Suomen huonoimmat autokuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seagram
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ottaa tosissaan koteloon kuskit, jotka t-risteykseen risteävältä tieltä tullessaan katsovat liikennettä vain vasemmalta autotieltä, eikä heitä kiinnosta yhtään liikenne kevyenliikenteenväylällä. Moni kuski ei tajua hidastaa ennen kevyenliikenteenväylää, vaan tähtäävät jarruruksen vasta autoteiden risteykseen. Toisaalta mitäpä se autoilijaa liikuttaa jos sattuu ajamaan jonkin kävelijän tai pyöräilijän yli, sillä omaan napaansahan tuo ei vaikuta. Ja osa kuskeista on niin apinoita, että jäävät suojatien päälle arpomaan risteyksissä. Kulje siinä sitten pyöräälä ja kävellen. Kaveri kerran avas tommosesta takaoven ja lompsi auton läpi. kuski vähän katto!
Puskurissa roikkujat keljuttaa kans. Kerran olin kaverin kyydissä ja sälli rupes roikkumaan taajamaliikenteessä talvella huonoilla renkailla uuden audin puskurissa. Kirosi samalla että 'hei haloo, mitä toiki tos hiastelee, ku sil on noi uus auto jos on aapeeässät ja vaik mitä hienouksii'. Oli pakko kuitata kuskille että 'joo, ja röntgenvehkeet joilla se näkee noiden 3-metristen lumikinosten läpi tuleeko risteyksestä lapsia tai autoja tielle. Ja jousitettu takapuskuri joka pehmentää meidän peräänajon, kun ei tämä pirssi pysähdy yhtä hyvin kuin tuo audi...'.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Clayman sanoi:
Ichiro puhui ihan asiaa, että aika moni ei katso olan yli/kunnolla peileistä ennen kuin vaihtaa kaistaa, varsinkin motarilla luulisi tuon olevan ihan helppoa katsoa, miten kovaa se takana tuleva lähestyy. Tietenkään vilkaisu ei auta määrittämään, mutta jos vähän aikaa seuraa sitä takana tulevaa autoa, niin kyllä siitä huomaa, onko se tulossa paljonkin ylinopeutta.

Ainakin musta on aika pirun vaikea oikeasti määrittää kuinka kovaa se takana tuleva oikeasti tulee. Ja mä olen kyllä muutaman kerran sitten mennyt siitä rekan takaa sen nopeamman eteen, kun nopeuden arvionti on mennyt pieleen. Ja tätä on siis sattunut maassa, jossa on vapaa nopeusrajoitus ja ihmiset tietää, että takaa tulija voi tulla todella kovaa. Toisaalta jostain syystä myös ne kovaa ajajat tuntuu huomioivan me hitaammmat rekan ohittelijat, kumma juttu.

Siksi Suomessa on täysin kohtuutonta olettaa, että jos itse ajat huomattavaa ylinopeutta, niiin toiset osaisivat arvioida tilanteen enää oikein. Toki kukaan muu ei ole kokeillut, mutta itse prätkällä kun on joskus vaikka mukavalla pikkutiellä toista sataa vauhtia, niin kummasti autoja koittaa tunkea kolmion takaa eteen. Syyksi olettaisin, että ne vanhasta muistista arvioi;ihan oikeutetusti; että kyllähän tohon kerkeää.

Tai oikeastaan ehkä vielä parempi vertaus on, että liikennesääntöjen pitäisi tehdä toisten autojen liikkeistä ennustettavia. Nyt kun jätät vilkun pois, tai ajat ylinopeutta, niin se tilanteen arviointi on huomattavasti vaikeampaa sille vastapuolelle. Ja sitten sattuu niitä virheitä ja itseään keskivertoa parempana pitävä taas hikeentyy niille huonommille kuskeille.

