Suomen oikeuden järjettömät tuomiot

"Ehdotetaan sitten jotain konkreettista: yleinen oikeis omistaa, kantaa ja käyttää tuliaseita. Haluan mahdollisuuden ampua .45 magnumilla jokaisen joka joskus uhkaa minun tai perheeni terveyttä tai yrittää pölliä tavaraa minulta."

2 ensimmäistä lausetta on pelkkää konkretiaa. Enempään ei ihminen pysty. Vaan tuskimpa sillä olisi lopputuloksen kannalta mitään väliä.

Edelleen... jos menet lukemaan niitä sitaatteja voimassa olevasta laista, mitä sulle on tässä parin viimeisen sivun aikana suoraan luettu, ymmärrät, että tää sun "konkretia" antaa mahdollisuuden vielä monenlaiseen lopputulokseen riippuen siitä, miten asiat "oikeasti todellisuudessa" tapahtuu. Tämä oli se mun pointti. Sun paras lähde todellisuudesta tähän mennessä on se lööppi.

On se vaan vaikea ymmärtää että todellisuus on tarua ihmeellisempää...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Ehdotetaan sitten jotain konkreettista: yleinen oikeis omistaa, kantaa ja käyttää tuliaseita. Haluan mahdollisuuden ampua .45 magnumilla jokaisen joka joskus uhkaa minun tai perheeni terveyttä tai yrittää pölliä tavaraa minulta."

2 ensimmäistä lausetta on pelkkää konkretiaa. Enempään ei ihminen pysty. Vaan tuskimpa sillä olisi lopputuloksen kannalta mitään väliä.

Eli kannatat maailmaa, jossa vaateliikkeestä poistuessasi hälyttimet soivat syystä tai toisesta ja sinut ammutaan siihen paikkaan?

Mitäs mieltä olet, jos lapsesi erehtyy käymään marja-/karkkivarkaissa ja joku lasauttaa häntä nelivitosella takaraivoon?

Mua ei pelota kotona, että paha setä tulee ja tappaa. Mua ei pelota mennä ulos, vaikka saatan nähdä urpoilevan mopoteinilauman tai örisevän puistokemistin. Mua pelottaa ihan hitosti se, että samoilla kaduilla mun kanssa liikkuu ja samoilla kaduilla mun kanssa ehkä asuu ihmisiä, jotka suhtautuu maailmaan niin pelokkaasti, että haaveilevat pyssyistä joilla ampua kaikkia mörköjä.

Pesupallo sanoi:
Eli kannatat maailmaa, jossa vaateliikkeestä poistuessasi hälyttimet soivat syystä tai toisesta ja sinut ammutaan siihen paikkaan?
Huhtis sanoi:
Mitäs mieltä olet, jos lapsesi erehtyy käymään marja-/karkkivarkaissa ja joku lasauttaa häntä nelivitosella takaraivoon?

...ja sieltähän ne vakiot taas tuli. Unohdetaan sitten koko juttu. Olette voittaneet väittelyn ja pillimehut joka jampalle.

Kodari76 voitko kirjoittaa sanasta sanaan sen tekstin mitä suomen laissa lukisi jos itse saisit päättää asiasta? Sitten voisi muutkin kommentoida kun tietäisi mitä sinä haluat. Nyt sä vain sanot että sulla pitäisi olla oikeus ampua ihmisiä aina kun siltä tuntuu, niin siitä on aika vaikea saada käsitystä että miltä se laki näyttäisi johon tuo oikeutesi perustuisi.

Magnum .44 on tehokkaampi, sitä Clinttikin käytti :P

.. ironista kyllä, noi isommat kalispeerit o sitten kalliimpia, niitä tod.näk ei kyllä missään näkyisi. Nykyäänkin esimerkiksi .500 S&W (johon verrattuna kuvitteellinen .45 ja todellinen .44mag ovat ihan leluja) on todella harvalla, ja vielä harvempi viitsii ampua 2-3 laukausta enempää, kun on kämmenet verillä.

Pienet kalispeerit eivät tietysti ole yhtä seksikkäitä viljellä jokapaikassa, kuin nuo järeät.. Mutta jos tahdotte tosi ison, niin .700 nitro express revolverin löytää kuvahaulla, jos se edesauttaa kiivasta kotisotakeskusteluanne.

Mutta kun me olemme voimailuforumilla emmekä eduskunnassa. Joten virallinen lakialoite viitteineen ym. ei liene tavoitteena? Monessa muussa topicissa voi mututa ja IMHOttaa, mutta jostain syystä tämä oikeus (ja talouskin) tuntuu olevan niin kova paikka, että ainoastaan muutama kaveri saa kirjoittaa mielipiteensä. Toisten postauksista poimitaan joku irtolause, vääristetään se maksimiin ja tungetaan se takaisin kirjoittajan suuhun. Ja sitten vaaditaan perustelemaan sitä omaa olkiukkoa. En nyt tarkoita tällä sinua, mutta en viitsi alkaa yksilöimäänkään koska heti tulee taas jotain "olet siis sitä mieltä..." ja "eli haluat siis blaa blaa...." vastaus. Epäilemättä minunkin mielipiteistäni suurin osa vituttaa, mutta ainakin koitain olla trollaamatta ja pyörittämättä keskustelua samaa kehää uudestaan ja uudestaan. Jälkimmäinen toki on ainoa lopputulois aiheesta laki, talous, liikenne ja HIIT.

Sinällään todella surullista, että kustannuskysymykset ajavat järjestelmää koko ajan siihen suuntaan, että pienet rikokset jäävät oikeasti ilman rangaistusta koska rankaiseminen on liian kallista. Mietitään nyt esimerkkinä tässä kymmenen vuoden aikana tapahtunutta kehitystä sakkoasioissa: Aikoinaan poliisin kirjoittamat sakot muunnettiin vankeudeksi jos niitä ei maksettu. Muuntosuhde oli kaksi päiväsakkoa = yksi vankipäivä. Joitain vuosia sitten muuntosuhde muutettiin malliin kolme päiväsakkoa = vankipäivä... ja tämän jälkeen koko hoito muutettiin niin, ettei poliisin kirjoittamia sakkoja enää istuta. Muutosten vaikutusta taparikollisten elämään voi vain arvailla....

Valta vieraantuu kansasta. Tai sitten jos ongelma ei ole kansanedustajan, ei se kiinnosta. Ainoastaan jos se koskaa omaa lompakkoa tai rahoittajia tapahtuu jotain. Onhan se siis kaiken järjen ja naurettavuudenkin tuolla puolen, että jos olet kunnon deekunarkki, voit hakea kaupasta mitä vaan. Ei tarvi maksaa. Poliisi kirjoittaa sakon minkä voi repiä siinä ja nauraa päälle. Putkaankaan ei voi viedä, ellet ala riehumaan. On tyyppejä jotka kävelevät kauppaan, kaljapullo auki ja eikun syömään. Jatketaan niin kauan, että vartija tulee. Seuraavana päivänä uudestaan. Ei ihme, jos vartijat joskus "kouluttavat" vakionaamoja takahuoneissa. Mitä vaihtoehtoja enää on? Tai rattijuoppo jolla on toistasataa käryä yksistään tänävuonna.

Luulisi eduskunnan äkkiä hyväksyvän edes lain "jos käryää ratista 10 kertaa vuoden sisällä, niin auto saatana valtiolle". Mutta ei. Onhan noita Halmeita ja Sinnemäkejä jotka ovat itsekin sanoneet, että luulivat tekevänsä äkkiä muutoksia. Mutta politiikan valtavat ruosteiset rattaat jauhavat nekin istuntosalin vihanneksiksi. Pitää olla kiltisti puolueen jäsen ja jos henkilö A ei äänestä jonkin sinun asiasi puolesta niin sinäkään et saa äänestää minkään hänen asiansa puolesta. Vaikka se olisi parannus ebolaan.

Ei liene ei, mutta perusteltuja ja edes jossain määrin faktoihin pohjautuvia kannanottoja olisi kiva kuulla. Taisin jo sanan tai toisenkin mainita siitä musta-tuntuu huutelusta.

Väitän että yhtään tuollaista ei Suomessa ole. Ei edes sellaista jolla on elämänsä aikana toista sataa käryä. Ja väitämpä että siinä vaiheessa kun 10+ rattijuopumuksen määrä vuodessa ylittyy (varsinkin törkeissä teoissa) henkilö kyllä vangitana jo ennen tuomioistuinkäsittelyä, luultavasti se vangitseminen tapahtuu jo hieman vähäisemmällä tekomäärällä. Yleensä.

Laki mahdollistaa jo nyt rikoksentekovälineen tuomitsemisen valtiolle.

Rattijuopon auto
tuomittiin ensimmäistä kertaa valtiolle
Kotimaa | Turun Sanomat 14.9.2005 04:01 |

Hämeenlinna (STT)

Hämeenlinnan käräjäoikeus määräsi tiistaina ensimmäisen kerran rattijuopon menettämään autonsa valtiolle.

Hauholainen mies sai seitsemän kuukauden ehdottoman vankeustuomion viidestä törkeästä rattijuopumuksesta ja ajokortitta ajamisista sekä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Kaikki teot tapahtuivat viime keväänä.

Vastikään 50 vuotta täyttäneen miehen tilillä on 2000-luvulta aiemmin jo noin 20 rattijuopumustuomiota. Miltei joka kerta hänen promillelukemansa on ylittänyt törkeän teon rajan.

Ajokorttia miehellä ei ole ollut vuosikausiin. Ajokielto jatkuu oikeuden päätöksellä huhtikuuhun 2008.

Korkein oikeus teki kesäkuussa ennakkopäätöksen, jonka mukaan auto voidaan tuomita valtiolle menetetyksi uusien rikosten estämiseksi.

Rattijuopon auto tuomittiin ensimmäistä kertaa valtiolle - Kotimaa - Turun Sanomat

Tuossakin oli jo parikymmentä törkeää rattia taustalla. löytyyköhän näistä tilastoja jostain, miten paljon noita on tuon KHO:n ratkaisun jälkeen tuomittu valtiolle?

Valta vieraantuu kansasta. Tai sitten jos ongelma ei ole kansanedustajan, ei se kiinnosta. [...] Onhan noita Halmeita ja Sinnemäkejä jotka ovat itsekin sanoneet, että luulivat tekevänsä äkkiä muutoksia. Mutta politiikan valtavat ruosteiset rattaat jauhavat nekin istuntosalin vihanneksiksi. Pitää olla kiltisti puolueen jäsen ja jos henkilö A ei äänestä jonkin sinun asiasi puolesta niin sinäkään et saa äänestää minkään hänen asiansa puolesta. Vaikka se olisi parannus ebolaan.

:offtopic:

Se mikä vieraannuttaa kansanedustajan kansasta on se, että kansanedustajan työ on nykyään reilusti yli täyspäiväinen homma. Mitään siviilihommaa ei ole mahdollista pitää kansanedustajan työn rinnalla, joten myöskään normaali elämä ei tule kovin tutuksi. Asiaa pahentaa aivan järkyttävä kateus: jos kansanedustaja hoitaa hommaansa jossain muualla kuin suuressa salissa, heti nousee kamalat lööpit että se laiskottelee.

Ja se on hyvä muistaa, että kansanedustaja on yksi kahdestasadasta, ei itsevaltias. Kuvitelma muutosten tekemisestä on useimmille täyttä utopiaa, ellei satu olemaan aivan järkyttävän karismaattinen tyyppi. Rivikansanedustaja voi lähinnä huolehtia siitä, että eduskunta tietää jostain asiasta, sen läpi runnominen ei onnistu.

Laki mahdollistaa jo nyt rikoksentekovälineen tuomitsemisen valtiolle.

Mahdollistaa mutta ei pakota. Luulen että tätä se kodari tarkoitti.

Koitin googlettaa, mutta empä löytänyt mikä on ennätys rattikäryissä samalle kaverille. Poliisit-sarjassa taisi yksi konstaapeli heittää, että sama kaveri otetaan vähän väliä kiinni ja käytännössä voi joka päivä hakea sen putkaan. Joskus on haettu kahdestikin päivässä. Ehkä se ei aina ollut kännissä, vaan ajeli vain ilman korttia. Mutta googel ei auttanut...

No voi vittu. Ei täällä kukaan ole mitään "huudellut". Teillä ei vaan pää kestä, että joku esittä eriäviä mielipiteitä. Normaalia kirjoittelua ei voi tajuta, ellei liittenä ole viitteitä lakeihin ja ennakkotapauksiin. Ja kaikessa lopputulos on se, että nykyinen systeemi on täydellinen ja jos eri mieltä on, niin mielisairaalaan joutaisi koko ukko. Itse keksitte päästänne jotain saatanan pilkkijöitä joita mummot ampuu hädisään, mutta toiseen suuntaan sitten vittuillaan jos erehtyy sanan "lööppi" kirjoittamaan. Rivien välistä ei lueta tai edes yritetä ymmärtää pointtia. Sen sijaan tartutaan sivulauseisiin ja tungetaan sanoja toisten suihin. Oikein tyypillisiä jokaisen forumin vakiovänkkiä, joiden kanssa mikään ei mene mihinkään ja kaikkia vituttaa.

Jep, se on kumma miten oikeustajua ajatellaan jonain metafysiikan kaltaisena muuttumattomana asiana tai ulottuvuutena, jossa ei muka ole mitään korjattavaa vaan kun se on kerran säädetty niin se on sitten niin. Lapsikin ymmärtää että suomessa on joltain osin korjattavaa tuomioissa ja rikollisten hyysäämisessä. Tuskin säkään meet kadulle ampumaan oletettua raiskaria tms. mutta pointtia täällä pakkiksella ei taas moni jaksa ymmärtää. Jos tuomiot on sellasia joissain tapauksissa että niille nauraa rikollisetkin niin jotain on pielessä.

Ja ei, en kannata USA mallia vaan joitain kohennuksia tuomioihin ja tappajien holhoamiseen. Tänäänkin oli uutinen ku mies tappo nykysen puolisonsa ja edellisen 2005. Ehkä se oli jossain ohjelmassa missä siitä tehdään kunnon kaveri. Noh, kuten suomessa yleensä, oikeuslaitos aiheuttaa vuosittain itse lisää turhia henkirikoksia päästämällä noita hulluja johkin valvottuun koevapauteen. Syytteeseen pitäisi asettaa nuo idiootit jotka leimaan sen lapun että sä olet nyt jossain vitun koevapaudessa.

Edit: Ja toi lässytys kansanedustajan työn rasittavuudesta oli varmaan vitsi. Monet joutuu jopa tekemään kahta, kolmea työtä että pärjää. Kansanedustajia ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta muuta ku se lepposa edustaminen, ei heitä kansan parissa juuri näy.

Tänäänkin oli uutinen ku mies tappo nykysen puolisonsa ja edellisen 2005. Ehkä se oli jossain ohjelmassa missä siitä tehdään kunnon kaveri. Noh, kuten suomessa yleensä, oikeuslaitos aiheuttaa vuosittain itse lisää turhia henkirikoksia päästämällä noita hulluja johkin valvottuun koevapauteen. Syytteeseen pitäisi asettaa nuo idiootit jotka leimaan sen lapun että sä olet nyt jossain vitun koevapaudessa.
Ei noita minunkaan mielestäni ole mitään järkeä päästää vapaaksi, mutta onneksi näissä tapauksissa yleensä ei sentään kuole ketään sivullisia. Nytkinhän tuo tappoi oman akkansa, joka siis ilmeisesti on tullut kuvioihin joko vankilassaolon aikana, tai sieltä vapauduttua. Jokatapauksessa tämä on siis alkanut seurustella miehen kanssa täysin tietoisena siitä, että mies on tappanut edellisen vaimonsa. En osaa kyllä tuntea minkäänlaista sääliä näitä uhreja kohtaan, jotka vapaaehtoisesti viettävät aikaansa tuollaisten psykopaattisten ali-ihmisten kanssa.

Asiasta kolmanteen: onkohan Suomessa koskaan haastateltu/kyseenalaistettu julkisesti tuomareita nimeltä heidän tekemistään päätöksistä? Lehdissä aina puhutaan Itä-Suomen oikeuksista ym. jotka vapauttavat rikollisen tai antavat kolmoismurhasta ehdonalaista. Mutta en muista nähneeni yhdenkään tuomarin haastattelua. Eli henkilönä kukaan ei ole kai perustellut, miksi joku raiskaaja saa ehdollista tai miksi taposta ei tuomita. Oikeuden pitäisi kai kuitenkin olla demokraattisessa valtiossa kansan hyväksymää ja avointa. Ehkä tuomioiden hyväksymistäkin auttaisi tieto miksi joku tuomittiin kuten tuomittiin.

Toki oikeuden päätökset ovat perusteluineen pääosin julkisia, joten syytä on mediassakin. Se ei jaksa selvittää asioita, vaan mielummin kirjoittaa lyhyen populistisen lööpin ja seuraava artikkeli kertookin kuinka paljon Nykänen söi mansikoita. Tarkemmin kun asiaa miettii, niin monikin asia on lehdistön syytä. Se ei tee työtään niin hyvin kuin tulisi. Karpo takaisin.

- - - Updated - - -

Ei noita minunkaan mielestäni ole mitään järkeä päästää vapaaksi, mutta onneksi näissä tapauksissa yleensä ei sentään kuole ketään sivullisia. Nytkinhän tuo tappoi oman akkansa, joka siis ilmeisesti on tullut kuvioihin joko vankilassaolon aikana, tai sieltä vapauduttua. Jokatapauksessa tämä on siis alkanut seurustella miehen kanssa täysin tietoisena siitä, että mies on tappanut edellisen vaimonsa. En osaa kyllä tuntea minkäänlaista sääliä näitä uhreja kohtaan, jotka vapaaehtoisesti viettävät aikaansa tuollaisten psykopaattisten ali-ihmisten kanssa.

Joskus, kun alan miesten porukoissa joku saa puukosta, niin sitä salaa toivoisi poliisin menevän paikalle vähän hitaammin. Rikollinen aines karsiutuisi itsestään pois. Jos jotkut cannonballsit ammuskelee hells angeleita, niin sivulliset vain evakkoon ja odotetaan luotien loppumista. Eloonjääneet sitten vankilaan.

Ja se on hyvä muistaa, että kansanedustaja on yksi kahdestasadasta, ei itsevaltias. Kuvitelma muutosten tekemisestä on useimmille täyttä utopiaa, ellei satu olemaan aivan järkyttävän karismaattinen tyyppi. Rivikansanedustaja voi lähinnä huolehtia siitä, että eduskunta tietää jostain asiasta, sen läpi runnominen ei onnistu.

Jatketaas vielä offtopiccia jonkun matkaa. Suomen lait säätää enimmäkseen virkakoneisto edustajien takana. Edustajat EIVÄT säädä lakia. Puoluetasolla ehkä hieman sipistellään kulmia, mutta valmistelevat tahot ovat täysin eri.

Lait menee eduskuntaan käsiteltäväksi muistaakseni ehdotus-muotoisena. Vai esityksinä. Lakiteksti on yksi osa, lain perustelut toinen osa. Nykyään etenkin ensimmäinen osa on usein hyvin huonosti kirjoitettua, ja jälkimmäinen osa on sitten sellaista liibalaabaa, jota ei hyvään lakitekstiin edes tarvittaisi.

Edustajien, jotka päättävät laeista, toimintaan etuuskunnassa sittentaas vaikuttaa Suomessa erittäin voimakkaana puoluekuri. Hyvin usein on se harhaluulo, että kun vaikkapa demareiden (hatusta vedetty puolue tähän väliin) ehdokas X antaa haastattelussa lausunnon Y, mutta joka on [tilaisuus]:ssa esitetyn puolueen linjauksen vastainen, voi olla ihan varma, että kun tulee ääni painaa nappia, kyseinen ehdokas X painaa juuri sitä nappia, minkä puolue hälle sanoo.

Näinollen virkakoneisto ja puoluekuri on ne, jotka vaikuttavat lakien taustalla, ei yksittäiset edustajat, tai parvi edustajia. Tämä on erittäin hyvä muistaa myös vaaleissa, sopivan ehdokkaan löytäminen ei merkitse mitään, sopivan PUOLUEEN löytämisellä ehkä saa asioita muutettua hissuksiin.

edit: lait siis valmistelee koneisto, ja lakiehdotukset esitetään "hallituksen esityksinä" etuuskunnalle, joka sitten rämpyttää nappeja. Joskus männähistoriassa lakeja saatettiin jopa palauttaa valmisteluun, nykyisinhän hallitus lyö samantein minkä tahansa käytetyn wc-paperin samantien äänestykseen.

Asiasta kolmanteen: onkohan Suomessa koskaan haastateltu/kyseenalaistettu julkisesti tuomareita nimeltä heidän tekemistään päätöksistä? Lehdissä aina puhutaan Itä-Suomen oikeuksista ym. jotka vapauttavat rikollisen tai antavat kolmoismurhasta ehdonalaista. Mutta en muista nähneeni yhdenkään tuomarin haastattelua. Eli henkilönä kukaan ei ole kai perustellut, miksi joku raiskaaja saa ehdollista tai miksi taposta ei tuomita. Oikeuden pitäisi kai kuitenkin olla demokraattisessa valtiossa kansan hyväksymää ja avointa. Ehkä tuomioiden hyväksymistäkin auttaisi tieto miksi joku tuomittiin kuten tuomittiin.

Sitähän minä olen täällä sen koko ajan sanonut kun olen tänne kirjoittanut: lukekaa ne tuomareiden perustelut, älkää lehtijuttuja. Tuomioasiakirjat saa oikeudesta pyytämällä, kunhan yksilöi jutun sillä tarkkuudella, että kykenevät löytämään (mulle on yleensä riittänyt kun olen viitannut tuoreeseen uutiseen että se juttu josta tässä uutisessa oli kyse).

Sen sijaan en usko, että tuomarit suostuvat haastatteluihin. Minulle opetettiin koulutuksessa, että oikeus puhuu tuomiossaan ja on sen jälkeen vaiti eivätkä oikeuden jäsenet kommentoi ratkaisemiaan juttuja jälkikäteen

Sitähän minä olen täällä sen koko ajan sanonut kun olen tänne kirjoittanut: lukekaa ne tuomareiden perustelut, älkää lehtijuttuja. Tuomioasiakirjat saa oikeudesta pyytämällä, kunhan yksilöi jutun sillä tarkkuudella, että kykenevät löytämään (mulle on yleensä riittänyt kun olen viitannut tuoreeseen uutiseen että se juttu josta tässä uutisessa oli kyse).

Sen sijaan en usko, että tuomarit suostuvat haastatteluihin. Minulle opetettiin koulutuksessa, että oikeus puhuu tuomiossaan ja on sen jälkeen vaiti eivätkä oikeuden jäsenet kommentoi ratkaisemiaan juttuja jälkikäteen

No sitähän minä sanoin siinä toisessa kohdassa. Eli lehdistön pitäisi ottaa ne perustelut ja purkaa ne kansalle. Eikä niin, että 2 miljoonaa ihmistä tilaa ne kukin yksitellen.

Mutta haastatteluihin pitäisi suostua varsinkin tuomioissa, jotka sotivat räikeästi kansan oikeustajua vastaan. Yhtenä tulee mieleen se Eveliina Lappalaisen murha, mikä ei sitten tainnutkaan olla murha vaan tappo, sillä nyrkillä hakkaaminen, kuristaminen ja hukuttaminen mutaveteen ei ole KKOn mielestä erityisen julmaa. Tästä nyt on turha väitellä, mutta pointti on se että tuomaristo käyttää erittäin suurta ja yhteiskuntaan vaikuttavaa valtaa ilman suurtakaan vastuuta? Joskus tuntuu myös siltä, että eri oikeusasteet muuttavat tuomioita vain ollakseen tärkeämpiä mitä alempi aste.

Sellainen käsitys on minullakin, että valtaosa kansasta pitää rangaistuksia aivan liian lepsuina. Rangaistusten kovuudessa yleensä on ihan hyvä haarukka käytettävissä, mutta tuomiot painottuu sinne löysään päähän. Tuleeko jollain mieleen jotain isompaa casea missä olisi annettu lain sallima maksimirangaistus?

No sitähän minä sanoin siinä toisessa kohdassa. Eli lehdistön pitäisi ottaa ne perustelut ja purkaa ne kansalle. Eikä niin, että 2 miljoonaa ihmistä tilaa ne kukin yksitellen.

Mutta haastatteluihin pitäisi suostua varsinkin tuomioissa, jotka sotivat räikeästi kansan oikeustajua vastaan. Yhtenä tulee mieleen se Eveliina Lappalaisen murha, mikä ei sitten tainnutkaan olla murha vaan tappo, sillä nyrkillä hakkaaminen, kuristaminen ja hukuttaminen mutaveteen ei ole KKOn mielestä erityisen julmaa. Tästä nyt on turha väitellä, mutta pointti on se että tuomaristo käyttää erittäin suurta ja yhteiskuntaan vaikuttavaa valtaa ilman suurtakaan vastuuta? Joskus tuntuu myös siltä, että eri oikeusasteet muuttavat tuomioita vain ollakseen tärkeämpiä mitä alempi aste.

Juu, olisihan se toivottavaa, että lehtijutut olisivat totuudenmukaisia. Mutta jokainen, jonka omasta lähipiiristä on koskaan tehty lehtijuttu, tietää että jotain on aina väärin. Jokaikisessä lehtijutussa, joka käsittelee oikeusjuttua jossa itse olin ratkaisukokoonpanossa, on ollut jotain pielessä; jotkin ovat hämmentävän kaukana omasta käsityksestäni siitä, mitä oikeudessa tapahtui. Hyvin tyypillinen toimittajan moka on käyttää 90 % jutusta syytteen kuvailuun, jolloin lopputila kuluu lopputuloksen kertomiseen, eikä tilaa jää yhtään vastaajan vastaukselle tai tuomareiden perusteluille (tai ne kuitetaan vääristelevästi yhdellä tai kahdella lauseella). Kannattaa muuten katsoa rikosuutista lukiessa, osuuko se tähän muottiin (yllättävän moni osuu).

Tuo Eveliina Lappalaisen tapauksen tuomio on julkisesti netissä luettavissa: KKO 2004:63.

Tuomarin riippumattomuus on ihan tarkoituksellinen osa oikeusvaltiota. Mutta tästä on kai ennenkin väännetty :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom