Katsotaanpas: Minä kirjoitin
Johon sinä vastasit:
Kyllä minä tästä saan sellaisen käsityksen, että nuo mainitsemasi kriminologian tutkimukset osoittavat, että murhaajat kannattaa päästää vapaaksi.
Viittaamissasi kohdissa ei missään mainita, että vankilarangaistusten käyttö tai lisääminen itsessään lisäisi rikollisuutta.
Kun nyt kerran tuossa viestissäni en puhu mitään mistään rangaistuslinjan koventamisesta tai pitkistä vankeustuomioista noin yleensä, vaan ainoastaan siitä, että jos haluttaisiin suojella ihmisiä murhaajilta, niin murhaajia ei päästettäisi vapaaksi. Jos ne tutkimukset eivät sitten liitykään tähän asiaan, niin mitä virkaa niillä sitten ylipäätään on tässä keskustelussa?
Murhaajan (tai vaikkapa laajemmin ajateltuna henkirikoksen tekijän) tuomitseminen vankilaan (tai pakkohoitoon) loputtomaksi ajaksi edellyttäisi muutosta voimassaolevaan lainsäädäntöön, ja käytännössä siis tältä osin rangaistuslinjan koventamista. Tutkimuspuolella on pyritty selvittämään mm. vankilarangaistuksen ennaltaehkäisevää (yleisestävää) vaikutusta sekä vaikutusta rikosten uusimiseen. Molempien osalta tulokset ovat (ymmärtääkseni) olleet pääosin negatiivisia. Vankilarangaistus ei siis vaikuta rikollisuutta vähentävästi, kuin rajoitetussa määrin. Tutkimukset liittyvät siis asiaan. En tiedä, missä määrin on tutkittu pelkästään henkirikoksia. Mutta käsittääkseni väkivaltarikollisuus laajemmin on ollut tarkastelun kohteena useamminkin.
Yksinkertaisesti, jos kerran yhteiskunnalla ei ole rahaa pitää murhaajia elinikäänsä linnassa, niin jokaisen murhaajan kohdalla meillä on kaksi vaihtoehtoa. Joko annetaan sen tappaa yksi tai useampi henkilö lisää, tai tapetaan se murhaaja. Joka tapauksessa vähintään yksi ihminen kuolee. Nykyisen järjestelmän laatijat ovat suuressa viisaudessaan katsoneet, että näistä kahdesta kuolemasta kannattaa valita satunnaisen sivullisen kuolema. Itse valitsisin toisin.
Joo, sun mielipide on kyllä käynyt selväksi. Se on inhimillisyydessään ymmärrettävä ja erittäin looginen. Vaikeahan tuollaista vastaan on moraalitasolla argumentoidakaan.