Suomalaisten asenne auttamiseen!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marlee
  • Aloitettu Aloitettu
Mistähän tää hävettää olla suomalainen juttu kumpuaa? Kyllä on syvälle pinttyny kansallinen piirre, vaikka ei oo oltu kenenkään maan vallassa tai alistetussa asemassa enää pitkiin aikoihin.

Mua ei ainakaan oo koskaan hävettäny olla suomalainen olin sit Jenkeissä tai Euroopassa. Ainut kerta ku on hävettäny pikkasen on, ku olin Turkissa tyttöystävän kanssa ja paikalliset miehet asennoitu suomalaissiin naisiin ku huoriin. Vaikeeta oli olla ylpeenä naiseni rinnalla, ku sai melkeen halveksuntaa osakaseen :rolleyes: ...joku voi tietty tässäkin nähdä kansallisen huonon itsetunnon ilmentymiä.

Ei liityny hirveesti ulkomaan auttamiseen, mut tulipahan tääkin pohdinta pullautettua ulos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mihinkäs on suurinosa rahoista menossa? Thaimaahan vai minne? Thaimaassa kuoli eniten länsimaalaisia mutta eikös Indonesiassa ole jo yli satatuhatta kuolonuhria. Lisäksi kyliä ja pienempiä paikkakuntia on huuhtoutunut huitsin helevettiin. No, pääasia että seksiturismi pyörii kohta, sehän on Thaimaan pääelinkeino.

cuscus sanoi:
Aika pihi tyyppi tuo Schumacherkin on. Suhteessa tuo vastaisi suomalaisen opiskelijan lahjoittamaa 0,1€ -kolikkoa :D

Kertoo kuitenkin aika paljon hänestä ihmisenä verrattaessa muihin porhoihin. Tietysti Sandra Bullockin miljoona dollaria oli suhteessa enemmän kuin Schumin 10 miljoonaa.

Mitenkään halventamatta yhtäkään lahjoittajaa!

demppari sanoi:
Missäs on toverimme Neuvostoliiton avunannot?

Kaippa ne maksetuista veroista on menneet, en tiedä, eikä kyllä paljoo kiinnostakaan..

Ankka sanoi:
Onko omatuntosi huono? Pitääkö ostaa lisää aneita että varmistat taivaspaikkasi.
Kyllä pitää olla asioiden jo tosi huonosti kun pitää valittaa tällaisesta asiasta. "Suomi ei pärjää lahjoituslistassa". VOI HELVETTI! Hanki elämä tai mee hoitoon.
Itse olen oman lahjoituksen hoitanu valtion kautta, VEROINA! Ja se on siinä, omatuntoni on puhdas.

Eipä oo tohon lisättävää. Täysin samaa mieltä.

Aika läpinäkyvää toi jeesustelu avustuksista.
Ketään ei kiinnostaisi, jos neekerien lisäksi ei olisi mennyt yhtään valkoista.

japa sanoi:
Kun katsoo sinun ikääsi niin on viellä helppo tuossa iässä olla kukkahattutäti mutta kyllä elämä silmät aukaisee....
Eikun vaan paikanpäälle sitten ruumita laskemaan sillä sinulla on varmasti länsimaisena hyvinvointi valtion asukkaana resurssit mennä sinne paikanpäälle auttamaan :thumbs:

Täällä foorumilla ei ilmeisesti pitäisi ikäänsä laittaa näkyviin koska eri mieltä olevien on näköjään niin helppo tyrmätä nuoremman mielipide. Vaikka olisikin vielä nuori ja elämää kokematon, en usko että henkilö olisi silloin automaattisesti väärässä.
Olen itse kyllä antanut rahaa keräykseen resurssieni mukaan. Resurssini eivät kuitenkaan riitä siihen, että lähtisin Aasiaan asti auttamaan. Toisessa elämän tilanteessa olisin kyllä melko varmasti lähtenyt.
En kuitenkaan usko että ihmiset ovat täällä niin kovassa hädässä kuin katastrofialueilla.Siellä monet ovat loukkaantuneet, menettäneet kotinsa ja elantonsa, tai kaikista pahin, jopa koko perhe on saattanut saada surmansa. Suomessa kovin monella ei asiat ole varmaan ihan noin pahasti? En kuitenkaan sano, ettei jollain voisi olla! Se on totta, että ihmiset heräävät auttamaan vasta kun tapahtuu jotain suurta. Yksittäinen apua kaipaava ihminen ei ikävä kyllä paina kovin paljoa nyky yhteiskunnan omatuntoa. Nyt kun saa päivittäin lukea ja nähdä median välityksellä tilanne konkreettisesti, se saa monet ajattelemaan ja auttamaan. Asiassa on monta puolta, eikä kukaan varmasti ole oikeassa. Oman mielipiteensä saa kuitenkin jokainen esittää, ja se on hyvä asia. Ja sinullekkin Japa, jaksamista elämääsi. Älä kuitenkaan menetä toivoasi, elämä näyttää varmasti joskus hyvän puolensakin. Tarvitaan vain silloin tällöin myös menetyksiä, että sitä mitä ei menettänyt, osaa arvostaa enemmän.
Anteeksi jos loukkasin.

Sinttu sanoi:
Toisessa elämän tilanteessa olisin kyllä melko varmasti lähtenyt.

Tosta lähtee :david: -award. Minäkin olisin toisessa elämäntilanteessa ihan varmaan lähtenyt, jos olisin ollut supermies, olisin ihan varmasti lentänyt paikalle ja pelastanut kaikki. Siis ehdottomasti, melko varmasti ehkä. Toisessa elämäntilanteessa. Jos.

Mielestäni suomi on antanut jo liikaa rahaa tuollaiseen "hössötykseen".

Ja kaiken kukkuraksi, pääministeri, ym menee lentokentälle vastaan ottamaan kuolleita...
Telkkarissa jo otettiin osaa suruun, joten ei sitä tartte siellä kentällä seistä omaisten kiusaksi....sairasta.

No, täällä ei sentään tuoda niitä "sankarivainajia" kuten Ruotsissa. Ei mene mun jalkeluun, miksi kuitenkin aika tavallisessa joskin isossa onnettumuudessa kuolleita ihmisiä kantavat sotilaat ja arkun päällä on maan lippu.

30snt annoin suoraan lippaaseen, enkä edes tiedä miks. Oli mun asenne sit kuinka perseestä tahansa, niin suhtaudun tähän silti niin, että ei oo mun asiani korjailla niitä tuhoja siellä.

demoni sanoi:

Korjaus: Yhtä monia ei kiinnostaisi jos ei oman maan kansalaisia olisi mennyt. Suomessakin vouhkataan useammin siitä montako Suomalaista kuoli, ei siitä kokonaisluvusta.

demoni sanoi:

eipä siellä tainnut "neekereitä" hirveästi kuolla. Kannattaisi varmaan käydä joskus Aasiassa, voi avartaa maailmankatsomusta huomattavasti.

Sinttu sanoi:
Resurssini eivät kuitenkaan riitä siihen, että lähtisin Aasiaan asti auttamaan. Toisessa elämän tilanteessa olisin kyllä melko varmasti lähtenyt.

Mutta lähtisitkö Afrikkaan?

Zealot sanoi:
Mutta lähtisitkö Afrikkaan?
En ymmärrä kysymyksesi pointtia mutta kyllä silti lähtisin Afrikkaankin. Ja tulevaisuudessa tulen varmaan lähtemäänkin. Avustustyö ulkomailla kiinnostaa minua kovasti.

Sinttu sanoi:
En ymmärrä kysymyksesi pointtia mutta kyllä silti lähtisin Afrikkaankin. Ja tulevaisuudessa tulen varmaan lähtemäänkin. Avustustyö ulkomailla kiinnostaa minua kovasti.

Ei siinä sitten mitään, jos olet lähdössä, onnea reissuun vaan! :thumbs:

Pointtina on se, että monilla tuntuu olevan juuri nyt valtava halu auttaa, nimenomaan Aasiassa. Siellä kun kuoli niin ja niin monta ihmistä. Unohdetaan vain, että apua tarvitaan muuallakin, vieläpä erittäin kipeästi. Aasiaan tarvitaan rahaa ja on ihan hyvä, että sitä sinne annetaan, mutta jotain rajaa tuosta asiasta itkemisessäkin pitäisi olla.

Afrikan otin esimerkiksi siksi, että siellä asiat ovat myös erittäin huonosti. Niin on ollut jo kauan. Ihmiset syytävät rahaa tsunamin uhreille ja alueen jälleenrakennukseen, mutta tällaisia rahamääriä ei lähetetä Afrikkaan. Toki sinnekin rahaa menee, mutta keräykset eivät ole näin näkyviä. Ei juuri ole konsertteja joiden tuotto menisi Afrikkaan, eivätkä kaupungit jätä ilotulituksia väliin, jotta saataisiin savannien lapsille ruokaa.

Afrikka ei ole mediaseksikäs, harvoja kiinnostaa nälkään nääntyvät "neekerit". Afrikassa on yli 10 miljoonaa HIV positiivista lasta, mikä heidän tulevaisuutensa on? Tsunamissa nyt kuoli kuitenkin "vain" 200 000 (?) ihmistä. Noista HIV lapsista todennäköisesti yli 85% kuolee siihen tautiin, mutta järjestetäänkö heille konsertteja tai onko kaduilla valtava määrä kerääjiä, onko joku itkemässä pakkiksella Suomen avustusten riittämättömyyttä?

Eipä taida olla.

Kyllä mua ainakin ällöttää tää lapsellinen vouhotus. Tuntuu jotenkin niin naurettavalta,et täällä perutaan joku Turhapuro leffa telkasta sen takia, että on tapahtunut kauheita. Töllössä ei muuta paasatakkaan ku tsunamia ja soitetaan mahdollisimman herkkiä kappaleita samalla ku näytetään kärsiviä lasten kuvia. Uutistenkin pitäis kai välittää objektiivisesti tietoa mitä on tapahtunut, eikä pyrkiä mummojen itkettämiseen ja ihme tunnevalistukseen.

Jotenkin tää suomimeininki ottaa taas niin päähän. Ihan ku meillä ei ois varaa omaan mielipiteeseen,vaikka ollaankin pieni valtio. Ainut mikä täällä lintukodossa kiinnostaa on mitä muut ajattelee meistä. Paskan väliä onko täällä rahaa omien syöpälasten hoitoon, kunhan ministerit lunastavat hyväpalkkaiset jobit jossain vitun kriisivaliokunnissa antamalla kilpaa rahaa, joka ei todellakaan ole omasta pussista pois. Päin vastoin Ahtisaarikin nettoaa mitä enemmän päsee osalliseksi kahvikutsuihin ja eturiviin pääsee vasta, jos on lahjoittanut tarpeeksi. Tuskin pääministerikään tuntee lovea pussissaan vaikka antais monta miljardia.

Hyvää pr:ää tää ainakin on muusikoille. Laulavat ilmaiskonserteissa muutaman minuutin setin ja taas levymyynti kasvaa, ku on niin humaankin ja kaikkee.

Auttaa voi ja pitääkin, mutta yli menee ja korkeelta. En ole nähnyt, mutta veikkaanpa et ei Saksan, Ranskan saati USA:n televisiot pursua auttakkee auttakkee itkuvirsiä viikosta toiseen. Varmasti kansaa on infottu ihan tarpeeksi ja todettu, että niin ja niin monta millii meni sinne, mut elämä jatkuu. :david:

jarivaha sanoi:
eipä siellä tainnut "neekereitä" hirveästi kuolla. Kannattaisi varmaan käydä joskus Aasiassa, voi avartaa maailmankatsomusta huomattavasti.

Myönnetään, ehkä vähän huonosti ilmaistu, mutta väitän edelleenkin, ettei WTC:stä tai tsunamista olisi noussut samanlaista hysteriaa, jos uhreina ei olisi ollut yhtään länsimaalaista.

Niin, ja vielä sen verran, että en tarkoittanut viestissäni, että apua pitäisi saada Afrikkaankin, vaan tarkoitin sitä, että Aasian asiaa paisutellaan nyt mielestäni aivan kohtuuttoman paljon.

Ei sillä, etteikö onnettomuus ollut hirveä, mutta nimenomaan tuo hiljaisten hetkien pitäminen, telkkariohjelmien peruminen yms. on mielestäni turhaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom