SUOMEN VAHVIN MIES kilpailu uudistuu 2012

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko lajipainot millon selvillä? Kuka ne päättää ja millä perusteilla? Kisat kuitenkin lähenee ja varmaan monille kauden tärkein kisa, joten kaikki tieto lajeista olisi varmasti tervetullutta...

Lajipainot päätetään 21.4 jälkeen eli huhtikuun lopussa, kun nähdään Hämeenlinnan Queen/King of the castlen suoritustaso suomalaisten osalta (sekä naisissa/miehissä useampi maan kärkikastin nimi mukana). Myös osa lajeista on samoja tai samansuuntaisia, niin osviittaa kehittyy.

Lajien lopullisen formaatin päättää SVM ry:n hallitus.

Voimaportaassa tulee olemaan 2 painoa ennen rengasta, kottikärryn työnnössä kyytiin lastataan 2 esinettä. Viikinkiin tulee lisää painoa aiempaan verraten ja maastanosto on autonperä ns. normaalilla tanko otteella, mutta vetolaite valmistuu ensi viikolla ja sitten päästään testaamaan toimiiko se maksimiversioina vai mennääkö toistoilla.

Eli kaikki kilomääräiset asiat päätetään vasta kuun lopussa, kun nähdään tuo Hämeenlinnan kisan taso.

Itseäni ihmetytti viime vuoden voimaportaissa se kuinka portaan korkeus ja nostettavan punnuksen korkeus oli mitoitettu. Käytännössä kun lyhimmät kilpailijat olivat vetäneet punnuksen maasta, selkä oli ojennettuna ja jalat suorina, niin punnuksen pohja oli kuitenkin vielä matalemmalla kuin porras.

Itseäni ihmetytti viime vuoden voimaportaissa se kuinka portaan korkeus ja nostettavan punnuksen korkeus oli mitoitettu. Käytännössä kun lyhimmät kilpailijat olivat vetäneet punnuksen maasta, selkä oli ojennettuna ja jalat suorina, niin punnuksen pohja oli kuitenkin vielä matalemmalla kuin porras.

Tämä on yksi niistä asioista joista olen itse aiemminkin sanonut ja joka on tosi.
On se eri asia vetää 200:lla kilolla pystysoutu liike että juuri ja juuri saat murkulan rappusen reunalle, saatika että nostat painon suoralla selällä rappuselle..

Olisi mielenkiintoista nähdä miten kokonaisaikojen kävisikään kun punnus olisi sellainen jonka lyhyemmän varren omaava kaverikin saisi suoraan nostettua suoraan portaalle, koska tässä kisassa käytettävien kokkareiden paino EI niitä eroja tee lyhyempien ja pitempien väliin..

Mistään amerikan tempusta ei kuitenkaan ole kysymys, kun on puhe voimaporraspainon matalammaksi tekemisestä.

Joutuu 194 sentin varrellakin vetämään pystysoutuna ja toiseksi auttamattomasti liian kevyt paino. Ei näitä lajeja saa koskaan tasapuolisiksi ja se ei varmaan ole tarkoituskaan. Itsekkin pitkäkätisenä olisi mukavampi punnertaa lyhyemmällä liileradalla. Toi voimaporras oli muuten vuonna 1997 lajina sm kisoissa. Silloin oli tosin yksi porras enemmän ja samat painot. Tais 8 ukkoa vetää alle 25 sek. Pitäisikö nyt 15 vuoden jälkeen puolittaa portaat tai painot. Eikö kuitenkin pitäisi mennä eteenpäin eikä taaksepäin.

Joutuu 194 sentin varrellakin vetämään pystysoutuna ja toiseksi auttamattomasti liian kevyt paino. Ei näitä lajeja saa koskaan tasapuolisiksi ja se ei varmaan ole tarkoituskaan. Itsekkin pitkäkätisenä olisi mukavampi punnertaa lyhyemmällä liileradalla. Toi voimaporras oli muuten vuonna 1997 lajina sm kisoissa. Silloin oli tosin yksi porras enemmän ja samat painot. Tais 8 ukkoa vetää alle 25 sek. Pitäisikö nyt 15 vuoden jälkeen puolittaa portaat tai painot. Eikö kuitenkin pitäisi mennä eteenpäin eikä taaksepäin.

Joo tuntuu että näitten kisojen painot tippuu vaan kokoajan alaspäin ja kokoajan joku laji on "liian epätasapuolinen" muistuu mieleen se kauhea valitus niistä kaasupulloista, kun kilpaa nimellä mainitsemattomat kisailijat valitti, kun on niin vaikea niitä kantaa on liian paksut kahvat, ku mulla lyhyet sormet ja niin eespäin, nyt kyseisiä kisailijoita ei edes lähtöviivalla näy vaikka lajit on mennyt keveämmiksi ja helpommiksi, eikä kyseisi kaasupulloja kisoissa tarvitse kantaa. Vissiin se pitäs nykyaikana kaikki olla niin helppoa...

Kyse oli painon koon pienentämisestä, ei keventämisestä. Mun puolesta se saa painaa vaikka 250kg...

Joo tuntuu että näitten kisojen painot tippuu vaan kokoajan alaspäin ja kokoajan joku laji on "liian epätasapuolinen" muistuu mieleen se kauhea valitus niistä kaasupulloista, kun kilpaa nimellä mainitsemattomat kisailijat valitti, kun on niin vaikea niitä kantaa on liian paksut kahvat, ku mulla lyhyet sormet ja niin eespäin, nyt kyseisiä kisailijoita ei edes lähtöviivalla näy vaikka lajit on mennyt keveämmiksi ja helpommiksi, eikä kyseisi kaasupulloja kisoissa tarvitse kantaa. Vissiin se pitäs nykyaikana kaikki olla niin helppoa...

Jos toi sun näppijuttu oli mulle tarkoitettu, niin olen kantanut niitä pulloja vajaa 60m joten pidä tunkkis. Ehkä osaa kilpailijoista ei ole tämä kisa napannut muutamina vuosina, kun se on ollut lähinnä läppä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos toi sun näppijuttu oli mulle tarkoitettu, niin olen kantanut niitä pulloja vajaa 60m joten pidä tunkkis. Ehkä osaa kilpailijoista ei ole tämä kisa napannut muutamina vuosina, kun se on ollut lähinnä läppä.

Se oli kuule tarkotettu kaikille kyseisistä kaasupullojen kahvan paksuudesta inisijöille ja muutenkin kaikille inisijöille, tartte kaikesta inistä reenaa niitä lajeja mitkä on vaikeita omasta mielestä. Joskus voi olla itsessä vikaa eikä aina niissä teline korkeuksissa ja painoissa...

Ne ketkä tuolla viivalla on ollut, katsoo ensimmäisenä ne itsensä kehittämiskohteet ja tekee jatkuvasti työtä sen eteen, että ne kehittyy. Sehän on ihan selvä juttu.

Vaikka kuinka asiallisesti lajeja kommentoi, se on monesti vain "ininää" ja pelkästään omaa heikkoutta ja oman edun hakemista. Itse olen kilpaillut lajissa kymmenen vuotta. Olen varmaankin Suomen keskitason alapuolella eli en olisi oikeutettu kommentoimaan asiaa, mutta kommentoin silti.

Tuon kymmenen vuoden ja monen lajisuorituksen aikana on tullut vastaan erittäin vähän sellaisia lajeja, mistä on tarvinnut "inistä". Eihän itselle heikko laji sinällään ole peruste esittää kritiikkiä jotain lajia kohtaan. Silloin treenataan ja ehkä kehitytään siinä heikossa lajissa.

Jos jossain lajissa on selkeä epäkohta, pitää niiden ihmisten sanoa siitä mielipiteensä, ketkä tätä hommaa tekee tuolla areenoilla. Voimaportaassa on kehitettävää.

Ei näissä asioissa ole kysymys tasonlaskusta. Päinvastoin. Kun lajit ovat toimivia, taso nousee. Syntyy parempaa ja tiukempaa kilpailua. Esimerkki: Kun aikoinaan käytiin keskustelua kaasupulloista, saatiin parannusta aikaan. Tilalle tuli painavammat 140 kilon farmarisalkut (kaasupullot 120 - 125 kg). Sitten kävi niin, että matkaa lyhennettiin normaalista n. 70 metristä 35 metriin. Niin sieltä kilpailija toisensa jälkeen vain veteli maaliin. Eli matka olisi voinut olla entisellään ja painojakin olisi voinut lisätä, kun katsoi miten hienoja suorituksia porukka teki!

Valitettavasti itsellä jää tämän vuoden kilpailu loukkaantumisen takia 99 prosentin varmuudella väliin, enkä pääse kotimaiseen huipennukseen mukaan tällä kertaa, mutta seurataan mielenkiinnolla kisoja.

Se oli kuule tarkotettu kaikille kyseisistä kaasupullojen kahvan paksuudesta inisijöille ja muutenkin kaikille inisijöille, tartte kaikesta inistä reenaa niitä lajeja mitkä on vaikeita omasta mielestä. Joskus voi olla itsessä vikaa eikä aina niissä teline korkeuksissa ja painoissa...

Aluksi viitaten edelliseen postaukseesi, niin kyllä noi painot on joka vuosi ollut nousussa ainakin noissa Suomen-cup kisassa. Nimimerkistä voisi luulla, että seuraat voimamieskisoja.

Joo kyllä niitä lajeja on tehty vuodesta 2005 asti ja on pyritty kehittymään. Jos olet koskaan tehnyt voimaporrasta niin teidät, että 170cm kaverin on aika vitun vaikea nostaa korkeaa murikkaa korkealla korokkeelle. Ihan sama miten paljon sitä hinkkaa. Itsellä sujuu singlenostot melko hyvin kun saan heijattua painoa, mutta ilman heijaamista siitä ei tule oikeen lasta eikä paskaa.

Itsellä tämä kisa on olut tähtäimessä jo muutamia kuukausia ja olen ollut tyytyväinen lajeihin huolimatta voimaportaasta. Nyt on vaan eturistiside osoittain revennyt, niin olen siirtynyt itkukuoroon. Mulle käy kisoissa oikeesti melkein mikä tahansa laji, ainoastaan farkut paksuilla kahvoilla ja voimaporras saa välillä aikaan ininää.

Offtopic: olen käynyt noin 20-25voimamieskisaa ja todella harvoin on täytynyt mussuttaa lajeista...

Aluksi viitaten edelliseen postaukseesi, niin kyllä noi painot on joka vuosi ollut nousussa ainakin noissa Suomen-cup kisassa. Nimimerkistä voisi luulla, että seuraat voimamieskisoja.

Joo kyllä niitä lajeja on tehty vuodesta 2005 asti ja on pyritty kehittymään. Jos olet koskaan tehnyt voimaporrasta niin teidät, että 170cm kaverin on aika vitun vaikea nostaa korkeaa murikkaa korkealla korokkeelle. Ihan sama miten paljon sitä hinkkaa. Itsellä sujuu singlenostot melko hyvin kun saan heijattua painoa, mutta ilman heijaamista siitä ei tule oikeen lasta eikä paskaa.

Itsellä tämä kisa on olut tähtäimessä jo muutamia kuukausia ja olen ollut tyytyväinen lajeihin huolimatta voimaportaasta. Nyt on vaan eturistiside osoittain revennyt, niin olen siirtynyt itkukuoroon. Mulle käy kisoissa oikeesti melkein mikä tahansa laji, ainoastaan farkut paksuilla kahvoilla ja voimaporras saa välillä aikaan ininää.

Offtopic: olen käynyt noin 20-25voimamieskisaa ja todella harvoin on täytynyt mussuttaa lajeista...

No onhan net vaikeampi tehä lyhyempänä onhan se nyt selvä homma, mut sitten on kuitenkin olemassa se alle 105 kiloisten painoluokka, jossa sinä olet Suomen kovin nimi ylivoimasesti ja pituutesikin ei anna siinä painoluokassa liikaa tasoitusta.

Ja seuraavat asiat ei ole kettuiluna kenellekään, vaan vain herättäviä ajatuksia eli palataampa siihen ajatteluun mitä Ahola ja Virtanen harjoittivat paljon eli miten jostakin lajista saadaan itselle helpompi, mistä otetaan kiinni, mitkä varusteet ja muut kysymykset joihin vastauksen löydettyään luultavasti parantaa suoritustaan ko. lajissa - lajivälinettä, kun harvemmin muutetaan niin pitää keskittyä siihen mitä itse tekee. Tämä asia heräsi mieleeni vahingossa treenin yhteydessä, kun valmennettava tuskastui voimaportaan kahvan korkeuteen ja teki kesken suorituksen henkilökohtaisen muutoksen eli vaihtoi otetta:
http://www.youtube.com/watch?v=3zIGx75Fmvw&feature=youtu.be

Kyseessä on 105 kg paino ja 150 kg maastavetävä nainen eli kyllä 300 kg maastavetävä mies voi miettiä mitä tehdä 200 kg painon kanssa?

Toki rytmikäs nosto kahvasta on nopein, mutta jos se ei nouse sillä kunnolla portaalle niin kuka estää inspiroimasta - lajin nimihän jo sen kertoo = Voimaporras.

Mitä siis voi tehdä 200 kg painolla, jossa ei ole noin pitkät kahvat? No, pystykahvasta saa ehkä 5 cm hyödyn, mutta otteen kanssa voi olla ongelmaa..Entäpäs sitten jos kallistat painoa ja nostat sen toinen käsi kahvassa ja toinen käsi pohjassa kiinni? Toki vaatii voimaa enempi ja ei ole niin nopea suoritus mutta nousee korkeammalle ja voi olla varsinkin ratkaiseva ero siinä kohtaa, jos kyseessä on 1-3 viimeistä porrasta tai se, että saako painon portaalle ollenkaan vai ei. Ja tuskin sekään kielletty on, että ottaa painon syliin ns. vauva-asentoon ja kävelee portaat ylös (tosin tähän ei taida enää 300:n veto riitää ja muutenkin vaatinee vähän ronskimpaa otetta).

Peltomaan mainitsema heijaus: 2003 alle 100kg SM-kisassa Katajamäen Aki vei meikäläistä mennen tullen 200-220-240kg voimaporraspainojen kanssa nimenomaan heijauksen avulla vaikka on mua ainakin 20 cm lyhyempi tyyppi ( söi miestä, kun ennen Akia mulla oli kärkiaika about 10 s erolla seuraavaan).

Korkokengät jne: Mun mielestä on turha rajoittaa koron määrää, koska korkea korko kääntää nostajan asennon ihan hanurilleen jos mennään liiallisuuksiin. Aholalla oli aikanaan kai 8 cm korkoa, mutta siellä oli 400kg vetokin apuna...Meidän salilla kävi yksi lyhyempi kaveri testaamassa porrasta ja veti innoissaan jeesusteipillä 2 pätkää ns. kakkosnelosta jalkapohjaan kiinni eli korkoa oli 10 cm + kengät...no, voi kuvitella että salimme 205kg paino alkoi 260kg maastavetäjälle painamaan siitä kulmasta ja paino ei noussut niinkään korkealle kuin pelkillä tossuilla.

Trikoot: toisilla toimii, toisilla ei...aikanaan Unkarissa tms oli viimeinen paino 330kg ja Räsänen taisi olla ainoa, joka vei painon ylös kun se veti trikoot niskaan ja ko. korkeuden nosto oli miehen bravuuri muutenkin...toisaalta taas varsinkin olkaimet ylhäällä lantio ei pääse toimimaan kunnolla ja teknisessä, nopeassa suorituksessa se on tuossa lajissa yksi tärkeimmistä asioista.

Eli laitteiden muuttumista tärkeämpää on miettiä omaa itseä - esim. itsellä on liki yöunet vievä mietintä menossa siitä, että (jos kisaan), niin millä asennolla/varustuksella saisin autonperän vetoon lisää kiloja, kun normaali mave-asentoni ei toimi siinä alkuunkaan (extra kapea, en ole ikinä vetänyt remmeillä kun otan paineet ylhäällä ja muuta ongelmaa tuohon lajiin + liikerata on 20cm pidempi kun monella lyhyemmällä ja muutenkin vanhoista maksemeista uupuu 50kg).

Jokesta tuli mieleen sen kommentti 90-luvulta, kun joku valitti jossain kisassa lyhyyttään johonkin lajiin..."syytä faijaas, kun ei p.... sua pidemmäksi" :)

Jyrki: Katajamäki oli poikkeuksellinen kaveri, hullu räjähtävyys ja maksimivoimat. Harmi kun hän joutui lopettamaan voimailu-uransa.

Loglifterr: Joo siis toi 105kg on ehdottomasti meikän sarja. Cheers tosta ylivoimainen maininnasta muta en voi lukea itseäni ylivoimaiseksi, kun siellä on mun kanssa rinta rinnan päteviä ukkoja. Jos nyt muutama nimeltä Topi, Pietiläinen ja Rantanen jos kisaa.
Se mikä mikä tekee tännvuoden SM-kisasta merkittävän on se, että siellä on jaossa noita arvioida paikkoja. Esim Suomessa on ensi vuonna 105kg MM-kisat ja se on todenäköisesti mun uran merkittävin kisa, mikäli sinne saa paikan. Nyt kun tämän vuoden skabat menee melko varmasti sivu suun, niin kyl se vähän kyrpii. Mutta ensi vuonna on vielä paikkoja jaossa.

Jokesta tuli mieleen sen kommentti 90-luvulta, kun joku valitti jossain kisassa lyhyyttään johonkin lajiin..."syytä faijaas, kun ei p.... sua pidemmäksi" :)

Mä syytän mun veljeä kun meitä tuli kaksi samaan aikaan ja kaksoset ei yleensä kasva yhtä pitkiksi kuin single sisarukset, nuorempi broidi 182cm

Jyrki: "Space bootsit" toki toimisivat tässä, mutta meneppä nyt nauramatta niillä sen jälkeen renkaan kimppuun.. :)
Ja tyylejä toki löytyy monia, mutta kun aikaa vastaan mennään, niin kyllä siinä melkein sen nopeimman tyylin koittaa itelleen saada ja se nyt noissa omien kokemusten mukaan on se että kahvasta otetaan kiinni ja nostetaan kuten normisti se tehdään.

Tässä videossa esim. ajassa 2:28 näkyvä voimaporraspaino on "tasaväkinen" niin pitkää kuin lyhyttä kilpailijaa kohtaan. Itse olen kyseisiä painoja nostanut Virossa kisaamaassa ollessani isojen poikien kanssa ja tunne oli hieman eri kuin Suomessa lajia tehdessäni, kun täällä nyt murkulat ovat ns. telakka malleja.
Ja VARMASTI tulisi tuollaisillakin se nopein ja vahvin tulisi selville. Painojen pudottamisesta ei ole ketään puhunut mitään, kuten jo Peltomaakin sanoi.. :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Niihin asioihin, missä omaa tekemistään voi kehitttää, kuuluvat fysiikka, tekniikka, varusteet, yöunien menettämiset jne. Koko paketti. Sehän on itsestään selvää, että mietitään omaa tekemistään kaikilta osin ja pyritään kehittämään hommaa eteenpäin.

Vuoden 1998 Maailman Vahvin Mies -kisassa Phil Pfister käytti voimaportaassa erilaista otetta nostossa kuin muut ja otti otteen alempaa. Toki kahva oli tuossa erilainen, mikä mahdollisti tuon tempun noilla painoilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom