Suomen tulevaisuus

Minusta tuloerojen kasvu on evvk-kamaa. Tärkeintä on, että jokaisella mahdollisimman suuri mahdollisuus rikastua ja menestyä siinä mitä ikinä haluaa tehdäkin, kunhan muiden ihmisten ei tarvitse subventoida häntä. Eli verot ja kaikenlainen puuttuminen ihmisten elämään mahdollisimman alhaiseksi julkisen vallan taholta. Jos joku juoppolalli kuolee ojaan, koska hän on pilannut oman elämänsä, niin kuolkoon, jokaisella on oltava mahdollisuus paitsi menestyä niin myös pilata elämänsä.

Jokinlainen perustulo on kaikilla oltava, koska maailma ei ole täydellinen ja se minusta se minkä yhteiskunta on "velvollinen" antamaan yksilölle, jos sitten itse vielä mokaa hommansa, niin too bad.

edit. Reilu tulonjako my ass. Jokainen ihminen on vapaa olento, eikä vapaiden olentojen tarvitse antaa omaisuuttaan muille pakosta, näin teorian tasolla. Käytönnössä tuosta on pakko tinkiä, mutta mieluusti mahdollisimman vähän.
Niin kuin olen jo sanonutkin, niin ei munkaan mielestä pidä hyvittää ihmisille heidän valinnoistaan koituvia haittoja, ainakaan samassa mitassa kuin huonommista lähtökohdista (sairaus tms.) johtuvia haittoja. En nyt ehkä kuitenkaan jättäisi juoppolallejakaan katuojaan kuolemaan, mutta pääpiirteittäin ollaan samoilla linjoilla siitä, että jos itse vapaaehtoisesti pilaa elämänsä, niin ei muilla ole velvollisuutta omalla työllään subventoida tätä.

Sen sijaan mä olen edelleen sitä mieltä, että muusta kuin valinnoista (esim. erot lahjakkuudessa, lapsuuden olosuhteissa jne.) johtuvat erot vauraudessa eivät ole hyväksyttäviä, paitsi siinä mitassa kuin on välttämätöntä työntekoon kannustavan yhteiskunnan ylläpitämiseksi. Viime kädessä tämä meidän erimielisyys tässä asiassa kulminoituu juuri tuohon, että sä ajattelet omistusoikeuden olevan sillä tavalla luovuttamaton, että sitä ei pidä rajoittaa reilumman hyvinvoinnin jaon saavuttamiseksi, ja minä taas ajattelen omistuksen olevan pelkkä väline yhteiskunnan pyörittämiseen. Eli mun mielestä omistukset voidaan järjestellä periaatteessa miten vaan, kunhan lopputuloksena on mahdollisimman reilu jako ja muuten toimiva yhteiskunta, sun mielestä taas kysymys jaon reiluudesta on toissijainen tai jopa irrelevantti, ja tärkeintä on omistusoikeuden loukkaamattomuus. Ei mulle ainakaan oikein tule mieleen mitään sellaista argumenttia, jonka avulla kumpikaan osapuoli voisi konklusiivisesti osoittaa oman ajattelutapansa paremmuuden. Eli ei mulla oikeastaan ole tähän enää paljon lisättävää. I agree to disagree.


edit:
Paljos on mavetulos?
:lol2: No tossa kisassa mä kyllä häviän aika varmasti. :nolo:
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen sitä mieltä, että mikäli yhteiskunnan köyhimmät elävät hyvää elämää, ei ole väliä tienaako rikkaimmat 100 miljoonaa vai miljardin. Mielestäni yhteiskunnan tärkeimmät tehtävät on valvoa lakia (ja tällä tarkoitan sitä, ettei kenenkään toisen vapautta loukata: esimerkiksi kannabiksen käyttö ei sitä useasti loukkaa) ja mahdollistaa jokaiselle hyvän elintason (eli jonkin verran tulonsiirtoja ja mahdollisuuden koulutukseen ja terveyteen).

Kaikki muu tuosta on IMO turhaa.
 
Samaa mieltä. Toi tuloeroista jauhaminen on suurinta paskaa ja paljastaa itse asiassa demareiden ja vasureiden yhden suuren ongelman. Ei heitä kiinnosta se kuinka hyvin ihmisillä keskimäärin menee ja miten heikoin kansanosa pärjää vaan se että parempiosaiset eivät olisi liian paljon rikkaampia.

Ja Suomessa muka tuloeroja. Se on ihan hanurista. Tuskin missään muussa maassa on tulot jakautuneet yhtä tasaisesti. Duunari tienaa miltei saman kuin esimiehensäkin, ja jos huomioidaan työelämän kokoaikainen tienaaminen on varmaan kummankin nettoansiot koko työelämän ajalta ovat keskimäärin yhtä suuret. Esimiehellä on kuitenkin mennyt useampi vuosi opiskeluun jona aikana duunari on jo ollut palkkatöissä.

Vasurit vain tykkäävät keskittyä huipputuloisiin johtajiin ja yleistää sen koskemaan kaikkia "parempituloisia" mutta sehän on ihan sama kuin mä vaatisin autonasentajien etujen leikkaamista koska Kimi Räikkösellä menee niin hyvin ja se on autonasentaja.

Tuo olisi kyllä hienoa jos eduskunnassakin alettaisiin äänestämään asioista mave -tuloksilla. Jokaisella kilolla saa yhden pisteen. Vois vaikka alkaa seuraamaan täysistuntoja :)
 
Samaa mieltä. Toi tuloeroista jauhaminen on suurinta paskaa ja paljastaa itse asiassa demareiden ja vasureiden yhden suuren ongelman. Ei heitä kiinnosta se kuinka hyvin ihmisillä keskimäärin menee ja miten heikoin kansanosa pärjää vaan se että parempiosaiset eivät olisi liian paljon rikkaampia.
Jos minun kirjoituksiini viittaat, niin ymmärsit nyt ehkä vähän väärin. Kun puhun tuloerojen pitämisestä mahdollisimman pienenä, niin tarkoitan, että nimen omaan matalin tuloluokka pitää nostaa niin korkealle kuin on järkevästi mahdollista. Jos tämän lisäksi on pieni joukko huipputuloisia, niin se ei ole mikään erityinen ongelma. Toisaalta en kyllä pidä itseäni ihan perusvasemmistolaisena muutenkaan, vaikka pakkiksen mittakaavassa varmasti aika vasemmalla olenkin.

Ja Suomessa muka tuloeroja. Se on ihan hanurista. Tuskin missään muussa maassa on tulot jakautuneet yhtä tasaisesti. Duunari tienaa miltei saman kuin esimiehensäkin, ja jos huomioidaan työelämän kokoaikainen tienaaminen on varmaan kummankin nettoansiot koko työelämän ajalta ovat keskimäärin yhtä suuret. Esimiehellä on kuitenkin mennyt useampi vuosi opiskeluun jona aikana duunari on jo ollut palkkatöissä.

Vasurit vain tykkäävät keskittyä huipputuloisiin johtajiin ja yleistää sen koskemaan kaikkia "parempituloisia" mutta sehän on ihan sama kuin mä vaatisin autonasentajien etujen leikkaamista koska Kimi Räikkösellä menee niin hyvin ja se on autonasentaja.
Suomessa tuloerot ovat vielä toistaiseksi melko pienet, ja hyvä niin. Erot on kuitenkin kasvaneet aika tavalla 90-luvulta alkaen. Enkä nyt siis tarkoita niitä muutamaa huipputuloista johtajaa, vaan nimen omaan se kaikista pienituloisin ryhmä, esim. eläkeläiset on joutunut aika heikoille, kun sosiaaliturvaan (esim. kansaneläkkeeseen) ei ole juuri tehty indeksikorotuksia 90-luvun laman jälkeen.
 
Noiden kulutusverojen nostaminen on melko typerää, koska pienellä vaivalla tuotteita voi hommata tätä nykyä ulkomailta, jolloin noilta alveilta vältytään. Valtiolta jää verotulot saamatta, suomalaisilta kaupoilta myyntitulot jne. Mutta tämähän on siis näiden Suomen "oikeistopuolueiden" vika, jotka tuota korottavat ja jotka eivät vastavuoroisesti suostu koskemaan pääomatuloveroon ja piiloutuvat retoriikan taakse: "sen korottaminen on niin vaikeaa ja verosuunnittelu ynnä muuta kaikkea yhy yhy..."

Katoin Urpilaisen haastattelua YLE:n aamu tv:stä ja täytyy todeta, että on se vaan niin saatanan ärsyttävä muija. En tiedä johtuuko se tuosta tietyllä tapaa teennäisen "äijämäisestä" olemuksesta, jota ko. henkilö käyttää, koska luulee olevansa sillä tapaa "vakuuttavampi". Olen varma, että se ajaa tuon puolueen entistä syvempään ahdinkoon. Ei mene vasemmistolla hyvin Suomessa, mutta ei mene oikeistollakaan. Oikeistolla ei sen takia, että Suomessa ei tuota todellista oikeistoa oikein ole ja nämä pilipalioikeistopuolueet nyt ovat täysi vitsi.
 
Urpilainen tuntuu minusta olevan lähinnä kokoomuksen agentti, ainakin kepu ja kokoomus ovat varmasti tyytyväisiä kun Urppis sattuu olemaan demarien johdossa, tämä kun tuntuu tekevän itsensä naurunalaiseksi tasaisin väliajoin ja uskottavuus lähestyy nollaa.
 
Offtopic

Suomessa on euroopan kalleimmat vaatteet, 23% euroopan keskiarvoa enemmän. Onneksi valtio nostaa alvia ja ehkäpä kohta ollaankin jo 25% yli keskiarvon? Jippii!
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Suomalaiset+maksavat+vaatteistaan+eniten+EUssa/1135249424766


Perseestähän se todellakin on mutta vaatteet saa todella helposti ja halvalla muualta euroopasta nykyisin. esim kenkiä itsetilaillut jo jonkun vuoden saksalaisesta nettikaupasta. Hinnat tuotteesta riippuen 30-50% halvempia ku tääll pohjolas ja POSTIMAKSUT tasan 0e. Imo hyvä diilit. rojut tulee n.viikos :hyper:
 
Ja onhan Suomessa aivan sairasti byrokratiaakin. Ajatelkaa minkä kokoinen maa tämä on ja kuinka paljon erilaisia aluehallinnollisia viranomaisia täällä on! Aloitetaan alimmasta tasosta:

- Kunnat/kaupungit 348 kpl (mm. kaikki kunnan byrokratia valtuustoineen ja kaupunginjohtajineen), jotka työllistävät n. 410 000 ihmistä (7,5 prosenttia Suomen väestöstä on kunnilla duunissa! Juu juu, onhan siellä toki kaikki opettajat sun muut... :D)
- Läänit (korvautuvat "aluehallintovirastoilla" 7 kpl), joilla on mm. lääninhallitukset ja maaherrat, ja joilla tulee olemaan 15 kpl elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksia eräänlaisina hallinnollisina ja valvovina eliminä. (En löytänyt työntekijämääriä, vois kuvitella olevan joku 4 000 henkeä)
- Valtion virastot ja laitokset, noin 100 kpl (20 000 työntekijää)
- Ministeriöt 12 kpl (ei työntekijämääriä, olisko joku 2 000 henkeä. EDIT: arvasin alakanttiin, oikea luku on 5000 :D)
- Eduskunta, TPK jne

Lisäksi puolustusvoimat alueellisine sotilaslääneineen ja aluetoimistoineen käsittääkseni yht. 16 500 henkeä. Tästä puuttuu varmaan vielä tuomioistuimissa työskentelevät ja esim. vankeinhoidon parissa töitä tekevät. Kokonaisuutena julkisella varmaan työskentelee noin 10-12,5 prosenttia Suomen koko väestöstä.

Okei. Jos työttömiä on n. 10 prosenttia (ainakin kohta), eläkeläisiä 1,4 miljoonaa (26 prosenttia ja nousee), 0-14 vuotiaita 894 590 (n. 16 %) niin mun paskalla matikalla tuosta muodostuu 52 prosenttia Suomen väestöstä, josta puuttuu vielä päätoimisten opiskelijoiden määrä. Varmaan unohdin noista luvuista niiden lisäksikin vielä jotain.

Vuonna 2007 Tilastokeskuksen mukaan "työllisiä" onkin ollut 2 369 066 eli noin 44 prosenttia suomalaisista. Kun tästä vähennetään tuo julkisen sektorin osuus (n. 10 prossaa väestöstä), niin yksityisellä sektorilla suomalaisia työskentelee siis noin 1 800 000 henkeä eli 33 % väestöstä. En nyt sano, etteikö julkinen sektori myös tuottaisi jotain ja olisi tärkeä, mutta periaatteessa 1/3 Suomen väestöstä elättää 2/3 Suomen väestöstä. Ja vaikka julkinen sektori otettaisiinkin mukaan niin silti 44 prosenttia Suomen väestöstä tekee töitä ja yli 56 prosenttia on elätettävinä.

keskushallinto.gif


Ja kun huoltosuhde tuosta vaan heikkenee eläkeläisten määrän noustessa rajusti ja valtion velkaantuessa, niin en voi muuta sanoa kuin että voi vittu.
 
Perseestähän se todellakin on mutta vaatteet saa todella helposti ja halvalla muualta euroopasta nykyisin. esim kenkiä itsetilaillut jo jonkun vuoden saksalaisesta nettikaupasta. Hinnat tuotteesta riippuen 30-50% halvempia ku tääll pohjolas ja POSTIMAKSUT tasan 0e. Imo hyvä diilit. rojut tulee n.viikos :hyper:

Linkkiä?
 
En nyt sano, etteikö julkinen sektori myös tuottaisi jotain ja olisi tärkeä, mutta periaatteessa 1/3 Suomen väestöstä elättää 2/3 Suomen väestöstä.
Joo no näin ei kyllä todellakaan voi sanoa. On ihan älytöntä laskea, että julkisella sektorilla työskentelevät olisivat toisten elätettävinä. Esim. mainitsemasi opetuksen ja koulutuksen lisäksi julkisella työskentelevistä mm. terveyden- ja sairaanhoito, poliisi, pelastus yms. on varmasti kaikkien mielestä tarpeellisia. Muuttuisiko näillä aloilla tehtävä työ sitten elätettävänä olemisesta elättäjänä olemiseksi, jos ne yksityistettäisiin? Miksi ihmeessä?

Jos jotain tuollaista elättäjät-elätettävät jakoa työssäkäyvien joukon sisällä halutaan tehdä, niin voidaanhan tietysti vaikka väittää, että alkutuotannossa työskentelevät elättävät kaikki muut. Eri asia sitten on, onko tällaisissa jaotteluissa mitään järkeä.

Muilta osin kyllä asiallista tekstiä.
 
sivis sanoi:
Katoin Urpilaisen haastattelua YLE:n aamu tv:stä ja täytyy todeta, että on se vaan niin saatanan ärsyttävä muija.
Koitin myös katsoa samaa haastattelua ja noin 5 sek pystyinkin katsomaan ennen kuin oli myötähäpeästä pakko vaihtaa kanavaa.

Urpilaisella ja GuzeninaväliviivaRichardsonilla tuntuu olevan sama ongelma, että kun mitään järkevää sanottavaa ei ole, niin on pakko yrittää hakea uskottavuutta apinoimalla jonkun muun puhetyyliä. En tosin tiedä ketä koittavat matkia tai minkä takia luulevat sen tuovan uskottavuutta. Jotenkin vaan tulee aina sellanen fiilis, että joku Kummeli-sketsi tässä on pakko olla menossa, kun jompikumpi on äänessä. Urpilaisella löytyy yöpöydän laatikosta todennäköisesti SDP:n ex-puheenjohtajien + AY-johdon 1900-luvun kliseiden kootut TOP-100, joiden yhdistelmillä sitten jokaiseen kysymykseen pitää yrittää vastata. Lisäksi äänensävy tuntuu olevan aina samanlainen kun millä normaalit ihmiset puhuisivat korkeintaan 4-vuotiaille.

Jottei menisi pelkäksi sovinismiksi, niin täytyy sanoa että viime lauantaina katsoin Sirkka-Liisa Anttilan haastattelun samassa ohjelmassa ja olin kieltämättä vakuuttunut. En välttämättä ihan kaikesta samaa mieltä, mutta esiintymisestä ja oman alan asiantuntemuksesta pisteet SL:lle.
 
Jos minun kirjoituksiini viittaat...

En viitannut sinun kirjoituksiin, ihan yleisesti vaan aamun ratoksi näpyttelin...

Edit: Siitä voidaan varmaan olla kaikki samaa mieltä että tuo Jutta Urpilainen todellakin on eduskunnan ärsyttävin muija. Eikä tällä mielipiteellä ole mitään tekemistä sen puoluekannan kanssa.
 
