Suomalaisten asenne auttamiseen!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marlee
  • Aloitettu Aloitettu
n00kie sanoi:
Ai ei antaneet juuri mitään? :david:

USA
$350m in government donations, plus military assistance involving 12,600 personnel, 21 ships, 14 cargo planes and more than 90 helicopters. Private donations are also pouring in, with $120m donated to the US branches of the Red Cross, Oxfam and Save the Children, and to Catholic Relief Services.

26v?

Luetko uutiset vanhentuneena netistä toisenkäden tietona? Jenkit nosti summaansa saamansa arvostelun jälkeen. Näin kertoi uutiset neljällä kotimaan kanavalla sekä radiossa. Ja nehän saavat rahansa takaisin ja talouttansa pönkitettyä jälleenrakennuksen myötä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis häh?

Joo varmaan aluksi ne antoivat "vähän" mutta parin päivän päästä 10 kertaisti tuon summan...Onko sillä jotain väliä? Itse EILEN kirjoitit kuinka vähän he olivat lahjoittaneet. Siitä on kuule aikaa kun ne 350miljoonaa jo lahjoitti, ei eilen. eli et ole tainut lukea/katsoa niitä uutisiä neljältä kanavalta?

Tottakai ne saa varmaan rahat takaisin uudelleenrakennuksen myötä, mitä väliä sillä on? varmaan saa Suomikin? ja muut maat?

Oisivatko tehneet "tutkimuksensa" myös kauan sitten, eli niihin aikoihin, kun olivat arvosteltuina? Meinaan, kun tuo Suomenkaan summa ei ole ajantasalla.

Mitkä tutkimukset, nyt oon pihalla...sano mitä sanot mutta kyllä jenkit ovat antaneet rahaa ja tarvikkeita + 12,600 ihmistä auttamaan niin paljon että siitä on aivan turha itkeä.

Minusta tavalliset kadunmiehet ja -naiset ovat osoittaneet vilpittömästi halunsa auttaa ja osallistua kansalliseen surutyöhön. Hallitus on ollut hieman jälkijunassa.

Turun Sanomissa oli tänään mielipideosastolla Tapio Solalan kirjoitus, jossa oli mielestäni ihan hyviä pointteja. Siinä oli asioita, joiden paikkansapitävyyttä en nopean nettiselailun perusteella pystynyt varmistamaan todeksi, mutta myös asioita, joissa on ajattelemisen aihetta jokaiselle, joka itkee Aasian auttamisen riittämättömyyttä.

Quottaan tähän sen osan, joka minusta on tärkeä muistaa tässä asiassa:

Intian valtameren tsunami oli yksittäisenä onnettomuutena hirvittävä ja on saanut ihmisten solidaarisuuden heräämään.

Täytyy kuitenkin muistaa missä mennään. Maailmassa on meneillään jatkuva katastrofi: miljardi ihmistä elää kroonisessa nälässä, satatuhatta lasta kuolee aliravitsemuksen seurauksena joka viikko siitä huolimatta, että ravintoa tuotetaan riittävästi jokaiselle; kolmessakymmenessä vuodessa kalorimäärä henkeä kohti on lisääntynyt lähes viidenneksellä.

Tilanne on jopa pahentunut viime aikoina. Joka kuudes maapallon asukas kärsii puhtaan veden puutteesta. 11 miljoonaa alle 5-vuotiasta lasta kuolee vuosittain sairauksiin, jotka pystyttäisiin helposti parantamaan. Yksinkertaisesti: 60-100 tuhatta ihmistä kuolee joka päivä köyhyyteen.

Lähes 60 maassa on meneillään aseellinen konflikti, joiden uhreista 90 prosenttia on siviilejä (joista 80 prosenttia naisia ja lapsia). Irakin miehityksessä arvioidaan kuolleen 100 000 ihmistä. Talouspakotteet, joita niin ikään perusteltiin Irakin joukkotuhoaseilla tappoivat eri arvioiden mukaan puolesta miljoonasta miljoonaan alle 16-vuotiasta lasta. Bamin maanjäristyksen, Bangladeshin tulvien, hurrikaani Mitchin jne. tuhojen uhrit odottavat edelleen heille luvattua apua.

Ero Etelä-Aasian ja muiden mainittujen katastrofien välillä on se, että ensin mainitussa oli uhreina mainittava joukko länsimaisia turisteja. Pakko on kysyä, määritetäänkö ihmisarvo rodun, kansallisuuden tai lompakon paksuuden mukaan.

Koko juttu löytyy täältä

Voisin lisää kommentoida vielä siten, että Suomessa kuolee pelkästään liikenneonnettomuuksissa jotain 400 ihmistä vuodessa. Eli kaksi kertaa se määrä mitä nyt Aasiassa.

Eipä niille mitään rahaa kerätä, vaikka perheitä kuolee ja orpoja tulee liukuhihnalta. Tapaturmaisesti kuolleiden määrää tässä maassa en uskalla edes lähteä arvailemaan.

tietysti tuo katastrofi oli järkyttävän suuri, ja järkevät ihmiset auttaa. SE vaan on outoa, että kerralla pitää kuolla paljon ihmisiä, että tapahtuu. Ja jos suomalasia ei pääse hengestään, niin kiveksiäkin kiinnostaa. Kukaan ei täällä silloin juuri välitä.

Tuossa Zealotin viestissä (ts. linkissä) on valitettavasti hyvin paljonpuhuva näkökulma.

Jos vaikka keskellä Kiinaa olisi puoli miljoonaa paikallista kuollut maanjäristyksessä, emme näkisi kovin korkeita dollari- ja europinoja avustuslistoilla, tuskin edes punatakkisia ihmisiä rahankeruussa keskellä sydäntalvea. Kiinnostuksemme on suorassa suhteessa siihen, mitkä ovat intressimme kyseisessä paikassa (ks. linkki Zealotin viestissä).

Sama pätee kaikkeen muuhunkin, ei pelkästään katastrofeihin.

Itse olen myös miettinyt sitä, että paljonko olisi suomalaisia liikuttanut jos vaikka Kiinassa olisi kuollut miljoona paikallista maanjäristyksessä? Varmaan jonkin verran, muttei se sentään viikkokaupalla olisi lehtien etusivuilla ollut.
Toinen asia mitä olen miettinyt, on nämä puheet ja toimet uudenvuoden juhlinnan hillitsemiseksi. Paljon puhuttiin siitä, että ihmiset eivät ostaisi raketteja, vaan panisivat ne rahat avustuksiin. Puhuttiin nimenomaan raketeista. Kukaan ei uskaltanut ehdottaa samaa alkoholille. Sehän on sentään pyhä asia. Siihen vedetään raja. Yksikään poliitikko ei ole niin kunnioitettu, että voi ehdottaa moista menettämättä kasvojaan. No eihän me aikuiset niistä raketeista hupia saadakaan ja lapset nyt ei moista huomaa jos yhtenä vuotena ei ilotulitusta olekaan, mutta yhtä känniähän ei voi missata mistään hinnasta.

Nyt vasta se valitus varmaan alkaakin kun suomikin lupasi 50 milj. € hätäapua.
Tuokin 50 milj. € menisi todennäköisesti suomessa johonkin turhaan perseensilmään ilman suurempaa hyötyä joten olen tyytyväinen.
En minäkään valita vaikka osalla palkastani elätän esim. jotain nuorta 'tapa' työtöntä suomessa.

Kyllähän se kuulostaa pahalta että avustetaan sitten vasta kunnolla kun länsimaalaisia ja suomalaisia kuolee paljon, mutta parempi näin kuin että jätettäisiin hätäapu kokonaan antamatta.

blackie lawless sanoi:
.....Suomessahan taitaa muuten olla mahdotonta periä miinusta ellei välttämättä halua maksella jonkun velkoja pois..
Kaikkea saa lukea.... :rolleyes:

:offtopic:
Kyllä Suomessa on mahdollista joutua maksamaan toisenkin velkoja! Tilanne oli meikäläisellä sellainen että että asuin viellä kotona äidin kanssa kun hän kuoli. Hänellä oli hieman(30 000mk) velkaa joka oli otettu luotolta jossa ei takaajia. No kuoleman jälkeen sitten pankki halusi omansa takaisin. Itse olin juuri päässyt opiskelemaan. Oli kaksi vaihtoehtoa joko kaikki mitä en pysty todistamaan omaksi niin ulos mitataan tai maksan pois. No minulle jos olisin antanut ulos mitata olisi jäännyt vain omat vaatteet ja stereot kaikki muu olisi mennyt. No kun aloin tehdä selkä verillä opiskelun ohella töitä ja maksamaan velat pois niin sain pitää kodinkoneet,auton(romu mutta kuitenkin),huonekalut,jne kaiken muu irtaimiston. Olisi muuten ollut aika tyhjä olo rueta opiskelemaan ja asustelemaan pelkkien vaatteiden ja stereoiden kanssa. No opiskelu aikana sitten maksoin velat pois ja sitten kun valmistuin niin maksoin opintotuet valtiolle takaisin kun olin kuulemma tiennannut liikaa vaikka kaikki meni äidin velkoihin. Että sellaista auttamista on ollut minulla... Olen muuten tehnyt tosiaan duunia jo 16 vuotta että aika moni veromarkka/euro on vaan valtiolle minultakin kolahtanut että eiköhän se minun auttaminen siinä ole....

Vielä kun jaksaisi valittamiseen kuluvan erergian käyttää toimimiseen.
Elikkä eikun vaan ne joilla sitä fyrkkaa on ja jaksavat valittaa siitä että emme ole kansana tarpeeksi avittaneet/lahjoittaneet niin hommiin :whip: Joko rahallisesti tai sitten paikanpäälle. Eihän se nyt kummoinen juttu ole sinne lähteä kukkahattuilemaan :whip:

japa sanoi:

Kyllä Suomessa on mahdollista joutua maksamaan toisenkin velkoja! ...

Tarkoitin vain että jos kuolipesällä on enemmän sitä velkaa kuin säästöä, niin lainoja ei ole pakko ottaa maksettavaksi, ellei jostain syystä välttämättä halua. Siten ei voi periä pelkästään 'velkoa'.

On se tietenkin aika vittumaista jos on enemmän velkaa kuin kiinteää omaisuutta ja lähtee sen takia joltain katto päänpäältä.

No, otin itsekkin 'perinnöksi' lainat maksettavaksi vain sen takia että en halunnut erään talon menevän vasaran alle.
Pesän säästö oli lähellä 0:a € joten ei mikään järkevin teko mutta sellaista se elämä on.

Mun mielestä on tärkeätä, että avustetaan katastrofien kouriin joutuneita maita. MUTTA: Joku taisi jo aiemmin mainita threadissa, että ottaa aivoon asian politisointi. Niin minuakin. Erityisesti tänään kun luki HS:ää, niin meni maku kaikkien maiden pyytettömiin surunvalitteluihin ja lupauksiin avunannosta: Iranin 2003 maanjäristykseen eri maat lupasivat yht. 1,1 miljardia (muistaakseni dollaria), mutta Iran sai vain vähän päälle 10 miljoonaa! Jenkeillä on avustuksissa myöskin "salainen agenda": terrorismin vastainen sota (alueen muslimimaat) "winning the hearts and minds". Kiinalla avustuksien antaminen liittyy "länsimaisen" teollisuusmaa-statuksen saavuttamiseen.

Norjan avustuksen suuruutta voi perustella sillä, että valtiolla varoja on öljy-ja maakaasutulojen ansiosta enemmän kuin riittävästi. Lisäksi Norja ei ole EU-maa. EU:han lahjoittaa yhteensä muistaakseni ainakin 400 mil. euroa, jolloin tämä nostaa kaikkien EU:jäsenmaiden pottia vähintään 16 miljoonalla per maa. Tota väittelyä sopivan korvauksen suuruudesta voi käydä loputtomiin, mutta täysin pyytetöntä apua tuskin antoi yksikään maa. Thaimaa ei edes halua virallisesti suoraa rahallista apua, vaan toivoo, että alueen turismi saadaan mahdollisimman nopeasti elvytettyä.

Ainoat periaatteessa pyyteettömät avunantajatahot ovat kansainväliset avustusjärjestöt. Näihinkin lahjoittaneet ihmiset ovat voineet ajatella, että "voi juku, nyt meni se hotelli sieltä Patong Beachilta missä aina asuin, annanpa vähän rahaa, että lempilomakohteeni saadaan taas kuntoon." Samaan aikaan jengiä asuu jossain Kambodzhassa ja Tansaniassa ilman puhdasta juomavettä, porakaivoja, kouluja, asuinrakennuksia yms. mutta tänne sitä apua ei saada sitten millään. Noniin, tämä liittyis siis asian politisointiin ja siihen että leikitään tekopyhiä pelastajia.

Kuitenkin, pyytettömiäkin tahoja on, ja ihmiset haluavat auttaa hätää kärsineitä, näille kaikille suuri :worship:

taisto sanoi:
Tuo 12 M$ on iso kasa rahaa, maailmalla tuntuu olevan "Joulupata-efekti" meneillään, jokainen ryhmä haluaa olla lahjoittajalistan kärkipäässä. Mielestäni lahjoitus on arvokkain silloin kun sen tekee salaisesti. Salaisen lahjoituksen tekee sen takia koska haluaa auttaa.

Joo, ajattelin itsekin, että noiden lahjoitussummien ilmoittaminen on vähän kornia. Mutta. Ajatellaan vaikka Schumin 10 miljoonaa. Hyvä ihminen, ilmeisesti. Ehkä siitä syntyy sosiaalinen paine vaikkapa Montoyalle nokittaa 15 miljoonaan. Montoya on 50 % parempi ihminen. Ralffi heittää 5 miljoonaa, kun on vähän köyhempi. Ihan hyvä.

Siellä paskaks menneen päremajan raunioilla tuskin välittää lahjoittajien motiiveista, joka ropo kelpaa.

japa sanoi:

Kyllä Suomessa on mahdollista joutua maksamaan toisenkin velkoja! Tilanne oli meikäläisellä sellainen että että asuin viellä kotona äidin kanssa kun hän kuoli. Hänellä oli hieman(30 000mk) velkaa joka oli otettu luotolta jossa ei takaajia. No kuoleman jälkeen sitten pankki halusi omansa takaisin. Itse olin juuri päässyt opiskelemaan. Oli kaksi vaihtoehtoa joko kaikki mitä en pysty todistamaan omaksi niin ulos mitataan tai maksan pois. No minulle jos olisin antanut ulos mitata olisi jäännyt vain omat vaatteet ja stereot kaikki muu olisi mennyt. No kun aloin tehdä selkä verillä opiskelun ohella töitä ja maksamaan velat pois niin sain pitää kodinkoneet,auton(romu mutta kuitenkin),huonekalut,jne kaiken muu irtaimiston. Olisi muuten ollut aika tyhjä olo rueta opiskelemaan ja asustelemaan pelkkien vaatteiden ja stereoiden kanssa. No opiskelu aikana sitten maksoin velat pois ja sitten kun valmistuin niin maksoin opintotuet valtiolle takaisin kun olin kuulemma tiennannut liikaa vaikka kaikki meni äidin velkoihin. Että sellaista auttamista on ollut minulla... Olen muuten tehnyt tosiaan duunia jo 16 vuotta että aika moni veromarkka/euro on vaan valtiolle minultakin kolahtanut että eiköhän se minun auttaminen siinä ole...
[mod]Quotet kuntoon :Timba79[/mod]

:offtopic: kyllä olet kovan koulu käynyt...ei voi muuta kun nostaa hattua. :worship:

Mikäli olen oikein ymmärtäny nii tohonkin järjettömään systeemiin olis tulossa muutos, tai ainakin sitä harkitaan...

Ja aiheeseen... Onhan se todella hienoa et hädässä olevia autetaan, mikä pitäisi olla itsestään selvää, mutta tommonen kilpajuoksu, politisointi ja oman maan itsetunnon pönkittäminen sillä että kuka lahjottaa enemmän ja kuka ei on kyl typerää...
Itsekkin arvostaisin saatua apua, jos se tulisi vilpittömästi suoraan sydämmestä, eikä sen takia että avun antaja vaatisi minulta jotain vastinetta. Tottakai vastapalveluksen tekisin kun siihen pystyisin...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom