Suomen tulevaisuus

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No vastaappa itse käsi sydämellä, että lähtisitkö arkipäiväisin kahdeksaksi tunniksi kaatamaan metsää ja kaivamaan maata, kun saisit lähes saman rahan tekemättä mitään (esimerkissä mainittu 1000 vs 700)? Minä en ainakaan lähtisi.

En. Siinähän se ongelma on, etkö sinäkään brutukseni osaa lukea? Se oletus 700e:stä pitäisi nimenomaan poistaa jotta ne ihmiset saataisiin sinne töihin jumalauta. Ihan vain siksi että 120 tuntia työtä tonnilla on parempi kuin 0 tuntia 700eurolla, kaikkien muiden paitsi laiskimuksen kannalta.

Entäpä jos valtion pakkotyön sijaan laskettaisiin minimipalkat 800e/kk tasolle? Yritykset palkkaisivat runsaasti lisää työntekijöitä ja nämä työntekijät voisivat jopa edetä työurallaan sen sijaan että olisivat valtion työleireillä kaivamassa maata.

No kuka vittu 800e kuussa lähtee töihin nykysysteemissä kun 700e saa tekemättä mitään?
Siksi juuri ihmiset pitäisi laittaa tekemään töitä rahansa eteen.

veijari nuo sinun ideasi ovat todella järkyttäviä ja ihmisvastaisia. Että tekninen kehitys lopetettaisiin että ihmisillä olisi töitä. Varmaan sinusta olisi fiksua että osa porukasta kaivaisi kuoppia ja toiset täyttäisivät niitä. Tai mitä jos kielletään autot ja laitetaan työttömät kantamaan selässään ihmisiä? Olisi työpaikkoja!

Kun tekniikka kehittyy tehokkuus kehittyy ja voidaan vapauttaa työvoimaa muihin tehtäviin ja siten nostaa elintasoa.

Quotaa kohtia jossa näin luki. Tuohan on kuin suoraan päinvastoin mitä kirjoitin
Mitä kohtaa siitä et käsitä että LIHASVOIMALLA VOIDAAN TEHDÄ TÖITÄ. Katsos jos pitää kaataa 2 metsää jotka molemmat ovat samankokoisia. Otetaan kone joka kaataa 100 ihmisen edestä puita ja kaadetaan sillä molemmat. Aikaa meni X ja 100 työtöntä tienaa 700e/kuussa tekemättä mitään sillävälin. Tai vaihtoehtoisesti voitaisiin kaataa toinen metsä käsin, samanaikaisesti kuin toinen koneella. Mitä kävisi? Aikaa kuluisi puolet vähemmän ja kukaan ei saisi sellaista mitä ei ansainnut.
Miksi autot pitäisi kieltää?
Ja ei minusta ei olisi viisasta pilata tehtyä työtä, vaan se toinenkin porukka voisi tehdä työtä.
Tuosta viimeisestä olen samaa mieltä, niin ei vain tällähetkellä käy. Vaan ne ihmiset vapautetaan kortistoon.



Onko ihmisille oikeasti "työtä leipänsä eteen" noin utopistinen käsitys?
Ja olisiko se oikeasti niin kamalaa jos elintaso nousisi kaikilla ryhmillä, paitsi niillä 5llä ihmisellä jotka eivät enää tienaisi niin paljoa etteivät voi kaikkea kuluttaa?
Jos on niin miksi?
 

Jos en nyt väärin muista niin pääomavero tiputettiin nykyiselle tasolle viime lamassa ja ennen sitä se oli jotain 60%? Kuitenkin kun katselee esim tuota MOT:tä suomalaisista isorikkaista, niin heidän maksamansa verot rahallisesti ovat 10-15 kertaistuneet. Minusta verotuksella ei ole tarkoitus tasata ihmisten tuloeroja vaan kerätä riittävä määrä rahaa yhteiskunnan menoihin. Ylipäätään minusta ei ole perustelua kuin yksi tapa maksaa veroja ja sen tasavero. Mikä muu voisi olla oikeudenmukaista. Sanotaan vaikka 25% tuloista. Tosin nyky velkaantumisella se kyllä toiveajattelua.
 
Minusta verotuksella ei ole tarkoitus tasata ihmisten tuloeroja vaan kerätä riittävä määrä rahaa yhteiskunnan menoihin. Ylipäätään minusta ei ole perustelua kuin yksi tapa maksaa veroja ja sen tasavero. Mikä muu voisi olla oikeudenmukaista. Sanotaan vaikka 25% tuloista. Tosin nyky velkaantumisella se kyllä toiveajattelua.
Minkä takia juuri tasaveroprosentti olisi oikeudenmukaisempi kuin muut vaihtoehdot? Jos tuolle linjalle lähdetään, niin eikö olisi loogisempaa sanoa, että oikeudenmukaista olisi, jos jokainen maksaisi saman summan saman prosentin asemasta?

Itse olen kyllä täysin päinvastaista mieltä. En näe mitään perustelua sille, että on oikeudenmukaista jos esim. lahjakkaammat saavat enemmän. Se voi olla välttämätöntä kannustimien luomiseksi työnteolle, mutta oikeudenmukaisuudella tuota ei minusta mitenkään voi perustella.
 
Minkä takia juuri tasaveroprosentti olisi oikeudenmukaisempi kuin muut vaihtoehdot? Jos tuolle linjalle lähdetään, niin eikö olisi loogisempaa sanoa, että oikeudenmukaista olisi, jos jokainen maksaisi saman summan saman prosentin asemasta?

Tuo ns. lump sum tax olisikin ([Pareto-]tehokkuus- ja valintanäkökulmista) optimaalisin, mutta samalla mahdoton tapa toteuttaa verotus. Kuitenkin, J. S. Millin ja A. Smithiä mukaillen verotuksen pitäisi aiheuttaa kaikille yhtäläinen taakka (tämän nappasin julkistalouden erikoiskurssin prujusta, voi se olla väärinkin :), kuten alla ilmeisesti todetaan myös.

Itse olen kyllä täysin päinvastaista mieltä. En näe mitään perustelua sille, että on oikeudenmukaista jos esim. lahjakkaammat saavat enemmän. Se voi olla välttämätöntä kannustimien luomiseksi työnteolle, mutta oikeudenmukaisuudella tuota ei minusta mitenkään voi perustella.
 
Itse olen kyllä täysin päinvastaista mieltä. En näe mitään perustelua sille, että on oikeudenmukaista jos esim. lahjakkaammat saavat enemmän. Se voi olla välttämätöntä kannustimien luomiseksi työnteolle, mutta oikeudenmukaisuudella tuota ei minusta mitenkään voi perustella.

"Justice is merely a state of mind" -George Carlin

Onko oikeudenmukaista se että kaikki saavat yhtä paljon riippumatta omasta panostuksestaan, vai se että arvokkaasta työstä ja riskinotosta saa sitä vastaavan palkkion? Itse jälkimmäisen kannalla, mutta olen huomannut että monet ajattelevat toisin.
 
"Justice is merely a state of mind" -George Carlin

Onko oikeudenmukaista se että kaikki saavat yhtä paljon riippumatta omasta panostuksestaan, vai se että arvokkaasta työstä ja riskinotosta saa sitä vastaavan palkkion? Itse jälkimmäisen kannalla, mutta olen huomannut että monet ajattelevat toisin.
Tästä tulee varmaan mulle nyt sosialistin maine ja paskaa niskaan, mutta joo, mun mielestä olisi periaatteessa hyvä, jos kaikki saisivat mahdollisimman paljon. Se, että työstä palkitaan ei mun mielestä perustu siihen, että näin olisi oikeudenmukaista, vaan se on ainoastaan väline työhön kannustamiseen. Tuossa muutama viesti taaksepäin jo mainitsinkin John Rawlsin ja eroperiaatteen. Rawlsin mukaan siis hyödykkeet pitäisi jakaa tavalla, joka tuottaa suurimman mahdollisen määrän hyödykkeitä sille, joka saa vähiten. Tämä on minun mielestäni oikeudenmukaista. Käytännössä olen siis samaa mieltä, että työstä ja riskistä pitää palkita, mutta ainoastaan sen takia, että tällä käytännöllä on positiivinen vaikutus ihmisten käyttäytymiseen: se kasvattaa jaettavien hyödykkeiden kokonaissummaa.
 
Tarkoitatko Carbon nyt ihan oikeasti arvokkaita töitä, kuten palomiehen/sairaanhoitajan/poliisin tms. töitä? Saavatko nämä tahot työn arvokkuutta ja riskinottoa vastaavan palkkion?

Vai tarkoitatko riskinotolla vaikka sitä, että joku on valmis riskeeraamaan rahojaan spekulointiin osake/valuuttamarkkinoilla? Ja arvokkaalla työllä sitä, että joku leikkii työpäivänsä rahoitusinstrumentteja suunnitellen?

Itse en todellakaan pidä jälkimmäisen kaltaista riskinottoa ja työntekoa kovinkaan "arvokkaana" tai edes riskialttiina, jos niitä verrataan tuohon ensimmäiseen kohtaan.

EDIT: Samaa mieltä Aatun kanssa juurikin rahan (tai ylipäätään melkein minkä tahansa hyödykkeen) laskevan rajahyödyn takia.
 
Oikeudenmukaisuus on liian subjektiivinen käsite käytettäväksi millään tavoin esim. kansantaloutta tai verotusta arvioidessa. Se mikä toiselle on oikeudenmukaista on yhdelle riistoa ja kolmannelle kommunismia.
 
Ihmisethän tuon arvostuksen arvioi, se on subjektiivista. Sikäli esimerkiksi julkisen puolen palkat ovat hankalampia aiheena, koska ihmiset eivät siinä voi päättää kuinka arvostavat toisten työn arvoa.
 
Oikeudenmukaisuus on liian subjektiivinen käsite käytettäväksi millään tavoin esim. kansantaloutta tai verotusta arvioidessa. Se mikä toiselle on oikeudenmukaista on yhdelle riistoa ja kolmannelle kommunismia.
Toisaalta oikeudenmukaisuutta koskeviin kysymyksiin on pakko ottaa kantaa mm. juuri verotuksesta päätettäessä. Se, paljonko verotetaan ja mihin rahat käytetään riippuu osaltaan siitä, mitä pidetään oikeudenmukaisena. Se on kyllä totta, että tällaisessa keskustelussa on usein vaikea päästä yksimielisyyteen, kun kaikilla tuppaa olemaan omat aika vahvatkin mielipiteet näistä kysymyksistä.
 
Tästä tulee varmaan mulle nyt sosialistin maine ja paskaa niskaan, mutta joo, mun mielestä olisi periaatteessa hyvä, jos kaikki saisivat mahdollisimman paljon. Se, että työstä palkitaan ei mun mielestä perustu siihen, että näin olisi oikeudenmukaista, vaan se on ainoastaan väline työhön kannustamiseen. Tuossa muutama viesti taaksepäin jo mainitsinkin John Rawlsin ja eroperiaatteen. Rawlsin mukaan siis hyödykkeet pitäisi jakaa tavalla, joka tuottaa suurimman mahdollisen määrän hyödykkeitä sille, joka saa vähiten. Tämä on minun mielestäni oikeudenmukaista. Käytännössä olen siis samaa mieltä, että työstä ja riskistä pitää palkita, mutta ainoastaan sen takia, että tällä käytännöllä on positiivinen vaikutus ihmisten käyttäytymiseen: se kasvattaa jaettavien hyödykkeiden kokonaissummaa.

On totta että eriävät mielipiteet kärjistetään usein ja antaa leiman. Periaatteessahan se on kyllä ihan totta, että pitäisi kannustaa sellaiseen malliin joka tuottaisi kokonaismääräisesti eniten kaikille ihmisille. En ihan näe sitä että miksi sen mallin pitäisi tuottaa "suurimman mahdollisen määrän hyödykkeitä sille, joka saa vähiten". Tässä mennään mielikuvituksiin. Sinä ehkä kuvittelet että se vähiten saava on työkyvytön yksinhuoltaja viidellä lapsella, jolloinka tästä saisi hyvän nyyhkyelokuvan. Toiset ehkä kuvittelevat että se vähiten saava on se 16v räkänokka jota ei vaan nappaa tehdä mitään, mutta hänen pitäisi saada paljon rahaa koska onhan hän sentään ihminen ja arvokas yksilö, joten tehkööt muut duunit. Pahoittelen että tässä nyt tuli vähän kärjistettyä, pyrin yleensä välttämään...
 
Tarkoitatko Carbon nyt ihan oikeasti arvokkaita töitä, kuten palomiehen/sairaanhoitajan/poliisin tms. töitä? Saavatko nämä tahot työn arvokkuutta ja riskinottoa vastaavan palkkion?

Vai tarkoitatko riskinotolla vaikka sitä, että joku on valmis riskeeraamaan rahojaan spekulointiin osake/valuuttamarkkinoilla? Ja arvokkaalla työllä sitä, että joku leikkii työpäivänsä rahoitusinstrumentteja suunnitellen?

Itse en todellakaan pidä jälkimmäisen kaltaista riskinottoa ja työntekoa kovinkaan "arvokkaana" tai edes riskialttiina, jos niitä verrataan tuohon ensimmäiseen kohtaan.

EDIT: Samaa mieltä Aatun kanssa juurikin rahan (tai ylipäätään melkein minkä tahansa hyödykkeen) laskevan rajahyödyn takia.

Hyvä pointti, ja valitettavastihan se nyt menee niin että ammatit jotka eivät suoraan tuota yrityksillä rahaa (poliisi, palomiehet, jne) eivät jotenkin sovi tähän kapitalistiseen maailmaan, mukaanlukien kaikki julkiset palvelut. Minulla ei ole tähän vastausta. Pidän pörssiä välttämättömänä osana meidän systeemiä (jos siis pitää teknistä kehitystä hyvänä asiana, näinhän ei välttämättä edes ole), mutta monet instrumentit ja keinottelut ovat erittäin harmittava sivutuote tästä systeemistä, enkä pidä niitä mitenkään arvokkaina. Jostain syystä nämä instumentit yhdistetään lujasti kapitalismiin, en ymmärrä mistä tämä tulee...
 
Jep, suomalainen rakentaminen on ollut vuosia kyllä aika luokatonta. Nyt kun määräysten mukaan on pakko jotain tehdä, niin ehkä rakentamisen laatukin samalla paranee. Rakennukset kuluttutavat Suomessa paljon energiaa johtuen kylmästä ilmastosta. Matalaenergiaratkaisuilla voidaan leikata kuormaa aikalailla. Talven huippukuormista ei kuitenkaan päästä eroon.


Tähän on nyt kyllä pakko kommentoida että rakentaminen suomessa oli hyvällä mallilla ennen kuin alettii näitä passiivi taloja edes suunnittelemaan. Koko eurooppa meille nauraa näiden hökkeleiden kanssa. Sisäilmakierrätetään 6 kertaa hengitettäväksi ja kaiken hyvän lisäksi talon suljetaan muovipussiin (sulkumuovi)

Niin on jo aika yleisessä tiedossa ja suurten firmojen asiantuntijaktin kommentoineet että on ihme jos nämä talot eivät homehdu seuraavan 10v sisään. Onko se sitten kiva maksaa 250 000e uudesta talosta joka homehtuu melkei heti kun avaimet saa käteen JA tämä ei nyt johdu siitä et kirvesmiehet ovat niin "luokattomia" vaa mahdottomien rakennusmääräysten mukaan tekeminen.

Talojenrakennus oli ennen huippuluokkaa suomessa mutte sesabotoitiin näillä omituisilla ja järjettömillä määräyksillä. Asutaan ehkä pohjoisessa ja lämmityskulut yms on korkeat mutta deal with it. Ainahan voi muuttaa lämpöiseen.
 
Samaa vähän ihmetellyt, noissa ei ole varaa pieniinkään virheisiin missään vaiheessa tai käy huonosti. Ja tietysti pullotalot vaatii jokatapauksessa koneellisen ilmanvaihdon yms, onhan tuota tiivistämistä ennenkin tehty, ns. sairas talo-tapaukset kyllä puhuu puolestaan... Samoin se lisäeristämisvillitys oli myös aivan naurettava. Ehkä näistä nyt olis jotain opittu?
Jos nyt vielä voi hiukan offtopicina sanoa tuosta energiansäästöstä, tiputetaan ensin sisälämpö 18-19 asteen kieppeille, joku viitseliäämpi voi laskea paljonko tuosta tulee säästöä. Raitista ilmaa vaan sisään kunnolla vaikka olis vähän viileämpikin.
 
Minkä takia juuri tasaveroprosentti olisi oikeudenmukaisempi kuin muut vaihtoehdot? Jos tuolle linjalle lähdetään, niin eikö olisi loogisempaa sanoa, että oikeudenmukaista olisi, jos jokainen maksaisi saman summan saman prosentin asemasta?

Ei olisi. Summan pitäisi olla niin korkea nyky-yhteiskunnassa, että se varmaan imisi pienituloisten rahat kokonaan.


Itse olen kyllä täysin päinvastaista mieltä. En näe mitään perustelua sille, että on oikeudenmukaista jos esim. lahjakkaammat saavat enemmän. Se voi olla välttämätöntä kannustimien luomiseksi työnteolle, mutta oikeudenmukaisuudella tuota ei minusta mitenkään voi perustella.

No mikä olisi oikeudenmukaisempaa, jokainen maksaa tuloistaan suhteessa saman verran. En jaksa käsittää miten tämä olisi jotenkin epäoikeudenmukaista.
 
No mikä olisi oikeudenmukaisempaa, jokainen maksaa tuloistaan suhteessa saman verran. En jaksa käsittää miten tämä olisi jotenkin epäoikeudenmukaista.
Sä tunnut nyt jotenkin ottavan annettuna sen, että ihmisellä on tietyt tulot ja omaisuus, joista sitten muut ihmiset eli valtio vie osan välistä verojen muodossa. Mä taas ajattelen, että tulot ja omaisuus ja koko omistamista koskeva säännöstö on vain väline, jonka tarkoituksena on jakaa ihmisille hyvinvointia ja kannustaa heitä tekemään hyvinvointia tuottavaa työtä. Näitä sääntöjä viilaamalla muutetaan sitä hyvinvoinnin jakoa, joka sen lopputuloksena syntyy. Sun suosittelema jako olisi kai aika epätasainen. Mun mielestä taas vähän tasaisempi jako olisi reilumpi. Hyvin epätasainen hyvinvoinnin jako olisi epäoikeudenmukainen siitä yksinkertaisesta syystä, että se on epätasainen. En pidä ollenkaan oikeudenmukaisena, että esim. sairaat tai muuten työkyvyttömät joutuisivat tulemaan toimeen paljon vähemmällä kuin ne, joilla on elämän arpajaisissa käynyt parempi mäihä.

Joka tapauksessa tätä kysymystä pitää tarkastella nimen omaan tulojen, verojen jne. lopputuloksena syntyvän jaon reiluuden kannalta, eikä niin kuin libertaristit toisinaan pyrkivät tekemään, eli ottamalla ihmisten eri kokoiset tulot annetuksi lähtökohdaksi, jolle ei voi mitään ja jota ei tarvitse kompensoida. Tällainen tarkastelutapa ei ole argumentti libertarismin puolesta, vaan se on vain libertarismin keskeisen väitteen olettamista ilman perusteluja.

Ja sanotaan nyt vielä varmuuden vuoksi, että tottakai tuloeroja pitää olla jonkin verran, koska jos saa aina saman summan riippumatta siitä, mitä tekee, niin kukaan ei tee työtä ja jaettavan hyvinvoinnin kokonaissumma jää pieneksi. Eli kaikki, myös köyhimmät hyötyvät siitä, että edes jonkinlaisia tuloeroja on. Tämä onkin mielestäni ainoa seikka, joka oikeuttaa tuloerojen olemassaolon.
 
On totta että eriävät mielipiteet kärjistetään usein ja antaa leiman. Periaatteessahan se on kyllä ihan totta, että pitäisi kannustaa sellaiseen malliin joka tuottaisi kokonaismääräisesti eniten kaikille ihmisille. En ihan näe sitä että miksi sen mallin pitäisi tuottaa "suurimman mahdollisen määrän hyödykkeitä sille, joka saa vähiten". Tässä mennään mielikuvituksiin. Sinä ehkä kuvittelet että se vähiten saava on työkyvytön yksinhuoltaja viidellä lapsella, jolloinka tästä saisi hyvän nyyhkyelokuvan. Toiset ehkä kuvittelevat että se vähiten saava on se 16v räkänokka jota ei vaan nappaa tehdä mitään, mutta hänen pitäisi saada paljon rahaa koska onhan hän sentään ihminen ja arvokas yksilö, joten tehkööt muut duunit. Pahoittelen että tässä nyt tuli vähän kärjistettyä, pyrin yleensä välttämään...
Joo siis ideanahan eroperiaatteessa on juuri se, että ihmiset eivät joutuisi kärsimään huonosta tuurista, kuten työkyvyttömyydestä, tarpeettoman paljon. Kuten jo viittasitkin, niin käytännössä ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että jos mennään pitkälle sosiaalisten tulonsiirtojen suuntaan, niin mahdollisuus vapaamatkustamiseen kasvaa. En tietenkään pidä tavoiteltavana tilannetta, jossa ihmisille hyvitetään laiskuudesta johtuvia tulonmenetyksiä. Valitettavasti sitä vaan ei voi kokonaan estää, jos kattava sosiaaliturva halutaan pitää yllä. Tämän takia pienimmän, käytännössä tulonsiirtojen varassa elävän tuloluokan tulotaso täytyy käytännössä jättää melko vaatimattomaksi. Koska muuten liian moni kokisi kannattavaksi jättäytyä vapaaehtoisesti sen varaan tekemättä työtä. Tämä kaikki on kuitenkin perusteltavissa sopusoinnussa eroperiaatteen kanssa: jos alimman tuloluokan tuloja nostettaisiin tietyn rajan yli, niin koko järjestelmä romahtaisi työnteon muuttuessa kannattamattomaksi, ja lopulta kaikki häviäisivät. Tästä syystä siis on alimmankin tuloluokan edun mukaista, että tuloeroa seuraaviin tuloluokkiin on jonkin verran.
 
Sä tunnut nyt jotenkin ottavan annettuna sen, että ihmisellä on tietyt tulot ja omaisuus, joista sitten muut ihmiset eli valtio vie osan välistä verojen muodossa. Mä taas ajattelen, että tulot ja omaisuus ja koko omistamista koskeva säännöstö on vain väline, jonka tarkoituksena on jakaa ihmisille hyvinvointia ja kannustaa heitä tekemään hyvinvointia tuottavaa työtä. Näitä sääntöjä viilaamalla muutetaan sitä hyvinvoinnin jakoa, joka sen lopputuloksena syntyy. Sun suosittelema jako olisi kai aika epätasainen. Mun mielestä taas vähän tasaisempi jako olisi reilumpi. Hyvin epätasainen hyvinvoinnin jako olisi epäoikeudenmukainen siitä yksinkertaisesta syystä, että se on epätasainen. En pidä ollenkaan oikeudenmukaisena, että esim. sairaat tai muuten työkyvyttömät joutuisivat tulemaan toimeen paljon vähemmällä kuin ne, joilla on elämän arpajaisissa käynyt parempi mäihä.

Joka tapauksessa tätä kysymystä pitää tarkastella nimen omaan tulojen, verojen jne. lopputuloksena syntyvän jaon reiluuden kannalta, eikä niin kuin libertaristit toisinaan pyrkivät tekemään, eli ottamalla ihmisten eri kokoiset tulot annetuksi lähtökohdaksi, jolle ei voi mitään ja jota ei tarvitse kompensoida. Tällainen tarkastelutapa ei ole argumentti libertarismin puolesta, vaan se on vain libertarismin keskeisen väitteen olettamista ilman perusteluja.

Ja sanotaan nyt vielä varmuuden vuoksi, että tottakai tuloeroja pitää olla jonkin verran, koska jos saa aina saman summan riippumatta siitä, mitä tekee, niin kukaan ei tee työtä ja jaettavan hyvinvoinnin kokonaissumma jää pieneksi. Eli kaikki, myös köyhimmät hyötyvät siitä, että edes jonkinlaisia tuloeroja on. Tämä onkin mielestäni ainoa seikka, joka oikeuttaa tuloerojen olemassaolon.

Minusta tuloerojen kasvu on evvk-kamaa. Tärkeintä on, että jokaisella mahdollisimman suuri mahdollisuus rikastua ja menestyä siinä mitä ikinä haluaa tehdäkin, kunhan muiden ihmisten ei tarvitse subventoida häntä. Eli verot ja kaikenlainen puuttuminen ihmisten elämään mahdollisimman alhaiseksi julkisen vallan taholta. Jos joku juoppolalli kuolee ojaan, koska hän on pilannut oman elämänsä, niin kuolkoon, jokaisella on oltava mahdollisuus paitsi menestyä niin myös pilata elämänsä.

Jokinlainen perustulo on kaikilla oltava, koska maailma ei ole täydellinen ja se minusta se minkä yhteiskunta on "velvollinen" antamaan yksilölle, jos sitten itse vielä mokaa hommansa, niin too bad.

edit. Reilu tulonjako my ass. Jokainen ihminen on vapaa olento, eikä vapaiden olentojen tarvitse antaa omaisuuttaan muille pakosta, näin teorian tasolla. Käytönnössä tuosta on pakko tinkiä, mutta mieluusti mahdollisimman vähän.
 
Back
Ylös Bottom