Joo no näin ei kyllä todellakaan voi sanoa. On ihan älytöntä laskea, että julkisella sektorilla työskentelevät olisivat toisten elätettävinä. Esim. mainitsemasi opetuksen ja koulutuksen lisäksi julkisella työskentelevistä mm. terveyden- ja sairaanhoito, poliisi, pelastus yms. on varmasti kaikkien mielestä tarpeellisia. Muuttuisiko näillä aloilla tehtävä työ sitten elätettävänä olemisesta elättäjänä olemiseksi, jos ne yksityistettäisiin? Miksi ihmeessä?

Joo, olet ihan oikeassa. Olin niin fiksoitunut tuohon byrokratian osuuteen, että unohdin julkisella sektorilla ihan oikeasti töitä tekevätkin. My bad. Enkä tosiaankaan itse kannata noiden tiettyjen julkissektorin osien yksityistämistä tai edes välttämättä mitään tilaaja/tuottaja-malleja.

Tuon byrokratiakoneiston (hallinnan ja valvonnan) kokoa pidän aika järkyttävänä. Esimerkiksi maaherran virkahan taitaa olla aika helvetin turha. En ole ikinä kuullut yhdenkään maaherran tehneen mitään millään tavalla merkittävää. Mari Kiviniemihän on näköjään sanonutkin, että koko virka tullaan lopettamaan lähitulevaisuudessa. Ihan oikea suunta.
 
En näe mitään perustelua sille, että on oikeudenmukaista jos esim. lahjakkaammat saavat enemmän. Se voi olla välttämätöntä kannustimien luomiseksi työnteolle, mutta oikeudenmukaisuudella tuota ei minusta mitenkään voi perustella.

Voisitko esittää miksi näin ei ole?
Vai oliko tarkoituksesi vain tuodakin oma mielipiteesi esille ilman että haluat muiden sitä mitenkään noteeraavan ajatellessaan ko. asioita?
Siksi todistustaakan jätän sinulle, koska sinä väität tuossa että "ihmisten ei pidä tienata ansionsa mukaan vaan laiskemmankin pitää saada samat mitä sen joka tekee hommat", joka on ainakin ennen maailmaamullistavia perusteluita automaattisesti väärin.

Oikeudenmukaisuus on liian subjektiivinen käsite käytettäväksi millään tavoin esim. kansantaloutta tai verotusta arvioidessa. Se mikä toiselle on oikeudenmukaista on yhdelle riistoa ja kolmannelle kommunismia.

Silloin kun kaikilla ei voi olla asiat hyvin, on oikeuden mukaisinta se malli missä kaikki hyötyvät mahdollisimman paljon ja mahdollisimman harvat menettävät ja mahdollisimman vähän.
Eli esim. itse esittämässäni ideassa promille kärsii ja kaikki saa. Sen parempaan ei toistaiseksi pystytä, mutta siitä seuraisi ajansaatossa väistämättä että kaikilla olot paranisi(paitsi niillä parilla jotka nyt väliaikaisesti "kärsisivät" kun joutuisivat vain elämään elämänsä yltäkylläisyydessä ja äveriäisyydessä loppuun asti eivätkä tienaisi enää älyttömästi lisää rahaa jota eivät kuitenkaan kuluta)
Oikeudenmukaisuus rahasta puhuttaessa on matemaattisesti perusteltavissa :) Sitten kun puhutaan henkilökohtaisesta moraalista, oikeudenmukaisuus alkaa olemaan abstrakti. Käytännön matematiikka harvoin on "liian abstraktia"(paitsi tod. näk. sille porukalle joka haluaa että kaikki saavat samanverran ihan vaikka itse ei mitään tekisi).

On totta että eriävät mielipiteet kärjistetään usein ja antaa leiman. Periaatteessahan se on kyllä ihan totta, että pitäisi kannustaa sellaiseen malliin joka tuottaisi kokonaismääräisesti eniten kaikille ihmisille. En ihan näe sitä että miksi sen mallin pitäisi tuottaa "suurimman mahdollisen määrän hyödykkeitä sille, joka saa vähiten". Tässä mennään mielikuvituksiin. Sinä ehkä kuvittelet että se vähiten saava on työkyvytön yksinhuoltaja viidellä lapsella, jolloinka tästä saisi hyvän nyyhkyelokuvan. Toiset ehkä kuvittelevat että se vähiten saava on se 16v räkänokka jota ei vaan nappaa tehdä mitään, mutta hänen pitäisi saada paljon rahaa koska onhan hän sentään ihminen ja arvokas yksilö, joten tehkööt muut duunit. Pahoittelen että tässä nyt tuli vähän kärjistettyä, pyrin yleensä välttämään...

Hyvä pointti, ja valitettavastihan se nyt menee niin että ammatit jotka eivät suoraan tuota yrityksillä rahaa (poliisi, palomiehet, jne) eivät jotenkin sovi tähän kapitalistiseen maailmaan, mukaanlukien kaikki julkiset palvelut. Minulla ei ole tähän vastausta. Pidän pörssiä välttämättömänä osana meidän systeemiä (jos siis pitää teknistä kehitystä hyvänä asiana, näinhän ei välttämättä edes ole), mutta monet instrumentit ja keinottelut ovat erittäin harmittava sivutuote tästä systeemistä, enkä pidä niitä mitenkään arvokkaina. Jostain syystä nämä instumentit yhdistetään lujasti kapitalismiin, en ymmärrä mistä tämä tulee...

Hyvä pätkä :)
Mutta kaksi sanaa "esitin jo".

Ei olisi. Summan pitäisi olla niin korkea nyky-yhteiskunnassa, että se varmaan imisi pienituloisten rahat kokonaan.

No mikä olisi oikeudenmukaisempaa, jokainen maksaa tuloistaan suhteessa saman verran. En jaksa käsittää miten tämä olisi jotenkin epäoikeudenmukaista.

Entä jos kukaan ei maksaisi veroja? Se olisi helpostikkin mahdollista, ilman että "maailma luhistuu" tai "ei ole enää sairaanhoitoa eikä kaupaa". Älä kysy miten, vastaa vain olisiko se hyvä? Jos kuulostaa hyvältä niin jos jaksat miettiä ~½h niin uskoisin että päädyt ratkaisuun. Ei ole paha nakki.

Minusta tuloerojen kasvu on evvk-kamaa. Tärkeintä on, että jokaisella mahdollisimman suuri mahdollisuus rikastua ja menestyä siinä mitä ikinä haluaa tehdäkin, kunhan muiden ihmisten ei tarvitse subventoida häntä. Eli verot ja kaikenlainen puuttuminen ihmisten elämään mahdollisimman alhaiseksi julkisen vallan taholta. Jos joku juoppolalli kuolee ojaan, koska hän on pilannut oman elämänsä, niin kuolkoon, jokaisella on oltava mahdollisuus paitsi menestyä niin myös pilata elämänsä.

Jokinlainen perustulo on kaikilla oltava, koska maailma ei ole täydellinen ja se minusta se minkä yhteiskunta on "velvollinen" antamaan yksilölle, jos sitten itse vielä mokaa hommansa, niin too bad.

edit. Reilu tulonjako my ass. Jokainen ihminen on vapaa olento, eikä vapaiden olentojen tarvitse antaa omaisuuttaan muille pakosta, näin teorian tasolla. Käytönnössä tuosta on pakko tinkiä, mutta mieluusti mahdollisimman vähän.

Suurilta osin täysin samaa mieltä, valtion puutumisesta täysin!
Paitsi että tuo "velvollinen antamaan" voisi korvata "järjestää mahdollisuuden(eli töitä kaikille, kuten kelan mainoskamppaniat silloin joskus menivät...)"
Ja sitten se että haluaisin tuohon mahdollisuuteen rikastua sen verran puuttua tosiaan että kaikille mahdollisuus tienata mahdollisimman paljon, mutta yritykset olisivat valtion omistuksessa. Näin ollen edelleen sillä nerolla jolla on uutta, on mahdollisuus rikastua ansionsa mukaan, mikä se luku sitten tarkalleen on sen laskekoon joku viisaampi tapauskohtaisesti. Tällöin valitettavasti jäisi "yrityspomoilta" saamatta ne valtavimmat voitot. Yrityspomoilta joita siis ei olisi, enää pienen kierron jälkeen(alle 1 ihmisikä) ja niillä voitoilla jotka jäävät ylimääräisiksi ruvetaan sitten parantamaan oloja niin että ylijäämää ei kerry koskaan tietyn hätävaran(jonka taas joku fiskumpi sitten laskee) yli. Koska aina kun on ylijäämää, joku sitä pyrkii hallitsemaan ja silloin ollaan nykypäivässä :).

Päivän pikaiset siinä, ehkä treenin jälkeen jotain uutta, ehkä huomenna.

Jätetään vielä esille se mikä on ainut tie parempaan tästä suosta, eli ajatustavan muutos. Kun jokainen osaa nähdä "miksi tuo ajattelee noin" niin voi todeta itsekkin viisastuneensa suunnattomasti, koska jos ymmärtää sen ihmisen motiivit jotka ovat erimieltä kuin itse ja jotka ovat jotain siltä väliltä, pystyy itse miettimään myös omia arvojaan niin objektiivisesti että voi muokata niitä. Kenenkään muun siis ei pidä tehdä sitä ajattelu työtä vaan jokaisen itse.
Minäkin ymmärrän täysin miksi valtaapitävät eivät halua että alaluokilla menee hyvin.
Ymmärrän myös miksi ne jotka eivät tee mitään, vaativat vähän kaikkea.
Ymmärrän myös miksi osa kansasta on toisten puolella ja osa toisten.
Sitä en ymmärrä miten ihmiset eivät näe kuin oman loistonsa pimeässä.
Jos jokainen kykenisi ajattelemaan "valtion jossa haluan elää" ja "valtion joka on minun unelmani" ja "valtion joka meillä nyt on" niin sitten vasta tullaan pisteeseen jossa "kaikki" rupeavat voimaan hyvin.

Siksi "kaikki" heittomerkeissä koska aina jollain on jokin vialla, "kaikki" tarkoittaa siis suurinta mahdollista määrää joka vain on mahdollista mitenkään.
 
Voisitko esittää miksi näin ei ole?
Vai oliko tarkoituksesi vain tuodakin oma mielipiteesi esille ilman että haluat muiden sitä mitenkään noteeraavan ajatellessaan ko. asioita?
Siksi todistustaakan jätän sinulle, koska sinä väität tuossa että "ihmisten ei pidä tienata ansionsa mukaan vaan laiskemmankin pitää saada samat mitä sen joka tekee hommat", joka on ainakin ennen maailmaamullistavia perusteluita automaattisesti väärin.
Tässä taitaa nyt olla joku väärinkäsitys. Eli en suinkaan ole sitä mieltä, että laiskan pitää saada saman verran kuin työtätekevän, minkä olen kyllä jo aikaisemmissa viesteissäni todennutkin. Sen sijaan lahjakkaamman ei pidä automaattisesti saada enemmän kuin vähemmän lahjakkaan, koska toisin kuin laiskuus, heikkolahjaisuus ei ole valinta. Eli huonosta tuurista tai huonoista lähtökohdista johtuvia tappioita pitää subventoida, mutta huonoista valinnoista johtuvia ei. Minusta tämä on aika selvästi oikeudenmukaisempaa kuin se, että huonoa tuuria ja huonoja lähtökohtia ei hyvitettäisi mitenkään.

Tämäkin on vähän jo vanhan toistoa, mutta sanotaan nyt vielä kerran, että käytännössä kuitenkaan tuurin ja lähtökohtien synnyttämistä hyvinvointieroista ei kokonaan voida päästä eroon. Tämä johtuu mm. siitä, että lahjakkaampien ei kannattaisi käyttää kykyjään hyvinvointia tuottavan työn tekemiseen, ellei sitä korvattaisi heille paremmin kuin vähemmän tuottaville työntekijöille. Eli käytännössä kyllä hyväksyn maltilliset tuloerot, kunhan ne perustuvat siihen, että niiden avulla motivoidaan ihmisiä tekemään kaikkia hyödyttävää työtä.
 
Pakkis-selkosuomi-sanakirjasta:

menestys = omaan henkilökohtaiseen kyvykkyyteen perustuva ansio
tuloerot = kannustin
sosiaaliturva = kannustinloukku
työpaikka = aina jotain saa jos ei nirsoile
työtön = sossupummi
työttömyys = anteliaan sosiaaliturvan mahdollistama pysyvä tila, ellei:
sosiaaliturvan leikkaukset = terveet ihmiset metsään vaikka käpyjä keräämään
julkinen sektori = turhuus
verot = sosialismi, katso myös;
progressiivinen verotus = riisto, proletaarista kateellisuutta ja kaunaa
tasavero = ihan pikkuisen parempi juttu
sosiaalidemokratia = kommunismi
ay-liike = kommunismi
sosiaalinen rakenne = ei merkitse mitään, koska:
toimijuus = kaikki riippuu itsestä

Hyvin on mennyt Chicagon poikien opit perille. :dance:
 
Back
Ylös Bottom