Suomalaisten asenne auttamiseen!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marlee
  • Aloitettu Aloitettu
roskilde sanoi:
joo,auttas suomikin ensin omaa kansaansa eikä muita.kyllä rahaa syydetään muualle mutta oman maan veroprosenttia nostetaan kun on varat niin saatanan tiukilla.mites se sanonta kuuluu, suutarin lapsilla on rikkinäiset kengät.
Mä oon kans huomannu ton ihan saman! Onhan se oikein, että tuonnekin rahaa annetaan, mutta rajansa kaikella.. Toivottavasti Suomi nyt ei yli 20:ta miljoonaa tuonne lahjoita. Ja mun mielestä jokainen antaa sen verran kuin on varaa. USA sais antaa vaikka miljardin.
12 miljoonaa euroa tekis terää suomalaisillekin, ei tää maa vielä valmis ole.
Esim. kaikki kodittomat sais oman kodin, tai köyhät perheet muutaman sataa euroa kuussa lisää rahaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pehvanssi sanoi:
Jos jenkit ovat alunalkujaan sinne Ameriikkaan lähteneet "valvomista" karkuun niin sitähän ne idiootit juuri ovat löytäneet. Esimerkkinä Kerry jolle naurettiin päin naamaa että heitä homo voltti kun hän väitti ulkomaiden toivovan hänen valituksi tulemista. Toinen hyvä esimerkki on se kuuluisa paukama Bushin takin selässä kun tämä oli vaaliväittelyssä. Ei muuten tavallinen amerikan asukki siitä tiedä mitään. Johtuu kansan ohjailusta ja totuuden vääristelystä mitä siellä tehdään valitettavan paljon.

edit:
Ja mitä tuossa ylempänä mainittiin USAn bkt:n ja valtionvelan suhteesta, niin en oikein ymmärrä mikä siinä on yhtään hyväksyttävämpää kun USA kuitenkin ottaa helevetin isoja summia velkaa vuosittain. Sehän on ihan fakta, että niin ison valtion tekemät päätökset omasta taloudestaan voi hyvinkin vaikuttaa maailman muihin maihin. Esimerkiksi siis Suomeen.
Puhuinkin siitä mikä on sen maan perusidea, en siitä kuinka hyvin ne sitä lopulta toteuttaa.

Mutta nyt en ymmärrä tota USA:n velanottoa. Mitä pahaa siinä on? Niillä on niin suuri kansantalous, että edes niiden kokonaisvelka ei ole paskaakaan verrattuna lähes mihinkään muuhun maahan, puhumattakkaan niistä summista mitä lainaa vuodessa. Ei kannata tuijottaa pelkkiä numeroita vaan aisiat pitää suhteuttaa.

Suomellakin on samalla tavalla suhteutettuna lähes saman verran velkaa kuin USA:lla.

Ei niille kukaan väkisin lainaa anna. Varmaan aika paljon varmempaa antaa lainaa niille kuin jollekin ambomaalle.

Ankka sanoi:
Onko omatuntosi huono? Pitääkö ostaa lisää aneita että varmistat taivaspaikkasi.
Kyllä pitää olla asioiden jo tosi huonosti kun pitää valittaa tällaisesta asiasta. "Suomi ei pärjää lahjoituslistassa". VOI HELVETTI! Hanki elämä tai mee hoitoon.
Itse olen oman lahjoituksen hoitanu valtion kautta, VEROINA! Ja se on siinä, omatuntoni on puhdas.

:kippis1: Samoilla linjoilla.Kait 12 miljoonalla sentään hiukan jotain tarvikkeita saadaan.

Yksin Michael Schumacher lahjoitti 10 miljoonaa dollaria, mutta onhan hänellä millä mällätä. Silti huvittavaa kuinka korkealla yksittäinen ihminen on lahjoitustilastossa valtioiden seassa.

Ursula sanoi:
Yksin Michael Schumacher lahjoitti 10 miljoonaa dollaria, mutta onhan hänellä millä mällätä. Silti huvittavaa kuinka korkealla yksittäinen ihminen on lahjoitustilastossa valtioiden seassa.

Tuo Shumin kymppimiljoonan lahjoitus on samassa suhteessa hänen varallisuuteensa kuin esim minun tekemä lahjoitukseni omaan varallisuuteeni nähden. Jos rahaa on satoja miljoonia, ei yksi kymppimiljoona tunnu missään.

Ei, en lahjoittanut itse kymmentä miljoonaa :)

Ja miksi hemmetissä pitäisi kylvää rahaa tuonne kun tosiaan on kotimaassakin rahatarvetta vaikka kuinka? Niin terveydenhuoltoa kuin monta muutakin kohtaa on viellä kunnostamisen tarpeessa Suomessa. Jos ei muuta niin alennetaan minun veroja... vi****aa maksaa veroja joka vuosi pirusti...
Ja olipa meillä mikä hätä hyvänsä niin eipä taas tuolta suunnalta tulisi pennin jeniä meille tänne....
Joku raja kukkahattuilussakin... tai sinne antaa ne joilla rahaa on liikaa eli eikun vaan threadin aloittaja tekemään lisää lahjoituksia jos siltä tuntuu...

Hyvä esimerkki oli eilen että rahaa viellä tarvittaisiin kotimaassakin: Yliopistollisessa keskussairaalassa kävin eilen kuolevaa mummoani katsomassa niin hän makasi tarkkailuosaston käytävällä kun ei riittänyt huonepaikkoja. Samoin henkilökunta juoksi niin helvetisti siellä kiireessä edestakaisin että sääliksi kävi kaikkia siellä olevia.

Aivan turha alkaa itkemään LAHJOITUKSEN määrästä. Eiköhän se ole tärkeintä, että jokainen valtio, jota tämä tapaus koskee, antaa avustusta sen verran kuin budjetista liikenee ylimääräistä. Eihän se ole varmaankaan tarkoitus, että laitetaan nyt kaikki avustusrahat sinne ja jätetään esim. Afrikan avustukset jäihin vähäksi aikaa. Minun mielestä Suomi kyllä antaa avustuksia ihan tarpeeksi ympäri maapalloa erilaisiin tarpeisiin ja EU:n jäsenenä se tottakai on myös mukana EU:n antamissa avustuksissa. Jos jollain yksittäisellä ihmisellä on huono omatunto siitä, että ei jaeta tarpeeksi rahaa ulkomaille, niin omia kukkaron nyörejä vaan löysäämään.

japa sanoi:
Ja miksi hemmetissä pitäisi kylvää rahaa tuonne kun tosiaan on kotimaassakin rahatarvetta vaikka kuinka? Niin terveydenhuoltoa kuin monta muutakin kohtaa on viellä kunnostamisen tarpeessa Suomessa. Jos ei muuta niin alennetaan minun veroja... vi****aa maksaa veroja joka vuosi pirusti...
Ja olipa meillä mikä hätä hyvänsä niin eipä taas tuolta suunnalta tulisi pennin jeniä meille tänne....

Voi herranjumala!!! Puuttuuko teiltä suhteellisuudentaju ihan kokonaan??:curs:
Ei ole tullut mieleen että kyseiset katastrofialueen maat ovat melkoisesti Suomea köyhempiä maita!! Ajatellaampas teoriassa. Mitä jos Suomesta kuolisi yhtäkkiä 200 000 ihmistä ja talous romahtaisi täysin? Oletko vieläkin sitä mieltä että jokaisen maan tulisi huolehtia vaan itsestään eikä auttaisi muita?? Nykyihmisen itsekkyys on jotain aivan uskomatonta.. :curs: Jokaisen tulisi mielestäni auttaa sen verran mitä resurssit antavat periksi. Vaikka Suomessa nyt tapahtuisikin jokin suurkatastrofi, niin voi olla kyllä hyvin mahdollista ettei monilta katastrofialueen mailta tulisi paljoakaan apua, mutta se johtuukin kenties siitä kun heillä on kova työ pitää jo oma maa ja kansa leivässä, varsinkin tämän jälkeen. Monilla katastrofialueen mailla matkailu on ainoa tulonlähde. Sanomattakin selvä ettei monenkaan valtion talous ja kansa kukoista niillä tuloilla mitä siitä tulee. Suomessa elää hyvinvointiyhteiskunta. Lähes jokaisella on varmasti jonkun verran antaa pois rahaa, jos ei, niin auttaa voi myös monin muin keinoin. Niin! :curs:

Ursula sanoi:

Aika pihi tyyppi tuo Schumacherkin on. Suhteessa tuo vastaisi suomalaisen opiskelijan lahjoittamaa 0,1€ -kolikkoa :D

Sinttu sanoi:
Voi herranjumala!!! Puuttuuko teiltä suhteellisuudentaju ihan kokonaan??:curs:....
:

Ei puutu vaan olen realisti ja tosiaankin itsekäs :D
Kukaan ei tullut auttamaan minua kun äitini kuoli ja sain perinnöksi vain velkaa...
Missään en ole nähnyt niitä veromarkkojani joita olen jo vuodesta -88 asti maksanut. Entäpä eläkemaksut joita maksoin 16vuotiaasta 23 vuotiaaksi jotka eivät kuulemma edes kerryttäneet minun eläkemaksuja. Entäpä minun mummo tuolla sairaalassa liikuttaako häntä se että hän makaa siinä kulkukäytävällä kun ei muualle mahdu vai se että meneekö meiltä 1milj,€ vai 2milj.€ jonnkekin aasiaan.
Kun katsoo sinun ikääsi niin on viellä helppo tuossa iässä olla kukkahattutäti mutta kyllä elämä silmät aukaisee....

Jokaisen tulisi mielestäni auttaa sen verran mitä resurssit antavat periksi.

Eikun vaan paikanpäälle sitten ruumita laskemaan sillä sinulla on varmasti länsimaisena hyvinvointi valtion asukkaana resurssit mennä sinne paikanpäälle auttamaan :thumbs:

japa sanoi:
Ei puutu vaan olen realisti ja tosiaankin itsekäs :D
Kukaan ei tullut auttamaan minua kun äitini kuoli ja sain perinnöksi vain velkaa...
Missään en ole nähnyt niitä veromarkkojani joita olen jo vuodesta -88 asti maksanut. Entäpä eläkemaksut joita maksoin 16vuotiaasta 23 vuotiaaksi jotka eivät kuulemma edes kerryttäneet minun eläkemaksuja. Entäpä minun mummo tuolla sairaalassa liikuttaako häntä se että hän makaa siinä kulkukäytävällä kun ei muualle mahdu vai se että meneekö meiltä 1milj,€ vai 2milj.€ jonnkekin aasiaan.
Kun katsoo sinun ikääsi niin on viellä helppo tuossa iässä olla kukkahattutäti mutta kyllä elämä silmät aukaisee....

Eikun vaan paikanpäälle sitten ruumita laskemaan sillä sinulla on varmasti länsimaisena hyvinvointi valtion asukkaana resurssit mennä sinne paikanpäälle auttamaan :thumbs:

Kaikkea sitä saakin lukea :lol2:

Suomalaisista paistaakin välillä läpi itsekkyys ja tapa saada joka asialle syntypukki, tai jos sitä ei löydy niin asioista pitää ainakin voida valittaa.
Sen suomalainen kyllä osaa, onhan suomessa asiat niin päin vittua ja muissa maissa paremmin. Vielä kun jaksaisi valittamiseen kuluvan erergian käyttää toimimiseen.

Suomessahan taitaa muuten olla mahdotonta periä miinusta ellei välttämättä halua maksella jonkun velkoja pois..

Sinttu sanoi:
Suomessa elää hyvinvointiyhteiskunta. Lähes jokaisella on varmasti jonkun verran antaa pois rahaa, jos ei, niin auttaa voi myös monin muin keinoin. Niin! :curs:

Hyvinvointiyhteiskunta ei tarkoita yhteiskuntaa jossa kaikki voivat hyvin. Täälläkin on paljon yhteiskunnan rajoille pudonneita ihmisiä, jotka kärsivät köyhyydestä ja puutteesta. Kaikilla suomalaisilla ei ole asuntoa, joillakin ei ole edes kenkiä jalassaan. Vanhukset, yksinhuoltajien perheet, työttömät ja sairaat kituuttavat köyhyysrajan alapuolelle jäävillä tuloilla keskellä "hyvinvointiyhteiskuntaa". Kuka heitä auttaa, kun sinä agitoit ihmiset lähettämään rahansa kaukomaiden kärsiville. Kuka näille suomalaisille reppanoille lähettää avustuspaketteja? Kuinka paljon Thaimaan, Indonesian tai minkä muun tahansa keräysten kohteena olevan valtion kansalaiset ovat avustaneet meidän maamme hätää kärsiviä? Eivät yhtään. Eivät tietenkään. Koska se ei ole heidän ongelmansa. Ei tietystikään ole. Se on meidän ongelmamme. Meidän tehtävämme on auttaa hätää kärsiviä naapureitamme. Sitten vasta kun jokaisella suomalaisella on leipää suussa, isovanhemmat hyvässä hoidossa ja kaikilla lapsilla edes jonkinlainen mahdollisuus pärjätä elämässään, voidaan alkaa miettimään ulkomaanelävien auttamista.

Sinttu sanoi:
Vaikka Suomessa nyt tapahtuisikin jokin suurkatastrofi, niin voi olla kyllä hyvin mahdollista ettei monilta katastrofialueen mailta tulisi paljoakaan apua, mutta se johtuukin kenties siitä kun heillä on kova työ pitää jo oma maa ja kansa leivässä, varsinkin tämän jälkeen.

Täällä ei näytä vastaavanlaista hätää olevan omien kansalaisten puolesta. Mummot vaan komeroon kuolemaan ja mielenköyhät kadulle heilumaan teräaseiden kanssa niin vapautuu muutama euro ja voidaan lähettää pari ministeriä ja pastori toiselle puolelle maailmaa tukemaan hätää kärsiviä.

Lopuksi vielä irvistys sinulle takaisin, kun jotenkin vaan niin paljon korpeaa tuollainen suoranainen tyhmyys ja lapsellinen sinisilmäisyys. :curs:

edit: No otetaan vähän kuitenkin sanoja takaisin. Onhan siellä oikea hätä päällä ja kyllä siellä apua ehdottomasti tarvitaan jälleenrakentamiseen. Pitäisi kuitenkin yleensäkin vähän miettiä kehitysapuja sun muita jaettaessa, että täälläkin on aika paljon tarvetta.

Marlee sanoi:
Mua ainakin havettaa!

Laitoitko itse rahaa avustusjärjestöille? Helppo sanoa "pelastetaan maailma" mutta kuinka moni oikeasti jaksaa edes auttaa naapuria.

Koostuuko nuo luvut pelkästään valtion maksamista avustuksista, vai onko noissa myös punaisen ristin keräyksien tuotot. Suomessahan kumminkin on jonkinverran vähemmän väkeä kuin noissa listan muissa maissa, eli vähemmän väkeä antaa vähemmän rahaa.

Okei kysytäs tälleen. Ketkä te luulette että ne avustukset maksaa. Suomen valtiosta taitaa olla nää veronmaksajat. Että jos thread alottaja haluaa avustaa ja häpee Suomen avustusta niin siitä vaan maksamaan enemmän. Itteäni ainakin vituttaa maksaa lisää veroja pienestä palkasta jälleen toisille. Totta on että toi on aika
itsekästä , mutta homma nyt on vain näin että toi raha tulee veronmaksajilta.
ei sitä rahaa nyt vaan oo noin vaa heittää jostain 12 M€.

Nyt ois paikallaan laskea kaikkien viime vuoden aikana ulkomaille annettujen avustusten (rahat,ruoka,työ,materiaali,lääkkeet,osaaminen,velkojen/korkojen nollaus...) rahallinen arvo yhteensä. Summa jaettaisiin sitten maksukykyisillä asukkailla. Maksukykyiseksi asukkaaksi laskettaisiin ne, joilla itsensä/perheen/vanhusten elättämisen jälkeen jää yhtään ylimääräistä. Lopuksi tulos suhteutettaisiin kaikkien kansalaisten verotuksessa vahvistettuun omaisuuteen. Näin saataisiin Samarialais-indeksi. Kun taulukko laadittaisiin tämän indeksin pohjalta uusiksi, ja todistettaisiin, että Suomi on surkea ja itsekäs maa, voisimme kaikki mennä itseemme ja lahjoittaa lisää avustuksia. Yhden pienen otannan perusteella ei kannata maalailla piruja seinille. Tämähän oli vain yksi suppea tutkimus, katsottaisko kokonaisuuttakin joskus?

Marlee sanoi:
Seuraava lista on EU maiden antamista tuista Tsunamin uhreille ja siella se on Suomi ns koyhempien Euroopan maiden joukossa. Mua ainakin havettaa! Sita ollaan niin maailman napaa ja huippumaata ja lottovoittajia ja rikkaita...mutta toisille ei anneta. Tai olen varma etta ei ole paljon mista antaa. Miksi sitten puhutaan rikkaasta valtiosta??? Suomi on muuten kansainvalisessa vertailussa samoilla linjoilla Etela-Korean ja Quatarin kanssa...heh.

Onko maailma tosiaan noin vinossa.

Suomalaiset taitavat olla jo suomessa.

Minua ei ainakaan hävetä pätkääkään.. kiitettävästi suomi on hommansa hoitanut.
Tuollainen ylisureminen menee jo liian pitkälle.
(pois lukien omaiset)

Ahvena sanoi:
Ahas, siis jenkit nyt yrittää EU-maita syyllistää, kun ite eivät antaneet juuri mitään...

Ai ei antaneet juuri mitään? :david:

USA
$350m in government donations, plus military assistance involving 12,600 personnel, 21 ships, 14 cargo planes and more than 90 helicopters. Private donations are also pouring in, with $120m donated to the US branches of the Red Cross, Oxfam and Save the Children, and to Catholic Relief Services.

26v?

Sinttu sanoi:
Vaikka Suomessa nyt tapahtuisikin jokin suurkatastrofi, niin voi olla kyllä hyvin mahdollista ettei monilta katastrofialueen mailta tulisi paljoakaan apua, mutta se johtuukin kenties siitä kun heillä on kova työ pitää jo oma maa ja kansa leivässä, varsinkin tämän jälkeen.

Kuten edellisissä viesteissä on todettu aiheellisesti, suomellakin on vaikeuksia pitää omaa ja kansa leivässä. Miksi meidän pitää auttaa heitä nyt kun heidän ei pitäisi auttaa meitä samassa tilanteessa?

Tuo 12 M$ on iso kasa rahaa, maailmalla tuntuu olevan "Joulupata-efekti" meneillään, jokainen ryhmä haluaa olla lahjoittajalistan kärkipäässä. Mielestäni lahjoitus on arvokkain silloin kun sen tekee salaisesti. Salaisen lahjoituksen tekee sen takia koska haluaa auttaa.

Samoin ensimmäinen lista täyttää adjektiivin "Valhe" taivutuksen hyvin: Valhe - Suurempi valhe - Tilasto. Tilastolla saadaan asiat näyttämään siltä kuin itse haluaa, ensimmäinen tilasto olisi reilumpi jos siihen olisi laskettu kaikki maasta tulleet lahjoitukset (valtio, yritykset, yksityiset) jaettuna väestömäärällä.

Mielestäni oli hyvä, että Suomi auttoi kriisialuetta. Seutu tarvitsi ensiapua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom