Suomen yrittäjät vaativat- Lomaltapaluurahat pois palkkoihin -6%

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä tulee itse lomarahaan, niin mielestäni tämä on yksi aivan totaalinen järjettömyys nykyajan työelämässä, eikä työnantaja saa tästä mitään vastinetta itselleen.

Sopii hyvin että poistetaan koko lomaraha ja nostetaan palkkoja vastaavalla määrällä. Tämä varmasti olisi yrittäjillekin mieleen?

Jos tässä haetaan jotain palkanalennuksia, niin mikäs siinäkään. Nää nakkiputkayrittäjät varmasti laskevat tuotteidensa hintoja vastaavasti jolloin palkkojaan laskenut rahvas voi ostaa niitä yrittäjien kötöstyksiä saman verran kuin ennenkin ja kaikki on häpi. Muussa tapauksessahan yrittäjien menekki laskee yks yhteen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sopii hyvin että poistetaan koko lomaraha ja nostetaan palkkoja vastaavalla määrällä. Tämä varmasti olisi yrittäjillekin mieleen?

Jos tässä haetaan jotain palkanalennuksia, niin mikäs siinäkään. Nää nakkiputkayrittäjät varmasti laskevat tuotteidensa hintoja vastaavasti jolloin palkkojaan laskenut rahvas voi ostaa niitä yrittäjien kötöstyksiä saman verran kuin ennenkin ja kaikki on häpi. Muussa tapauksessahan yrittäjien menekki laskee yks yhteen.
Minusta tuntuu, että näissä asioissa unohtuu monesti se, mistä maksetaan ja miksi maksetaan. Lomaltapaluuraha on alunperin ollut työnantajan tarjoama kannustin sille, että vanha työntekijä palaa loman jälkeen samaan työpaikkaan eikä kävele uuteen työpaikkaan loman lopussa. Nykyaikana ei kyllä minun mielestäni ole mitään perustetta maksaa tuollaista korvausta, kun työvoimapulaa ei todellakaan ole näköpiirissä. Toisaalta asian laitahan on niinkin, että jos työnantaja kokee tuon työntekijöiden kesälomanjälkeisen katoamisen suurena ongelmana, niin työnantaja voi kyllä vapaaehtoisesti tarjota tuota korvausta myös jatkossa.

Kuten kirjoitit, niin lienee selvää, että lomaltapaluurahan poistaminen leikkaisi hieman kotimaista kysyntää - vaikkakin aika marginaalisesti verotuksesta johtuen. Harmillista on sekin, että jos esim. Suomen valtion ja kuntien taloutta aletaan korjaamaan virkamiehiä irtisanomalla, niin sekin johtaa aivan vastaavasti kotimarkkinoiden supistumiseen. Olen silti sitä mieltä, että näitä pieniä tervehdyttämistoimenpiteitä kannattaa tehdä nyt, jotta laivan suunta saadaan vielä korjattua ajoissa. Niin kauan kun täältä ei löydy uutta Nokiaa tai jokin merkittävä (vienti)ala ei lähde valtaisaan nousukiitoon, niin täällä joudutaan väistämättä siirtymään teknologiajohtajuuden lihavista ajoista kohti jonkinasteista korkean teknologian kustannusjohtajuutta.
 
Minusta tuntuu, että näissä asioissa unohtuu monesti se, mistä maksetaan ja miksi maksetaan. Lomaltapaluuraha on alunperin ollut työnantajan tarjoama kannustin sille, että vanha työntekijä palaa loman jälkeen samaan työpaikkaan eikä kävele uuteen työpaikkaan loman lopussa. Nykyaikana ei kyllä minun mielestäni ole mitään perustetta maksaa tuollaista korvausta, kun työvoimapulaa ei todellakaan ole näköpiirissä. Toisaalta asian laitahan on niinkin, että jos työnantaja kokee tuon työntekijöiden kesälomanjälkeisen katoamisen suurena ongelmana, niin työnantaja voi kyllä vapaaehtoisesti tarjota tuota korvausta myös jatkossa.

No jos lomarahaa ei olisi, niin palkat olisivat sitten korkeampia. Nyt se on vaan sovittu niin, että yhdeltä kk:lta saa ~150% palkan sen sijaan, että joka kuukausi saisi hieman korkeampaa palkkaa. En tajua, miksi tää on niin suuri ongelma joillekin eli ihan kuin työnantaja joutuis maksamaan ihan täysin tyhjästä. Kai se työnantaja osaa laskea vuotuisen palkkakulun (~12,5xkk-palkka) työntekijää palkatessaan. Eli tää lomarahojen poisto on mielestäni ihan suora palkka-ale. Toki, jos palkka-ale on pakollinen ja tuo on ~6% on sopiva määrä, niin kyllä ne mun puolesta sen voi toteuttaa lomarahat poistamalla, niin yksinkertaistuu vähän systeemit. Vaikka se kyllä vie osalta sen joustavuuden, että lomarahat (tai osan niistä) voi joissain työpaikoissa vaihtaa lomiksi. Palkaton loma ei ihan vastaa lomarahavapaita kaikissa suhteissa.
 
No jos lomarahaa ei olisi, niin palkat olisivat sitten korkeampia. Nyt se on vaan sovittu niin, että yhdeltä kk:lta saa ~150% palkan sen sijaan, että joka kuukausi saisi hieman korkeampaa palkkaa. En tajua, miksi tää on niin suuri ongelma joillekin eli ihan kuin työnantaja joutuis maksamaan ihan täysin tyhjästä. Kai se työnantaja osaa laskea vuotuisen palkkakulun (~12,5xkk-palkka) työntekijää palkatessaan. Eli tää lomarahojen poisto on mielestäni ihan suora palkka-ale. Toki, jos palkka-ale on pakollinen ja tuo on ~6% on sopiva määrä, niin kyllä ne mun puolesta sen voi toteuttaa lomarahat poistamalla, niin yksinkertaistuu vähän systeemit. Vaikka se kyllä vie osalta sen joustavuuden, että lomarahat (tai osan niistä) voi joissain työpaikoissa vaihtaa lomiksi. Palkaton loma ei ihan vastaa lomarahavapaita kaikissa suhteissa.
En jaksa uskoa ihan suoraan siihen, että palkat olisivat vastaavaa summaa korkeammat jos lomarahaa ei olisi. Ei kai työehtosopimuksessa määritetyllä työpanoksen hinnalla siihen vaikuteta, tuleeko työntekijä lomalta takaisin vanhaan työpaikkaan vai ei?


Jotenkin tässä tulee väistämättä esiin se AY-liikkeiden ajattelutapa, että saavutetuista eduista ei luovuta. Maailma muuttuu ja jos joskus muinoin paperityöntekijät ovat olleet kullanarvoisia ja niistä on kannattanut pitää kiinni tarjoamalla kovaa palkkaa, niin ei se sitä tarkoita että sillä alalla olisi kova työvoimapula ja loppumaton palkanmaksukyky myös nyt ja tulevaisuudessa. Sama juttu mun mielestä on tässä lomaraha-asiassakin, että niin maksetun palkan kuin muidenkin korvausten pitää perustua kysynnän ja tarjonnan lakiin eikä siihen, että AY-liike määrittelee jäsentensä työlle hinnan, jolla ei ole mitään tekemistä vastaavien teollisuudenalojen palkkojen, työmarkkinatilanteen saatika työnantajien palkanmaksukyvyn kanssa.
 
Jotenkin tässä tulee väistämättä esiin se AY-liikkeiden ajattelutapa, että saavutetuista eduista ei luovuta.

Luitko sä edes tota mun postausta? Juurihan tuossa sanoin, että mulle palkka-ale on ok. Ihmettelin vaan sitä, että miksi juuri lomaraha on niin kova pala. Mulle se on ihan sama, tiputetaanko palkkoja vai poistetaanko lomarahat.

Maailma muuttuu ja jos joskus muinoin paperityöntekijät ovat olleet kullanarvoisia ja niistä on kannattanut pitää kiinni tarjoamalla kovaa palkkaa, niin ei se sitä tarkoita että sillä alalla olisi kova työvoimapula ja loppumaton palkanmaksukyky myös nyt ja tulevaisuudessa. Sama juttu mun mielestä on tässä lomaraha-asiassakin, että niin maksetun palkan kuin muidenkin korvausten pitää perustua kysynnän ja tarjonnan lakiin eikä siihen, että AY-liike määrittelee jäsentensä työlle hinnan, jolla ei ole mitään tekemistä vastaavien teollisuudenalojen palkkojen, työmarkkinatilanteen saatika työnantajien palkanmaksukyvyn kanssa.

Samaa mieltä.
 
Luitko sä edes tota mun postausta? Juurihan tuossa sanoin, että mulle palkka-ale on ok. Ihmettelin vaan sitä, että miksi juuri lomaraha on niin kova pala. Mulle se on ihan sama, tiputetaanko palkkoja vai poistetaanko lomarahat.
Luin kyllä postauksesi, mutta kirjoitin viestini tökerösti. En viitannut sinun postiisi sillä, että AY-liikkeet eivät ole valmiita tinkimään saavutetuista eduista. Viittasin vain yleisesti ottaen siihen, että keskustelu tuntuu olevan sellaista, että palkansaajajärjestöt eivät halua lomarahasta luopua. AY-liikkeiden mielestä sillä ei tunnu olevan mitään tekemistä asian kanssa, onko lomaltapaluuraha enää nykypäivänä tarkoituksenmukainen vai ei, mutta se pitää silti maksaa, koska niin on ennenkin tehty.

Jos palkkoja lähdetään yleisesti laskemaan, niin lomarahan poistaminen olisi varmasti melko kivuton ratkaisu kaikille. Pätkätyöläinen ei kärsisi siitä ollenkaan, koska hänelle ei lomarahoja makseta muutenkaan, jos loma korvataan rahana työsuhteen päättyessä eikä lomarahan poistaminen käytännössä tavallisen työntekijänkään keskimääräiseen kuukausibudjettiin juuri vaikuta. Palkka-ale sopisi kyllä itselleni, jos se toteutettaisiin koko työntekijäsektorilla, mutta en jaksa itsekään uskoa sen toteutumiseen ainakaan tämän sekasikiöhallituksen vallan alla. Nollalinjaa toiveikkaasti odotan, mutta kyllä sekin toteutuessaan melkoinen ihme olisi. Nythän AY-liikkeiden mielestä "kaikilla yrityksillä ei mene vielä ollenkaan huonosti". Sitä vain jaksan ihmetellä, että pitääkö todella odotella sitä, että tänne vuotavaan veneeseen tulvisi vettä vielä laitojenkin yli ennen kuin mitään kannattaisi tehdä.
 
Voisin lisätä tähän sellaisen aspektin, että moni työnantaja voisi ottaa töihin porukkaa vaikka vain 4 päiväksi viikossa.
Itse olisin suoraan valmis ottamaan yhden lisäpäivän vapaata per viikko ja pudottamaan palkkaani 20% varsinkin kun nettopudotus on käytännössä 10% luokkaa :)

Tämä johtaisi myös siihen, että tarvitaan 20% enemmän porukkaa tekemään työtä, joten saataisin työttömiäkin töihin. Lisäksi työtehokkuus- ja tyytyväisyys on todennäköisemmin parempaa koska on yksi päivä enemmän vapaata viikossa. Toisaalta suomalaisen alkoholinkäytön tuntien nykyinen kahden päivän ryyppyputki johtaa kolmen päivän putkeen josta toipuminen meneekin jo loppuviikon puolelle :D
 
Jos palkkoja lähdetään yleisesti laskemaan, niin lomarahan poistaminen olisi varmasti melko kivuton ratkaisu kaikille. Pätkätyöläinen ei kärsisi siitä ollenkaan, koska hänelle ei lomarahoja makseta muutenkaan, jos loma korvataan rahana työsuhteen päättyessä eikä lomarahan poistaminen käytännössä tavallisen työntekijänkään keskimääräiseen kuukausibudjettiin juuri vaikuta.

Pätkätyöläiset on kyllä hyvä argumentti sen puolesta, että mieluummin lomarahat pois kuin palkka-ale. Pätkätyöläisyys ei varmasti ole mitään herkkua, niin pitäis pyrkiä siihen, ettei siitä tehdä työnantajillekaan houkuttelevaa. Mulla oli kyllä se käsitys, että lomarahat saa kyllä, vaikkei ehdi edes pitää niitä lomia, mutta kai se on TES- tai tapauskohtaista. Tiedän ainakin tapauksia, joissa on lomarahat on maksettu lomakorvauksistakin. Nykyisinhän tuo on nimenomaan lomaraha eikä lomaltapaluuraha eli se ei terminäkään edellytä lomien pitämistä ja niiltä töihin palaamista.
 
^
Riippuu tosiaan TES:stä. Edellisessä duunissa nuo rahat tuli vaikken lomia pitänytkään, mutta nykyinen työnantaja on sellaisen TES:n piirissä, että jos ei pidä lomia niin ei saa myöskään lomarahoja.
 
Lomarahat yleensä maksetaan jos työnantaja irtisanoo esim. YT-neuvotteluiden päätteeksi. Jos taas työntekijä irtisanoutuu itse, maksetaan ainoastaan loma-ajan palkka.
 
Pätkätyöläiset on kyllä hyvä argumentti sen puolesta, että mieluummin lomarahat pois kuin palkka-ale. Pätkätyöläisyys ei varmasti ole mitään herkkua, niin pitäis pyrkiä siihen, ettei siitä tehdä työnantajillekaan houkuttelevaa. Mulla oli kyllä se käsitys, että lomarahat saa kyllä, vaikkei ehdi edes pitää niitä lomia, mutta kai se on TES- tai tapauskohtaista. Tiedän ainakin tapauksia, joissa on lomarahat on maksettu lomakorvauksistakin. Nykyisinhän tuo on nimenomaan lomaraha eikä lomaltapaluuraha eli se ei terminäkään edellytä lomien pitämistä ja niiltä töihin palaamista.
Joo, työehtosopimuksestahan tuo lomarahojen maksaminen riippuu. Itse olen nyt 7:ttä täyttä kesää kesätöissä ja ns. lomaraha on maksettu ainoastaan silloin, kun olin töissä paperitehtaalla Paperiliiton TES:n alla. Muut hommat onkin ollut Teknologiateollisuuden työntekijöiden, toimihenkilöiden ja nyt ylempien toimihenkilöiden TES:ien alla, eikä niissä ainakaan lomaltapaluurahaa makseta, jollei ko. lomakaudelle kertynyttä kesälomaa pidä kesken työsuhteen.
 
Eräs tuttu kerran esitti ihan hyvän idea: palkankorotuksen sijaan voisi antaa työvapaata. Esim. mulle kävisi ihan ok 10% palkkalisän sijaan 10% työaikavähennys.

"sä olet niin hyvä jätkä ja duunari, että tästä eteenpäin voit lähteä joka perjantai klo 14!" tai "nyt hommat luistaa siihen malliin, että me laitetaan sulle varattu parkkipaikka firman oven eteen siihen katoksen alle". Miksei tämmöisiä tarjota?
 
Lueskelin topicin postauksia ja tämä osui silmään järkevänä kannanottona. Tämä yksilön vastuun lisääminen olisi varmasti järkevää ainakin pitkällä aikavälillä ajateltuna, mutta käytännössä kuitenkin surullisen monet ihmiset ovat aivan käsittämättömän surkeita raha-asioissa eivätkä todellakaan osaa käsitellä raha-asioitaan mitenkään järkevästi saatika vastuullisesti. Tuollaisen systeemin kun rakentaisi, niin moni työssäkäyvä joisi entistä isomman kuukausipalkkansa baarissa tai ostelisi osamaksuilla kaikkea turhaa niin paljon kuin rahaa riittäisi, mutta kaikki eläkemaksut jäisivät maksamatta. Kesälomallekaan ei olisi säästössä todennäköisesti euron euroa näillä raha-asioiden sankareilla, jos se palkka pitäisi itse säästää. Toisaalta eivät nämä sitten kyllä lomaa edes pitäisi, joten oikeushan siinä hupuloiden elävän vain kohtaisi. Arvelen vain, että tällainen systeemi kaatuisi vielä lopuksi valtion niskaan, kun kai noiden kaikki rahansa tuhlanneiden ja eläkemaksut laiminlyöneiden vanhuusajan elanto pitäisi kuitenkin jotenkin ns. hyvinvointivaltiossa turvata.

Kokonaisuudessaan en voi kuin ihmetellä ihmisten tyhmyyttä näissä raha-asioissa. Jokunen kuukausi sitten uutisoitiin siitä, että veronpalautukset voisi lakkauttaa ja palautusosa huomioitaisiin tulevan vuoden verotuksessa, mikä kuulosti omaan korvaani todella järkevältä. Siitä kuitenkin nousi kauhea poru tuulipukujen keskuudessa, kun porukka alkoi valittamaan siitä, että veronpalautus on köyhälle ainoa keino ostaa joululahjat. Voiko ihminen enää tyhmempi olla, jos ei ensinnäkään tajua sitä, että veronpalautus on ihan omaa maksettua rahaa ja toisekseen keskimäärin sama summa kyllä liikenisi niihin joululahjoihin, jos olisi itsekuria säästää rahaa vuoden mittaan? Samaa narinaa kuuluu tässä lomarahakeskustelussa, että porukan mielestä lomalla ei ole kivaa olla, jos joutuu pelkäämään sitä, että rahat eivät riitäkään loman loputtua seuraavaan tilipäivään asti. No pakkoko sitä rahaa on sitten hupuloida, jos se ei riitä?

Surullista on nähdä ihminen, joka ei ymmärrä raha-asioidensa päälle mitään. Yhden varoittavan esimerkin muistan vuosien takaa: 50-vuotias alakouluikäisen lapsen isä, jolla ei ollut viimeisellä kesälomaviikolla koskaan senttiäkään rahaa. Kävi viimeisen lomaviikkonsa ajan vaimonsa kanssa päivittäin pummimassa sisarentyttäreltään tupakkaa. Ei ollut luonteeltaan mikään pummi, ei vaan osannut tippaakaan ajatella yhtä päivää pidemmälle raha-asioidensa perään.

Eräs tuttu kerran esitti ihan hyvän idea: palkankorotuksen sijaan voisi antaa työvapaata. Esim. mulle kävisi ihan ok 10% palkkalisän sijaan 10% työaikavähennys.

"sä olet niin hyvä jätkä ja duunari, että tästä eteenpäin voit lähteä joka perjantai klo 14!" tai "nyt hommat luistaa siihen malliin, että me laitetaan sulle varattu parkkipaikka firman oven eteen siihen katoksen alle". Miksei tämmöisiä tarjota?

Sitä olen itsekin ihmetellyt, että miksi niin vähän otetaan palkatonta vapaata. Toisaalta enemmistö työntekijästatuksella painavista syö ja elää velaksi/kädestä suuhun, jolloin kk-liksan on aina oltava vähintään vakio tai sitten se huonosti hoidettu oma talous kaatuu lopullisesti. Vaan tiesikö kodari76 sitä, että jopa sadattuhannet pienten lasten isät ja äidit lähtevät päivittäin työpaikaltaan muita aikaisemmin kotiin. Epäreiluksi tilanteen tekee se, että monessa työpaikassa heille maksetaan täyttä palkkaa, vaikka poistuvat työpaikalta ennen työajan täyttymistä.

--

Ovat muuten tällaisella forumilla hieman hankalia nämä talouspoliittiset keskustelut. Olet joko kokoomuslainen tai ay-demari. Ainakin näiden äänenkannattajien ääripäät täällä vain huutelevat toistensa ohitse. Pitäisi kuitenkin aina muistaa, että on olemassa demareita, jotka aidosti ajattelevat yrityksen etua myös omana etunaan, kuten on myös kokoomuslaisia, jotka eivät ole ahneita riistokapitalisteja.
 
Ei kyllä tuo töistä lähtö koske mitenkään pienten lasten äitejä ja isiä pelkästään. Hyvin tavallista on että jos on esimerkiksi työajan valvonta, ensin leimataan sisään ja sitten mennään vaihtamaan työvaatteet ja sama töistä pois lähtiessä. Noin otetaan joka ikinen päivä 10-20 minuuttia omaa palkallista vapaata.

Joskus kun käyn hakemassa 7 aamulla päivän safkat, on marketin kahvila täynnä kaupungin asennusmiehiä. Työpäivä vissiin alkaa sillä että haetaan varikolta autot ja ensimmäisenä ajetaan kahville. Noo, meidänhän verorahoista nekin kahvittelut vain maksetaan.
 
Kun sisäisestä ja ulkoisesta devalvaatiosta oli puhetta niin löysin suhteellisen selkeän laskelman joka heijastaa näiden kahden eroa

sisainendevalvaatiokotitalous.png


Ulkoinen devalvaatio on huomattavasti armollisempi yksityiselle kotitaloudelle mitä sisäinen devalvaatio.
 
Ei kyllä tuo töistä lähtö koske mitenkään pienten lasten äitejä ja isiä pelkästään. Hyvin tavallista on että jos on esimerkiksi työajan valvonta, ensin leimataan sisään ja sitten mennään vaihtamaan työvaatteet ja sama töistä pois lähtiessä. Noin otetaan joka ikinen päivä 10-20 minuuttia omaa palkallista vapaata.

Joskus kun käyn hakemassa 7 aamulla päivän safkat, on marketin kahvila täynnä kaupungin asennusmiehiä. Työpäivä vissiin alkaa sillä että haetaan varikolta autot ja ensimmäisenä ajetaan kahville. Noo, meidänhän verorahoista nekin kahvittelut vain maksetaan.

Tämä nyt on varmasti ikuisen riitelyn aihe, että pitääkö ne vaatteet vaihtaa ennen vain jälkeen kellokortin. Toitaalta jos se sun työ vaatii tietyn vaatetuksen niin miksi se tietty vaatetus pitäiso omalla ajalla pukea jne jne.

Tämä on pelkkää lillukanvartta. Sitä pitäisi mitata mitä siellä työssä saa aikaiseksi ja sen mukaan sitä palkkaa. Se on ihan sama vaikka pitäisi 8 h päivästä 2 h kaikenlaista diipadaapakahvittelua jos hommansa hoitaa ja saa jälkeä aikaiseksi.

Ei se työ voi kuitenkaan olla mitään itsensä ylittämistä päivästä toiseen, eli jossain kulkee AINA sellainen järkevä suorittamisen taso kun työntekijästä puhutaan. Ei salillakaan voi joka treenissä penkkienkkoja paukutella, riittää että se suorite tasaisesti kehittyy oikeaan suuntaan. Joskus tulee takapakkeja jne.
 
Minustakaan tuossa työajan kyttäyksessä ei ole mitään järkeä. Minä teen aika itsenäistä toimistotyötä johon vaikuttaa paljon muiden tekemiset ja varsinkin nykyään on paljon hiljaisia päiviä joiden aikana on paljon luppoaikaa. Sitä tulee sitten istuttua netissä silloin ja monesti olen miettinyt, että miksi ei voisi käydä vaikkapa työpaikan salilla hiljaisena hetkenä. Tai vaikka perjantaina iltapäivällä lähtisi aikaisemmin kotiin, kun töissä ei tapahdu mitään ja siellä nyt vain pitää olla, että saa päivän täyteen.
 
Muistelen lukeneeni jostain Hesarin artikkelista, ettei se pitkän päivän puurtaminen Aasiassakaan mene ihan kuten paikallisten kokoomuslaisten fantasioissa. Porukka herää klo 05 matkustaakseen tunnin metrossa töihin. Tämän jälkeen alkaa suhinat. Jengi painaa vessaloosheihin nukkumaan vielä tunnin työajalla. Muuten työ on monesti oleilua pomon näköpiirissä klo 19 asti, jolloin se päällikkö lähtee kotiin :D

Saadakseen parhaat puolet esiin työntekiköijöistä, kannattaa aina antaa jonkin verran vapauksia tehdä asiat kuten parhaalta tuntuu. 90% porukasta hoitaa kyllä hommasa. Jos mennään sen 10% ehdoilla ja kyttäillään, saadaan loputkin taantumaan samalle tasolle. Voi firman tuloskin heikentyä, jos suunnittelupuolella kone sammutetaan klo 16.00.00 kesken rivin ilman tallennusta, koska työaika loppui nyt ja se on työnantajankin kanta.
 
Back
Ylös Bottom