Susijahti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Merkutio
  • Aloitettu Aloitettu
Jos asuu susialueella, luultavasti ymmärtäisi faktan, että petoeläimet voivat kiinnostua helposta saaliista, esim. pihaan kytketystä koirasta.
Tällaisissa tapauksissa voisi koirille rakentaa turvallisen aitauksen, kuten joku jo sanoikin.

Jos petoeläin oikeasti uhkaa ihmishenkeä tai elinkeinoa (tappamalla karjaa), sitten ampuminen on vaihtoehto.

Mielestäni ei ole mitään järkeä lähteä lahtaamaan kaikkia susia "varmuuden vuoksi". Välillä tuntuu, että osa kaupunkilaisista on vieraantunut luonnosta, on ihan luonnollista että petoeläin tappaa ja syö heikomman. Ymmärrän kyllä, että jos Etelä-Suomen perheen koira joutuu suden suuhun lomamatkalla keskellä villiä ja karua luontoa, varmasti se on kova isku ja surullista, mutta mitäs jättivät koiran vartioimatta. Mistä se susi voi tietää, että pihasta kauemmas eksynyt chihuahua ei ollutkaan orava.

Nimim. maalla varttunut kaupunkilainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ehkä tarkoittanut tuota, vaan sitä, että hyväksyy sen, että asuu korvessa ja suojaa pihapiirinsä niin.

Mites metsästystilanteissa? Toistaiseksi ei ainakaan ole toimivaa keinoa koiran suojaamiseksi metsässä, enkä toisaalta laske "lopeta metsästäminen" -tyyppisiä kehoituksia vaihtoehdoksi.

Mites metsästystilanteissa? Toistaiseksi ei ainakaan ole toimivaa keinoa koiran suojaamiseksi metsässä, enkä toisaalta laske "lopeta metsästäminen" -tyyppisiä kehoituksia vaihtoehdoksi.

Hukkaliivit on tulleet markkinoille, lisäksi sitä koiraa ei kannata jättää sinne metsään, vaan panta kaulaan ja hakea illaksi pois jos on eksynyt. Toinen vaihtoehto olisi tosiaan ennaltaehkäistä tappamalla kaikki sudet. Se, että jos on erämaassa ja susi tappaa koiran, niin sen jälkeen alkaa tuntumaan siltä että se sudenmetsästys olisi pelkkää kostoa, ei mitään muuta. Parempi yrittää ennaltaehkäistä tilanteita niillä pienillä keinoilla kuin se on vain mahdollista ja myös hyväksyä että sellainen riski on olemassa että susi saattaa sen harrastuskaverin viedä jos paska tuuri käy.

Vaikka susia tässä puolustankin, niin olen sitä mieltä, että jos susi alkaa tulemaan taajama-alueelle, niin sen hävittäminen on sallittua. Mutta jos se jossain hevonjeerassa käy talon pihalla, niin ei se ole syy sitä alkaa hävittämään.

... on ihan luonnollista että petoeläin tappaa ja syö heikomman. ...

No mitäs ihmeellistä siinä sitten on, jos ihminen tappaa suden? Onhan ihminen nyt kuitenkin "vahvempi" kun se susi, jos nyt jotain luonnon monimuotoisuutta ajatellaan. Ja missä on tasa-arvo? Ihmisen pitää sopeutua elämään susien kanssa niin miksei susien pidä sopeutua elämään ihmisten kanssa? Jokaisen suden vois ampua joka on pihapiirissä näköetäisyydellä, niin eiköhän se kanta siitä muuttuis. Metsästyksessä taas on omat ikävät puolensa, jos susi siinä tilanteessa koiran vie.

Hukkaliivit on tulleet markkinoille, lisäksi sitä koiraa ei kannata jättää sinne metsään, vaan panta kaulaan ja hakea illaksi pois jos on eksynyt. Toinen vaihtoehto olisi tosiaan ennaltaehkäistä tappamalla kaikki sudet. Se, että jos on erämaassa ja susi tappaa koiran, niin sen jälkeen alkaa tuntumaan siltä että se sudenmetsästys olisi pelkkää kostoa, ei mitään muuta. Parempi yrittää ennaltaehkäistä tilanteita niillä pienillä keinoilla kuin se on vain mahdollista ja myös hyväksyä että sellainen riski on olemassa että susi saattaa sen harrastuskaverin viedä jos paska tuuri käy.

Vaikka susia tässä puolustankin, niin olen sitä mieltä, että jos susi alkaa tulemaan taajama-alueelle, niin sen hävittäminen on sallittua. Mutta jos se jossain hevonjeerassa käy talon pihalla, niin ei se ole syy sitä alkaa hävittämään.

Onko noiden liivien tehosta tutkittua tietoa? RKTL:n mukaan ainakaan 2004 ei ollut tutkitusti tehokasta keinoa, sen jälkeisiä lisätutkimuksia en ole lukenut.

Sen pihalta koiran hakevan suden kaataminen kauempanakin kuin pihassa on sinänsä perusteltua, että ilmeisesti vain tietyt yksilöt erikoistuvat koiriin. Näiden poistaminen ja siten koiriin erikoistuvien susien lisääntymisen estäminen olisi luonnollisesti terveellistä, myös susikannalle. Se miten ne koiransyöjät metsässä tunnistetaan onkin sitten eri juttu.

susi sais hakea ton meijän koiran pihalta räksyttämästä niin tietäisin kysymykseen vastauksen.
En kyllä usko että itse ampuisin sutta. En ainakaan salakaatamalla.

On se vaan komea eläin.

Ihmiset ajattelee tän asian vain vähän kaksinaismoralistisesti- ollaan itse muka kovin luontoihmistä, erähenkistä jne, mutta sen luonnon pitäisi vaan sitten toimia täysin omilla ehdoilla. Ja se ei vaan toimi (ääriesimerkki: tsunamit, maanjäristykset, myös eläimet kuuluu luontoon), sitten on herneet nenässä ja pyssy tanassa. Ihmisethän tän planeetan on loppujen lopuksi ylikansoittanut aivan täysin. Jos me kerran ollaan niin fiksuja, että saadaan päättää milloin mitäkin elukkaa on liikaa, niin nyt olisi tarpeen maailmanpuhdistus ihmisistä. Mutta sanoihan se joku kokoomuslainen, että mihin se maailma loppujen lopuksi norppiakaan tarvitsee. Että jos on tuollainen katsantokanta, ettei arvosta toisten elinalueita ja luonnon jatkuvasti kehittyvää monimuotoisuutta, niin turha siinä on silloin väitellä, se on kuin puhuisi Jehovan todistajan kanssa uskonnosta. Tämä susihomma tuntuu olevan ihan samanlainen.

Ymmärrän kyllä itsekin sen, että jos susi alkaa rampata selkeässä taajamassa ja opettaa mahdollisesti pentunsakin siihen, niin se ei ole hyvä. Pelkkä siirto-operaatio ei todnäk auta, koska sudet jaksavat vaeltaa takaisin. Eli tällöin hallittu metsästys ok. Mutta, jos on pakko muuttaa sinne 50 km:n päähän kaikesta asutuksesta ja patikoida pitkin metsiä koira irti, niin riskin tunnustaminen ja tunnistaminen olisi ihan reilu peli.

Mä en aio palata asiaan enää, mutta pakko vielä sanoa: en usko, että ihminen on "luomakunnan herra". Jos on ikinä esim PlanetEarthia seurannut, opiskellut biologiaa tai miten vain, niin huomaa kuinka uskomattoman nerokkaita systeemeitä eläimiin on sisäänrakennettuna. Ne tietää tarkoituksensa, oli se sitten kuinka pieni juttu tahansa. Kaikilla on paikkansa tässä ketjussa. Ihminen on kaikessa fiksuudessaan vetänyt sileäksi 80 % (varmaan enemmänkin) maapallosta, eikä silti vieläkään tiedä omaa tarkoitustaan ja paikkaansa ketjussa. Siinähän sitten patsastellaan janoisina, nälkäisinä ja kaikki kasvit ja elukat tapettuina jonkin ajan kuluttua.

Meni nyt jo vähän ohi susiaiheesta, mutta mun mielestä tämä tausta liittyy tähänkin aiheeseen. Ja muuten, minäkin olen pahoillani koirasta. Ja sekavasta viestistä.

Jos asuisin alueella jossa susia liikkuu ja joku hukka ilmestyisi pihapiiriin kiusaamaan koiria tai ihmisiä niin kyllä pääsisi susi hengestään hyvin nopeasti.

Jos asuu susialueella, luultavasti ymmärtäisi faktan, että petoeläimet voivat kiinnostua helposta saaliista, esim. pihaan kytketystä koirasta.
Tällaisissa tapauksissa voisi koirille rakentaa turvallisen aitauksen, kuten joku jo sanoikin.

Jos petoeläin oikeasti uhkaa ihmishenkeä tai elinkeinoa (tappamalla karjaa), sitten ampuminen on vaihtoehto.

Mielestäni ei ole mitään järkeä lähteä lahtaamaan kaikkia susia "varmuuden vuoksi". Välillä tuntuu, että osa kaupunkilaisista on vieraantunut luonnosta, on ihan luonnollista että petoeläin tappaa ja syö heikomman. Ymmärrän kyllä, että jos Etelä-Suomen perheen koira joutuu suden suuhun lomamatkalla keskellä villiä ja karua luontoa, varmasti se on kova isku ja surullista, mutta mitäs jättivät koiran vartioimatta. Mistä se susi voi tietää, että pihasta kauemmas eksynyt chihuahua ei ollutkaan orava.

Nimim. maalla varttunut kaupunkilainen

Ymmärtääkseni aika harva metsästäjä vaatii että kaikki sudet pitäisi tappaa, vaan vaaditaan sitä että metsästys olisi sillä tasolla että sudella pysyy se erämaan asukin arkuus ihmisiäja kaikkia ihmiseen liittyvää kohtaan, mukaanlukien koirat. Nyt asia tuppaa pahimmilla alueilla olemaan niin että kun metsästä kuuluu koiran haukku nämä koiriin erikoistuneet "röyhkeät" tapaukset tietävät jo että tarjolla on helppo lounas ja käyvät nappaamassa koiran suihinsa. Olen kuullut juttuja että susi hakee koiran hirvihaukulta lähimpien ukkojen ollessa parin sadan metrin päässä ja hotkaisevat suihin alta aikayksikön! Ja se koiratarhakin pitää nykyään kaivaa kunnolla maan alle ja varustaa katolla että hukka ei pääse napostelemaan. Jos tapaisin suden uhkaamasta omaa koiraa, en epäröisi hetkeäkään laittaa haulisuihkua/kuulaa matkaan.

Susia on silloin sopivasti kun niitä ei näy eikä kuulu, eikä tämä tarkoita sitä että niitä ei pitäisi olla yhtään kappaletta.

Everly;2859451 begin_of_the_skype_highlighting**************2859451******end_of_the_skype_highlighting oletko Merkutio kotoisin Kainuun tai Pohjois-Karjalan rajaseudulta? Oletko perillä tästä asiasta?[/QUOTE sanoi:
Kyllä, olen kotoisin Kainuusta, tarkemmin Suomussalmelta. Syntynyt ja kasvanut siellä. Tällä hetkellä asun kyllä Tampereelaisessa lähiössä.. Ja olen jonkun verran selvillä asioista. Olen omistanut myös poromerkin. (sain isoisältä perinnöksi jonka möin. Ei voi kyllä poromieheksi kutsua :rolleyes: Tiedän kyllä millainen peto susi on. Susi tappaa myös huvikseen, ei ainoastaan nälkäänsä..

Ja on myös mielenkiintoista et, stadilaiset on yleensä susien kaatamista vastaan. Kuten esim. Tanja Karpela. Vaikka itse tappavat citykaneja, jotka ei mielestäni ole kovinkaan petojen sukua.. Ainiin, citykaneja tapetaan siksi koska niitä on paljon!! No miksei me tapeta kiinalaisia ja intialaisia ku niitähän vasta on niin pirusti! Ainiin, Kiinalaiset ja intialaiset eivät tule luvatta meidän takapihalle..

Eli en ihmettele yhtään vaikka nurkillä joskus susiakin pyörisi, mutta mielestäni tikkunen on itse valintansa tehnyt ja muuttanut tuonne, niin saisi elää niillä ehdoilla myös.

Tietääkö aslak82 semmoista asiaa, että normaalit villieläimet karttavat ihmisasutuksia. Oli niitä sitten sen Kuusamon verran tai ainoastaan sen yhden asuirakennuksen verran Kuusamon perukoilla. Ja tietääkö aslak82 sellaista faktaa, että ihmiset ovat ennen pääasiassa asuneet maaseudulla ennen töiden perässä kaupunkeihin muuttoa.

edit: Joillakin niitä töitä siellä on edelleenkin.

edit2: Ja ei tarvitse mennä monenkaan vuoden päähän kun koiria saattoi aivan huoletta pitää ulkosalla, joten susien määrää pitää vähentää taas sopivaksi.

Kysymykseen "Mun koira vai susi?" en löydä kuin yhden ratkaisun. Minkätahansa lajin sukupuuttoon tappaminen köyhdyttää biodiversiteettia (arvaamattomillakin) tavoilla enkä missään tapauksessa pidä susien joukkolahtausta ratkaisuna, mutta ei kotieläinten pitäminen petojen ruokanakaan erityisen fiksua ole. Lisää kaatolupia tarttis ja jotain hätävarjelun marginaalin lievennystä farmareille. Ymmärrän kyllä että moni metsästäjä suhtautuu koiraansa kuin perheenjäseneen, koulutukseen ja jalostukseen käytetään aikaa ja sitä rataa, mutta myös monelle se koira on vain kulutustavaraa johon suhtaudutaan niin kylmäkätisesti että vähän huvittaa mokoma meuhkaaminen. Koira pannaan monttuun heti kun eläin ei toimi, eikä sen koulutuksenkaan näissä tapauksissa ole paljon sydänverta uhrattu.

^Tiedän yhden kylällisen ukkoja (äitini kotiseudulta), jotka pitävät koiransa ympäri vuoden pihan perällä, ruokaa saa kun saa, kynsiä ei leikata, lenkillä ei käytetä ja muutenkaan huolta pidetä, mutta kun tulee susista puhe, niin kyllä sitten ollaan koiraa puolustamassa. Että joillakin osin nään tässä tekosyyn poikasta, että pääsisi kiväärin kanssa metsään myös kausien ulkopuolella.

Ihminen on luomakunnan herra. Tämä tarkoittaa myös sitä, että ihmisellä on vastuu siitä että mikään laji ei kuole sukupuuttoon. Susien oikea määrä Suomessa on sellainen, että sudet pysyy geneettisesti elinvoimaisina, eli noin 200 yksilöä. Rajan takana olevilla susilla ei ole mitään tekemistä Suomen susikannan koon kanssa. Sieltähän susia ei Suomeen enää juurikaan tule.

Joopa joo, ensin muutetaan johonkin hevon kuuseen sivistyksestä ja eletään luonnon keskellä ja sitten kun luonto tulee pihapiiriin niin aletaan itkemään, että 'olin täällä ensin, minulla on oikeus!!'. Paskat sanon minä! Jos on pakko työntyä sinne metsän keskelle niin pitäisi olla valmiina elämään sen luonnon ehdoilla.

Joopa joo, ensin muutetaan johonkin hevon kuuseen sivistyksestä ja eletään luonnon keskellä ja sitten kun luonto tulee pihapiiriin niin aletaan itkemään, että 'olin täällä ensin, minulla on oikeus!!'. Paskat sanon minä! Jos on pakko työntyä sinne metsän keskelle niin pitäisi olla valmiina elämään sen luonnon ehdoilla.

Tajuatko sä että koirat ei kuulu suden normaaliin ruokalistaan? Kävikö mielessä että susi kun nappailee lampahia laitumilta ja koiria tarhoista ihmisasutuksen keskellä on jotain pielessä? Istuppa alas ja mietiskele mikähän olis pielessä. Suden ei kuulu normaalitilanteessa syödä sessejä, eikä kettu-repolaisen kuulu syödä ihmisten takapihoilla.

Taas alkaa tämä city-ihmisten "vittu kenenkään ole pakko asua metsässä"-paskan puhuminen, onko kaikkien pakko sitten asua kaupungissa? Kaikki asukoot siellä missä tykkäävät, vaikka naapurin perserei'ässä jos siltä tuntuu.

Karpelakin on susikommentteineen yhdenlainen idiootti.

Tajuatko sä että koirat ei kuulu suden normaaliin ruokalistaan? Kävikö mielessä että susi kun nappailee lampahia laitumilta ja koiria tarhoista ihmisasutuksen keskellä on jotain pielessä? Istuppa alas ja mietiskele mikähän olis pielessä. Suden ei kuulu normaalitilanteessa syödä sessejä, eikä kettu-repolaisen kuulu syödä ihmisten takapihoilla.

Taas alkaa tämä city-ihmisten "vittu kenenkään ole pakko asua metsässä"-paskan puhuminen, onko kaikkien pakko sitten asua kaupungissa? Kaikki asukoot siellä missä tykkäävät, vaikka naapurin perserei'ässä jos siltä tuntuu.

Karpelakin on susikommentteineen yhdenlainen idiootti.

Lähinnä kommentoin tämän salakaatajan tuumailuja. Samanlailla voisi sanoa, että nykyihminen ei kuulu koirineen luontoon, kaupan tiskiltä saa tasan sen, minkä elääkseen tarvii, kumpikin. Lähinnä sitä ajoin takaa, että ihminen työntyy jokapaikkaan ja sitten kun luonnolle ei ole enää tilaa mihin perääntyä, se ottaa sieltä mistä se saa.
Tottakai ymmärrän jos kyseessä on ns.häirikkösusi joka stalkkaa kaupungin reunamilla mutta sitä minä en ymmärrä, että pitää väenvängällä mennä asumaan keskelle korpea ja sitten ihmetellään jos joku elikko käy kylässä.

Ja minä henkilökohtaisesti en ole koskaan ollut cityihminen vaan olen asunut luonnon helmassa koko ikäni.

En jaksa lukea tätä ketjua läpi ollenkaan, mutta kommentoin aiheesta jotain....

Ensinnäkin minua ihmetyttää se, että miksi tämä susiaihe tuntuu useimmiten kiinnostavan eniten niitä, joita se ei oikeasti koske ollenkaan. Varsinkin suojelu. Ruuhka-Suomesta on hyvin helppo huudella kommentteja vaikkapa tänne itärajalle ilman, että ymmärretään aihetta ollenkaan. Asun itse koko valtakunnan tiheimmällä suurpetoalueella. Täällä niittenn kanssa on osattu elää aina, ilman ulkopuolisten neuvojakin. Susia on ammuttu mm. pohjois-karjalassa aina, oli sitten lupia tai ei. Välillä niitä on vähemmän, välillä enemmän, mutta koskaan ne ei lopu. Hyvin monen ihmisen on vaikea käsittää, kuinka suunnaton reservaatti tuossa raja-aukon takana sijaitsee. Vaikka ryssät tappaisi niitä miten paljon tahansa, siltä alueelta ne ei niitä saa tuhottua.
Jos susi tulee tuohon meidän koiratarhan taakse, se saa aivan varmasti lyijyä. Samoin, jos metässä samassa maastossa minun ja koiran kanssa tulee susi vastaan, niin laitan kylmäksi.Muiden suurpetojen kohdalla tilanne on täysin eri, niistä ei ole koirille mitään uhkaa. Ilvekset käy pihassa viikottain ja niitä on todella paljon, karhuja vielä enemmän ja ahmoja jokunen. Ei miun mielestä susia tule todellakaan ampua loppuun, eikä muutenkaan vainota, sen enempää, kuin muitakaan isoja petoja. Luvallisesti tulee saada kaikkia pyytää, paitsi tietenkään ahmaa. Järki käteen näissä hommissa, molemmin puolin. Tämä nykyinen poliittisten päättäjien ja euvostoliiton touhu se on, mikä on ajanut tämän homman tähän. Tai oikeastaan näinhän se on aina ollutkin, mutta nyt nämä Tikkuset ja muutamat kiinnijääneet henkilöt antaa vain tälle asialle kasvot. Lakia ei syrjäseuduilla noudateta eikä kuunnella, koska koetaan, että ite tiedetään paremmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom