Tiedän myös sanoa, että Accenturella ei ole osaamista Epicin järjstelmässä käytettävään MUMPS-kieleen. Kaikki siis näyttä täydelliseltä Accenturen kannalta tässä projektissa:
-Ensialkuun toki tiedossa oleva seikka että kys. firma on varsin röyhkeästi sekä hoitanut selvityksen keneltä kannattaa tilata, että rustannut siihen laatikkoon oman nimensä.
-Hinta, jonka joku pomo kirjoitti ylös havahduttuaan märistä rahastuspäiväunistaan. Hän soitti varmasti kaverilleen pian sen jälkeen tirskuen, ettei tämä usko mitä aikoo laittaa projektille hinnaksi: "Laitetaan vain, ei se tyhmä ole, kuka kysyy! Hitto jos menee läpi! Jos menee, mä tarjoan seuraavaksi koko illan!". Ensimmäisen pajunköydensyöttöpalaverin jälkeen, missä asiakkaalta on tullut positiivisia, alistuvia hymähdyksiä, tyyliin: "Noh, kyseessähän on vaativa järjestelmä", ovat samppanjalasit kilahdelleet iltamyöhällä Accenturen toimistossa.
-Täydellisen IT-asiantuntematon asiakas, jolle voi syöttää mitkä tahansa pajunköydet, ja jolla ei ole minkäänlaista asiantuntemusta sanoa mihinkään asiaan juuta tai jaata. He, kuten monesta instanssista käy ilmi, niin kuin tuosta ylen artikkelista, eivät jaksa laittaa liikaa ajatusta kyseiseen asiaan, mutta projektin johtokuntapalkkio toki kelpaa. IT-osaamattomutta, IT-pelkoa ja välinpitämättömyyttä (palkkahan juoksee!) kuvastaa myös se, että halutaan tilata "valmista". Todellisuudessa tuollaista valmista ei ole, ja se olisi parempi rakentaa ihan asiakkaiden (käyttäjät: Suomen sairaaloiden lääkärit, hoitajat) tarpeita kuuntelemalla uuden teknologian ja menetelmien varassa. Agiilisti. Accenture vetäisee homman siis kalleimman kautta, ja sellainen ratkaisuhan löytyy sitten sopivasti rapakon toiselta puolelta. Asiakas saa myös tuntea itsensä hirvittävän tärkeäksi, kun heille tarvitaan oikein miljardien projekti. Tämä on heille vakuuttavalla tavalla esitetty. He uskovat projektiin ja sen kustannuksiin, ja heillä on jopa halu puolustella niitä. Tämänhän voi lukea tuon ylen artikkelin asenteista. Accenture 6 - Suomi 0.
-Monopoliasema Suomessa kehittää tilatulla softaympäristöllä. Softaympäristö on sopivasti niin hankala kehittää ja ylläpitää, että projekti tulee mukavasti venymään, hankaloitumaan ja kallistumaan. Loogista ja kannattavaa!
-Ylihintainen projekti, jonka hintaa voidaan venyttää ja vanuttaa asiakkaan mitään ymmärtämättä kaksinkertaiseksi, jopa 10 miljardiin. Ylihintainen projekti saatetaan siinä vaiheessa jopa kuopata täydellisenä fiaskona. Se ei IT-maailmassa haittaa, koska jokaisella isolla IT-firmalla on sekä menestyksiä että tappioita vyön alla, pieniä että jättimäisiä. Oi, käytinkö ilmaisua "tappiota"? Niin, siis fiaskoja sinänsä IT-projekteina. Rahavirrat jäävät toki sopivasti kassaan.
Tällä hetkellä tämä näyttää siltä että tästä on täysi katastrofi kehkeytymässä, mikä tulee maksamaan pitkän pennin Suomelle ja suomalaisille veronmaksajille. Valitettavasti ei näytä siltä kuitenkaan, että asiaa oikein tiedostetaan ylemmillä tasoilla, ja tuo ylen artikkeli kuulosti juuri siltä että homma ollaan jo tietyssä mielessä päätetty. Tämä asia menee kohta unholaan mediassa ja foorumeilla, ja projekti polkaistaan käyntiin.
"Ignorance is bliss", kuten sanotaan. Valitettavasti me asioita tiedostavat olemme luultavasti tuomittuja "facepalm-helvettiin" tässä asiassa. :face::face::face::face::face:
//Editoitu