Suomen potilastietojärjestelmä ja sähköinen resepti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Jokaisen byrokraatin, jonka mielestä kansalainen ei kykene tekemään oikeita päätöksiä, kannattaa käydä joskus Sveitsissä. Maassahan kansalla on enemmän valtaa kuin missään muuaala. Silti esimerkiksi tuo liikenne on erittäin kurinalaista, lait ovat tiukkoja ja niitä valvotaan tehokkaasti. Maan talous on ollut mun muistin ajan vakaalla pohjalla ja Sveitsi on yksi maailman halutuimpia paikkoja asua. Tähän on päästy alueella, joka asettaa mielettömät haasteet infralle ja luonnonrikkaudet puuttuvat totaalisesti. Maassa juuri mikään ei ole ilmaista, vaan palvelun käyttäjä maksaa viulut. Miten tässä näin pääsi käymään? Kommunistin/byrokraatin/virkamiehen mielestä kansalainen kykenee ainoastaan varastamaan yhteisestä kassasta ja tappamaan itensensä tai jonkun muun ilman virkamiehen jumalallista väliintuloa.

Niin, Sveitsissä on suora demokratia. Miten tämä vaikuttaa liikennesääntöihin ja -käyttäytymiseen? Ihan samanlaiset nopeusrajoitukset siellä on kuin Suomessa. Saksassahan sitä saa päästellä motarilla vaikka kuinka hurjia nopeuksia, vaikka ei ole suoraa demokratiaa!

Kuten itsekin toteat "lait ovat tiukkoja ja niitä valvotaan tehokkaasti." Kenen toimesta luulet, että niitä valvotaan? Suoran demokratian? Ihan samalla tapaa siellä on virkamieskuntaa. Voisi jopa sanoa, että Sveitsin kansa on suuressa viisaudessaan antanut virkamiehille valtaa, koska on nähnyt sen tarpeelliseksi. Eli virkamieskunnan olemassaolo ei olekaan poliittisen suhmuroinnin tulosta?

Eli siis Sveitsissä ollaan mielestäsi vain sattumalta päädytty "hieman" Suomea paremmin toimivaan yhteiskuntaan. Tuo näkymätön käsi on ihmisen oman edun tavoittelu. Kyse on vain siitä, että suodaanko sen tuottaa etua kansalle vai virkamiehille. Jokaisessa systeemisssä tapahtuu virheitä, mutta mitä lähempänä virheiden valvonta on, sitä todennäköisemmin ne paljastuvat. Kun rakennellaan kasvottomia hierarkioita pois kansan silmien alta, sieltä käsin asioiden valvominen on. Samoin tällaienn hierarkia on toimiva järjestelmä yhteisten varojen hukkaamiseen pientäkin korvausta vastaan.

Mitä kyseiseen valelääkäriin tulee, niin hänet paljasti ymmmärtääkseni kansalaisen ja toimittajan yhteistyö. Valtion valvova elin ei häntä olisi ikinä huomannut. Siinä vaiheessa kun tilanne alkoi selviämään, valvovan elimen johtaja postui paikalta sairaslomailemaan. Muutenkin Valvira lähinnä hidasti asian tutkimista. Tämäkö on esimerkkisi byrokratian toimivuudesta ja tällainen palveluko on veroeurojesi arvoinen?

Osaa tuli käsiteltyä jo yllä, mutta en näe miten suora demokratia tässäkään asiaa ratkaisisi ellei Suomessa sitten päätettäisi säätää laki, jolla kaikesta sairaanhoidon sääntelystä hankkiudutaan eroon. "Kaikki saa olla ketä ne haluu" eli kuka tahansa saa tarjota lääkäripalveluita kenelle tahansa. Ei Sveitsissä tietääkseni tällaista mallia kylläkään ole käytössä.

Loppuun on vielä todettava, että näen kyllä itse suoran demokratian lisäämisen Suomessa täysin toivottavana.

EDIT: Voisi vielä lisätä, että eihän Suomessa ole talouskonservatiivien tai edes talousliberaalien toimesta ehdotettu suoraa demokratiaa. Päinvastoin. Tätähän on pidetty aivan kauheana massojen valtana, joka veisi pois yksilönvapaudet ja yksityisen omistusoikeuden. Esimerkiksi Edistyspuolueen kanta suoraan demokratiaan on todella häilyvä.

Sen sijaan täällähän on yritetty naittaa julkista valtaa ja markkinoita toisilleen, koska "markkinat tietää parhaiten" ja "markkinat on tehokkaat" jne jne jne. Itse näen nämä diipadaapa-konsulttihankkeet nimenomaan tämän tuloksena eikä todellakaan sen tuloksena, että Suomessa olisi yritetty lisätä suoraa demokratiaa tai ylipäätään kansalaisten mahdollisuutta vaikuttaa.

Sellaisesta asiasta voi myös muistuttaa, että eihän julkisen vallan tehtävänä ole ensisijaisesti moneltakaan osin olla tehokas, vaan tarkoitus on ollut hajauttaa valtaa niin ettei se keskity yksiin käsiin. Tästä syystä esimerkiksi vallan kolmijakoa pidetään ideaalina, eli lainsäädäntövallan, toimeenpanovallan ja tuomiovallan eriyttämistä toisistaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin, Sveitsissä on suora demokratia. Miten tämä vaikuttaa liikennesääntöihin ja -käyttäytymiseen? Ihan samanlaiset nopeusrajoitukset siellä on kuin Suomessa. Saksassahan sitä saa päästellä motarilla vaikka kuinka hurjia nopeuksia, vaikka ei ole suoraa demokratiaa!

Osaa tuli käsiteltyä jo yllä, mutta en näe miten suora demokratia tässäkään asiaa ratkaisisi ellei Suomessa sitten päätettäisi säätää laki, jolla kaikesta sairaanhoidon sääntelystä hankkiudutaan eroon. "Kaikki saa olla ketä ne haluu" eli kuka tahansa saa tarjota lääkäripalveluita kenelle tahansa. Ei Sveitsissä tietääkseni tällaista mallia kylläkään ole käytössä.

Nimenomaan tätä tarkoitan. Sveitsin liikenne on osoitus siitä, että kansalaiset pystyvät kehittämään yhteisön asioita vastuullisesti. TOinen esimerkki on tässä:
http://yle.fi/uutiset/lisaloma_ei_innostanut_sveitsilaisia/5070981
Kansalaiset eivät hyväksynet kahta uutta lomaviikkoa, koska pelkäsivät sen heikentävän maan kilpailukykyä. Mihin tarvitsemme virkamieskoneistoa päättämään näistä asioista ja pelaamaan verovaroja omaan pussiinsa, kun kansakin pystyy vähintään yhtä hyviin päästöksiin?

Kontrollia tarvitaan kyllä ja virkamiehille voidaan suoda oikeus kontrolloida asioita. Homma vain pitää järjestää niin, ettei virkamies saa liikaa valtaa. Virkamiehen pitää palvella kansaa. Jos virkamies tekee sen huonosti, kansalla pitäisi olla mahdollisuus korvata hänet parhaaksi katsomallaan tavalla. Kun tilanne on mennyt Suomalaiseen näennäisdemokraattiseen virkamiesvaltaan, virkamiehet alkavat vain vittuilemaan kansalle, pelaamaan kansan rahaa omaan pussiinsa ja kansalla ei ole keinoja puuttua tähän. Virkamiesvallassa virkamiehen asema muuttuu palvelijasta hyötyjäksi.

EDIT: Voisi vielä lisätä, että eihän Suomessa ole talouskonservatiivien tai edes talousliberaalien toimesta ehdotettu suoraa demokratiaa. Päinvastoin. Tätähän on pidetty aivan kauheana massojen valtana, joka veisi pois yksilönvapaudet ja yksityisen omistusoikeuden. Esimerkiksi Edistyspuolueen kanta suoraan demokratiaan on todella häilyvä.
Jaa. Meinaako nyt joku, että Sveitsissä yksityiset eivät omista mitään?

Tästä syystä esimerkiksi vallan kolmijakoa pidetään ideaalina, eli lainsäädäntövallan, toimeenpanovallan ja tuomiovallan eriyttämistä toisistaan.
Mihin unohtui demokratia?
 
Mua enemmän kiinnostaa että miten on ylipäätänsä mahdollista käyttää valtava summa valtion rahaa ilman kunnollista seurantaa. Nyt valtion tarkastusvirasto tutkii asiaa, mutta vasta jälkikäteen?
 
Mua enemmän kiinnostaa että miten on ylipäätänsä mahdollista käyttää valtava summa valtion rahaa ilman kunnollista seurantaa. Nyt valtion tarkastusvirasto tutkii asiaa, mutta vasta jälkikäteen?

Virkamiesvallan vuoksi. Kun kansalla ei ole Suomessa juuri mitään valtaa, virkamiehet voivat tehdä mitä haluavat. Valvovat elimet ovat vain yksi suojatyöpaikkakeskus muiden joukossa.

Jos kansalainen ryöstäisi edes promillen tuosta summasta, vankila kutsuisi. Kun virkamies varastaa, ketään ei rangaista, eikä kukaan ota vastuuta tapahtuneesta. Korkeintaan joudutaan järjestämään uusi suojatyöpaikka jonnekin, missä maa polttelee vähemmän jalkojen alla.
 
Virkamiesvallan vuoksi. Kun kansalla ei ole Suomessa juuri mitään valtaa, virkamiehet voivat tehdä mitä haluavat. Valvovat elimet ovat vain yksi suojatyöpaikkakeskus muiden joukossa.

Jos kansalainen ryöstäisi edes promillen tuosta summasta, vankila kutsuisi. Kun virkamies varastaa, ketään ei rangaista, eikä kukaan ota vastuuta tapahtuneesta. Korkeintaan joudutaan järjestämään uusi suojatyöpaikka jonnekin, missä maa polttelee vähemmän jalkojen alla.

En pidä suomalisesta byrokratiasta ja virkamies armeijasta mutta aikalailla yhden totuuden äärellä kyllä olet. Suora kansanvalta on ratkaisu kaikkeen ?!?

Pitäisikö uusi potilastietojärjestelmäkin valita suomeen suoralla kansanäänestyksellä ?
 
Oy Suomi Finland AB tarvitisi hallituksen, joka hoitaisi tätä maata kuten osakeyhtiötä kuuluu hoitaa, eli sen tarkoitus on tuottaa maksimaalisesti omistajilleen, eli tässä tapauksessa meille kaikille Suomen kansalaisille. En maininnut tuossa tarkoituksella rahaa, koska tässä tapauksessa tämä osakeyhtiön pitää tuottaa muutakin.

Mutta ihan oikeasti NYT HETI pitäisi alkaa karsimaan julkisen puolen menoja niin että budjetti olisi tasapainossa ja mielellään ylijäämäinen. Joo joo, ehkä tulee sitten työttömyyttä ja se aluksi syö itse itseään, mutta kohta ne rahat on kuitenkin loppu ja tuo on PAKKO TEHDÄ vieläpä ehkä jonkun muun tahon sanellessa tahdit.

On se nyt täysin totaalisen käsittämätöntä että täältä savupiipputeollisuus kaikkoaa, suuryritykset kikkailee verot muualle ja maamme syöttöpossulauma saa mellastaa meidän rahoilla miten huvittavat. Yksi helvetin iso esimerkki siitä tämä potilastietojärjestelmä. Kukaan ei tunnu edes tietävän mistä se hintalappu tulee oikeasti. Mitään vaihtoehtoja ei tunnu edes olevan kun Accidenture on sanonut että "se nyt vain maksaa näin paljon". Ja sitten joku syöttöpossumme säestää että ilman sitä maksaisi vielä näin ja näin paljon (mistä vitusta nekin luvut on revitty vai juuri sieltä) enemmän jos sitä ei tehdä. Ja että kun se kokonaiskakku on näin suuri niin nämäkin miljardit on vain pikkuraha. Näin ollen minä suuressa viisaudessani sanon että muutaman miljardin säästöt tuoltakin rintamalta on vain pikkuraha kun kokonaisuus on niin paljon.

Kuluttaminen velaksi on saatava loppumaan HETI!. Ihan turha selittää enää mistään elvyttämisestä yms. Mitä elvyttämistä se on että verot nousee ja lainaa otetaan ja julkinen sektori hyväveliverkostoineen saa jatkaa pöhöttymistään entiseen malliin? Missä on ne vuoden 2008 ja 2009 infrahankkeet jne joista puhuttiin? Ei ole rahaa vai? No ei ole ei!
 
Nyt alkaa kuulostaa siltä että tähän ongelmaan on herätty:



http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012092116103416_uu.shtml

Tämä on hyvä asia. Saadaan asiantuntijoille kunnon palkat ja voidaan potkia tarpeeton materiaali pihalle. Ehkä se Valtion-IT tästä vielä tehostuu. Eivät ala kuitenkaa osakkeita myymään kun kyse on voittoa tavoittelemattomasta yrityksestä. Tod. Näk. Liikelaitos, kun jossain muuallakin julkisella puolella.
 
Varmasti tarjolle tulisi monentasoista palvelua. Mutta jos kansalaisella on aito mahdollisuus valita se, mistä ostaa haluamansa lääkäripalvelun, niin monenko luulet kantavan rahansa tai voucherinsa paskaa elihintaista palvelua tarjoavalle valelääkäriasemalle? Jos rahaa ei virtaa valelääkäriasemaan, niin silloin pitää joko parantaa palvelua tai lyödä lappu luukulle. Lääkäriaseman omistajan tulot riippuvat suoraan asemallaan työskentelevien lääkäreiden tarjoaman palvelun laadusta. Tästä syystä omistaja tarkastaa lääkäreiden taustat ja ammattitaidon takuulla tarkemmin kuin jokin kansalaisen ruokapyödästä elantonsa varastavan virkamieselin.

Tässä muodostuu ainakin yksi ongelma hyvinvointiyhteiskunnan näkökulmasta. Jos kaikki lääkäripalvelut olisivat yksityisiä ilman valvontaa, niin huippu lääkärit maksaivat 2000€/h, keskiverto lääkärit 500€/h leikkilääkärit 100€/h. Ei paljon voucherit auttaisi, kun lääkärit voisi hinnoitella palvelunhinan. Kävisi vähän sama kuin lakimiesten kanssa, kovat tekijät laskuttaa niin paljon ettei vakuutuksetkaan suostu maksamaan niitä tuntilaskutus hintoja. No mihin sillä köyhällä/vanhuksella olisi mahdollista mennä hoitoo, jos ei ole varaa vakuutuksiin, eikä ole rahaa. Kun olet riittävän sairas ja tarvitse jotain kunnon erikoislääkäriä niin voit käyttää sen voucherin sitten eutanasia palveluihin? Nyt mä vasta ymmärrä mitä ne vihreet ajo takaa sillä eutanasia keskustelulla. Olishan toikin yks tapa vähentää väestöä.
 
Nimenomaan tätä tarkoitan. Sveitsin liikenne on osoitus siitä, että kansalaiset pystyvät kehittämään yhteisön asioita vastuullisesti. TOinen esimerkki on tässä:
http://yle.fi/uutiset/lisaloma_ei_innostanut_sveitsilaisia/5070981
Kansalaiset eivät hyväksynet kahta uutta lomaviikkoa, koska pelkäsivät sen heikentävän maan kilpailukykyä. Mihin tarvitsemme virkamieskoneistoa päättämään näistä asioista ja pelaamaan verovaroja omaan pussiinsa, kun kansakin pystyy vähintään yhtä hyviin päästöksiin?

Ei mulla ole ainakaan mitään suoraa demokratiaa vastaan siltä osin kuin se koskee lainsäädäntöaloitteita ja lakialoitteiden hyväksymisen tai hylkäämisen puolesta äänestämistä.
Kontrollia tarvitaan kyllä ja virkamiehille voidaan suoda oikeus kontrolloida asioita. Homma vain pitää järjestää niin, ettei virkamies saa liikaa valtaa. Virkamiehen pitää palvella kansaa. Jos virkamies tekee sen huonosti, kansalla pitäisi olla mahdollisuus korvata hänet parhaaksi katsomallaan tavalla. Kun tilanne on mennyt Suomalaiseen näennäisdemokraattiseen virkamiesvaltaan, virkamiehet alkavat vain vittuilemaan kansalle, pelaamaan kansan rahaa omaan pussiinsa ja kansalla ei ole keinoja puuttua tähän. Virkamiesvallassa virkamiehen asema muuttuu palvelijasta hyötyjäksi.
Juu, edelleen ei mulla ole mitään edellä mainittuja suoran demokratian muotoja vastaan.
Jaa. Meinaako nyt joku, että Sveitsissä yksityiset eivät omista mitään?

En mä ainakaan niin väitä, mutta talouskonservatiivit ja -liberaalit, joihin en itse katso lukeutuvani, suhtautuvat varsin ylimielisesti suoraan demokratiaan, koska näkevät sen massojen diktatuurina.

Mihin unohtui demokratia?

Ei se mihinkään unohtunut. Suora demokratia kuuluu edellä mainitussa jaottelussa lainsäädäntövaltaan.
 
En pidä suomalisesta byrokratiasta ja virkamies armeijasta mutta aikalailla yhden totuuden äärellä kyllä olet. Suora kansanvalta on ratkaisu kaikkeen ?!?

Pitäisikö uusi potilastietojärjestelmäkin valita suomeen suoralla kansanäänestyksellä ?

Ei liene hyödyllistä miettiä sitä, että olisiko suora kansanvalta vai Pohjois-Korea vastaus kaikkeen. Jos vaihtoehdoehdot ovat tuossa, niin valitsisin kuitenkin suoran kansanvallan.

Suora kansanvalta toimii aika pitkälle. Sveitsissä on paljon kuntia, joissa ei ole virkamieselinta hallinnoimassa kuntaa. Kansa päättää mistä päätöksistä äänestetään ja päätökset tapahtuvat kansanäänestyksellä. Silti kai sielläkin ihmiselämä on ihan elämisen arvoista. Ainakin verotus pysyy kohtuullisena kun kansalaisten ei tarvitse elättää työllään myös ylimitoitettua virkamieskuntaa.

Jos ajatellaan, että potilastietojärjestelmä valittaisiin kansanäänestyksellä, niin mitä se tarkoittaisi? Se tarkoittaisi sitä, että lobbareiden tulisi "ostaa" kansa virkamiesten sijasta puolelleen, jotta he saisivat kaupan itselleen. Koska kansan enemmistön äänen ostaminen frangeilla tulee liian kalliiksi, pitää yrittää saada oma tuote näyttämään paremmalta kansan silmissä. Muutama asiasta päättävä virkamieshän on lahjottu helposti ja halvalla. Se tarkoittaa tiedottamista kansalle. Lobbareiden pitää tuoda esiin omien vaihtoehtojensa edut kansan arvioitavaksi. Kun kansa tietää, että heillä on valtaa päättää, niin yhteiset asiat kiinnostavatkin eri malliin kuin nykysuomalaisia. Tällaista kusetusta mihin Suomen virkamieskoneisto halusi rahamme polttaa ei kannattaisi edes yrittää esitellä, sillä kansa ei halua polttaa rahaa härskisti ylihinnoteltuun paskaan järjestelmään.

Virkamiehiä voi olla ja heitä varmasti jonkin verran tarvitaankin, mutta heillä ei saisi olla ylivaltaa eikä heitä saa olla olla niin paljon, että heidän elättäminen tuhoaa kilpailukyvyn ja elintason. Sveitsissä mikä tahansa virkamiehen tekemä päätös tai sopimus voidaan kaataa nopeasti kansanäänestyksellä. Yhteisö voi äänestyksellä perustaa uuden hallinnollisen alueen ja uuden hallinnon. Kun virkamieheltä mahdollisuudet kusettaa kansaa, virkamiehiä alkaa kiinnostamaan kansan palveleminen. Suomessa tilanne on aina ollut totaalisen sairas. Virkamiehet ovat kusseet suoraan päin kansalaisen kasvoja. Nyt julkinen sektori on vain kasvanut niin suureksi, että meillä ei ole varaa tuohon. Tilanne on absurdi. Rahaa käytetään todella paljon julkiseen sektoriin, mutta silti rahat eivät tunnu riittävän mihinkään. Lapsille syötetään harmaa biojätettä homekouluissa, tiet rapistuvat ja syrjäalueiden palveluja ajetaan alas. Miksi raha ei enää riitä?
 
Tässä muodostuu ainakin yksi ongelma hyvinvointiyhteiskunnan näkökulmasta. Jos kaikki lääkäripalvelut olisivat yksityisiä ilman valvontaa, niin huippu lääkärit maksaivat 2000€/h, keskiverto lääkärit 500€/h leikkilääkärit 100€/h. Ei paljon voucherit auttaisi, kun lääkärit voisi hinnoitella palvelunhinan. Kävisi vähän sama kuin lakimiesten kanssa, kovat tekijät laskuttaa niin paljon ettei vakuutuksetkaan suostu maksamaan niitä tuntilaskutus hintoja. No mihin sillä köyhällä/vanhuksella olisi mahdollista mennä hoitoo, jos ei ole varaa vakuutuksiin, eikä ole rahaa. Kun olet riittävän sairas ja tarvitse jotain kunnon erikoislääkäriä niin voit käyttää sen voucherin sitten eutanasia palveluihin? Nyt mä vasta ymmärrä mitä ne vihreet ajo takaa sillä eutanasia keskustelulla. Olishan toikin yks tapa vähentää väestöä.
'
Miksi luonnonlaki noin vaikuttaa? Miksi lääkärityön tehostaminen nostaa hinnat kansan ulottumattomiin? Luulisi, että joku pystyvä yksilö voisi tehdä lääkärin hommia ihan kohtuullisella tuntipalkallakin, jos siihen annetaan vain mahdollisuus. Jos taasen annetaan lääkäräiden säädellä lääkäreiden määrää ja tuhotaan työn tehokkuus tarpeettomalla byrokratialla, niin sitte kai on pakko nostaa hintojankin.
 
Sehän tässä Suomen poliittisessa järjestelmässä onkin niin kummallista. Siinä vaiheessa kun asioista keskustellaan ja niitä valmistellaan niin ne ovat salaisia eli kritiikin esittäminen on käytännössä mahdotonta. Sen jälkeen kun asiasta on päätetty niin asia tulee julkiseksi: "hei me päätettiin tehdä näin. Tätä ei voi muuttaa. Tai jos yrittää muuttaa, niin mentiin jo laittamaan nimet paperiin, että tulee helvetin kalliiksi jos muutetaan. Ainiin ja valmisteluasiakirjat on sitten muuten salaisia 50 vuotta." Hyvänä esimerkkinä se Kreikan kanssa tehty vakuussopimus.

Suomessahan demokratia ei ole muuttunut oikeastaan juurikaan sen "suoremmaksi" valitsijamiesmenettelystä luopumisen jälkeen. Tai no, kansalaisaloite tuli, mutta eipä kansalaiset sen lain hyväksymisestä tai hylkäämisestä saa äänestää, vaan sen tekee eduskunta.
 
'
Miksi luonnonlaki noin vaikuttaa? Miksi lääkärityön tehostaminen nostaa hinnat kansan ulottumattomiin? Luulisi, että joku pystyvä yksilö voisi tehdä lääkärin hommia ihan kohtuullisella tuntipalkallakin, jos siihen annetaan vain mahdollisuus. Jos taasen annetaan lääkäräiden säädellä lääkäreiden määrää ja tuhotaan työn tehokkuus tarpeettomalla byrokratialla, niin sitte kai on pakko nostaa hintojankin.

Ihmiset nyt vaan on ahneita perusluonteelta, jos rahat toisen selästä voi nyhtää niin sieltähän ne otetaan. Miettii näitä lääkäreitäkin, ovat siistissä sisätyössä hyvällä liksalla, virkamiehenä, käytännössä mahdoton saada kenkää, ei pelkoa huomisesta minkää YT-neuvotteluiden suhteen, tulevaisuus turvattu ja palkka kehitys tiedossa lopuksi ikää kunhan vähän teet tutkimus samalla työohjella. Silti nämä lääkärit jaksaa käydä vielä virkaduuniensa jälkeen yksityisessä sairaalassa tekemässä iltakeikkaa. Hyvä veli järjestelmä vielä pelaa, että jos haluaa päästä nopeasti jollekkin erikoislääkärille mille on puolenvuoden jonot julkisella, niin yksityiselle vaan niin pääset huomenna vastaanotolle. Mielestäni ei herätä luottamusta lääkäreitä kohtaan, etteikö lääkärit nostaisi hintoja jos markkinat olisivat täysin vapaat ilman mitään valvontaa. Kuitenkaan kaikki ihmiset ei ole läpimätiä, mutta tuossa vapaassa mallissa niitä hyväsydämmisiä osaavia ilmaislääkäreitä olisi kuitenkin liian vähän, että saataisiin kaikki hoidettua asianmukaisesti.
 
Ihmiset nyt vaan on ahneita perusluonteelta, jos rahat toisen selästä voi nyhtää niin sieltähän ne otetaan. Miettii näitä lääkäreitäkin, ovat siistissä sisätyössä hyvällä liksalla, virkamiehenä, käytännössä mahdoton saada kenkää, ei pelkoa huomisesta minkää YT-neuvotteluiden suhteen, tulevaisuus turvattu ja palkka kehitys tiedossa lopuksi ikää kunhan vähän teet tutkimus samalla työohjella. Silti nämä lääkärit jaksaa käydä vielä virkaduuniensa jälkeen yksityisessä sairaalassa tekemässä iltakeikkaa. Hyvä veli järjestelmä vielä pelaa, että jos haluaa päästä nopeasti jollekkin erikoislääkärille mille on puolenvuoden jonot julkisella, niin yksityiselle vaan niin pääset huomenna vastaanotolle. Mielestäni ei herätä luottamusta lääkäreitä kohtaan, etteikö lääkärit nostaisi hintoja jos markkinat olisivat täysin vapaat ilman mitään valvontaa. Kuitenkaan kaikki ihmiset ei ole läpimätiä, mutta tuossa vapaassa mallissa niitä hyväsydämmisiä osaavia ilmaislääkäreitä olisi kuitenkin liian vähän, että saataisiin kaikki hoidettua asianmukaisesti.

Tottakai kaikki perivät työstään niin suuren korvauksen kuin pystyvät. Mutta kysymys kuuluukin, että miksi lääkärit pystyisivät perimään jotain kohtuuttomia korvauksia työstään? Ensinnäkin pitäisi löytyä tarpeeksi väkeä, joilla on varaa maksaa kovia hintoja. Ainakin nykysuomessa rikkaita on tosi vähän. Ei sillä kohderyhmällä kovin suuren porukalle 2000 euron tuntihintoja makseta. Kohtuuttomassa hinnassa on sekin riski, että se avaa ovia kilpailijoille. Mikään ei ole helpompaa kuin viedä markkinat myymällä yhtä hyvää tuotetta muita paljon halvemmalla. Tervetuloa vaan Virolaiset ja Venäläiset lääkärit tänne polkemaan hintoja.

Mikä tässä lääkärin hinnoittelussa eroaa vaikka bussikuskeista? Mikseivät he päätä vaikka alkuun 5 kertaistaa tiliään?
 
Tottakai kaikki perivät työstään niin suuren korvauksen kuin pystyvät. Mutta kysymys kuuluukin, että miksi lääkärit pystyisivät perimään jotain kohtuuttomia korvauksia työstään? Ensinnäkin pitäisi löytyä tarpeeksi väkeä, joilla on varaa maksaa kovia hintoja. Ainakin nykysuomessa rikkaita on tosi vähän. Ei sillä kohderyhmällä kovin suuren porukalle 2000 euron tuntihintoja makseta. Kohtuuttomassa hinnassa on sekin riski, että se avaa ovia kilpailijoille. Mikään ei ole helpompaa kuin viedä markkinat myymällä yhtä hyvää tuotetta muita paljon halvemmalla. Tervetuloa vaan Virolaiset ja Venäläiset lääkärit tänne polkemaan hintoja.

Mikä tässä lääkärin hinnoittelussa eroaa vaikka bussikuskeista? Mikseivät he päätä vaikka alkuun 5 kertaistaa tiliään?

Suomessa eri toten lääkäri voisi periä karmeita laskutuksia. Täällä on montakin tekijää mitä tukisi lääkereiden laskutuksen nostamista. Ensimmäinen täällä on maailmanlaajuisesti arvostettuja lääkäreitä monilla eri osa-alueilla, jotka ovat alansa huippuja. Eli potenttiaaliasia potilaita on tulossa ihan mistäpäin maailmaa hyvänsä. Tuossa muutama sata kilometriä itään on semmonen pikku-valtio missä niitä "öky"-rikkaita piisaa. Menet vaikka Helsingin naisten klinikalle, niin sielläkin osa potilaista on Venäläisia synnyttäjiä, jotka maksavat siitä, että pääsevät synnyttämään turvallisesti kohtuullisen lähelle. Niitäkin riittää kuulema ihan jonoksi asti ja kaikki halukkaa eivät edes pääse vaan joutuvat lähtemään kauemmas eurooppaan synnyttämään. Ajattele jos Helsingin Naistenklinikka oli tulostavotteinen yksityinensairaala, niin ei siellä synnytettäisi ainuttakaan suomalaista.

Kysynnän ja tarjonnan laki, kun jotain palvelu tarvitaan lisää niin silloin siitä nostetaan hintaa. Joka päivä täällä Suomessa eläkeläisten määrä kasvaa ja hehän sairastavat jatkuvasti. Suurella osalla vielä vakuutukset voimassa, niin mikäs siinä kun lääkäriin vaan. Vakuutusmaksuthan siitä nousee, mutta eihän se haittaa kun on rahaa maksaa. Niin kauan hinnat nousee, kunnes tulee kipu piste vastaan, eikä ihmisillä ole enää varaa vakuutuksiin. No sittenhän päästää samaan mitä Ameriikoissa, kun olet isossa firmassa töissä se tarjoaa työntekijälle sen perheelle hyvät vakuutukset työsuhde etuna. Sitten alkaakin jo pikkuhiljaa muodostua sitä kuilua, missä hyvät lääkärit velottaa 2000€/h(rikkaat), Keskiverrot lääkärit 500€/h(työssäkäyvät vakuutuksilla) ja valelääkärit ottaa vain 100€ käteisellä ja kaikilla riittää asiakkaita. Miten lääkärin asiakkaat eroaa bussikuskista: kaikki ei halua ajaa bussilla, koska osaa ajaa omalla autolla, mutta jokaiselle tulee flunssa jossain vaiheessa elämää.
 
Suomessa eri toten lääkäri voisi periä karmeita laskutuksia. Täällä on montakin tekijää mitä tukisi lääkereiden laskutuksen nostamista. Ensimmäinen täällä on maailmanlaajuisesti arvostettuja lääkäreitä monilla eri osa-alueilla, jotka ovat alansa huippuja. Eli potenttiaaliasia potilaita on tulossa ihan mistäpäin maailmaa hyvänsä. Tuossa muutama sata kilometriä itään on semmonen pikku-valtio missä niitä "öky"-rikkaita piisaa. Menet vaikka Helsingin naisten klinikalle, niin sielläkin osa potilaista on Venäläisia synnyttäjiä, jotka maksavat siitä, että pääsevät synnyttämään turvallisesti kohtuullisen lähelle. Niitäkin riittää kuulema ihan jonoksi asti ja kaikki halukkaa eivät edes pääse vaan joutuvat lähtemään kauemmas eurooppaan synnyttämään. Ajattele jos Helsingin Naistenklinikka oli tulostavotteinen yksityinensairaala, niin ei siellä synnytettäisi ainuttakaan suomalaista.

Kysynnän ja tarjonnan laki, kun jotain palvelu tarvitaan lisää niin silloin siitä nostetaan hintaa. Joka päivä täällä Suomessa eläkeläisten määrä kasvaa ja hehän sairastavat jatkuvasti. Suurella osalla vielä vakuutukset voimassa, niin mikäs siinä kun lääkäriin vaan. Vakuutusmaksuthan siitä nousee, mutta eihän se haittaa kun on rahaa maksaa. Niin kauan hinnat nousee, kunnes tulee kipu piste vastaan, eikä ihmisillä ole enää varaa vakuutuksiin. No sittenhän päästää samaan mitä Ameriikoissa, kun olet isossa firmassa töissä se tarjoaa työntekijälle sen perheelle hyvät vakuutukset työsuhde etuna. Sitten alkaakin jo pikkuhiljaa muodostua sitä kuilua, missä hyvät lääkärit velottaa 2000€/h(rikkaat), Keskiverrot lääkärit 500€/h(työssäkäyvät vakuutuksilla) ja valelääkärit ottaa vain 100€ käteisellä ja kaikilla riittää asiakkaita. Miten lääkärin asiakkaat eroaa bussikuskista: kaikki ei halua ajaa bussilla, koska osaa ajaa omalla autolla, mutta jokaiselle tulee flunssa jossain vaiheessa elämää.

Jos suomalainen lääkäri on maailmanlaajuisesti haluttu, niin perustettaan vaikka heti venäläisille tarkoitettu naistenklinikka. Rahaahan Pietarista kyllä löytyy, voivat sitten hinnoitella palvelunsa kunnolla. Mikä ongelma tässä on? Tarvitaan vain lisää lääkäreitä. Hoitajia on kuulemma jo Guinnessin ennätystenkirjaan edellyttävä osuus kansasta. Tuo voisi olla aivan varteenotettava bisnes. Työtä ja rahaahan tuo olisi Suomelle. Kai asiat huonomminkin voisivat mennä.

Miksi sinun tai minun pitäisi päästä juuri jonkin kansainvälisen huipun hoitoon? Kyllä mulle riittää vähempikin. Ja jos nyt nykyisessä systeemissä joku pummi pääsee ilmaiseksi anelemaan pameja kansainvälistä huippua olevilta lääkäreiltä, niin sellainen resurssien tuhlaus pitää lopettaa heti. Jos hommaa ohjataan oikeaan suuntaa, niin kysyntä luo tarjontaa ja se pitää hinnat kurissa. Jenkkilässä on kovin eri ajatusmaailma muutenkin ja sieltä voi kyllä kaivaa paljon muutakin paskaa esille. Sielläkin Vaihtoehtoja on. Osannet kertoa Hollannin terveydenhuollosta minua enemmän. Ymmärtääkseni siellä asiat kestävät kyllä vertailun Suomeen.

En vain ymmärrä, miten tämä on argumentti demokratiaa vastaan. Jos demokraattisessa järjestelmässä kansaa alkaa vituttamaan mielestään sikamaiset lääkärilaskut, niin silloin voidaan vaikka määrätä maksimituntihinta lääkärille. Tämähän ei tietenkään koske Venäjän oligarkkien synnytyspalveluita. Heiltä otetaan tietysti maksimit. USA:n terveydenhuollon kustannusten karkaaminen johtuu ymmärtääkseni pitkälti siitä, että lääkärit saavat luoda markkinoille alitarjontaa. Kansan tahto se tuskin on. Jos kansalta kysyttäisiin, että koulutetaanko lisää lääkäreitä, jotta saadaan terveydenhuoltoa edullisemmaksi, niin mitä luulet kansan sanovan? Virkamieskoneistomme olisi nytkin halunnut ostaa 1,8 miljardilla pelkkää paskaa pelkästään korruption vuoksi. Mun mielestä kustannusten säästäminen tästä alkutilanteesta ei ole erityisen haastavaa.

Ei tulisi muuten mieleenkään lähteä lääkäriin flunssan takia. Mutta niinä harvoina kertoina kun Suomessa olen lääkärissä käynyt, palvelu on ollut totaalisen surkeaa. Useinmiten koko käynti on ollut pelkkää resurssien tuhlaamista. Taisi olla niin, etteivät ne kansainväliset huiput sillä kertaa sattuneet paikalle.
 
Jos suomalainen lääkäri on maailmanlaajuisesti haluttu, niin perustettaan vaikka heti venäläisille tarkoitettu naistenklinikka. Rahaahan Pietarista kyllä löytyy, voivat sitten hinnoitella palvelunsa kunnolla. Mikä ongelma tässä on? Tarvitaan vain lisää lääkäreitä. Hoitajia on kuulemma jo Guinnessin ennätystenkirjaan edellyttävä osuus kansasta. Tuo voisi olla aivan varteenotettava bisnes. Työtä ja rahaahan tuo olisi Suomelle. Kai asiat huonomminkin voisivat mennä.

Miksi sinun tai minun pitäisi päästä juuri jonkin kansainvälisen huipun hoitoon? Kyllä mulle riittää vähempikin. Ja jos nyt nykyisessä systeemissä joku pummi pääsee ilmaiseksi anelemaan pameja kansainvälistä huippua olevilta lääkäreiltä, niin sellainen resurssien tuhlaus pitää lopettaa heti. Jos hommaa ohjataan oikeaan suuntaa, niin kysyntä luo tarjontaa ja se pitää hinnat kurissa. Jenkkilässä on kovin eri ajatusmaailma muutenkin ja sieltä voi kyllä kaivaa paljon muutakin paskaa esille. Sielläkin Vaihtoehtoja on. Osannet kertoa Hollannin terveydenhuollosta minua enemmän. Ymmärtääkseni siellä asiat kestävät kyllä vertailun Suomeen.

En vain ymmärrä, miten tämä on argumentti demokratiaa vastaan. Jos demokraattisessa järjestelmässä kansaa alkaa vituttamaan mielestään sikamaiset lääkärilaskut, niin silloin voidaan vaikka määrätä maksimituntihinta lääkärille. Tämähän ei tietenkään koske Venäjän oligarkkien synnytyspalveluita. Heiltä otetaan tietysti maksimit. USA:n terveydenhuollon kustannusten karkaaminen johtuu ymmärtääkseni pitkälti siitä, että lääkärit saavat luoda markkinoille alitarjontaa. Kansan tahto se tuskin on. Jos kansalta kysyttäisiin, että koulutetaanko lisää lääkäreitä, jotta saadaan terveydenhuoltoa edullisemmaksi, niin mitä luulet kansan sanovan? Virkamieskoneistomme olisi nytkin halunnut ostaa 1,8 miljardilla pelkkää paskaa pelkästään korruption vuoksi. Mun mielestä kustannusten säästäminen tästä alkutilanteesta ei ole erityisen haastavaa.

Ei tulisi muuten mieleenkään lähteä lääkäriin flunssan takia. Mutta niinä harvoina kertoina kun Suomessa olen lääkärissä käynyt, palvelu on ollut totaalisen surkeaa. Useinmiten koko käynti on ollut pelkkää resurssien tuhlaamista. Taisi olla niin, etteivät ne kansainväliset huiput sillä kertaa sattuneet paikalle.


Käsittääkseni Naistenklinikka juuri nytkin oottaa noita Venäläisiä juuri sen verran kun on pakko, että saadaan budetti vaje katettua. Eli näkemyksesi mukaan, kaikki osaavat lääkärit ja hoitajat laitettaisiin synnyttämään venäläisiä ja suomalaisille laitettaisiin harjottelijat? Mielestäni siinä mennää hieman metsään, koska kuinka paljon rahaa on käytetty tämän naistenklikan kehittämiseen ja henkilökunnan kouluttaiseen vuosien aikana, nyt sitten kun siellä on ammattitaitoa niin se yksityistetään ja myydään palveluna venäläisille. Jos näin tapahtuisi niin siitä pitäisi saada todella kovat rahat ja lisäksi saada kouluttaa opiskelijat siellä. Muuten isolla rahalla hankittu tieto olisi myyty venäjälle, eikä sitä jäänyt enään suomeen. Tyhjästä uuden luominen on kuitenkin niin kallista, eikä siinä välttämättä koskaan päästä samalle tasolla mitä olemassa olevan kanssa.

Ei niitä huippulääkäreitä puissa kuitenkaa kasva, mutta yksittäisi tapaksia eri osa-alueilta löytyy. Se on totta ettei perus sairauksiin tarvita mitään maailman-huippulääkäriä. Mielestäsi valtion pitäisi perustaa palvelu jolla se rahottaisi sairaaloitaan huippulääkärien avulla kansainvälisten rikkaiden potilaiden kanssa ja että kansalla ei olisi enään oikeutta huippulääkärien palveluihin? Olisihan se huippulääkäreille ikävää kun olisivat melkein kuin kommunistisissa kahleissa ja valtio keräisi voitot.

Eihän se yksittäinen lääkäri voi mitään erikoisia sairauksia parantaa. Siihen ympärille tarvitaan kokonainen sairaala, teho-osastoineen, lääkelaitteeneen ja muu henkilökunta päälle. Tämän muun infran pyörittäminen on käsittääkseni niin kallista, ettei yksityiset sairaalat suomessa lähde tähän mukaan. Tietysti jos Vaikka joku HUS myytäisii jollekkin yksityiselle palvelun tarjojalle ja se sielä potkis pihalle kaiken tyhjäkäynnin niin homma olisi varmasti kannattavaa. Tyhjästä tuollaisen HUS-konsernin rakentaminen on todella kallista, kun pelkkä sähköinenpotilasjärjestelmäkin maksaa 1,8 miljardia. Mitä potilajärjestelmään tulee, niin se olisi pitänyt heti kilpailutus vaiheessa määritellä juurisellaiseksi kun se halutaan ja sitten olisi tiedetty kuinka paljon se maksaa. Nyt potilasjärjestelmää on pala-palalta rakennettu ja tehty uusia lisäpalikoita tuntilaskutuksella ilman mitään lopullista järkevää päämäärää. Käsittääkseni se potilasjärjestelmä ei vieläkään ole 100% valmis.

Hollannin terveydenhuollosta en osaa sanoa yhtään mitään. Kerro toki jos joku näkemys asiasta? Onhan täällä Suomessa monta muutakin seikkaa mihin kansa ei pääse vaikuttamaan vaikka kuinka harmittaisi. Kun vallassa oleva puolue päättää ja papukaija huutaa vieressä niin ei niillä oppisition huuteluilla ole mitään käytännön merkitystä päätöksen tekoon. Ainut vaikutus on, että seuraavissa vaaleissa ihmiset voivat äännestää, elleivät ole jo unohtaneet mitä viimeisen neljän vuoden aikana on tapahtunut. Täällä on nyt vain tälläinen systeemi, eikä siitä päästä irti kirveelläkään. Tämä on näennäinen demokratia, missä vähemmistö päätää ennemmistön asioista. Eikä demokratia tule kuitenkaan koskaan toteutamaan koska ei äänestys prosentti koskaan tule olemaan 100%.
 
Mun mielestä nykyinen systeemi on ihan hyvä, eikä mitään terveydenhuoltopalveluita pitäisi täysin yksityistää. Kaikille kansalaisille tulee taata mahdollisimman laadukas hoito tulotasoon katsomatta ja sen ohella voi lääkärit pyörittää yksityisklinikoita niille, joilla on rahaa maksaa esim siitä, että pääsevät suoraan erikoislääkärin vastaanotolle vaivansa vuoksi.
 
Käsittääkseni Naistenklinikka juuri nytkin oottaa noita Venäläisiä juuri sen verran kun on pakko, että saadaan budetti vaje katettua. Eli näkemyksesi mukaan, kaikki osaavat lääkärit ja hoitajat laitettaisiin synnyttämään venäläisiä ja suomalaisille laitettaisiin harjottelijat? Muuten isolla rahalla hankittu tieto olisi myyty venäjälle, eikä sitä jäänyt enään suomeen. Tyhjästä uuden luominen on kuitenkin niin kallista, eikä siinä välttämättä koskaan päästä samalle tasolla mitä olemassa olevan kanssa.

Se on totta ettei perus sairauksiin tarvita mitään maailman-huippulääkäriä. Mielestäsi valtion pitäisi perustaa palvelu jolla se rahottaisi sairaaloitaan huippulääkärien avulla kansainvälisten rikkaiden potilaiden kanssa ja että kansalla ei olisi enään oikeutta huippulääkärien palveluihin? Olisihan se huippulääkäreille ikävää kun olisivat melkein kuin kommunistisissa kahleissa ja valtio keräisi voitot.

Jos mahdollisuuksia on laskuttaa 2000 tunnilta, niin kyllä sen luokan bisnes omaa resursseja kehittää lisää samanlaista palvelua. Kun olemme onnistuneet samaan aikaiseksi tuon luokan tuloksia köyhän metsäkansan rahoilla, niin kai siinä pitäisi onnistua myös oligarkkienkin avulla.

Jos yksi sairaala vie Suomen osaavat lääkärit ja hoitajat, niin silloin kyseessä on marginaalinen juttu, josta puhuminen on pelkkää saivartelua. Kansaa tällä olemattomalla resurssilla ei hoideta. Silloin kun olen lääkärissä joutunut käymään, niin en ole kyllä tunnistanut yhtään huipputalenttia minua palvelleiden joukosta. Harjoittelijoista, jonottamisesta, välinpitämättömyydestä ja törkeistä hoitovirheistä on enemmän omakohtaisia kokemuksia.

Luonnollisesti suomalaisillakin pitää olla oikeus näiden huippulääkäreiden palveluksiin. Mutta jo termi huippulääkäri pitää sisällään sen ajatuksen, että puhutaan pienestä eliittiporukasta lääkäreiden massassa. Ei pientä resurria saada mitenkään riittämään koko kansalle. Kyseessä on siis klassinen rajallisen resurssin jakaminen oikeudenmukaisesti. Itse väitän, että markkinatalous on tässä oikeudenmukaisin tapa. Mietitäänpä vaihtoehtoja. Rajallinen resurssi voitaisiin jakaa siten, että kaikilla olisi yhdenvertainen mahdollisuus päästä nauttimaan siitä. Kaunis ajatus, mutta mahdoton tarjottava suurelle massalle. Tällöin vaihtoehdot ovat joka arpoa onnekkaat tai laittaa ihmiset jonottamaan. Nämä tavat jakavat arvokkaan palvelun summittaisesti, aikaa tuhlaten tai niiille, joilla on eniten aikaa jonottaa eli vähiten työtä tekeville yksilöille.

Jos arvokkaan palvelun annetaan hakea arvonsa markkinoilla, kyseistä palvelua eniten tarvitsevat saavat paremmin palvelun käyttöönsä. Vaikka et olisikaan rikas, mutta jos tarvitset jotain palvelua paljon, niin myy vaikka talosi tai autosi. Toki tässä rikkailla on etulyöntiasema, mutta tästä moraalisesta ongelmatta huolimatta puhutaan silti parhaasta vaihtoehdosta.

Tyhjästä tuollaisen HUS-konsernin rakentaminen on todella kallista, kun pelkkä sähköinenpotilasjärjestelmäkin maksaa 1,8 miljardia. Mitä potilajärjestelmään tulee, niin se olisi pitänyt heti kilpailutus vaiheessa määritellä juurisellaiseksi kun se halutaan ja sitten olisi tiedetty kuinka paljon se maksaa. Nyt potilasjärjestelmää on pala-palalta rakennettu ja tehty uusia lisäpalikoita tuntilaskutuksella ilman mitään lopullista järkevää päämäärää. Käsittääkseni se potilasjärjestelmä ei vieläkään ole 100% valmis.

Kalliista projektista tulee sietämättömän kallis kun sitä vetävien tahojen tahtotila on varastaa projektirahoja mahdollisimman paljon omaan taskuunsa.Mitä enemmän rahaa projektissa virtaa, mitä sekavammin se on toteututtu, mitä enemän tuotteista ja palveluista maksetaan ylihintaa, sitä helpommin ja sitä enemmän projektista om mahdollisuus saada korruption hedelmiä irti. Jos kaikki kulut olisi minimoitu, projekti toteututtu nopeasti/tehokkaasti ja kulujen lähteet kestäisivät päivän valon, niin silloin virkamies ei voi päästä osalliseksi muiden kustantamasta luksuselämästä. Kun puhutaan 1,8 miljardin puhaluksesta, niin Vain taivas on rajana. Tuollaisesta on varaa tarjotaehdonta ehdotonta kansainvälistä huippua olevat huorat, juomat ja pihvit. Myös aineellinen omaisuus on helposti järjestettävissä.

Hollannin terveydenhuollosta en osaa sanoa yhtään mitään. Kerro toki jos joku näkemys asiasta? Onhan täällä Suomessa monta muutakin seikkaa mihin kansa ei pääse vaikuttamaan vaikka kuinka harmittaisi. Kun vallassa oleva puolue päättää ja papukaija huutaa vieressä niin ei niillä oppisition huuteluilla ole mitään käytännön merkitystä päätöksen tekoon. Ainut vaikutus on, että seuraavissa vaaleissa ihmiset voivat äännestää, elleivät ole jo unohtaneet mitä viimeisen neljän vuoden aikana on tapahtunut. Täällä on nyt vain tälläinen systeemi, eikä siitä päästä irti kirveelläkään. Tämä on näennäinen demokratia, missä vähemmistö päätää ennemmistön asioista. Eikä demokratia tule kuitenkaan koskaan toteutamaan koska ei äänestys prosentti koskaan tule olemaan 100%.

Hollannissa on terveydenhuolto laitettu kilpailemaan asiakkaista tarjoamalla asiakkaalle valinnan mahdollisuus ja vaihtoehtoisia palvelun tarjoajia. Valtio on ottanut roolin pitää huoli siitä, ettei kustannukset nouse kohtuuttomasti. Tuloksena on Suomea alhaisemmat kustannukset ilman Suomelle tyypillisiä kohtuuttomia jonotusaikoja. Järjestelmä sopeutuu juuri sellaiseksi mihin sitä ohjataan. Suomen järjestelmää ohjataan kohti tehottomuutta ja tuloksena olemme saaneet tehottoman julkisen sektorin. Se sama probaganda, joka kertoo olevan lottovoiton syntyä Suomeen, Suomen olevan korruptiovapaa maa ja kehuu Kreikkaan poltettujen Eurojen olevan hyvä sijoitus, ei halua nostaa esiin missään nimessä Hollannin tervedenhuoltoa. Paljon kivempi on puhua USA:n tilanteesta, vaikka sielläkin juurisyy on virkamieslähtöinen.
 
Jos mahdollisuuksia on laskuttaa 2000 tunnilta, niin kyllä sen luokan bisnes omaa resursseja kehittää lisää samanlaista palvelua. Kun olemme onnistuneet samaan aikaiseksi tuon luokan tuloksia köyhän metsäkansan rahoilla, niin kai siinä pitäisi onnistua myös oligarkkienkin avulla.

Jos yksi sairaala vie Suomen osaavat lääkärit ja hoitajat, niin silloin kyseessä on marginaalinen juttu, josta puhuminen on pelkkää saivartelua. Kansaa tällä olemattomalla resurssilla ei hoideta. Silloin kun olen lääkärissä joutunut käymään, niin en ole kyllä tunnistanut yhtään huipputalenttia minua palvelleiden joukosta. Harjoittelijoista, jonottamisesta, välinpitämättömyydestä ja törkeistä hoitovirheistä on enemmän omakohtaisia kokemuksia.

Luonnollisesti suomalaisillakin pitää olla oikeus näiden huippulääkäreiden palveluksiin. Mutta jo termi huippulääkäri pitää sisällään sen ajatuksen, että puhutaan pienestä eliittiporukasta lääkäreiden massassa. Ei pientä resurria saada mitenkään riittämään koko kansalle. Kyseessä on siis klassinen rajallisen resurssin jakaminen oikeudenmukaisesti. Itse väitän, että markkinatalous on tässä oikeudenmukaisin tapa. Mietitäänpä vaihtoehtoja. Rajallinen resurssi voitaisiin jakaa siten, että kaikilla olisi yhdenvertainen mahdollisuus päästä nauttimaan siitä. Kaunis ajatus, mutta mahdoton tarjottava suurelle massalle. Tällöin vaihtoehdot ovat joka arpoa onnekkaat tai laittaa ihmiset jonottamaan. Nämä tavat jakavat arvokkaan palvelun summittaisesti, aikaa tuhlaten tai niiille, joilla on eniten aikaa jonottaa eli vähiten työtä tekeville yksilöille.

Jos arvokkaan palvelun annetaan hakea arvonsa markkinoilla, kyseistä palvelua eniten tarvitsevat saavat paremmin palvelun käyttöönsä. Vaikka et olisikaan rikas, mutta jos tarvitset jotain palvelua paljon, niin myy vaikka talosi tai autosi. Toki tässä rikkailla on etulyöntiasema, mutta tästä moraalisesta ongelmatta huolimatta puhutaan silti parhaasta vaihtoehdosta.

Taloudellisesti tehokkain vaihtoehto ja moraalisesti oikea vaihto ovat hieman eri asioita. En usko että Suomeen koskaan saadaan sitä taloudellisesti tehokkaita vaihtoehtoa. Koska ammatijärjestestöt ja vasemmisto hankaa vastaan ja on niin suuressa roolissa poliittisessa päätöksenteossa. Taloudellisesti tehokkain vaihtoehto olisi täysi yksityistäminen ja vapaa kilpailu koko alalla. Onko se kuitenkaan eettisesti oikein jättää heikko oisaiset huonoon asemaan? Se sotiin Suomalaista hyvinvointi yhteiskuntaan vastaan. Tehokkuutta voidaan kuitenkin lisätä kuitenkaa poistamatta palveluita osalta väestöltä. Sairaaloihin rationalisointi-konsultit jouksemaan puoleksi vuodeksi, niin tyhjäkäynti loppuu ja prosessit on luotu tehokkaammiksi. Tuskin ketään tarvisi edes irtisanoa, koska tulevina vuosia asiakkaiden määrä kuitenkin tulee kasvamaan ja ylimääräinen henkilökunta voitaisiin ohjata vanhusten hoitoon ja koulutuskin olisi jo valmiina. Tästä voitaisiin jatkaa palveluiden ulkoistamisella eri palvelun tarjoajille, kuten tässä ketjussa jo aikaisemmin maininnut.

Kalliista projektista tulee sietämättömän kallis kun sitä vetävien tahojen tahtotila on varastaa projektirahoja mahdollisimman paljon omaan taskuunsa.Mitä enemmän rahaa projektissa virtaa, mitä sekavammin se on toteututtu, mitä enemän tuotteista ja palveluista maksetaan ylihintaa, sitä helpommin ja sitä enemmän projektista om mahdollisuus saada korruption hedelmiä irti. Jos kaikki kulut olisi minimoitu, projekti toteututtu nopeasti/tehokkaasti ja kulujen lähteet kestäisivät päivän valon, niin silloin virkamies ei voi päästä osalliseksi muiden kustantamasta luksuselämästä. Kun puhutaan 1,8 miljardin puhaluksesta, niin Vain taivas on rajana. Tuollaisesta on varaa tarjotaehdonta ehdotonta kansainvälistä huippua olevat huorat, juomat ja pihvit. Myös aineellinen omaisuus on helposti järjestettävissä.

Korruptiota on julkishallinnollisella sairaalasektorilla paljon. Lääkefirmat lahjoo lääkärit erinäisillä lahjuksilla mukaan omiin tuotteisiinsa. Tuntuu välillä, että lahjukset ovat ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Hyvä veli verkoston kun sieltä saisi kitkettyä, niin kaikki projektit olisivat huomattavasti edullisempia. Nytkin on markkinaoikeudessa monta juttua liittyen kilpailutuksiin, kun on valittu kalliimpi tuote vaikka pisteytykset ovat menneet muuten. No kai ne siellä EU-tuomioistuimessa viimeistään ratkeaa, kun ei ole suomen oikeulaitos sotkemassa päätöksiä.

Hollannissa on terveydenhuolto laitettu kilpailemaan asiakkaista tarjoamalla asiakkaalle valinnan mahdollisuus ja vaihtoehtoisia palvelun tarjoajia. Valtio on ottanut roolin pitää huoli siitä, ettei kustannukset nouse kohtuuttomasti. Tuloksena on Suomea alhaisemmat kustannukset ilman Suomelle tyypillisiä kohtuuttomia jonotusaikoja. Järjestelmä sopeutuu juuri sellaiseksi mihin sitä ohjataan. Suomen järjestelmää ohjataan kohti tehottomuutta ja tuloksena olemme saaneet tehottoman julkisen sektorin. Se sama probaganda, joka kertoo olevan lottovoiton syntyä Suomeen, Suomen olevan korruptiovapaa maa ja kehuu Kreikkaan poltettujen Eurojen olevan hyvä sijoitus, ei halua nostaa esiin missään nimessä Hollannin tervedenhuoltoa. Paljon kivempi on puhua USA:n tilanteesta, vaikka sielläkin juurisyy on virkamieslähtöinen.

Kuulostaa ihan järkevältä järjestelmältä. Valtion mukana olo valvonnan osalta on välttämätöntä. Muuten homma karkaa käsistä, kuten ollaan aikaisemmin puhuttu. Suomessa olemassa olevalle järjestelmälle ei oikeastaan voida tehdä muuta kuin tehostaa sen toimintaa, mutta uudelle lisähenkilökunnan tarpeelle tulevina vuosina tulisi miettiä esim tätä Hollannin tyyppistä ratkaisua. Lisää virkamiehiä ei tarvita se on faktaa.
 
Back
Ylös Bottom