetusta, enkä tästä nuoresta vilperistä.
Kyllähän noita legendoja susien kulmakunnalta pois saamiseksi on ollut liikkeellä, hirvenverellä pieneksi rutistettu jäädytetty superloninappula (tukkii suolen ja tappaa suolitukokseen). Pienoiskivääri, ammutaan suolille ja loppulauma pitää päivän parin päästä huolen että todisteet on syöty. jne jne. brutaaleja konsteja, jos näitä tarvii tehdä omaisuuden suojeluksi ja saattaa iskeä siihen koiraankin yhtä kovaa joka superlonipallon syö. Eikä kuuleman mukaan tahdo kelvata enää, ovat oppineet. Inhimillisempi tapa on laaki ja vainaa, tosin siitä voi joutua käräjöimään, en tiedä miten herkkää toi homma tällä hetkellä on.
Suomeen mahtuu susia ihan hyvin, kuten monesti on mainittu, muttei niiden pihalta ruokansa hakevien tarvitsisi olla suojelulistalla, vaan vapaata riistaa.