Suomen huonoimmat autokuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seagram
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Turun Linnankadulla (Kauppahallin edustalla) ei anneta muuten pahemmin koskaan tilaa tien ylittäjille...Harva kuski viitsii. Joskus liikenteen ollessa vilkasta (mikä yleistä), tien ylittäminen on vitun hankalaa, tai sitten vaan mulla on paska mäihä tai ruma pärstävärkki.
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuskinpa ne Xenonit mitään liian tehokkaita ole, suuntaus vaan pielessä...

Eikös kaikissa xsenoneissa ole ihan lakisääteisesti valojen automaattisäätö? Ainakin omassa on; aina kun käynnistää auton, niin valot siirtyvät ensin ihan alas, sitten ihan ylös ja sen jälkeen asettuu normaalikorkeuteen. Toki valojen perusasetus saattaa olla pielessä, mutta harvemmin näin (perussäätö tehdään tietokoneella).

Olen huomannut, että eri autojen xsenonit häikäisevät eri tavalla; ainakin VAG-konsernin vehkeissä valokeila nousee aika voimakkaasti metsänpuolelle, valaisten ojan todella hyvin. Varjopuolena kaupunkiajossa on se, että oikealla tielle pääsyä odottava auto häikäistyy aika pahasti, jopa niin, ettei tahdo erottaa omaa vilkkuani oikealle, vaikka on peilissäkin vilkku.
 
se vilkku vasemmalle ympyrään tultaessa ei kyllä haittaa ketään...korkeintaan todistaa kuskin tietämättömyyden liikennesäännöistä, mistä suurin osa muista autoilijoista riemastuu.
Sujuvaa liikennettää haittaa se, jos jättää vilkuttamatta kun poistuu ympyrästä.

Totta. Ainakin Porissa oli vielä about 10-15 vuotta sitten tunnetusti hauska liikennesuunnittelu. Erityisesti hilpeyttä ja jännitystä herätti se, että kaupungissa suurin osa "liikenneympyröistä" olikin kiertoristeyksiä; samanoloisia kuin ympyrätkin, mutta jossa vilkutetaan päinvastoin kuin ympyrässä; eli käännön suuntaan ja kun poistutaan risteyksestä niin otetaan vilkku pois. Olihan melkoista menoa! :D
 
Eikös kaikissa xsenoneissa ole ihan lakisääteisesti valojen automaattisäätö? Ainakin omassa on; aina kun käynnistää auton, niin valot siirtyvät ensin ihan alas, sitten ihan ylös ja sen jälkeen asettuu normaalikorkeuteen. Toki valojen perusasetus saattaa olla pielessä, mutta harvemmin näin (perussäätö tehdään tietokoneella).

Olen huomannut, että eri autojen xsenonit häikäisevät eri tavalla; ainakin VAG-konsernin vehkeissä valokeila nousee aika voimakkaasti metsänpuolelle, valaisten ojan todella hyvin. Varjopuolena kaupunkiajossa on se, että oikealla tielle pääsyä odottava auto häikäistyy aika pahasti, jopa niin, ettei tahdo erottaa omaa vilkkuani oikealle, vaikka on peilissäkin vilkku.
Nykyään voisin veikata että jopa puolet xenonvaloista on jälkiasennuksia. Eli autossa on alunperin ollut normaalit halogeenit ja umpio on näille suunniteltu, joten kun halogeeniumpioon lykkää xenonpolttimon niin ei ihme että valot näyttää päin vittua. Näillä jälkiasennus sarjoilla on hintaa noin 200e molemmin puolin joten en ihmettele niiden yleisyyttä. Itse ainakin tiedän useita autoja jossa on juuri nämä jälkiasennus xenonit.
 
Eikös kaikissa xsenoneissa ole ihan lakisääteisesti valojen automaattisäätö? Ainakin omassa on; aina kun käynnistää auton, niin valot siirtyvät ensin ihan alas, sitten ihan ylös ja sen jälkeen asettuu normaalikorkeuteen. Toki valojen perusasetus saattaa olla pielessä, mutta harvemmin näin (perussäätö tehdään tietokoneella).
Joo kyllähän niissä on automaattisäätö. Mutta katseleppas vaikkapa uusia Skodia joissa on Xenonit, niissä on valot lähes aina liian ylös suunnauttuina. Taitaa olla jo tehtaalla sattunut joku kämmi niissä tapauksissa.
 
Joo kyllähän niissä on automaattisäätö. Mutta katseleppas vaikkapa uusia Skodia joissa on Xenonit, niissä on valot lähes aina liian ylös suunnauttuina. Taitaa olla jo tehtaalla sattunut joku kämmi niissä tapauksissa.

Saman olen itsekkin huomannut (ja muutamat tuttavat myös). Joku noissa skodien xenoneissa tuntuu mättävän.
 
Saman olen itsekkin huomannut (ja muutamat tuttavat myös). Joku noissa skodien xenoneissa tuntuu mättävän.

Se mikä mättää on suomen epätasainen tiestö. Skodan valot on suunnattu tehtaalta melkein vaakatasoon jolloin pienetkin epätasaisuudet tiessä riittää nostamaan valokeilan vastaantulijan silmien tasolle. Korkeudensäätö ei auta tuohon ongelmaan yhtään (eli siihen että tien kaltevuus muuttuu hitaasti jolloin jousitus ei tuohon reagoi). Lisäksi skodan valokuvio nousee enemmän reunoja kohti kuin muilla merkeillä ja täten myös valaisee pientareet aivan eri tavalla kuin monet muun merkin valot. Valoteho ja kuvio ovat erinomaiset, osaksi vastaantulijoiden häikäisyn kustannuksella. Amerikassa autojen valot suunnataan melkein vaakatasoon mutta valokuviossa ei ole samanlaista nousevaa reunaa kuin täälläpäin. Lakiteksteissä lukee että suomessa pitäisi valot suunnata 1% laskulle mutta yleensä tuo oikea valoille suunniteltu lukema on painettu umpioon, vaihdellen 1% molemmin puolin.
 
Nykyään voisin veikata että jopa puolet xenonvaloista on jälkiasennuksia. Eli autossa on alunperin ollut normaalit halogeenit ja umpio on näille suunniteltu, joten kun halogeeniumpioon lykkää xenonpolttimon niin ei ihme että valot näyttää päin vittua.
Riippuu ihan tapauksesta. Tietenkin jos lyhyiden heijastinumpioon laittaa normi xenonsarjan niin se näyttää mitä sattuu. Mutta onhan noille omat sarjansa. Omassa autossa on linssit lyhyissä eikä valokuvio muuttunut mihinkään jälkiasennusxenonien myötä, valoteho vain parani.
Joo kyllähän niissä on automaattisäätö.
Uusissa kyllä, jälkiasennuksissa pitää olla muistaakseni 8/98 jälkeen. Tätä vanhemmissa riittää manuaalinen korkeudensäätö (plus tietysti pesurit ja hyväksytyt umpiot kaikissa).
 
Ärsytyksen kohteet onkin jo hyvinkin kattavasti lueteltu. Itse syyllistyn lähinnä kaahaamiseen, täysin tarpeettomaankin (huvi&urheilu). Joku ihmetteli miksi perässä roikutaan vaikka roikkuja näkee et roikuttavan edessäkin on auto. Tähänkin syyllistyn (harvoin jos on oikea kiire), syy on tietenkin se, että yritän saada edellä ajavan hiillostamaan taas edellä ajavaansa.

Sitä piti kysymäni, että kuka olisi saanut mennä ensin kuvassa olevassa tilanteessa? Kyseessä on taajama, 30 km/h rajoitus, kaksi kaistaa suuntaansa. Tein (kuvassa: "mulkku") U-käännöksen risteyksentapaisessa missä sitä ei ainakaan merkillä ole kielletty. Parkkipaikalta oli joku (kuvassa: "töötmies") kääntymässä oikealle eli pyrkimässä kaistalle jonne ajauduin (ei käänny niin tiukasti että pääsisi keskikaistalle) ja tööttäsi "niin perkeleesti".

En tarkoituksella eteen mennyt, ennemminkin epähuomiossa mutta tuli heti vain mieleen että minähän ajelen siinä koko ajan TIETÄ kun tööttääjä oli tulossa PARKKIPAIKALTA noin lainopillisesti.

tilanne.jpg


P.S. En tiedä kauanko kuva tuolla ImgBolt-saitilla säilyy.
 
Sitä piti kysymäni, että kuka olisi saanut mennä ensin kuvassa olevassa tilanteessa? Kyseessä on taajama, 30 km/h rajoitus, kaksi kaistaa suuntaansa. Tein (kuvassa: "mulkku") U-käännöksen risteyksentapaisessa missä sitä ei ainakaan merkillä ole kielletty. Parkkipaikalta oli joku (kuvassa: "töötmies") kääntymässä oikealle eli pyrkimässä kaistalle jonne ajauduin (ei käänny niin tiukasti että pääsisi keskikaistalle) ja tööttäsi "niin perkeleesti".

P.S. En tiedä kauanko kuva tuolla ImgBolt-saitilla säilyy.

Lainopillisesti sinä ryhmittäydyit väärin, et voi ajaa toisen kaistan yli ja ryhmittäytyä sinne.

Jos olisit mennyt sisemmälle kaistalle niin olisitte mahtuneet samaan aikaan kulkemaan.

Sitten tulee vielä tuo olettamus että parkkipaikalta tulija ei voi aavistaa että aiot tehdä u-käännöksen. Olisiko peräti säännöksissä mainittu että u-käännöksen tekijän pitää varmistua ettei aiheuta haittaa jne. muulle liikenteelle.

Mutta jokatapauksessa sinä teit suurimman virheen.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lainopillisesti sinä ryhmittäydyit väärin, et voi ajaa toisen kaistan yli ja ryhmittäytyä sinne.

Ei ryhmittynyt väärin vaan poikkesi risteyksen jättösäännöstä ja jätti risteyksen väärin.


Siis ainakin nopeasti tulkittuna.
 
Lainopillisesti sinä ryhmittäydyit väärin, et voi ajaa toisen kaistan yli ja ryhmittäytyä sinne.

Jos olisit mennyt sisemmälle kaistalle niin olisitte mahtuneet samaan aikaan kulkemaan.

Voisiko tässä soveltaa "poikkeuskäännöstä", en tiedä mikä virallinen termi on, mutta autokoulusta muistan, että jos käännyt tielle jossa on kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa, voit vilkulla siirtyä suoraan uloimmalle kaistalle.

Eli jos käänny vasemmalle kaksi kaistaiselle tielle, on vilkku ensin vasemmalle, mutta heti perään vaihdat vilkun oikealle ja siirryt suoraan oikeanpuolimmaiselle kaistalle.
 
Voisiko tässä soveltaa "poikkeuskäännöstä", en tiedä mikä virallinen termi on, mutta autokoulusta muistan, että jos käännyt tielle jossa on kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa, voit vilkulla siirtyä suoraan uloimmalle kaistalle.

Ryhmityssääntö on vahvempi kuin jättösääntö. Jättösäännöstä voi poiketa ainakin silloin kun seuraava kääntyminen on lyhyen matkan päässä ja se kääntyminen vaatii ryhmittymistä jollekin muulle kuin sille kaistalle johon liikennesääntöjen mukaan risteys tulisi jättää. Jättösäännöstä poikkeaminen ei silti saa aiheuttaa vaaraa tai haitata muuta liikennettä. Jättösäännöstä ei voi poiketa huvikseen ja ihan vaan siksi kun "musta tuntuu siltä".

Jos jatkaa matkaa suoraan tms. tulee risteys jättää ensin liikennesääntöjen mukaisesti ja vasta sitten siirtyä sille ajokaistalle jota aikoo käyttää.

Äääh, sekavasti selitetty. En jaksa etsiä tarkkoja sanamuotoja asiaan mutta tiedän kyllä itse mitä tarkoitan :D
 
Jees, no suht selvä sit kuitenkin. Ja se ei varmaan vaikuta että jos pitäis kääntyä sille-kaistalle-jolle-olis-pitäny-kääntyä niin se olis vaatinu peruuttamista ja vekslaamista?
 
Jees, no suht selvä sit kuitenkin. Ja se ei varmaan vaikuta että jos pitäis kääntyä sille-kaistalle-jolle-olis-pitäny-kääntyä niin se olis vaatinu peruuttamista ja vekslaamista?

No se nyt vasta typerää olisi ollut, jos kääntösäde ei kerran riitä.
Mutta kun teet tuollaisen yllättävän uparin, niin olisi vähintäänkin hyvätapaista sitten väistää niitä, jotka eivät sitä osanneet odottaa. Lainkin edessä odottamaton liikehdintä on monesti heikoilla, vaikka liikennesääntöjä ei sinänsä rikottaisi.

-k
 
Ei helvetti noita linkkikuskeja!

Siis jotkut niistä mulkuista käyttää täysin häikäilemättä hyväkseen sitä sääntöä, että ne saa puskea pysäkin vierestä takas tielle ja muut väistää. Monta kertaa joku työhönsä kyrpiintyny linkkikuski on laittanu vilkun päälle ja alkanu puskea eteen, kun ite on jo linkin vierellä ajamassa. :curs:
 
Ei helvetti noita linkkikuskeja!

Siis jotkut niistä mulkuista käyttää täysin häikäilemättä hyväkseen sitä sääntöä, että ne saa puskea pysäkin vierestä takas tielle ja muut väistää. Monta kertaa joku työhönsä kyrpiintyny linkkikuski on laittanu vilkun päälle ja alkanu puskea eteen, kun ite on jo linkin vierellä ajamassa. :curs:

Muistaisin autokouluajoilta (10v sitten), että kun olet 10m päässä tai lähempänä linja-autosta, on linja-autolla väistämisvelvollisuus?
 
Muistaisin autokouluajoilta (10v sitten), että kun olet 10m päässä tai lähempänä linja-autosta, on linja-autolla väistämisvelvollisuus?


En kyllä muista tarkkaan onko noin, mutta kyllä joillan linkkikuskeilla päässä viiraa. Senhän pitäs olla selvä juttu, että kun sillä linkin paskalla ei ole vielä edes vilkku vasemmalle päällä, kun se siinä pysäkillä on, ja auto on jo melkein rinnalla, niin ei siitä nyt saatana enää eteen kiilata!
 
Eikös se oo niin että linkkua pitää väistää jos sillä on vilkku vasemmalle päällä (siis poistumis suuntaan)? Eihän noi nyt voi miten sattuu sieltä hyökkiä ilman vilkkua.:wtf:
 
pysäkiltä lähtevää linja-autoa pitää väistää ja linja-auton pitää käyttää vilkkua lähtiessään pysäkiltä.

välillä ihmettelen miten jengillä on ongelmia linja-autojen kanssa. mä asun keskellä stadia ja autoa tulee käytettä vähintään jokatoinen päivä. en muista että olis ollu kertaakaan erityistä ongelmaa bussin kanssa joka olis johtunut bussikuskista. ennakointi on avainsana. ennen bussia voi laittaa jalkaa jarrulle ja bussin kohdalla voi antaa vähän lämää niin ei tarvii olla siinä rinnalla kauaa. yleensä busseilla on vilkku oikealle ja sen sammuessa ei vaadi paljoa päättelyä että kohta se lähtee. näin tietenkään ei ole aina, mutta siltikin sillä ennakoinnilla nämä tilanteet voi välttää hyvin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom