Suomen potilastietojärjestelmä ja sähköinen resepti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Näin nyt vaan ei valitettavasti tapahdu. Aloituspaikkojen määrä nousee ja koulutukseen käytettävä rahamäärä pysyy samana. Kyllä siinä väkisin koulutuksen laatu kärsii kun ryhmäkoot kasvaa ja täten käytännön harjoittelun määrä oppilasta kohden vähenee.

Kyllä se lääkäriliiton motiivi vastustaa koulutuspaikkojen lisäämistä juontaa juurensa ihan tuosta opetuksen laadun vaalimisesta, vaikka palstan foliohatut jo salaliittoteorioita kehittelevät. Enkä tarkoita tällä nyt nimimerkki Mattih3:a.
Ei siihen kyllä mitään salaliittoa tai foliohattua tarvita että ymmärtää kuka hyötyy työvoimapulasta. Vaikka luvattaisiin lisää rahaa lääkäreiden koulutukseen niin, että koulutusmäärät tuplattaisi ja ryhmäkoot pidettäisi vakiona, niin lääkäriliitto vastustaisi tätä ihan varmuudella.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei siihen kyllä mitään salaliittoa tai foliohattua tarvita että ymmärtää kuka hyötyy työvoimapulasta. Vaikka luvattaisiin lisää rahaa lääkäreiden koulutukseen niin, että koulutusmäärät tuplattaisi ja ryhmäkoot pidettäisi vakiona, niin lääkäriliitto vastustaisi tätä ihan varmuudella.

Tama uskomus taidetaan taas liittaa tahan outoon ajatukseen, etta laakarit ovat jotain Aiti Teresoja, jotka vain hyvaa hyvyyttaan tekevat tyotaan. Jokaisen ammattijarjeston tehtavanahan on kaksi asiaa:

1. Nostaa palkkoja ylos.
2. Edistaa alan tyollisyytta.

Laakareiden lisaaminen vaikuttaa heti naihin kahteen epasuotuisalla tavalla. Tasta syysta laakariliiton tehtava ja velvollisuus jasenistoa kohtaan on vastustaa kyseisia muutoksia. Kuten aikaisemmin jo todettiin, niin sinne syrjakylille saadaan laakareita heti kunhan paakaupunkiseudulta ei enaa loydy toita. Tuo ei kummoista paattelya vaadi. Tiedan hammaslaakareita, jotka ovat hakeneet Helsingista virkoja ja tyohaastattelussa olleet tyyliin "mua huvittaa sit tehda toita vain kolmena paivana viikossa" ja tahan on heti suostuttu. Harvoin siis nakee ammatteja, jossa tyonhakija tyohaastattelussa sanelee kaikki ehdot, sen sijaan, etta pyrkisi mielyttamaan haastattelijaa, jotta saisi kyseisen paikan. Tuo ei siis ole merkki mistaan muusta kuin jarjettomasta tyovoimapulasta.

Joskus kummastuttaa valtion kadettomyys talla saralla. Vaikka yliopistojen budjetit ja laakareiden palkat maksetaankin eri ministeriosta, niin olen aika varma, etta lisaamalla investointeja laakareiden koulutukseen ja sita kautta painamalla palkkoja alas, saataisiin valtion budjetin tasolla saastoja.
 
Samaa mieltä naksun kanssa tuosta, että lääkäriliitolta on toisaalta ihan oikein ajaa lääkärien työolosuhteita eteenpäin. Sitähän varten ammattijärjestöt ovat, ammatin edustajien edunvalvojia. Tuntuu tosin, että lääkäriliitto saa aika paljon tahtoaan läpi päätöksiä tehdessä verrattuna muihin ammattijärjestöihin. Tiedä sitten mistä johtuu..

Aika paljon tuo lääkäripula mun tietääkseni koskettaa nimenomaan perusterveydenhuoltoa ja ehkä joitakin vähemmän mediaseksikkäitä lääketieteen erikoisaloja. Yks keino vähentää lääkäripulaa on parantaa perusterveydenhuollon kiinnostavuutta työpaikkana, jotta suurempi osa valmiista lääkäreistä hakeutuisi sinne töihin. Nykyisellään käytännössä kaikki vastavalmistuneet lääkärit erikoistuvat johonkin lääketieteen erikoisalaan, mikä on tietysti loogista kun erikoistua saa palkallisena, erikoislääkärinä pääsee paremmille palkoille ja osittain myös mielenkiintoisempiin työtehtäviin.

Toinen tapa on sitten lisätä aloituspaikkoja ja koulutuksen rahoitusta. Myös koulutuksen sisältöä voitaisiin mahdollisesti jossain määrin muokata kustannustehokkaammaksi siten, että koulutus vastaisi mahdollisimman hyvin työelämän tarpeita ja kaikki saisivat työssä tarvittavat valmiudet mahdollisimman tehokkaasti. Erikoistumisalat voitaisiin esimerkiksi valita ehkä aikaisemmin, jolloin koulutuksen alussa käytäisiin nyt koulutettavat asiat pintapuolisemmin läpi ja erikoistumisvaiheessa asioihin paneuduttaisiin syvemmin niiltä osin kuin omalla erikoistumisalalla on tarpeellista. Tiedä sitten miten tämä käytännössä toimisi, kun isolla osalla tuntemistani lääketieteen opiskelijoista ei ole vielä 5. opiskeluvuotenakaan mitään hajua siitä, mihin he haluaisivat erikoistua.
 
Erikoistumisen ongelma hoituu heti silla, etta lisattaessa laaketieteen koulutuspaikkoja, jatetaan mahdollisuudet erikoistua maarallisesti nykyiselle tasolle.
 
Jos palataan tähän potilastietohärdelliin, tässä esimerkki järjestelmäuudistuksesta, johon ei tarvittu miljardeja: Tietoviikko.

Tämän päivän Hesari taas kertoi, että Sira on palkannut tuon Viron systeemin projektivetäjän, joten jotain toivoa on ehkä päästä tästä monoliittiajattelusta.
 
Jos palataan tähän potilastietohärdelliin, tässä esimerkki järjestelmäuudistuksesta, johon ei tarvittu miljardeja: Tietoviikko.

Hetkinen, kuka (tai ketkä) kirjoitti tähän tai johonkin toiseen ketjuun nimenomaan tätä potilastietojärjestelmäuudistusta koskien, että kaikkein huonoin vaihtoehto olisi, että valtio itse rakentaisi nämä softat? Perusteluksi annettiin, että julkinen sektori on tehoton.

Toista kertoo tuo raportti.

Amerikkalainen virasto siirsi 1980-luvulta peräisin olevat keskuskonesovelluksensa Windows-aikaan lähes kokonaan omin voimin.

In total, the project took approximately five years and Public Safety spent approximately 84,500 total person-hours (or 42 person-years) working on the project with the majority of the work being completed in the final three years. In the end, more than 2,000 programs representing two million lines of code along with the generation of 30 million letters annually, 400 batch jobs and integration with 2,500 contributing entities were all successfully migrated. The total cost savings to Public Safety and the citizens of Ohio is approximately $7,000,000 - $10,000,000 during the next five years.

Otetaas huvikseen esille muutama asiaa koskeva sitaatti:

IT-alalla työskennelleenä tiedän että tuossa on kusetusta reippaasti...

Kyllä Suomalaista veronmaksajaa vedätetään näissä projekteissa, ja kunnolla. Varsinkin, kun on valtion toimielimistä kyse, niin siellä ei näitä asioita jakseta mietiskellä liikoja, koska palkka juoksee kuitenkin, niin mitäs sitä turhaan pohdiskelemaan ja särmäämään. Mikään ei ole sen tehottomampi kuin julkisuudessa näkymätön valtion virkamies, jonka uratie on löytänyt huippunsa. Sen sanon, että jos yksityinen suuryritys olisi jotain softaa hommaamassa, olisi tuossa pari nollaa vähemmän, koska siellä ollaan pää pölkyllä tälläisten päätösten kanssa.

Ensi viisivuotiskaudella tulokset tullaan tuplaamaan! Kun valtio on ongelma, niin se ei ratkea kasvattamalla valtiota. Kun valtio ei osaa edes tilata duunia markkinoilta, niin miten se osaisi tehdä sen itse? Kaikki mitä valtio tekee se tekee tehottomasti ja se kehittyy hitaasti ja vuotaa rahaa joka kolosta. Teknologia osaaminen kehittyy yksityisellä sektorilla, koska siellä on motivaatiota parantaa tulosta. Valtion sisällä on vain motivaatioita jakaa ryöstösaalista.

Reenailija ja erityisesti Darvi varmaan kertovat miten nuo kategoriset väittämät sopivat yhteen tuon Dopeyn postaamaan raportin kanssa?
 
Potilastietojärjestelmästä tuli muutama seikka mieleen. Muistelen joskus aikoinaan kun sähköistä potilastietojärjestelmää pilotointiin. Jo silloin oli vaikka mitä ongelmia järjestelmän kanssa, mutta hommaa vaan puskettiin eteenpäin. Vähän saman kaltaista asiaa oli ilmassa kuin Loviisan uuden ydinvoimalan kanssa: "Kyllä ne asiat sitten ratkeavat projektin etenemisen myötä" . Projekti eteni tasaisen varmasti ja aina tuli uusi firma koodaamaan tilkkutäkkiä kasaan erikohdasta. Suuri ongelma oli, että vanhoista järjestelmistä piti konveroida tietoja uuden järjestelmän kantoihin, sekä luoda rajapintoja näiden välille. Myös järjestelmän monimutkaisuus(=vaaditut ominaisuudet) oli yksi todella suuri haaste ja niiden tarvitsema kapasiteetti, jotta kaikki toimisi riittävän nopeasti. Kuitenkin sieltä jostain sitten tuli päätös, että pilotointi on onnistunut ja nyt lähdentään laajentamaan. Sellainen vanha viisaus on olemassa, että jos joku järjestelmä toimii jotenkin 100 käytäjän kanssa, niin sitä moninkertaistamalla se ei toimi 10000+ kanssa. Järjestelmä pitää suunnitella sille 10000+ käyttäjälle, koska ongelmat kertaantuvat kuorman kasvaessa ja "pullon" kaulat ovat entistä ahtaampia.

Mitä tuohon valtion it-järjestelmän itse rakentamiseen tulee, jos projektilla ei ole aika rajaa niin mikäs siinä. Voi kaikessa rauhassa kouluttaa vanhat työntekijät uusiksi ja palkata muutaman lisää. Ei se IT mitään raketti tiedettä ole, etteikö sitä kuka tahansa oppisi kun tarpeeksi opiskelee. Ylläpidosta tulisi varmasti halvempaa tulevaisuudessa, jos sitä ei jouduta ulkoistamaan millään tasolla. Kiirehän yleensä ajaa konsulttien luo, kun kaiken pitää tapahtua heti nyt.
 
Hetkinen, kuka (tai ketkä) kirjoitti tähän tai johonkin toiseen ketjuun nimenomaan tätä potilastietojärjestelmäuudistusta koskien, että kaikkein huonoin vaihtoehto olisi, että valtio itse rakentaisi nämä softat? Perusteluksi annettiin, että julkinen sektori on tehoton.

Toista kertoo tuo raportti.





Otetaas huvikseen esille muutama asiaa koskeva sitaatti:





Reenailija ja erityisesti Darvi varmaan kertovat miten nuo kategoriset väittämät sopivat yhteen tuon Dopeyn postaamaan raportin kanssa?

Nyt tulkitsit tuossa toisessa threadissa esittämäni näkökannan sisältöä väärin, tai käytit osaa viestistäni, kontekstista irrotetusti, evidenssinä olettamallesi ristiriidalle asian tiimoilta tehdyissä kannanotoissa. Jos tarkastellaan mitä sanoin:

IT-alalla työskennelleenä tiedän että tuossa on kusetusta reippaasti. Syy korkeassa hinnassa on IT-asioiden syvällisen ymmärtämisen puute kaikilla päätännän tasoilla. Mielummin syydetään rahaa kuin otetaan asioista selvää. Viroon on hommattu potilastietojärjestelmä 10 miljoonalla eurolla. Ei se voi olla sen hankalampaa Suomessakaan. Tässä voi jo miettiä että onkohan korruptiota, lobbausta ja soluttautumista taustalla. Tekisi mieli tietää myös yksityiskohtaisesti, että mikä siellä maksaa noin perhanasti.

Kyllä Suomalaista veronmaksajaa vedätetään näissä projekteissa, ja kunnolla. Varsinkin, kun on valtion toimielimistä kyse, niin siellä ei näitä asioita jakseta mietiskellä liikoja, koska palkka juoksee kuitenkin, niin mitäs sitä turhaan pohdiskelemaan ja särmäämään. Mikään ei ole sen tehottomampi kuin julkisuudessa näkymätön valtion virkamies, jonka uratie on löytänyt huippunsa. Sen sanon, että jos yksityinen suuryritys olisi jotain softaa hommaamassa, olisi tuossa pari nollaa vähemmän, koska siellä ollaan pää pölkyllä tälläisten päätösten kanssa.


...niin näemme, että kohtuullisen olettamuksen mukaisesti kannanotossa puhutaan tälläisten projektien asiakaspuolen ongemista. Eli, valtion virkamiehet mieluummin syytävät konsulteille tuhottomasti rahaa, kuin ottavat asioista itse selvää, koska heitä ei nappaa. Tässä potilastietojärjestelmän tapauksessa oli lisäksi vielä kyseessä se, että jopa asiaan liittyvä teknologiahankintamietinä ulkoistettiin konsulttifirmalle, missä tapauksessa luonnollisesti konsultointiyritys suositteli itseään sovelluksen toimittajaksi ehdottamaansa järkyttävään hintaan, koska se ei ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.

Yleistit viestistäni, että valtion palkalla työskentelevä henkilö on aina tehoton, mutta näkisin kyllä ettei näinkään aina ole. Aina pitää kuitenkin tarkastella mikä on syy ja motiivi minkäkinlaiseen käytökseen. Uskon, että valtion IT-asiakkuuksissa syntyy ongelmia, kun hankinnasta päättävässä työryhmässä valtion puolelta on osallisena ainoastaan tai pääasiallisesti, korkeinta valtaa käyttäen, IT-alaa tuntemattomia valtion virkamiehiä. Tällaisessa tapauksessa ongelmat johtuvat teknologian tuntemuksen ja motivaation puutteesta, ja siitä että usein IT-hankintaprojekti tulee myös virkamiehille kaiken normaalin työn päälle, niin se harvemmin kiinnostaa sitten. Mitä siinä pohdiskelemaan ja stressaamaan kun palkka juoksee, veronmaksajat maksavat, eikä oma urakaan ole sen kummemmin vaakalaudalla. Isossa firmassa kun teet hölmöjä IT-päätöksiä tarpeeksi niin se on mono. Olen tässä ketjussa sittemmin suositellut tähän lääkkeeksi sitä että valtiolla olisi töissä IT-osaavia henkilöitä joiden päätehtävänä olisi IT-hankinnat ja jopa kehitys. Heillä taasen motivaatio pitäisi olla taattu bonusten jne. kautta, eli järkevillä porkkanoilla. Ketään ei toki motivoi jos ei ole minkäänlaisia uraprospekteja, ellei sitten ole kutsumusammatissaan. Tämä nyt, että juuri tuo kyseinen virolainen IT-ammattilainen tuli Sitran avuksi, on positiivinen asia tässä tilanteessa. Minulla on myös omalta osaltani hyviä kokemuksia ja vahva luotto Baltian maiden IT-osaamiseen. Siellä on kunnianhimoista porukkaa, jolla on teknologia hallussa.

Tuo Dopeyn postaama linkki on esimerkki juuri siitä, että jos hommat tehdään talon sisällä, hinta on huomattavasti halvempi kuin jos ostetaan toiselta osapuolelta. Plussana ylläpito; voit vain huikata jollekin että "käytkö Pena kattoo mikä tossa prosessinhallinnassa oikein tökkii, on ollu koko aamun vähän jumissa", sen sijaan että ensin käydään muutosjärjestely-tuoksinat, maksetaan 10.000 € ja homma on tehty parin viikon päästä jos silloinkaan. Jos ei kaada sovellusta, niin luultavasti ei edes korjauteta, että säästetään.
 
Nyt tulkitsit tuossa toisessa threadissa esittämäni näkökannan sisältöä väärin, tai käytit osaa viestistäni, kontekstista irrotetusti, evidenssinä olettamallesi ristiriidalle asian tiimoilta tehdyissä kannanotoissa. Jos tarkastellaan mitä sanoin:

Joo, olet ihan oikeassa että sun osalta tuo siteeraus meni varmaankin väärin. Mutta ei Darvin osalta. Darvin vastausta odotellessa...
 
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko (kok) saa lääketieteen kunniatohtorin arvon Tampereen yliopistossa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012092016100666_uu.shtml

Siellä vain palkitaan ja taputellaan selkään. Eikö ministeri ole minkäänlaisessa vastuussa tietojärjestelmäskandaalista?

Kuten todettu, valtion hommissa pää on harvemmin pölkyllä. Hyvien veljien ja siskojen selkääntaputukset taasen pyörivät kyllä. Tässä se taas nähdään.
 
Hyväveli-järjestelmä todellakin pelaa hienosti täällä suomessa. Vielä kun selvittelisivät samalla tuon sähköisen-resepti sopan julkisesti. Kilpailutus vaiheessa mukana oli todella monta hyviä vaihetoehtoa, mitkä oli käytössä jo useammassa eri maassa. Kuintekin valittiin nykyinen toimittaja, joka rupesi keksimään "pyörää" uudestaan tyhjästä ja nyt nähdään lopputulos.
 
Ziisus. Kohta oikeasti tekee mieli lopettaa työnteko ja veronmaksu ja ruveta loiseksi. Ei tässä jumalauta ole mitään järjen hiventä enää. Toivottavasti tämä case tongitaan nyt juuriaan myöten auki. Vaikka siitä nyt ei varmaan tuomioita tulekaan, näin isossa pelissä on pakko olla jo tuomaritkin mukana. Ei ole hyväveliverkoston pojille ees niin paksuja lompakoita että saa nuot rahat tungettua niihin.

Ei työtekoa tarvite lopettaa. Työnteoa voi vaikka lisätä, kunhan varoo vain maksamasta verojaan suomalaisille virkamiehille. Kyllä kansalaisten sikamainen hyväksikäyttäminen vituttaa silti, mutta vähän se vähentää vitutstus kun ei itse rahoita suomalaisten virkamiesten toimintaa.
 
Mielestäni sairaanhoitomonopolin ja koulutusmonopolin poistamisella saataisiin aikaan vain valelääkäreitä ja huonoa palvelua.
Varmasti tarjolle tulisi monentasoista palvelua. Mutta jos kansalaisella on aito mahdollisuus valita se, mistä ostaa haluamansa lääkäripalvelun, niin monenko luulet kantavan rahansa tai voucherinsa paskaa elihintaista palvelua tarjoavalle valelääkäriasemalle? Jos rahaa ei virtaa valelääkäriasemaan, niin silloin pitää joko parantaa palvelua tai lyödä lappu luukulle. Lääkäriaseman omistajan tulot riippuvat suoraan asemallaan työskentelevien lääkäreiden tarjoaman palvelun laadusta. Tästä syystä omistaja tarkastaa lääkäreiden taustat ja ammattitaidon takuulla tarkemmin kuin jokin kansalaisen ruokapyödästä elantonsa varastavan virkamieselin.
 
Varmasti tarjolle tulisi monentasoista palvelua. Mutta jos kansalaisella on aito mahdollisuus valita se, mistä ostaa haluamansa lääkäripalvelun, niin monenko luulet kantavan rahansa tai voucherinsa paskaa elihintaista palvelua tarjoavalle valelääkäriasemalle? Jos rahaa ei virtaa valelääkäriasemaan, niin silloin pitää joko parantaa palvelua tai lyödä lappu luukulle. Lääkäriaseman omistajan tulot riippuvat suoraan asemallaan työskentelevien lääkäreiden tarjoaman palvelun laadusta. Tästä syystä omistaja tarkastaa lääkäreiden taustat ja ammattitaidon takuulla tarkemmin kuin jokin kansalaisen ruokapyödästä elantonsa varastavan virkamieselin.
No tämä eräskin valelääkäri oli potilaiden mielestä todella hyvä lääkäri, vaikka jätti taudit hoitamatta ja määräsi vääriä lääkkeitä, joten kerroppa mistä potilas tunnistaa hyvän lääkärin? Eihän ihminen kykene erottamaan tuollaisia asioita. Unohda ne höpötykset tehokkaista markkinoista.

Jos autoissa ei olisi turvamääräyksiä, niin tulisi muuten sekin kalliiksi yhteiskunnalle, kun porukka ajaisi aina turvavöittä. Ihminen ei kykene tuollaisiin järkiarviointeihin.
 
No tämä eräskin valelääkäri oli potilaiden mielestä todella hyvä lääkäri, vaikka jätti taudit hoitamatta ja määräsi vääriä lääkkeitä, joten kerroppa mistä potilas tunnistaa hyvän lääkärin? Eihän ihminen kykene erottamaan tuollaisia asioita. Unohda ne höpötykset tehokkaista markkinoista.

Jos autoissa ei olisi turvamääräyksiä, niin tulisi muuten sekin kalliiksi yhteiskunnalle, kun porukka ajaisi aina turvavöittä. Ihminen ei kykene tuollaisiin järkiarviointeihin.
Jokaisen byrokraatin, jonka mielestä kansalainen ei kykene tekemään oikeita päätöksiä, kannattaa käydä joskus Sveitsissä. Maassahan kansalla on enemmän valtaa kuin missään muuaala. Silti esimerkiksi tuo liikenne on erittäin kurinalaista, lait ovat tiukkoja ja niitä valvotaan tehokkaasti. Maan talous on ollut mun muistin ajan vakaalla pohjalla ja Sveitsi on yksi maailman halutuimpia paikkoja asua. Tähän on päästy alueella, joka asettaa mielettömät haasteet infralle ja luonnonrikkaudet puuttuvat totaalisesti. Maassa juuri mikään ei ole ilmaista, vaan palvelun käyttäjä maksaa viulut. Miten tässä näin pääsi käymään? Kommunistin/byrokraatin/virkamiehen mielestä kansalainen kykenee ainoastaan varastamaan yhteisestä kassasta ja tappamaan itensensä tai jonkun muun ilman virkamiehen jumalallista väliintuloa.

Keneltä olet kysynyt näiden valelääkäreiden palvelun tasosta? Oletko kysynyt sitä yksinäisyyttä sairastavilta vanhuksilta, jotka menevät etsimään lääkäriin saadakseen juttuseuraa, hyvämielinappeja hakevilta deekuilta vai joltain muulta? Koetko niin, ettet itse kykene tunnistamaan hyvää ja huonoa palvelua yleisimmissä tapauksissa?
 
Jokaisen byrokraatin, jonka mielestä kansalainen ei kykene tekemään oikeita päätöksiä, kannattaa käydä joskus Sveitsissä. Maassahan kansalla on enemmän valtaa kuin missään muuaala. Silti esimerkiksi tuo liikenne on erittäin kurinalaista, lait ovat tiukkoja ja niitä valvotaan tehokkaasti. Maan talous on ollut mun muistin ajan vakaalla pohjalla ja Sveitsi on yksi maailman halutuimpia paikkoja asua. Tähän on päästy alueella, joka asettaa mielettömät haasteet infralle ja luonnonrikkaudet puuttuvat totaalisesti. Maassa juuri mikään ei ole ilmaista, vaan palvelun käyttäjä maksaa viulut. Miten tässä näin pääsi käymään? Kommunistin/byrokraatin/virkamiehen mielestä kansalainen kykenee ainoastaan varastamaan yhteisestä kassasta ja tappamaan itensensä tai jonkun muun ilman virkamiehen jumalallista väliintuloa.

Keneltä olet kysynyt näiden valelääkäreiden palvelun tasosta? Oletko kysynyt sitä yksinäisyyttä sairastavilta vanhuksilta, jotka menevät etsimään lääkäriin saadakseen juttuseuraa, hyvämielinappeja hakevilta deekuilta vai joltain muulta? Koetko niin, ettet itse kykene tunnistamaan hyvää ja huonoa palvelua yleisimmissä tapauksissa?
Lehdissä oli kyselty valelääkäreiden potilailta, niin pitivät keskivertoa parempana lääkärinä.

Kyse ei ole lääkäreillä palvelun tasosta, vaan aivan muusta. Lyön vetoa, ettet kykene tunnistamaan hyvää kirurgia. Vaikkapa hammasimplantin voi tehdä kymmenin eri tavoin, ja osa niistä on vääriä, ja voi paljastua vasta kymmenen vuoden päästä, kun luukato on syönyt leukaluusi.

Milton Friedman oli väärässä. Vapaassa taloudessa ei ole löydetty Adam Smithin näkymätöntä kättä, joka osaisi ohjata maan oikeaan suuntaan.
 
Lehdissä oli kyselty valelääkäreiden potilailta, niin pitivät keskivertoa parempana lääkärinä.

Kyse ei ole lääkäreillä palvelun tasosta, vaan aivan muusta. Lyön vetoa, ettet kykene tunnistamaan hyvää kirurgia. Vaikkapa hammasimplantin voi tehdä kymmenin eri tavoin, ja osa niistä on vääriä, ja voi paljastua vasta kymmenen vuoden päästä, kun luukato on syönyt leukaluusi.

Milton Friedman oli väärässä. Vapaassa taloudessa ei ole löydetty Adam Smithin näkymätöntä kättä, joka osaisi ohjata maan oikeaan suuntaan.

Eli siis Sveitsissä ollaan mielestäsi vain sattumalta päädytty "hieman" Suomea paremmin toimivaan yhteiskuntaan. Tuo näkymätön käsi on ihmisen oman edun tavoittelu. Kyse on vain siitä, että suodaanko sen tuottaa etua kansalle vai virkamiehille. Jokaisessa systeemisssä tapahtuu virheitä, mutta mitä lähempänä virheiden valvonta on, sitä todennäköisemmin ne paljastuvat. Kun rakennellaan kasvottomia hierarkioita pois kansan silmien alta, sieltä käsin asioiden valvominen on. Samoin tällaienn hierarkia on toimiva järjestelmä yhteisten varojen hukkaamiseen pientäkin korvausta vastaan.

Mitä kyseiseen valelääkäriin tulee, niin hänet paljasti ymmmärtääkseni kansalaisen ja toimittajan yhteistyö. Valtion valvova elin ei häntä olisi ikinä huomannut. Siinä vaiheessa kun tilanne alkoi selviämään, valvovan elimen johtaja postui paikalta sairaslomailemaan. Muutenkin Valvira lähinnä hidasti asian tutkimista. Tämäkö on esimerkkisi byrokratian toimivuudesta ja tällainen palveluko on veroeurojesi arvoinen?
 
Back
Ylös Bottom