Clayman sanoi:
Tuo Antzun mainitsema kaistajon välistä ajo on muuten ihan kivaa puuhaa, mutta parhaimpana päivänä se voi maksaa sen 50 eunua ainakin, joten parempi pysyä jonossa niinkuin muutkin :)

Lisäksi se jostain syystä tuntuu ärsyttävän suomalaisia autoilijoita aivan suunnattomasti jos joku pääsee itseä ennen perille. Kätevää toi splittaaminen kyllä aina ajoittain on.
 
Keskisuomi.. Voi prkl, että olisi joskus haulikolle töitä. Vaikka itsekin vielä täällä asustelen. Olen jo ajanut aika paljon(n.500tkm) elämässäni. Ja en ole vielä samanlaista käytöstä nähnyt kuin on Kuopio-jyväskylä-joensuu-mikkeli, akselilla. Laitat vilkun päälle, niin vedetään sekin viimeinen millin rako kiinni, että ei varmasti päästä siihen. Liian lähellä roikkuminen, älyttömät ohitukset, ajattaminen(kun olet mennyt ohi autosta, lähdetään sitten ajamaan ja roikkumaan puskurissa).

Tämän teki taas joku helvetin 40:nen läskiperse tuossa ohituskaistalla. Ensin puhui puhelimeen ja ajoi n.90km/h. Ajoin Cruise päällä ohi, nopeus oli 104km/h. Eikös tämä mulkku sitten liimaudu puskuriin sentin päähän koko loppu 20km ajaksi.

Melkein poikkeuksetta, vittuimaisen käytöksen näyttäjä on joko uskomattoman thyyning-kuumeen kokenut 1.6 Corolla. Tai V70 pappaVolvo, jota ajaa joku olevinaan HelvetinISoHerra. Ja koska hän maksaa veroja Suomeen, häntä ei tiellä ohiteta, kun alla on vielä 170hv Volvo. Sitä ei ego kestä.
 
Lahden motaria kun ajelen niin monesti liikennettä on vähän ja pääasiassa vain toisella kaistalla. Silti näkee näitä kuskeja jotka ohittavat ja tulevat parin metrin jälkeen siihen mun eteen vaikka ohituskaista on tyhjä niin pitkälle kuin silmä kantaa.
Itsellä kun tapana pitää turvaväliä edellä ajavaan niin aina joutuu tiputtamaan heti nopeutta ja taas kiihdyttämään.
Varsinkin sateella ja talvella tuo vituttaa.

Toinen mikä ihmetyttää on nämä ohituksissa kiihdyttävät.
Eli saattavat ajella alle rajoitusten (mistä en ota hernettä nenään) ja sitten kun lähdet ohi niin painetaan kaasua. Vastaavaa tapahtuu kun tulee ohituskaista.
Yleensä ajelen rajoitustenmukaan mukaan mutta viikko sitten tulin mökiltä pyörällä ja ohituksen loppunopeus oli päälle 160 km/h 80-alueella kun joku ei tykännyt että ohitan.
Sitä ennen kuski ajeli alle rajoitusten..volvo tietenkin alla.

Olen tehnyt omaa tilastoa jonka mukaan suurin kiire ja huonoimmat ajotavat on volvo kuskeilla ;)

Kyllä motoristitkin osaa. Eilen 2 nuorta sankarimotoristiä tuli ensin 60-aluella (risteys) niin reilua ylinopeutta että oli lähellä että eivät ajaneet takapuskuriin kun käännyin autolla eteen.
Sitten vedetiin miehekkäästi niin kovaa kun pöyrä kulki oikealta ja vasemmalta yhtäaikaa koko autoletkan ohi. Parki kertaa melkein törmäsivät toisiinsa.
Bike Worldiin päin ajoivat, toivottavasti ei ollut koeajopyörät alla.
Toisella verkkarit ajokamoina ja toisella farkut ja farkkupaita :david:
 
uga sanoi:
Naisautoilijat ja papparaiset. Jompi kumpi löytyy aina sieltä sen edessä nussivan perheenkuljetuslaitteen ratin takaa. Kaasupoljin löytyy sieltä oikealta, mutta sitä ei uskalleta painaa, jarru on ainoa jonka painamiseen riittää rohkeus. VITTU! Teitä varten on keksitty bussit ja taksit!

AAMEN!!
 
Clayman sanoi:
Tuskin säkään AINA noudatat lakia :piis:
Ei ole kyse siitä. Jos päätän rikkoa lakia ajamalla kolmion takaa sun eteen, niin saanko tulla avautumaan, että vitun urpo kun et väistänyt? Jos ajan motaria 120kmh ja rekka tulee eteen, niin ihan salettiin ohitan vaikka takaa tulisi kuinka kiireisen näköinen teini.

Täällä Tampereella ehkä suurin epäkohta liikenteessä on se, että jalankulkijat ja pyöräilijät on vapaata riistaa. Välillä joku mummo yrittää suojatietä kulkea autoista huolimatta, mutta kyllä ne palautuu ruotuun kun ajaa yli. :david:

Risteysten tukkiminen näyttäisi olevan Helsingin tapa, vähän olin huuli pyöreänä kun ekan kerran näin että porukka ihan tarkoituksella jää keskelle risteystä seisomaan.
 
blackie sanoi:
Toinen mikä ihmetyttää on nämä ohituksissa kiihdyttävät.
Eli saattavat ajella alle rajoitusten (mistä en ota hernettä nenään) ja sitten kun lähdet ohi niin painetaan kaasua. Vastaavaa tapahtuu kun tulee ohituskaista.
Tätä ohituskaistalla (siis oikealla puolella eli hitaammalla) kiihdytystä ei voi ymmärtää. Kun ohituskaista alkaa niin kaiken maailman 100-vuotta vanhoja ladoja rangotaan niin maan vi**usti ja kun ohituskaista loppuu niin palataan siihen nopeusrajoitus -10 km/h nopeuteen.
Mielenkiintoinen tapaus kello neljän ruuhkassa. Joku täti halusi kaksikaistaisella tiellä vaihtaa kaistaa vasemmalta oikealle. Ensin nätisti vilkku päällee ja katse taakse ja hirveä kyttäys onko tilaa. Sitten täti alkaa himmaamaan nopeutta ja pysähtyy. Siis pysähtyy vasemmalle kaistalle. Nopeusrajoitus ko. kohdassa 80 km/h.
PS. itse olen keskivertoa huonompi kuski.
 
Clayman sanoi:
Kunnon jeesustelua. No mutta, pakkiksellahan on suomen parhaimmat kuskit kuten Janne esimerkiksi :worship: . Jannekin on jo peräti 18, kuten Ichiro.
No enkö mä just joku aika takaperin ilmotellut että Ichirolla tuskin on kokemusta autolla ajosta tarpeeksi, niin eikö siitä voisi päätellä että en pidä itseänikään minään maailmaan parhaana kuskina kun kerran samanikäisiä ollaan?
 
Zone-sarja -42%
Mua vituttaa eniten nää ihmiset, joilla on kovin kiire joka paikkaan.
Oman vitutusrankingin kärkeen meni herra, joka tosiaan kuvitteli olevansa maailman omistaja uuden Audi A3:n kanssa. Siinä varmaa oli kaiken maailman turbot, xenonit, 3.2L moottorit sun muut etuajo-oikeuteen oikeuttavat laitteet. Kuskina n. 35v mies.
Tää kyseinen sankari lähti ohituskaistalle moottoritiellä sen jälkeen, ku oli tullu jo merkit siitä, että vasen kaista yhtyy oikeeseen kaistaan. Ketään muita ei siis siinä vaiheessa ollut ohituskaistalla. Sitte tää homo laittaa siinä ohituskaistalla (mikä siis loppuu 100m päästä) tallan pohjaan. Oikeella kaistalla ajettiin semmosta 30km/h ja tää teiden kuningas koittaa änkee melkeen mun ajaman auton läpi siihen mun eteen. En päästäny sitä mulkkua. Viimenen pisara oli vielä, että tää homo kehtas töötätä siinä tilanteessa mulle. Olis tehny mieli pysähtyä ja käydä potkasemassa audin ikkuna sisälle, mutta autoletka oli sen verran pitkä, että ei viittiny.
Mielihyvän tunnetta toi se, että oma isä ja broidi näytti tälle mulkulle keskaria :lol2: .
 
Mua vituttaa liikenteessä kaikki mahdollinen, kaikki tässä threadissa mainitut törppöilyt ja moni muukin asia. Täytyypä vaan tunnustaa, että vitutuksen myötä alkaa liian helposti sortumaan ihan samoihin temppuihin, turhiin ohituksiin ja "vittu mua ei millään Volvolla ohiteta"-mentaliteettiin.

Esimerkki: Itse ajan motarilla vaikka 140 km/h jonon ohi ja eteen tulee joku hitaammin ajava ==> "Vittu, matelukaistalle siitä, tää on ohituskaista, saatana :curs: ". Sitten kun taas takaa tulee joku vielä kovempaa ==> "Vittuunko toi luulee mun väistävän tonne jonon keskelle, tulkoon perässä vaan."

Ajan ja jonkinmoisen ajokokemuksen myötä on vaan joutunut toteamaan, että minä en loppujen lopuksi niitä teitä omista sen enempää kuin kukaan muukaan eikä turha liikenteessä kikkailu ja skitsoaminen jouduta matkaa käytännössä lainkaan. Sekin on vain hyväksyttävä, että kaikki liikenteessä olijat eivät voi olla täydellisiä kuskeja, vaan varsinkin naisille se autonhallinta vaan on vaikeampaa, mikä saattaa näkyä liikenteessä alhaisina nopeuksina ja ylivarovaisuutena risteyksissä jne. Mielestäni sekin on pienepi paha kuin se, että maanteistä tehtäisiin yleisiä ralliratoja, joilla pätee vain viidakon laki. Oma äitini muuten ajoi kortin yli viiskymppisenä ja ajotyyli on vieläkin "melko" varovainen. Pidän silti kovana suorituksena, että ylipäänsä sai ajettua kortin vielä tuossa iässä ja on kolareitta selvinnyt.

Vaikka olenkin yrittänyt tapojani parantaa, ei nopeusrajoituksia vieläkään tule liikaa katsottua ja ohituksiin sortuu usein melko kyseenalaisissa paikoissa. Jos tällaisten liikennesääntöjen vastaisten ajotapojen takia tulee sitten hässäköitä, niistä on kuitenkin turha loppupeleissä syyttää ketään muuta kuin itseään. Itseäni nopeammin ajaville pyrin kyllä aina tekemään tilaa, jos suinkin tilanne sallii (paitis jos kyseessä on Volvo tai BMW :evil: ).
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Neljän kärki autoidiioteista:

-Ruuhkajonossa jonon kärkeen kiilaajat, eli vedellään sitä tyhjää ohituskaistaa sinne kilometrin mittaisen matelevan letkan päähän ja luullaan, että on oikeus liittyä suoraan parhaaksi katsottuun väliin
-Moottoritielle liittyjät, jotka tulevat kuuttakymppiä suoraan eteen, vaikka kolmio velvoittaisi väistämään
-Ne kuskit, jotka ajavat risteykseen, vaikkei sieltä sovi pois
-Sumuvalojen polttajat!! Mikä ihme siinä on, että ne pitää olla päällä? Näyttää yhtä typerältä kuin aurinkolasit pimeällä. Kai ne on sitten sport, tuning ja cool. Suomessa on ehkä 5-10 päivää vuodessa sellaista keliä, että sumareita tarvii. Ja ne eivät "unohdu" päälle, täytyy olla todella vajaa, ettei huomaa sitä sumarivaloa siinä mittaristossa, jos ne on päällä.
 
blackie sanoi:
Yleensä ajelen rajoitustenmukaan mukaan mutta viikko sitten tulin mökiltä pyörällä ja ohituksen loppunopeus oli päälle 160 km/h 80-alueella kun joku ei tykännyt että ohitan.
Sitä ennen kuski ajeli alle rajoitusten..volvo tietenkin alla.

Olen tehnyt omaa tilastoa jonka mukaan suurin kiire ja huonoimmat ajotavat on volvo kuskeilla ;)

:david: Niinpä niin.

Jos se Volvottimies kiihdytti kun aloit ohittamaan, olisit palannut kaistallesi Volvon taakse. 160 vauhtia 80 alueella on jotain mitä en ymmärrä edes ohitustilanteessa. :david:
 
jiiii sanoi:
-Ruuhkajonossa jonon kärkeen kiilaajat, eli vedellään sitä tyhjää ohituskaistaa sinne kilometrin mittaisen matelevan letkan päähän ja luullaan, että on oikeus liittyä suoraan parhaaksi katsottuun väliin

Kuinka paljon se loppujen lopuksi sun matkantekoa hidastaa, jos joku ohittaa sen jonon ja menee ohituskaistan lopuksi sinne jonon väliin. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että sinne jonoon änkeminen tehdään siististi muut autot huomioon ottaen? Tehokkaampaa tienkäyttöähän se on, jos käytetään molemmat kaistat tehokkaasti hyödyksi.

Tiedän ainakin yhden maan(Saksa), jossa liikennettä on pikkuisen enemmän kuin kotohärmässä ja täällä laki vaatii tuollaisessa tilanteessa käyttämään molempia kaistoja. Eli kun oikean puoleinen kaista seisoo tai matelee hitaasti eteenpäin, niin on ihan lainmukaista ajaa vasempaa kaistaa niin pitkälle kuin se vetää (tai loppuu) ja sitten liittyä oikealle.
Toimii erittäin hyvin. Suomessa oikeasti pitäis olla kymmenen kertaa enemmän liikennettä, niin ihmiset oppisivat ottamaan vähän muitakin kuin itsensä liikenteessä huomioon.

Muuten täällä saa myös laillisesti ajaa prätkällä kahden autojonon välissä, JOS molemmat jonot seisovat paikallaan.

Edit. Täsmennetään vielä, että asustelen siis tällä hetkellä Saksassa ja täällä tuo splittaaminen seisovien jonojen välistä on laillista. Suomessa tietääkseni ei.
 
Ahvena sanoi:
:david: Niinpä niin.

Jos se Volvottimies kiihdytti kun aloit ohittamaan, olisit palannut kaistallesi Volvon taakse. 160 vauhtia 80 alueella on jotain mitä en ymmärrä edes ohitustilanteessa. :david:

Takanani oli pitkä letka autoja Volvon hidastelun takia ja ainakin yksi auto lähti perässäni myös ohittamaan->en oikein turvallisesti olisi voinut palata volvon taakse.
Tuollaisessa tilanteessa joutuu tekemään päätöksen sekunnissa ja muuta vaihtoehtoa ei tullut mieleen, eikä tule vieläkään.
Mutta sulla olisi varmasti joku niksi ollut tähänkin? Se on aina niin helppo neuvoa jälkikäteen sieltä jostain puskasta..

Mainitsin tuossa jo että normaalisti ajelen rajotuisten mukaan ja ohitus olisi tapahtunut rajoitusten puitteissa ilman autokuskin älytöntä käytöstä.
Mielummin tein ohituksen sakon/kortin menetyksen uhalla kun että olisin nyt ruumishuoneella.
 
Clayman sanoi:
On se nyt kamalaa, jos joku ajaa 160km/h motarilla. Siis apua, saunan taakse :jahas:

Mitä sä nyt jahkaat tuosta jeesustelusta? IMO siinä ei ole mitään jeesusteltavaa jos ajaa ylinoputta, kuten ei ole siinäkään jos esim. kävelee punasia päin, dokaa vuoden putkeen tai iskee heroiinia suoneen.

Mikäli kävelee punaisia päin niin ei pidä valittaa jos jää auton alle. Sama asia siinä, että jos dokaat vuoden putkeen niin ei pidä valittaa että lihat häviää ja tulokset on tippuneet, eikä tartte siinäkään tilanteessa inistä jos alkaa tulemaan terveysongelmia heroiinin piikittämisen takia.

Tän homman pointti oli se, että jos ajaa motarilla, tai missä tahansa muuallakin reilua ylinopeutta, niin mielestäni olisi fiksua myöntää, että se oma helvetinmoinen ylinopeuskin saattaa myös edesauttaa niiden vaaratilanteiden syntymistä :david:

Kyllä, kyllä niitä eteenkiilaajia riittää motarilla laillisillakin nopeuksilla. Kuitenkin niitä riittää helvetisti enemmän silloin, jos itse ajaa jotakin +40 km/h ylinopeutta, koska useimpien tienkäyttäjien näkökulmasta on odottamatonta ja epätavallista, että jollekin normaali matkavauhti tarkoittaa sitä että ajetaan vitusti kovempaa mitä liikennesäännöt sallivat.
 
ajelin ohituskaistalla tasaisesti noin 110kmh, kunnes tavoitin vanhan volvon joka meni noin 90kmh (volvossa oli nuori perhe vanhempineen ja pari lasta), sitten rinnalle päästyäni tämä isäntä pisti lusikan pohjaan eikä päästänyt ohi.
en yrittänytkään päästä siitä ohi enää.

joskus teininä oltiin kaverin kyydissä (autohan oli piip mallia gti) ja se tietysti kaahaili sillä. NO pikatiellä mentiin jonkun vajaa kolmekymppisen pariskunnan ohi ja centterit pystyssä tietysti.
autossa oleva äijä lähti perään ja siinä sitten ajettiin takaa 160kmh kunnes poliisit pysäytti.
poliisit raivosivat meidän kuskille (ja ihan syystä) ja varmaan vielä enemmän meille takapenkkiläisille kun oltiin näytetty keskaria (tämä kolmekymppinen äijähän heti viurusi poliiseille että pojat näytti sormea). siinä seurailtiin että mitä tapahtuu niin huomasimme että poliisit olivat rauhallisia sille miehelle.
ONKO SE MEIDÄN vika että se äijä lähtee kaahaamaan, onko se hänelle luvallista kun sille näytettiin keskaria, ei saatana.
kaveri menetti kortin noin puoleksi vuodeksi ja tämä äijä kahdeksi viikoksi, että silleen.
 
S0874 sanoi:
M
Tän homman pointti oli se, että jos ajaa motarilla, tai missä tahansa muuallakin reilua ylinopeutta, niin mielestäni olisi fiksua myöntää, että se oma helvetinmoinen ylinopeuskin saattaa myös edesauttaa niiden vaaratilanteiden syntymistä :david:

Kyllä, kyllä niitä eteenkiilaajia riittää motarilla laillisillakin nopeuksilla. Kuitenkin niitä riittää helvetisti enemmän silloin, jos itse ajaa jotakin +40 km/h ylinopeutta, koska useimpien tienkäyttäjien näkökulmasta on odottamatonta ja epätavallista, että jollekin normaali matkavauhti tarkoittaa sitä että ajetaan vitusti kovempaa mitä liikennesäännöt sallivat.

Asiaa! On se kumma, kun ite ajelee 160km/h ja sitten, kun alkaa vaaratilanteita syntyä, niin kirotaan ne yariskuskit ja muut vastaavat alimpaan helvettiin, kun eivät osanneet ennakoida, että se tuleekin 40km/h ylinopeutta.

Itellä sattu kerran semmonen tilanne, että oma auto KÄVÄISI hieman lähellä edessä ajavan motoristin "puskuria"(muuten pidin kyllä ihan kunnollisen turvavälin), niin tämä sitten ilmeisesti suivaantui siitä niin paljon, että alkoi vähän väliä painamaan liinoja kiinni suoralla tiellä noin 85km/h nopeudesta johonkin 50km/h vauhtiin. Siis teki tuota noin neljä viisi kertaa lyhyen ajan sisällä!

No ei siinä kaikki, kun sitten ohituskaistan alettua lähdin ohittamaan sitä, kun ei oikein tuommoinen jatkuva jarruttelu ja kiihdyttely kiinnostanut, niin tämäpä ajoi sillä moottoripyörällään ohituskaistalle siihen mun eteen, että en voinut ohittaa sitä!

Siis tommosta vittuilua ja omalla hengellään leikkimistä vain sen takia, kun yhdessä tilanteessa kävi oma auto lähellä sen perää! Ja vakuutan, että koko ajan muuten oli kunnollinen turvaväli (muuten olisin varmaan törmännyt siihen, kun se teki niitä hidastuksiaan odottamatta, suoralla tiellä)

Siinä vaiheessa, kun se ajeli eteen että ei päässyt ohittamaan, niin pysähdyttiin seuraavalle essolle tauolle, koska muuten olisin varmaa ajanu sen pellen yli seuraavan kerran, kun se vastaavaa taas olisi tehnyt. :curs: :david:
 
HITB sanoi:
Itellä sattu kerran semmonen tilanne, että oma auto KÄVÄISI hieman lähellä edessä ajavan motoristin "puskuria"(muuten pidin kyllä ihan kunnollisen turvavälin), niin tämä sitten ilmeisesti suivaantui siitä niin paljon, että alkoi vähän väliä painamaan liinoja kiinni suoralla tiellä noin 85km/h nopeudesta johonkin 50km/h vauhtiin. Siis teki tuota noin neljä viisi kertaa lyhyen ajan sisällä!

No joo, kyllä noista jotkut motoristit suuttuu, kun kuiteski autolle häviää aika varmasti, jos se perään tulee. Ei ole mukava ajaa, kun auto on melkein "puskurissa". Kyllä siinä aina vähän jännittää, että mitäs jos jokin tilanne syntyy ja pitää jarruttaa, silloin auto on nopeasti perässä kiinni ja motoristille tuskin hyvin käy.
Itse päästän mielummin auton ohi, jos se rupeaa liian lähellä ajamaan. Eipä tosin vielä kertaakaan ole tarvinnut päästää :kippis1:
 
S0874 selvästikin turhautuu välillä turhaan liikenteessä. Mua vituttaa just sellaiset juntit, jotka luulee, että suojatie tarkoittaa samaa, kuin kärkikolmio jokaista autoilijaa kohtaan. Suojatie ei automaattisesti tuo etu(ajo)oikeutta jalankulkijalle vaan sen sijainti auton tulosuuntaan. 90-luvulla tieliikennelaki muuttui oleellisesti tai sitten olen elänyt väärässä luulossa kaikki nämä vuodet.

Mikäli auto ohittaa suojatien risteyksessä kääntymisensä jälkeen, on autoilija tällöin västämisvelvollinen.

Jos autoilija ohittaa risteyksessä suojatien ennen kääntymistään, on autoilijalla tällöin etuajo-oikeus. Mikäli suojatie on kesken suoraa tietä, on autoilijalla etuajo-oikeus.

Autoilijan tulee kuitenkin pysähtyä, mikäli toinen auto on jo pysähtynyt suojatielle, tai silloin kun henkilö on jo ehtinyt suojatielle.


Henkilökohtaisesti vituttaa eniten sellaiset (yleensä naispuoliset) henkilöt, jotka liikennesääntöjen vastaisesti työntävät auton ollessa etuajo-oikeutettuna ensin lastenrattaansa ajokaistalle ja seuraavat sitten itse perässä. Pahimmassa tapauksessä tällainen mulkku jää itse henkiin, tappaa kersansa ja aiheuttaa autoilevalle osapuolella mahdollisesti pilalle menneen loppuelämän. Vittu että tekisi mieli kerran ajaa vähän koiville, että oppisivat kävelemään silmät auki.


Ajatteleva autoilija kuitenkin ottaa huomioon sen, ettei kaikki ymmärrä liikennesääntöjen merkitystä liikenteen sujuvuudelle ja turvallisuudelle. Eniten harmittaa se, että vaikka autoilija olisikin oikeassa, löytyy ikkunan sisäpuolelta aina syntipukki. Kuoleman tuottamus, varomattomuus liikenteessä...

Toinen juttu mikä ärsyttää on se, kun moottoritiellä autot, joilla ei potku riitä edes täyteen ajonopeuteen, lähtevät ohittamaan 2km/h suuremmalla vauhdilla toista nysväjää. Tällöin vielä unohdetaan katsoa, onko perässä juuri ohitusaikeissa saatananmoinen letka autoja, joilla rahkeet riittäisivät sallittuun ajonopeuteen. Jotkut kansanedustajat taisivat vuosi takaperin ehdottaa alinopeuden kriminalisoimista. Käytännön toteutus olisi kuitenkin paljon mutkikkaampaa, vaikka idea kuulostaakin harkitsemisen arvoiselta. Jos liikennekulttuuria saataisiin jotenkin järkevämpään suuntaan kangettua, voisi pk-seurun ruuhkatkin olla hieman siedettävempiä.

Ja vielä kolmanneksi ärsyttävät autoilijat, joden pää ei käänny tarvittavan näkökentän saamiseksi. Varsinkin tilanteissa, joissa pyörätie kulkee autotien oikealla puolella, jää kuskeilta usein oikealle käännyttäessä huomaamatta oma väistämisvelvollisuus ja se mahdollisuus, että vierellä kulkisi esim. rullaluistelija. Itse olen kerran heittänyt ukemit takakontin yli, kun 75-80v papparainen yritti liiskata mut. Olisin ehkä ehtinyt väistää, mutta siinä tilanteessa olisin itse kolhiutunut pahasti, eikä papan mondeo olisi kolhiutunut ollenkaan. :evil:

Edit: Asuessani eri paikkakunnilla, olen kyllä huomannut, että pääkaupunkiseudulla annetaan tilaa ja kunnioitetaan liikenteen sujuvuutta huomattavasti enemmän kuin esim. Kymenlaaksossa tai Hämeessä.
 
ToughGrip sanoi:
S0874 selvästikin turhautuu välillä turhaan liikenteessä. Mua vituttaa just sellaiset juntit, jotka luulee, että suojatie tarkoittaa samaa, kuin kärkikolmio jokaista autoilijaa kohtaan. Suojatie ei automaattisesti tuo etu(ajo)oikeutta jalankulkijalle vaan sen sijainti auton tulosuuntaan. 90-luvulla tieliikennelaki muuttui oleellisesti tai sitten olen elänyt väärässä luulossa kaikki nämä vuodet.

Mikäli auto ohittaa suojatien risteyksessä kääntymisensä jälkeen, on autoilija tällöin västämisvelvollinen.

Jos autoilija ohittaa risteyksessä suojatien ennen kääntymistään, on autoilijalla tällöin etuajo-oikeus. Mikäli suojatie on kesken suoraa tietä, on autoilijalla etuajo-oikeus.

Autoilijan tulee kuitenkin pysähtyä, mikäli toinen auto on jo pysähtynyt suojatielle, tai silloin kun henkilö on jo ehtinyt suojatielle.

Tieliikennelaki 2. Luku 32 § sanoi:
Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Mielestäni tuo tieliikennelain pykälä on aika yksiselitteinen. Autoilijan tulee aina väistää suojatiellä jalankulkijaa.

Itse pysähdyn aina suojatien eteen jos näen, että jalankulkija odottaa jalkakäytävällä hetkeä jolloin pääsisi tien yli. Tämä tuntuu monia autoilijoita vituttavan suunnattomasti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom