Minä olen koko ajan hoksannut mitä tarkoitat mutten ole jaksanut huikata sivusta että ihmiset puhuu eri asioista Ja olen samaa mieltä, että tuo pakollisen asevelvollisuuden aiheuttama "piilokustannus" tulisi huomioida entistä paremmin. Sinänsähän se ei ole kulu, vaan sitä armeijassa lusitun vuoden BKT:ta ei koskaan muodostukkaan. Kovin helppo päättäjien se vaikutus ignoorata kun sitä tuloa kansantaloudelle ei ole koskaan ollutkaan. Jos meillä olisi aiemmin ollut palkka-armeija ja nyt oltaisiin menossa yleiseen asevelvollisuuteen, tuosta vaikutuksesta BKT:hen puhuttaisiin paljon enemmän.Väännetään rautalangasta kun ymmärrystä ei nyt tunnu löytyvän tai tahallaan väärin ymmärretään.
En itse luottaisi Naton turvaan niin paljoa että alkaisin omaa puolustuskyvykkyyttä vähentämään. Se mikä on sitten toimivin Suomen tapaisessa maassa jääkööt minua viisaampien päätettäväksi. Jonkinlainen puolivapaaehtoinen malli voisi olla toimiva, esim normi miehistökoulutus typistettäisiin 2kk palvelukseen joka mahtuisi kesän ajalle eikä näin ollen vaikuttaisi opintoihin jne, sitten lisäksi vaikka parin vuoden ajan viikonloppukertauksia/täydennyskoulutusta. Tollanen sujuisi hyvin sellaisiltakin joilla ei armeijahommiin ole isommin motivaatiota. Vastapainona sitten esim johtajille ja tietyille erikoisjoukoille pidempi ja laadukkaampi koulutus kuin nykyään ja siitä maksettaisiin jonkilaista palkkaakin. Ymmärtääkseni esim Puolassa on toteutettu hieman tämän suuntaisesti (voin muistaa väärinkin).Nato-maahanhan ei kukaan ole koskaan hyökännyt ja Nato-turva ehkäisee hyökkäykset, joten Suomelle riittää paljon pienempi ammattiarmeija kuten lähes kaikilla muillakin Nato-mailla on.