Suomen potilastietojärjestelmä ja sähköinen resepti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Joku yllä jo mainitsikin ongelma ytimen - ei osata ostaa. Siellä on päättävälle elimelle uskoteltu (hienoilla powerpoint slideilla) että tämä on se mitä se maksaa jos halutaan hyvä järjestelmä piste. Kun ei osata ostaa, eikä varsinkaan tiedetä mitä ostetaan, ni ostetaan yli. Ensinnäkin tarvitaan puolueettomat IT ammattilaiset (jotka ei ole tarjouksen tekevän firman palkkalistoilla) selvittämään tarpeen, sen jälkeen tarvitaan tiukka kilpailutus. Veikkaan että tässä keississä ei ole toteutunut vielä kumpikaan.

Veronmaksajat saadaan sitten hiljaseksi ja tyytyväisiksi muutamalla alla olevan kaltaisella lausunnolla. :face:


Sitra: 1,8 miljardia on halpa hinta kansallisesta potilasjärjestelmästä

http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uu...a+kansallisesta+potilasjarjestelmasta/a837343
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suurin vitsi mitä toistaiseksi on näkynyt ovat erilaiset matkalaskutus/koulutusvapaa-anomus yms ohjelmat.

"Ennen" (luokkaa 2v sitten) täytit yhden A4 dokumentin missä kerroit mikä koulutus, missä, miten mennään ja mitä maksaa. Aikaa kului 2min 48s, kun papereita käsittelevän sihteerin (että kulukoodit yms tulee oikein kerrasta) kanssa täytit sen.

"Nyt" teet saman anomuksen tietokoneella. Se palautuu korjattavaksi (kun joku hinta on väärässä välissä, joku ruksi on väärässä paikassa) keskimäärin 2-3 kertaa ja aikaa menee tekemiseen ehkä 15min, ja kunnes hakemus on oikein ja TULOSTETTU (joo paperiton sairaala) ja saatu eteenpäin hyväksyttäväksi on aikaa kulunut 3-7pv. :face:

Jokaisen pitäisi ottaa Seligson & Co nimisestä yrityksestä se oppi, että "yksinkertainen on tehokasta". Vaan tämä nyt ei tunnu menevän jakeluun juuri missään eikä milloinkaan. Tuossakin välissä salettii joku konsultti kertonut että näin se pitää muuttaa. Tai sitten on ollut joku tätä varten perustettu työryhmä.
 
Mulla on ehdotus: Valtio voisi perustaa IT-yksikön kehittämään ja yhtenäistämään kaikkia palveluitaan.

Tämä työhän on tavallaan aloitettu jo tietohallintolain puitteissa. Kyseessä on kuitenkin niin mittava työ, että menee jokunen vuosi ennen kun siitä saadaan mitään sen kummempia hyötyjä näkyväksi. Uskon kuitenkin, että jos ja toivottavasti kun työ alkaa kantaa hedelmää, ei tällaisia hintalappuja pitäisi enää näkyä järjestelmähankinnoissa.

Tällä hetkellä nykytila kun on niin pirstaleinen, niin kyllähän se nostaa kustannuksia aivan varmasti. Tuohon hintalappuun en kuitenkaan osaa ottaa kantaa, kun ei voi tietää mitä kaikkee se pitää sisällään. Paljoltahan tuo äkkiseltään kuulostaa.. Kyllä päättäjät osaa aina vähän omaan taskuun jostain välistä raapasta.
 
Valtio perustaa IT-yksikön, jolle annetaan kaikki julkiset urakat ilman kilpailutusta: Ne tuplaavat tuon 1.8 miljardia kustannukset, koska kukaan ei edes voi tarjota parempaa diiliä ja virkamiehille kyllä paisutettu budjetti maistuu. Valtion elimet ovat monopoliaseman huipentuma, koska niillä ei usein ole laillista kilpailua laisinkaan.

Tämän potilastieto-katastrofin ongelma ei ollut se, että asian selvittäminen hoidettiin yksityisin voimin, vaan se ettei selvitystä osattu/viitsitty/haluttu kilpailuttaa asianmukaisesti.
 
Jokaisen pitäisi ottaa Seligson & Co nimisestä yrityksestä se oppi, että "yksinkertainen on tehokasta". Vaan tämä nyt ei tunnu menevän jakeluun juuri missään eikä milloinkaan. Tuossakin välissä salettii joku konsultti kertonut että näin se pitää muuttaa. Tai sitten on ollut joku tätä varten perustettu työryhmä.

Kyllä. Lisää esimerkkejä it-meiningin hyödyistä käytännön lääkärin näkökulmasta. Aikoinaan katselin jotain syöpäverikoekontrolleja. Käytännössä katsot paperilta verikoevastauksen -> sanelet kommentin ja jatko-ohjeet x 20-30 kpl.

Ennen digitaalista sanelua: noin 15 min homma, yksi kasetti sanelukoneeseen ja siihen vaan päläpälä.

Digitaalisen sanelun aikana (kasettien käyttö ehdottoman kielletty), kun konetta käyttää tietokoneiden kanssa ikänsä leikkinyt yksilö:

1. avaa paperit koneella, napunapu+klikklik (15-30s tietokonenäppäryydestä riippuen)
(1b. labroja ei saa tulostaa -> avaa labraohjelma, klik 10s)
2. avaa saneluohjelma, valitse kaavake mille sanellaan, millä otsikolla, klikklikklikklik (10-20s)
3. odota että saneluohjelma avautuu (15s jos hyvin käy)
4. sanele, päläpälä (15-30s)
5. lähetä sanelu/sulje saneluohjelma, klik (10-20s)
6. sulje paperit, klik 10s

Äkkiä pari minuuttia/kpl + hermot mennyt klikkailuun.
 
Kyseessä on kuitenkin niin mittava työ, että menee jokunen vuosi ennen kun siitä saadaan mitään sen kummempia hyötyjä näkyväksi. Uskon kuitenkin, että jos ja toivottavasti kun työ alkaa kantaa hedelmää, ei tällaisia hintalappuja pitäisi enää näkyä järjestelmähankinnoissa.

Ensi viisivuotiskaudella tulokset tullaan tuplaamaan! Kun valtio on ongelma, niin se ei ratkea kasvattamalla valtiota. Kun valtio ei osaa edes tilata duunia markkinoilta, niin miten se osaisi tehdä sen itse? Kaikki mitä valtio tekee se tekee tehottomasti ja se kehittyy hitaasti ja vuotaa rahaa joka kolosta. Teknologia osaaminen kehittyy yksityisellä sektorilla, koska siellä on motivaatiota parantaa tulosta. Valtion sisällä on vain motivaatioita jakaa ryöstösaalista.
 
Valtio perustaa IT-yksikön, jolle annetaan kaikki julkiset urakat ilman kilpailutusta: Ne tuplaavat tuon 1.8 miljardia kustannukset, koska kukaan ei edes voi tarjota parempaa diiliä ja virkamiehille kyllä paisutettu budjetti maistuu. Valtion elimet ovat monopoliaseman huipentuma, koska niillä ei usein ole laillista kilpailua laisinkaan.

Tämän potilastieto-katastrofin ongelma ei ollut se, että asian selvittäminen hoidettiin yksityisin voimin, vaan se ettei selvitystä osattu/viitsitty/haluttu kilpailuttaa asianmukaisesti.

Jokaisessa skenaariossa on omat toki omat painajaislopputulemamahdollisuutensa. Hyvässä skenaariossa valtion IT-yksikköä johtamaan palkattaisiin hyvällä liksalla tiimi rehellisiä teknologian huippuosaajia, teknisessä mielessä kunnianhimoisia arkkitehtejä, jotka ottaisivat tietojärjestelmätarpeet haltuun ja tuottaisivat järjestelmiä jotka juoksevat kuin porsliiniunelmien junan vessa. Tuntemani softa-arkkitehdit ovat juuri tälläisiä ihmisiä; raha on heille hyvä bonus, mutta todellinen motivaatio heille tulee siitä on mahdollisuus tehdä jotain hienoa ja mullistavaa urallaan. Tässä skenaariossa siis näillä arkkitehdeillä olisi ylin päätäntävalta tässä yksikössä, heidän yllään olisi sitten kumileimasinta heilutteleva valtion taho, jolla ei olisi sanomista projektin sisältöön, paitsi jos budjetti mene järjettömyyksiin. Heidän apunaan olisi määrittelytiimi, joka olisi täydellisen perehtynyt esim. juuri Suomen sairaalamaailman prosesseihin.

Usein se, mihin järjestelmäprojektit kaatuvat, tai siis miksi softasta tulee raskasta ja huonosti käytettävää, on asiakkaan aikaansaamattomuus ja tietämättömyys ynnättynä IT-firmojen rahanahneuteen, ja siihen, että oikeastaan monimutkaisen ja huonosti toimivan järjestelmän kehittäminen tulee paljon kannattavammaksi IT-firmoille. Kun aikataulut venyvät ja lisää ongelmia tulee, yleensä asiakas maksaa. Näiden firmojen "tehtävänä" on siis venyttää projektia. Valtion IT-konsultti taasen voisi saada bonuksia sitä myötä miten hyvin järjestelmäprojekti itsessään etenee.

Sovelluskehittäjän tasolla projektien ongelmat näkyvät niin, että syy huonoihin ratkaisuihin on se mieletön bullshitti mikä seuraa sopimusasioihin liittyvästä väännöstä ja kieroilusta. Siitä kun on pakko nostaa kädet pystyyn asiakkaan aikaansaamattomuuden ja osaamattomuuden edessä. Ja sitten tehdään hölmöjä ratkaisuja kun kun tietämätön asiakas tai sopimusväännöstä kimpaantunut pomo niin sanoo. Pomo taasen ei yksinkertaisesti vain ymmärrä että mitä sillä sovellustasolla oikeasti tarvitsee tehdä jotta homma pelittäisi paremmin, tai häntä ei kiinnosta. Sitten homma kustaan sovellustasolla sillä asenteella että: "Olkoon tuo spagetti nyt siellä, saivat mitä halusivat". Tai sitten: "Noh, ei nyt paranneltu komponenttia X kun ei saatu siihen yhtään aikaa". Sitten asiakas on epätyytyväinen ja valittaa kun järjestelmä ei toimi niin nopeasti ja virheitä on, ja sovelluskehittäjien tekisi mieli laittaa hanskat naulaan.

Hyvässä skenaariossa siis järjestelmän kehittäjä olisi myös asiakas, päätäntävaltainen siitä mitä tehdään ja miten, ja tavoitteena myös tuottaa säästöjä yksikölleen ja pitää budjetti kurissa, eli ei ostaa niitä Oraclen komponentteja mitä ei oikeasti tarvita. Mutta, ollen tietoinen siitä mitä siellä pitää OIKEASTI tehdä, eli komponentti X pitää tehdä hyvin eikä sitä saa ryssiä, ja siihen voi kuluttaa nyt hieman enemmän aikaa, siksi kehittäjällä on oikeasti täysi päätäntävalta ja järjestelmä hallussa. Eli siis siten, ettei joku asioista tietämätön ole siellä panikoimassa, huohottamassa niskaan ja tekemässä huonoja päätöksiä johtuen omasta ymmärtämättömyydestään ja kyvyttömyydestään.
 
Ah, kas tässä arvon naiset ja herrat, sallinette minun esittää premissin tukemaan argumenttiani: :D

http://ohjelmistotestaus.fi/2012/08/tarinoita-it-hankkeiden-ihmemaasta/

Eli tässä on ulkoinen testausfirma palkattu testaamaan valtion IT-projektissa kehitettävän softan tasoa. Kirjoituksessa käydään läpi mm. toimittajan reaktiota testien tuloksiin.

Kiinnittäisin huomiota varsinkin kohtaan:

"Raportoimme välittömästi bugit ja kun raportti saavutti Toimittajat, niin alkoi show jota en ole urallani kertaakaan aikaisemmin nähnyt. Toimittajat ottivat välittömän puolustusaseman ja alkoivat asemasodan testausta vastaan.

´´Emme osanneet testata, testasimme prosessin vastaisesti ja testasimme täysin vääriä asioita´´.

Yksi SAP-Toimittajan edustaja huusi ihan suoraa huutoa, sillä bugeja oli liikaa. He eivät olisi millään niitä halunneet korjata niitä, ainakaan samalla rahalla.

Tästä ”prosessin vastaisesta” testauksesta nousi oma suosikkini. Toimittajat olivat sitä mieltä, että kun on prosessiksi sovittu nappien painamisjärjestys 1 ja 2 niin se on sitten se eikä muita hyväksytä."


Voin kuvitella kuinka itse kehittäjää on ottanut sanalla sanoen päähän kun ei ole saanut laittaa asiaa paremmalle tolalle. Ei kukaan halua tieten tahtoen tuottaa surkeata jälkeä. Mutta, asiahan on näin siksi koska siitä ollaan ylemmässä portaassa väännetty kättä ja pomo on päättänt että se on sillä hyvä.


Todistekappale nro 2: :D

"Minulle alkoi selviämään pala kerrallansa, että mistä on kyse. Toimittajat olivat vuosikausien aikana tottuneet siihen, että bugien korjaus laskutetaan erikseen ja siitä oli muodostunut heille merkittävä osa projektin laskutusta. Toimittajille on hyvää businesta IT-projektin venyminen, sillä heille se tarkoittaa isompaa laskutusta ja voit uskoa minua kun sanon, että laskutus juokseen (sic)."


Itse alimman tason softakehittäjämies tai -nainen on tässä hommassa vielä kaiken kukkuraksi sylkykuppina. Hänen kätensä ovat sidottu kaiken sen hulluuden alla. Hänestä tuntuu että hän voisi vain mennä ja kysäistä asiakkaalta että miten homma halutaan ja kehittää sen juuri sillä tavalla helvetin nopeasti. Mutta ei, hänen kätensä ovat sidottu kaikkeen siihen punaiseen teippiin joka tulee yläportaasta, liittyen sopimuskuvioihin. Sitten kun järjestelmä ei toimi, edellä mainituista syistä, niin toki softakehittäjäihminen on sitten vastuuta. Asiakas ajattelee toki, heti kun järjestelmässä on hitautta, toimimattomuutta ja bugeja, että: "No ei ne kyllä osaa koodata". Vanhempi nainen, joka on aimepi etäinen tuttuni ja sattui työskentelemään asiakkaalla, tuli sanomaan minulle projektissa että: "Miksi te ette siellä osaa tehdä sitä softaa. Kun ei toimi". Siinä vaiheessa on tosi vaikea selittää että mistä on kyse. Eli, toki asiakas heti ajattelee että sovelluskehittäjät eivät osaa tehdä työtään, he vain nostavat isoja palkkakuittejaan. Iso palkkakuitti onkin ainoa lohtu, kun kaikki itsekunnioitus viedään.

Eikä tässä vielä kaikki. Kaikki siis tosiaan kaatuu ja kaadetaan viime kädessä softakehitysportaan niskaan. Ketkäpä muutkaan sitä vielä tekevät siihen päälle, kuin täydellisesti itsekritiikin puutteesta kärsivä sikariporras. "No kun ne oli niin p*skoja. Ne koodas niin p*skasti". Tämä tuli täysin oikeasti ja valehtelematta erään johtoportaan ihmisen suusta, kuulin sen livenä. Tämä tyyppi siis kuvaili jotain edellistä projektia, missä oli ollut mukana. Koetin hymyillä sardonista tekohymyä ja olla mukana jutussa, kuin minä olisin nyt muka parempi kuin ne siellä. Niin, mistähän sekin sitten johtui että se edellinen projekti oli fiasko...
 
Usein se, mihin järjestelmäprojektit kaatuvat, tai siis miksi softasta tulee raskasta ja huonosti käytettävää, on asiakkaan aikaansaamattomuus ja tietämättömyys ynnättynä IT-firmojen rahanahneuteen, ja siihen, että oikeastaan monimutkaisen ja huonosti toimivan järjestelmän kehittäminen tulee paljon kannattavammaksi IT-firmoille. Kun aikataulut venyvät ja lisää ongelmia tulee, yleensä asiakas maksaa. Näiden firmojen "tehtävänä" on siis venyttää projektia. Valtion IT-konsultti taasen voisi saada bonuksia sitä myötä miten hyvin järjestelmäprojekti itsessään etenee...

Tämä oli kyllä niin täyttä asiaa kuin olla voi. Tuntuu usein, että "lattiatasolla" sekä tilaajan että toimittajan henkilöt ihmettelevät kaiken järjettömyyttä ja päätöksiä, joita tehdään jossain tilaaja-toimittaja-ohryissa tai sopimuspöydissä. Yleensä ei ole kyse siitä, etteikö koodaaja tai toimittajan arkkitehti haluaisi tehdä parasta mahdollista ratkaisua asiakkaalle vaan juuri tuo sopimusvääntö, jonka kuvasit. Tietenkään edelleenkään ei voi tehdä asiakkaalle täydellistä sovellusta, jos asiakas ei itsekään tiedä mitä haluaa ja mistä kannattaa maksaa ja mistä ei.
 
Ehdotan että potkitaan Sitra vittuun tästä projektista ja palkataan projektia vetämään Linus Towards. Hänhän on monessa kohtaan todistanut toimillaan ettei ole pelkän rahan perään ja pystyy vetämään valtavia ohjelmistohankkeita läpi lähes ilmaiseksi. Eikä varmasti löydy yhtään henkilöä tästä maasta jolla on meriittejä sanoa ettei Linusilla ole tarpeeksi ammattitaitoa projektiin :)
 
Ehdotan että potkitaan Sitra vittuun tästä projektista ja palkataan projektia vetämään Linus Towards. Hänhän on monessa kohtaan todistanut toimillaan ettei ole pelkän rahan perään ja pystyy vetämään valtavia ohjelmistohankkeita läpi lähes ilmaiseksi. Eikä varmasti löydy yhtään henkilöä tästä maasta jolla on meriittejä sanoa ettei Linusilla ole tarpeeksi ammattitaitoa projektiin :)

Linusta ei oikeasti taida tälläisen projektin johtaminen kiinnostaa. Mies rakastaa koodaamista ja haluaa päätyönään kehittää itse softaa eikä välttämättä johtaa muita ja jättimäistä toimintamallimuutosta...

Edit: Oikeasti tässä on huonon ostamisosaamisen lisäksi kyse toimintamallimuutoksesta ympäristössä, jossa on todella vahvat ammattiylpeydet ja suorastaan pinttyneet toimintaprosessit. Jos ohjelmistoinvestoinnista halutaan oikeasti hyöty, pitäisi pystyä radikaalisti haastamaan / muuttamaan nykyisiä toimintatapoja. Sama on jokaisen suuren "ICT-hankkeen" ongelma eli hyödyt tulee käytännössä toiminnan muutoksen kautta ja hyvin harvoin löytyy sellaisia johtajia, jotka pystyvät riittävästi kyseenalaistamaan vanhat toimintatavat ja muuttamaan niitä. Tuon lisäksi tietenkin tarvitaan helppokäyttöinen ja uutta toimintaa tukeva softa.

Edit 2: ICT hanke tai IT-hanke on melkoisen harhaanjohtava termi, koska näissä on aina kyse ensisijaisesti toiminnan muuttamisesta ja ohjelmisto on vaan mahdollistava työväline muutokselle
 
Tuntuu usein, että "lattiatasolla" sekä tilaajan että toimittajan henkilöt ihmettelevät kaiken järjettömyyttä ja päätöksiä, joita tehdään jossain tilaaja-toimittaja-ohryissa tai sopimuspöydissä. Yleensä ei ole kyse siitä, etteikö koodaaja tai toimittajan arkkitehti haluaisi tehdä parasta mahdollista ratkaisua asiakkaalle vaan juuri tuo sopimusvääntö, jonka kuvasit. Tietenkään edelleenkään ei voi tehdä asiakkaalle täydellistä sovellusta, jos asiakas ei itsekään tiedä mitä haluaa ja mistä kannattaa maksaa ja mistä ei.
Jep, tuotapa se oli munkin vähäisen it-duunariuran aikana. Rivi-insinöörit, muut duunarit ja keskiportaan johto useimmiten tajusivat ihan hyvin missä mennään, ylempi johto ei. Mikään ei siis ole muuttunut siitä, kun 80- ja 90-lukujen taitteessa eräs kaveri meni amiskan sähkölinjalle ja kurssitti siellä tietokoneasioissa (sitä aaaateeeekoooota, nääs! :D ) omia opettajiaan jo 16v jolppina hyvällä liksalla. Vanhat huru-ukot eivät olleet oikein reikäkorttiajoista edistyneet.

Ja Larzanilta hyvä pointti iänikuisista, pinttyneistä ja typeristä hierarkioista ja niihin liittyvistä kalliista ja hitaista toimintatavoista.
 
Julkisen puolet IT hankkeissa ei olla Suomessa vieläkään tajuttu, että tuollainen iso tietojärjestelmä ei ole silta tai moottoritie, jonka kustannukset on koosta huolimatta suhteellisen helppo arvioida etukäteen. Lisäksi kun uutta systeemiä hankitaan, tehdään hankkeesta sellainen valtava toiveiden tynnyri, että projektin kustannus- ja aikatauluriski kasvaa rahallisesti kestämättömäksi. Tällä varmistetaan se, että ainoastaa suurilla IT palvelutaloilla on mahdollista edes tehdä tarjous. Miksi näin? Järjestelmän speksausvaihe on tietysti myös ulkoistettu noille samoille toimijoille, ja näin he varmistavat, ettei business vahingossa luiskahda muille.

Jokainen softaprojekti on ainakin osittain hyppy tuntemattomaan. On yleensä halvempaa toteuttaa järjestelmä valmiiksi kuin oikeasti tarkkaan laskea, mitä sen toteuttaminen maksaa. Kun pitää tehdä kiinteä tarjous, lasketaan päälle niin iso turvamarginaali, ettei isokaan firma v kaatua toimituksen mukana. Koska hankkeista tehdään näin isoja, pitää projektit palastella useammalle toimittajalle ja taas tulee lisää kustannuksia ja integraatioriskiä kun monen toimittajan skenaariossa kommunikaatio hankaloituu.

Tällainen hanke olisi mahdollista toteuttaa murto-osalla kustannuksista, mikäli suht pieni, stabiili firma/ryhmä saisi toteuttaa sen pieni pala kerrallaan. Eli sen sijaan, että korvataan uudella järjestelmällä kymmenen vanhaa isolla rysäyksellä (mikä tulee varmasti menemään päin vittua viimeistään käyttöönottovaiheessa), siirrettäisiin näistä vanhoista systeemeistä toiminteita uuteen arkkitehtuuriin pala kerrallaan. Siirtymävaiheessa pitäisi tietysti ajaa uutta ja vanhaa rinnakkain, mutta siihen varmasti ajaudutaan tässä mammuttihankkeessakin.
 
Mulla on lyhyt kokemus eraasta hyvin suuresta softaprojektista kesaduunista. Projektissa oli mukana kaksi eri firmaa seka lisaksi oman firman puolelta monta eri osastoa. Parhaiten jai mieleen sellaiset yksityiskohdat, etta en saanut eraasta tiedostosta menna muuttamana siellta ollutta typoa, joka esti minua testaamasta omaa koodiani ja siten esti homman etenemista minun osaltani. Syyna siihen miksi typoa ei saanut korjata oli, etta kyseinen koodipatka oli moduulissa, jota toinen firma teki ja jos mina muuttaisin sielta mitaan, siirtyisi vastuu moduulista myos meidan lafkalle.

Pomoja ei tosiaan kiinnostanut mikaan muu kuin, etta vastuu jokaisesta komponentista pidettaisiin toisen firman/osaston puolella. Eli heita tuntui kiinnostavan ainoastaan se, etta kun asiat menevat vituilleen lanseeraamisen yhteydessa, niin voivat syyttaa virheista jotain muuta. Silla ei ole mitaan valia, etta softan kehitys hidastuu viikkotolkulla, kun muutoksia, jotka blokkaavat omaa koodausta ei saa tehda, ja komponentista vastaava toisen lafkan tyontekija on kesalomalla.

EDIT: Tassakin projektissa kuuli valilla, kun puhuttiin siita miten monta konsulttia voidaan myyda yllapitamaan paskaa lopputulosta. Toisain sanoen, mita suurempaa skeidaa tuotetaan, sita enemman saadaan tuloja.
 
Sehän pahinta tuossa softaprojektissa on että jo mammuttimaisuus kertoo että softasta tulee buginen, vaikeasti käytettävä, kallis ylläpitää ja vanhentunut jo valmistuessaan.

Kuka hemmetti tietää vaikka kymmenen vuoden päästä tietojen käsittely on pitkälti padillä jostain pilvipalvelusta. Arvaa vaan tukeeko ko softa miltään osin tällaisia tulevaisuuden skenaarioita.
 
Lopputuloksen bugisuus on kyllä mielenkiintoinen asia. Softasta odotetaan aina 100% toimivaa ja täydellistä, mutta montako rakennusta olette nähneet joissa ei sen elinkaaren aikana ole mitään huomautettavaa tai korjattavaa? Ylläpidettävyydestä puhumattakaan.. tulevaisuuskin on aina kyetty ottamaan huomioon... vai olikohan tuo ihan niin?

Softaprojekteissa erona rakennusprojekteihin asiaa hankaloittamassa on yleensä se, että käyttäjät eivät nää suunnitteluvaiheessa miltä lopputulos tulee näyttämään niin selkeästi, mutta rakennusprojekteissa näkee. Silloin asiakkaan on helpompi ottaa kantaa miltä lopputuloksen tulee näyttää ja miten sen pitää toimia. Softaprojekteissa monet asiakkaat eivät yksinkertaisesti pysty hahmottamaan miltä lopputulos näyttää ja miten tieto liikkuu. Pahimmillaan asiakkaan edustajista kaikki eivät osaa kopioida edes tiedostoja paikasta toiseen.. Yritä siinä sitten hahmottaa miten jokin monimutkainen järjestelmä toimii. Aika haastava yhtälö.

Kaikesta huolimatta mielestäni softaprojektit saisivat jossain määrin ottaa mallia talonrakennuksesta, vaikka tähän kohta joku kommentoikin ettei niitä kahta voi verrata.. Oon ollu itse molemmissa mukana, isoissa ja pienissä, aina useamman sadan miljoonan projekteihin asti. Omien kokemusten mukaan rakennusprojektien lopputulos on ollut lähempänä haluttua, ehkä juuri yllä mainituista syistä. Pari muuta asiaa joita olen huomioinut: rakennusprojekteissa suunnitelmat ovat visuaalisempia, projektinhallintaan on kiinnitetty enemmän huomiota, sekä pääarkkitehdin rooli on ollut isompi.
 
Uutinen aiheesta: http://yle.fi/uutiset/arvosteluryoppy_yllatti_potilastietojarjestelman_valmistelijat/6292031

Tuossapa suurin ongelma on kaikessa komeudessaan tyhjentävästi esitetty. Sitra tilasi selvityksen Accenturelta, joka on sitä mieltä, että kannattaa hankkia sellainen järjestelmä, jota ainoastaan Accenture myy ja jota ainoastaan Accenture saa päivittää tai ylläpitää. Seurauksena firman kannattaa tietenkin tehdä mahdollisimman paska järjestelmä, jotta voivat jatkossa rahastaa sen korjaamisesta mahdollisimman paljon. Yhdelläkään muulla toimijallahan ei ole oikeutta järjestelmään koskea. Joku voisi olla sitä mieltä, että Accenture on hieman jäävi tekemään moisia selvityksiä.

Toivon hartaasti, että tuo kaatuu valitusmyrskyyn.
 
Uutinen aiheesta: http://yle.fi/uutiset/arvosteluryoppy_yllatti_potilastietojarjestelman_valmistelijat/6292031

Tuossapa suurin ongelma on kaikessa komeudessaan tyhjentävästi esitetty. Sitra tilasi selvityksen Accenturelta, joka on sitä mieltä, että kannattaa hankkia sellainen järjestelmä, jota ainoastaan Accenture myy ja jota ainoastaan Accenture saa päivittää tai ylläpitää. Seurauksena firman kannattaa tietenkin tehdä mahdollisimman paska järjestelmä, jotta voivat jatkossa rahastaa sen korjaamisesta mahdollisimman paljon. Yhdelläkään muulla toimijallahan ei ole oikeutta järjestelmään koskea. Joku voisi olla sitä mieltä, että Accenture on hieman jäävi tekemään moisia selvityksiä.

Toivon hartaasti, että tuo kaatuu valitusmyrskyyn.

Tuon linkin takana olevan jutun Vantaa esimerkistä tuli vain mieleen lause "se nyt vaan maksaa noin paljon".

Se on juuri niin, että myydään puolivalmis tuote, sitten sitä räätälöidään ja taas räätälöidään ja jokainen muutos maksaa sitten ylläpitona ja päivityksinä aina uudelleen ja uudelleen. Kunnon rahantekoautomaatti softafirmalle.
 
Uutinen aiheesta: http://yle.fi/uutiset/arvosteluryoppy_yllatti_potilastietojarjestelman_valmistelijat/6292031

Tuossapa suurin ongelma on kaikessa komeudessaan tyhjentävästi esitetty. Sitra tilasi selvityksen Accenturelta, joka on sitä mieltä, että kannattaa hankkia sellainen järjestelmä, jota ainoastaan Accenture myy ja jota ainoastaan Accenture saa päivittää tai ylläpitää. Seurauksena firman kannattaa tietenkin tehdä mahdollisimman paska järjestelmä, jotta voivat jatkossa rahastaa sen korjaamisesta mahdollisimman paljon. Yhdelläkään muulla toimijallahan ei ole oikeutta järjestelmään koskea. Joku voisi olla sitä mieltä, että Accenture on hieman jäävi tekemään moisia selvityksiä.

Toivon hartaasti, että tuo kaatuu valitusmyrskyyn.

Parasta antia on kylla tama kommentti: "Lehtonen haluaa, että käyttöön otettavasta järjestelmästä on jo kokemuksia."

Tassa taas nakee miten hallintolaakarit tuntevat softaa. Jos jokin softapaketti toimii ja sita mennaan aivan helvetisti raataloimaan, niin se, etta softapaketin tiedetaan alkuperaisessa muodossa toimivan, ei tarkoita mitenkaan sita, etta se toimii raataloinnin jalkeen. Kaytannossahan nama raataloinnit ovat yleensa nelion survomista pyoreasta reiasta, jolloin olisi vain paljon helpompi rakentaa lierio.
 
Back
Ylös Bottom