ToughGrip sanoi:S0874 selvästikin turhautuu välillä turhaan liikenteessä. Mua vituttaa just sellaiset juntit, jotka luulee, että suojatie tarkoittaa samaa, kuin kärkikolmio jokaista autoilijaa kohtaan. Suojatie ei automaattisesti tuo etu(ajo)oikeutta jalankulkijalle vaan sen sijainti auton tulosuuntaan. 90-luvulla tieliikennelaki muuttui oleellisesti tai sitten olen elänyt väärässä luulossa kaikki nämä vuodet.
Mulla on tuosta asiasta erilainen käsitys, eli mielestäni en turhaudu turhaan, vaan nimenomaan siitä syystä että ihmiset eivät vaivaudu noudattamaan sääntöjä.
Mulla(kin) saattaa olla väärä käsitys siitä mitä tieliikennelaki sanoo jalankulkijoista ja suojatiestä, mutta ainakin kun itse kävin autokoulun vuonna -98, niin siellä toitotettiin kyllästymiseen asti sitä, että autoilijan tulee antaa tietä suojatiellä olevalle jalankulkijalle. Noilla sanoilla vieläpä, eli ts. autoilijan tulee väistää suojatiellä olevaa jalankulkijaa riippumatta mistään asianhaaroista, kuten siitä onko kyseessä risteysalue vai suora tienpätkä. Käytännössä tarkoittaa sitä, että suojatien eteen tulisi pysähtyä jos jalankulkija sen edessä tienylitystä odottaa. Jos en väärin muista, niin toi sun selittämäsi malli koskee pyöräilijöitä, joita tieliikennelaissa EI rinnasteta jalankulkijoihin.
Jos olen väärässä, niin joku voi mua ja muita jalankulkijoita sivistää tässä asiassa, mikäli VARMAA tietoa löytyy.
EDIT. Seppo-x tuossa jo ehti kaivaa sitä varmaa tietoa, kiitoksia.