SUPERCARB 1kg -40%

Suorinjaloin maastaveto: Takareisien taikatemppu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä on sitten ehkä selitys mun takareisikramppeihin... Eli vedän tän selkäpäivänä ja sen jälkeen on huilipäivä ja sitten jalat, prässi-> etupotku-> takareisipenkki jossa kramppaa 90% varmuudella ellei tee todella pienillä painoilla. Pohkeet tietty vielä noiden takareisien jälkeen.

Onko väärin tehdä tämä liike selkäpäivänä? Mulla se ottaa kyllä huomattavasti takareisiin ja perseeseen.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Siis liikkeen aikana perseen kuuluu työntyä vähän taaksepäin ja jalat menee vähän koukulle samalla toki? Olen tehnyt tähän asti jalat lähes suorana koko ajan, taitaa olla huono selälle?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mitähän mä tein väärin viime torstaina tässä liikkeessä? Viikon salitauon jälkeen aloitin selkä/käsipäivän SJMV:llä ja tein 3x10 sarjan ja tiputin treenipainoja 10kg jotta tauon jälkeen ei olis heti paikat muusina(ennen tuota sarjaa tietty venyttelyt ja lämmittelyt pienemmillä painoilla). Toisessa sarjassa alkoi vähän tuntumaan alaselässä "väärällä" tavalla, vilkaisu peiliin ja selkä ei päässyt pyöreäksi, tein sarjan loppuun. Kolmannessa sarjassa tuntui sitten vielä enemmän alaselässä mutta peili kertoi edelleen selän olevan oikeassa asennossa joten tein sarjan loppuun. Tämän jälkeen taljat oli aika hengenhaukkomista ja alaselkä kipuili vähän. Noh, seuraavana aamuna herätys töihin ja en meinannut sängystä ylös päästä, pisti niin pahasti alaselkään? Menin kuitenkin töihin mutta alaselkä oli todella kipeä, vasta nyt noin 4 päivää treenistä alkaa helpottamaan alaselän osalta mutta jumistus on siirtynyt perseeseen, takareisiin ja pohkeisiin, meinaa jalat krampata aina välillä :wtf: Missähän meni vikaan?

Vedit selällä etkä takareisillä. SJMV:ssä (kuten ei muissakaa vastaavissa liikkeissä) se selän suoruus ei vielä kerro mitään siitä mihin rasitus käy. Esimerkkinä normaali maastaveto jossa jotkut vetää melkein suorinjaloin pelkällä selällä vaikka selkä on miten suorana. Yleisestikki jos on viikko tai enemmän takana totaalilepoa salihommista ni kannattaa se treeni vetää nousujohteisesti eli ekana ne kevyet painot ja jos tuntuu et kroppa kestää ja muistaa rasitustason ni sitten lisäät lisää romua, ei toistepäin.

Kokeilin eilen ekaa kertaa liikettä ja ei s**t*n* ku takareidet on kipeet. Paras takareisi liike ikinä mielestäni. Yksi kysymys jäi vaa mietityttämään: Pitääkö polvia hieman koukistaa, jotta jalka ei taivu liikaa taakse vai miksi? Itsellä sattui vähän niveleen kun en aluksi tajunnut koukistaa.

Kokeilin eilen ekaa kertaa liikettä ja ei s**t*n* ku takareidet on kipeet. Paras takareisi liike ikinä mielestäni. Yksi kysymys jäi vaa mietityttämään: Pitääkö polvia hieman koukistaa, jotta jalka ei taivu liikaa taakse vai miksi? Itsellä sattui vähän niveleen kun en aluksi tajunnut koukistaa.

Pikkasen kun koukistaa polvia ni ei ole lukittumisen/yliojennuksen vaaraa, jännite pysyy lihaksilla eikä polven rakenteilla. Pikkasen koukistamalla saa myös omasta mielestä paremman venytyksen takareiteen kun voi työntää persettä taaksepäin enemmän ja paremmin mitä suoremmilla jaloilla tehtynä. kannattaa vilkasta se Gymlogin jakso joka käsitteli noiden treenausta...

onko muuten pään asennolla väliä suorituksen aikana, oon kuullu että ois hyvä pitää pää kokoaja yläällä ns. katse katon rajaan kokoajan. Vai onko parempi pitää leuka rinnassa. Kuullut vähän molempia suositeltavan?

Eiköhän se pää kannattaisi yrittää pitää samassa linjassa selkärangan kanssa. Tuo liika taaksetaittaminen tuskin ainakaan hyvää tekee.

Mulla vetää ainakin helposti niskat jumiin ja lähtee kipu säteilemään päähän,mikäli pidän katseen koko ajan ylhäällä.Eli toi samassa linjassa selkärangan kanssa pitäminen toimii mullakin.

Meikäläinen saa sjmv:n tuntumaan eli siis venyttämään takareittä paljon paremmin lähes suorin jaloin tehtynä, kuin että koukistaisin polvia. Se polvien koukistus vaikeuttaa liikerataa ja "tappaa venytyksen", tiedä sitten mikä on. hyvin oon siis hiukan "väärällä" tekniikalla saanut takareidet huutamaan leipää.

Meikäläinen saa sjmv:n tuntumaan eli siis venyttämään takareittä paljon paremmin lähes suorin jaloin tehtynä, kuin että koukistaisin polvia. Se polvien koukistus vaikeuttaa liikerataa ja "tappaa venytyksen", tiedä sitten mikä on. hyvin oon siis hiukan "väärällä" tekniikalla saanut takareidet huutamaan leipää.
Tuollai se on hyvä tehdäkkin eli jalat on ihan pienessä koukussa, eli sillai miten ihmisellä normaalistikkin jalat olisi... Tärkeintä on se että polvet pysyvät kokoajan samassa asennossa eikä ala taipumaan kun tankoa viedään alas.

Edit. teen siis hieman eri tyyliin kuin aloitus postin kuvissa, itse saan paremman tuntuman kun jalat pysyvät kokoajan samassa asennossa ja tangon vien niin alas kuin kiekot antavat myöten.
Itsellä yksi Tamperelainen bodari tämän opetti tähän tyyliin ja saan kyllä nykyään huomattavasti paremman tuntuman takareiskohin...

Noo mitä jos teen tätä täysin jalat suorina? Hyvän tuntuman saan takareiskoissa ja selässä mitä nyt normaalia rasitusta mutta ei mitenkään liikaa kuitenkaan. Vai kannattaako vaan opetella oikea tekniikka?

Täysin jalat suorina tehtynä on riski et menee polvet lukkoon joka tekee hallaa nivelille, myös selän kontrollointi on helpompaa jos polvet on lievästi koukussa. Opettele tekniikkaa hieman ja hae tuntumaa mieluummi työntämällä persettä taakse tankoa alas laskiessa, saa tosi hyvän venytyksen takareisiin vaikka polvet oiskin koukussa...

Näin jossain videossa, oisko ollut täällä M&M Gymlogissa, SJMV:n tehtynä niin, että jalkaterät osoittaa "sisäänpäin" (eli kantapäät ulompana kuin varpaat). Kuulemma ottaa takareisiin paremmin.. eikös tämä tee jollain tapaa hallaa polville, vai harhailenko vaan?

Eihän se polville hallaa tee koska polvien ei oo tarve paljoa koukistua, pien jousto riittää etteivät lukitu. Tietysti jos tekniikka on vituillaan ja otat vetoon vauhtia polvia koukistamalla niin sitten...

Back
Ylös Bottom