Jos on _useampia_ perättäisiä työsuhteita, joissa on sun mielestä kusetettu kaikissa, niin eiköhän syypää löydy peilistä..
Sinä et selvästikkään ole joutunut kohtaamaan mitään paskaa työnantajan taholta kun tuollaista puhut..
Aloitan ihan siitä kun muutin tänne PK seudulle lapista töitä tekemään (oon kyl täältä kotoisin alkujani..töitä tehnyt 13 kesäisestä, 15 kesäisestä omalla verokortilla, vaatteista lähtien olen itse joutunut ostamaan jos jotain olen halunnut nulkkinakin bensat ja vakuutukse mopoon jne. tässä oli raudan kova työmies)
Kerkesin olla mestoilla pari viikkoa.. kun kaverini isä (peltifirman omistaja) tuli siinä heillä kyläillessäni kysymään et hei, tuletko hänelle töihin peltiapumieheksi kun tiedän että olet taitava kaveri käsistäsi? Olin et kyllä mä tuun.. no tein tunnollisesti työni n. 11kk ja sit yks pvä. se äijä toteaa et sua ei tunnu nää hommat kiinnostavan kovinkaan paljon? Olin et oonko laiminlyönyt tehtäviäni tai jotain kun noin sanot(sanoin myös että teen työsuoritteen palkkaa vasten ja siinä kaikki, mua ei kiinnosta tämä ala mitenkään liiaksi)? Ehei et suinkaan.. toivoin vain, että etenisit apumiehestä asentajaksi jne. saat 2 viikkoa aikaa etsiä uuden työn jostain.. sit sanoin sille viikendinä et meen tosta viikonlopuksi purkukeikalle lekaa heiluttamaan ku vituttaa.. sit se kirjoitti työtodistuksen jossa luki et omapyyntö ja sain 3kk karenssia ja olin työtön!!!! KIITTI VITUSTI!
No sit toisen kaverin isä bongas mut, kysy et tuu ajaan kuorkkia hänen muuttofirmaan kun sulla on C kortti ja tiedän sut päteväksi työmieheksi. No mä olin et joo.. sit tein sitä hommaa ja kyselin et tuon sulle verokortin jne. Sit se oli et joo joo.. palkkaa ei alkanut näkyy eikä työsopparia.. ja kun asiakkailtaki velotettii aina käteisellä vaa muutot.. päättelin ettei se ole aikeissakaan virallistaa työsuhdetta ja et on mulle aika riski ajaa omakotitalollista irtamistoa vakuuttamattomana työntekijänä.. no otin sit palkkani välistä ja sain huutoa.. totesin et pitää munki syödä ja sit sain fudut ja se jäi rahaa velkaa. KIITTI TAAS VITUSTI!!!
No sit menin johonki vitun kylmiöön töihin, mut tulin hulluksi siihen 8h päivässä kestävään "viis pakettii makkaraa, kuus kinkkuu seitsemän maksalaatikkoo" numeraaliseen robotti paskaan.. olen ihminen.. en kone.. kiva kotonaki sit "yks paketti tos leipää ja toinen voita ja sit viel juusto tost yks kpl pöytään joo".. no vaihdoin hommaa. Baukkariin.. sinnekki pääsin vakituiseksi heti ja sain eka kuussa heti asikkaiden toimesta kuukauden työntekijä tittelin.. olinhan palveluhenkinen ja asiassani koulutusta vastaavassa työssä pätevä sälli.. no sit sain kuiten varoituksen ku myin levyä jota piti kuulema tuppisuuna sahata vituilleen jos ja kun asiakas ei oikeasti edes tiennyt minkä mittainen se tulisi olemaan (harvoin voi keittiön piirrustuksista tietää pöytätason todellista lopullista pituutta) no sit sain 4kk koeajan vikana päivänä fudut.. sanoin ettei mun moraalini olisi kestänytkään kyseistä hommaa koska arvostan enemmän asiakkaita kuin työnantajan paskaa ideologiaa joka meni näin: no sahaat just sen mitä sanotaan sit se hakee uuden levyn ku huomaa edellisen olevan liian lyhyt: double profit.. NO KIITTI TAAS!
No sit vaan starkille.. siellä sain kans sahavastaavan hommat harteilleni.. esimies hiillosti kokoajan mua.. muut sai istuskella jos ketää ei näkynyt jne.. mua se kyykytti koko sen 3 viikkoa mitä siel kerkesin kärvistellä.. no onneks sit yks pvä tuli vepukin pakulla joku tyyppi hakee sahatavaraa ja kysyin et millä koulutuksella vepsäläiselle pääsee duuniin? kysy et mitä löytyy? kalustepuuseppä.. "no kävipä tuuri, olen nimittäin varastopäällikkö ja otan sut hommiin.. aloitatko huomenna?" olin et joo kerrankin se olen minä joka tekee koeaika purun.. ja aloitin sit siel.. ADIOS starkin äpärät ja 7euron kämä liksat!
No Vepukilla olin hyvän aikaa ihan alusta asti kovin asentaja, supliikki mies asiakkaiden mieleen.. ja varaston tyypeistäki suurin osa oli tosi hyvää pataa ku dokailin ja toimitin...
sit alkoi vanha vamma selässä vikoa työn rasittavuuden ja epäergonomian takia.. tuli saikkuja.. lopetin dokaamiset jne. enää en ollutkaan pidetty henkilö varastomiesten keskuudessa ja toimitusjohtajakin alkoi katsoa vinoon.. kerran ku työparini esitteli aamusta jotain valkoisia rakkuloita kurkustaan ja yski siinä.. sain sit itsekki sen taudin.. ja jäätii kesken päivän pois töistä.. tulin 2pvä myöhemmin töihin vitun kipeenä mut peläten et saan pian kuulla kunniani saikkujen takia.. niin esimies tuli vastaan ja sanoi että mut irtisanotaan sairaspoissaolojen takia (niillä oli tapana heittää jannuja tuost noin vain vittuun sielt jos ei kuulunut ryyppyrinkiin).. menin tyhmänä sanomaan et kiva saisko kirjallisena et pääsen laittomasta irtisanomisesta nostaan tiliä.. niin peruivat sen mut laittovat mut sinne myymälän asentamaan asiakasasennuksien sijaan voidakseen kiusata mua kokoajan.. mm. samana päivänä viel jouduin räntäsateesee kipeenä kerää sällejen tupakantumppeja ja kun kysyn et miks mä kerään näitä vaikken rökaa ja johtaja on osoittanut teille tuhkakupin.. nii esimies sano kaikkien kuulleen et tuostahan tiedät olevasi uloskannossa.. ok.. kiusaaminen siis sai ihan kunnon mittasuhteet tulevina kuukausina.. menin lopulta viimeisen krran työterveyslääkäriin.. sanoin et nyt kirjoitat mulle 300pvä saikkua kiitos.. lääkäri totes et mielelläni.. hänkään ei pitänyt noista johtajien toimista yhtään ku olin kertonut et mua kiusataan siellä ja et käsky on tullut sieltä ylempää jne. lopulta 300pvä täys ja työsuhde irtisanottiin. KIITTI ku pilasitte työn mistä pidin kovasti (asiakas kontaktit jne.)
No sit täs tuorein kokemus oli tälläinen kun hain työkkärin sivujen kautta duunin jonka piti olla myyntiedustajan työ.. mut se oliki sitä et pesen jotain vitun sohvia ja mattoja.. ja toki markkinoin sitä häiriköimällä firmoja.. palkanki piti olla 1,2ke + provisio... no se olikin periaattees hetken.. mut sit ku työsuhde alkoi ja oli aika krijoittaa soppari.. nii siel lukiki et 160h työmäärä jaettuna 1200e = 7,5euroa tuntia ja palkka maksetaan tehdyistä tunneista ja provisiokin lähtis juokseen oma hankkimistani keikoista 2000e laskutetun jälkeen eli ei ikinä.. eihän tossa työnkuvassa kokoajan ollut keikkaa.. ja kun se edustuski makso mulle bensat yms. ja olin karenssia karussa eikä tuosta saanut palkkaa sen vertaa mitä seuraavan kuun työssäkäynti kulut olis ollut (saati sitte maksais vuorat yms elämisen kulut) niin jouduin lopettamaan. Työkkäriä ei kiinnostanut vaikka tuo työnantaja taho yksipuolisesti muutti sopimusta ja palkkauspohjaa aivan mulle kestämättömäksi. ja tästä sain kiitokseksi uudet 3kk karenssia.. eli olin 2012 vuonna 6kk kranssissa + 3kk liiton massit perittii takas jne. KIITTI TAAS KERRAN!
Jos nyt tuosta voit jotenkin hahmottaa mun syyllisyyteni mihinkään muuhuin kuin siihen että kannattiko yrittää niin kerro toki? Jään innolla odottamaan miten sä tosta taiot mun vian.
Niillä pitäisi olla hyvät asianajajat ja muut hoitamassa vääryyksiä kuntoon, mikset käyttänyt ammattiliittojen palveluja hyväkses?
Kuuluin YTK:hon vasta ton vepukin aikana..kun tiedustelin et onks oikein et tollai savustetaa ulos kiusaamalla sellaista jonka fyysiset työn aiheuttamat rajoitteet estää täydellisen työstä suoriutumisen.. niin sielt luvattii hoitaa asiaa.. mut mitää ei tehty kuiten.. petyin ja totesin et jaa eipä mitää uutta auringon alla.
Palkkaa pitäisi mielestäni laskea juurikin sen takia, että yhä useampi pääsisi töihin ja lisäksi, että myöskään nykyiset työntekijät eivät joutuisi kilometritehtaalle.
Yritysten voittokertomia pitäisi mielestäni laskea juurikin sen takia, että yhä useampi yritys on ahneudellaan osaltaan aiheuttamassa kansakunnan kurjistumisen.