Ja se on hyvä muistaa, että kansanedustaja on yksi kahdestasadasta, ei itsevaltias. Kuvitelma muutosten tekemisestä on useimmille täyttä utopiaa, ellei satu olemaan aivan järkyttävän karismaattinen tyyppi. Rivikansanedustaja voi lähinnä huolehtia siitä, että eduskunta tietää jostain asiasta, sen läpi runnominen ei onnistu.
Jatketaas vielä offtopiccia jonkun matkaa. Suomen lait säätää enimmäkseen virkakoneisto edustajien takana. Edustajat EIVÄT säädä lakia. Puoluetasolla ehkä hieman sipistellään kulmia, mutta valmistelevat tahot ovat täysin eri.
Lait menee eduskuntaan käsiteltäväksi muistaakseni ehdotus-muotoisena. Vai esityksinä. Lakiteksti on yksi osa, lain perustelut toinen osa. Nykyään etenkin ensimmäinen osa on usein hyvin huonosti kirjoitettua, ja jälkimmäinen osa on sitten sellaista liibalaabaa, jota ei hyvään lakitekstiin edes tarvittaisi.
Edustajien, jotka päättävät laeista, toimintaan etuuskunnassa sittentaas vaikuttaa Suomessa erittäin voimakkaana puoluekuri. Hyvin usein on se harhaluulo, että kun vaikkapa demareiden (hatusta vedetty puolue tähän väliin) ehdokas X antaa haastattelussa lausunnon Y, mutta joka on [tilaisuus]:ssa esitetyn puolueen linjauksen vastainen, voi olla ihan varma, että kun tulee ääni painaa nappia, kyseinen ehdokas X painaa juuri sitä nappia, minkä puolue hälle sanoo.
Näinollen virkakoneisto ja puoluekuri on ne, jotka vaikuttavat lakien taustalla, ei yksittäiset edustajat, tai parvi edustajia. Tämä on erittäin hyvä muistaa myös vaaleissa, sopivan ehdokkaan löytäminen ei merkitse mitään, sopivan PUOLUEEN löytämisellä ehkä saa asioita muutettua hissuksiin.
edit: lait siis valmistelee koneisto, ja lakiehdotukset esitetään "hallituksen esityksinä" etuuskunnalle, joka sitten rämpyttää nappeja. Joskus männähistoriassa lakeja saatettiin jopa palauttaa valmisteluun, nykyisinhän hallitus lyö samantein minkä tahansa käytetyn wc-paperin samantien äänestykseen.