Suomalainen politiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Huoli pois sillä Sannan tulevan poliittisen broileriviran palkan maksaa Saudi-Arabia ja ryssät:

Suomen entinen pääministeri ryssien palkkalistoilla. Mikä voisikaan mennä vikaan?

No, toivottavasti ryssät on sen verran hyväntahtoisia etteivät vaadi vastalahjaksi mitään kovin kriittisiä valtiosalaisuuksia. Tai ehkä Sanna lupaa hävittäjiä Venäjälle kun niitä ei nyt Ukrainaan sitten vietykään.

Venäläisen oligarkin wikipedia-sivulta:

"Kantor was President of the European Jewish Congress, President of the World Holocaust Forum Foundation (WHF), Chairman of the European Jewish Fund (EJF), and Chairman of the World Jewish Congress (WJC) Policy Council."

"Kantor is a citizen of Russia, the United Kingdom and Israel."


🧐
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiedä kuinka selvillä olette mitä kaikkea tuo hallitusohjelma sisältää, mutta mitä mieltä sen puolella olevat, oikeistopuolueita kannattavat ovat sellaisista asioista kuin vakituinen työsuhde ja palkallinen kesäloma? Vai onko pakkiksella paljon suuryrittäjiä tai sijoittajia? Itse olen erittäin tyytyväinen esim. noihin kahteen asiaan, mutta kun määräaikasten työsuhteiden loputtomasta ketjuttamisesta kun tehdään laillista, niin mikä estää työnantajia tekemästä vain syksystä kevääseen kestäviä työsuhteita? Kesät mennään sitten omillaan. Se on kuitenkin nyt jo arkea joillain aloilla.
 
En tunne yksityiskohtia hallitusohjelmasta ja epäilen, että niitä tai niiden vaikutuksia on liioiteltu, mutta yksinkertaistettuna: Mun mielestä työntekijät ja työnantajat saavat hinnoitella itsensä ihan miten huvittaa. Jos haluan palkata itselleni vaikka kokin 10€/kk palkalla, niin mikäs siinä. En vain usko, että kukaan tuollaista paikkaa ottaa vastaan. Vastaavasti, jos joku tarjoutu kokiksi 100k€/kk, niin mikäs siinä, mutta tuskin kukaan palkkaa.

Eli hoitakoot ihmiset itse tällaiset asiat. Sosiaaliturva kuitenkin tekee sen, että ei nyt mitään orjaluokkaa pitäisi syntyä ja JOS joskus huomattaisiin, että ei tämä myt mennyt ihan niin kuin ajateltiin, niin lakia voidaan muuttaa. Käsittääkseni hallitus ei kuitenkaan ole ollut poistamassa kesälomaa.
 
En tiedä kuinka selvillä olette mitä kaikkea tuo hallitusohjelma sisältää, mutta mitä mieltä sen puolella olevat, oikeistopuolueita kannattavat ovat sellaisista asioista kuin vakituinen työsuhde ja palkallinen kesäloma? Vai onko pakkiksella paljon suuryrittäjiä tai sijoittajia? Itse olen erittäin tyytyväinen esim. noihin kahteen asiaan, mutta kun määräaikasten työsuhteiden loputtomasta ketjuttamisesta kun tehdään laillista, niin mikä estää työnantajia tekemästä vain syksystä kevääseen kestäviä työsuhteita? Kesät mennään sitten omillaan. Se on kuitenkin nyt jo arkea joillain aloilla.
Tulos tai ulos :)
 
En tiedä kuinka selvillä olette mitä kaikkea tuo hallitusohjelma sisältää, mutta mitä mieltä sen puolella olevat, oikeistopuolueita kannattavat ovat sellaisista asioista kuin vakituinen työsuhde ja palkallinen kesäloma? Vai onko pakkiksella paljon suuryrittäjiä tai sijoittajia? Itse olen erittäin tyytyväinen esim. noihin kahteen asiaan, mutta kun määräaikasten työsuhteiden loputtomasta ketjuttamisesta kun tehdään laillista, niin mikä estää työnantajia tekemästä vain syksystä kevääseen kestäviä työsuhteita? Kesät mennään sitten omillaan. Se on kuitenkin nyt jo arkea joillain aloilla.

Palkallinen kesäloma kyllä mutta mitkä ihmeen lomarahat miksi? 1,5x liksa kun ei tee työtä? Makes no sense.
Minä teen tällä hetkellä 10 viikkoa varastomiehen perjantait kun sano että ottais lomana mieluiten lomarahat, niin järkättiin näin. Ja siis tää on vaan se ekstra.
Kaikkein paskamaisinta on jos joudut ottamaan vakituisen työntekijän ja se onkin mätä omena etkä pääse eroon. Jossain isossa firmassa hukkuu massaan ja muut tekee sen työt, mutta pienemmässä firmassa voi olla pahakin paikka.
 
En tiedä kuinka selvillä olette mitä kaikkea tuo hallitusohjelma sisältää, mutta mitä mieltä sen puolella olevat, oikeistopuolueita kannattavat ovat sellaisista asioista kuin vakituinen työsuhde ja palkallinen kesäloma? Vai onko pakkiksella paljon suuryrittäjiä tai sijoittajia? Itse olen erittäin tyytyväinen esim. noihin kahteen asiaan, mutta kun määräaikasten työsuhteiden loputtomasta ketjuttamisesta kun tehdään laillista, niin mikä estää työnantajia tekemästä vain syksystä kevääseen kestäviä työsuhteita? Kesät mennään sitten omillaan. Se on kuitenkin nyt jo arkea joillain aloilla.

No sen estää se, ettei ole pakko mennä noihin firmoihin töihin. Jos olet osaaja, niin sinulla on valinnanvaraa työpaikoista ja jos porukka alkaa lähteä menemään eikä uusia saada palkattua, niin yritys ei pysty enää tekemään tuollaisia temppuja.
 
Palkallinen kesäloma kyllä mutta mitkä ihmeen lomarahat miksi? 1,5x liksa kun ei tee työtä? Makes no sense.
Minä teen tällä hetkellä 10 viikkoa varastomiehen perjantait kun sano että ottais lomana mieluiten lomarahat, niin järkättiin näin. Ja siis tää on vaan se ekstra.
Kaikkein paskamaisinta on jos joudut ottamaan vakituisen työntekijän ja se onkin mätä omena etkä pääse eroon. Jossain isossa firmassa hukkuu massaan ja muut tekee sen työt, mutta pienemmässä firmassa voi olla pahakin paikka.
Kesälomarahathan on eriliittojen sopimuksissa erilaiset, ne on sovittu kulloinkin olevan palkankorotusvaran mukaisesti, ilman palkallista kesälomaa olisi palkankorotukset tietenkin olleet vastaavasti korkeammat. Ei työnantaja voi kaivaa mystisesti rahoja kesälomarahoihin, ellei muutenkin ollut varaa palkankorotuksiin. Jotenkin sokea pitää Maltsun olla, jos tämän kieltää... Suomeksi sanoen pitää olla pelle, jos tätä ei ymmärrä......
 
Kesälomarahathan on eriliittojen sopimuksissa erilaiset, ne on sovittu kulloinkin olevan palkankorotusvaran mukaisesti, ilman palkallista kesälomaa olisi palkankorotukset tietenkin olleet vastaavasti korkeammat. Ei työnantaja voi kaivaa mystisesti rahoja kesälomarahoihin, ellei muutenkin ollut varaa palkankorotuksiin. Jotenkin sokea pitää Maltsun olla, jos tämän kieltää... Suomeksi sanoen pitää olla pelle, jos tätä ei ymmärrä......

Kyllä se palkallinen kesäloma kuulu kaikille, ei ole mikään neuvottelukysymys. Lomarahan suhteen sitten niin tämä varastomies ollu meillä jo 25v+, lomaraha vanhoja peruja, taisi ennen wanhaan kaikki saada sen. Paha lähteä saavutettuja etuja karsimaan tai tuleepi paikallisesti 3. maailmansota.
 
Kyllä se palkallinen kesäloma kuulu kaikille, ei ole mikään neuvottelukysymys. Lomarahan suhteen sitten niin tämä varastomies ollu meillä jo 25v+, lomaraha vanhoja peruja, taisi ennen wanhaan kaikki saada sen. Paha lähteä saavutettuja etuja karsimaan tai tuleepi paikallisesti 3. maailmansota.
Edelleen, peruspalkat olisivat korkeampia, jos lomarahoja tms ei olisi sovittu. Oikeastaan voisi kysyä, minkä ihmeen takia niitä on edes sovittu. Kun tuntipalkat olisi sovittu "jiiriin", jokainen olisi voinut pistää lomarahojen verran säästöön, eikä mitään extra-annoksia tarvittaisi, paitsi se säästöön vetäminen ei kaikilta onnistu... Sinänsähän noi on vähän haitallisiakin, kun ei ole pakko tarkkailla taloutta kahta viikkoa pidemmällä ajalla.
 
Edelleen, peruspalkat olisivat korkeampia, jos lomarahoja tms ei olisi sovittu. Oikeastaan voisi kysyä, minkä ihmeen takia niitä on edes sovittu. Kun tuntipalkat olisi sovittu "jiiriin", jokainen olisi voinut pistää lomarahojen verran säästöön, eikä mitään extra-annoksia tarvittaisi, paitsi se säästöön vetäminen ei kaikilta onnistu... Sinänsähän noi on vähän haitallisiakin, kun ei ole pakko tarkkailla taloutta kahta viikkoa pidemmällä ajalla.

Joo hölmöjä hommia, lomaltapaluuraha maksettiin kai joskus aikoinaan vasta kun lomalta oli palattu, vissiin huoli että jää duunareille ryyppy päälle ja palaaminen myöhästyy muuten.
Mutta alkuperäinen pointti oli että pienessä firmassa kaikki lomat ja lomarahojen taikomiset, lisät ja edut niin joku maksaa tai tekee silleen aika konkreettisesti.
 
Tänä vuonna sain sekä lomarahat että paluurahat ennen lomalle lähtöä. Toki ymmärrän lapsiperheiden osalta sen, että voi olla maksussa asuntolainaa lapsien aiheuttavien menojen lisäksi, jotka itseltäni nykyään puuttuu, mutta silti tarkkaavaisuus olisi hyväksi, kokonaisuutenahan netto on sama.

Tädin mies opetti aikanaan kun olin nuori poika, että tärkeintä on olla tietoinen taloudesta... Alkuun vähän mitä ihmettä, mutta sitten töihin päästyäni, niin onhan se selvää, että tuloista riippumatta kannattaa olla tietoinen myös tulevasta.
 
Joo hölmöjä hommia, lomaltapaluuraha maksettiin kai joskus aikoinaan vasta kun lomalta oli palattu, vissiin huoli että jää duunareille ryyppy päälle ja palaaminen myöhästyy muuten.
Mutta alkuperäinen pointti oli että pienessä firmassa kaikki lomat ja lomarahojen taikomiset, lisät ja edut niin joku maksaa tai tekee silleen aika konkreettisesti.
Lomarahat tuli aikoinaan kun työukot lähti kesälomiksi ruottiin hommiin ja sieltä sai parempaa palkkaa niin ne tavallaan lahjottiin tulemaan takas kotimaahan jatkamaan tehtaille hommia.
 
En tiedä kuinka selvillä olette mitä kaikkea tuo hallitusohjelma sisältää, mutta mitä mieltä sen puolella olevat, oikeistopuolueita kannattavat ovat sellaisista asioista kuin vakituinen työsuhde ja palkallinen kesäloma? Vai onko pakkiksella paljon suuryrittäjiä tai sijoittajia? Itse olen erittäin tyytyväinen esim. noihin kahteen asiaan, mutta kun määräaikasten työsuhteiden loputtomasta ketjuttamisesta kun tehdään laillista, niin mikä estää työnantajia tekemästä vain syksystä kevääseen kestäviä työsuhteita? Kesät mennään sitten omillaan. Se on kuitenkin nyt jo arkea joillain aloilla.
Eikö tuo ketjuttaminen tällä hetkellä ainakin sote- alalla ole aika vakkarikäytäntö? Mä en varsinaisesti ole siitä mitään mieltä, kun ei kosketa itseä millään tavalla. Luulis että ammattiliitot lakkoilisi sitten tuonkin käytännön veks jos se on ongelma.. mitä hallitusohjelmassa asiasta sanotaan?
 
En tiedä kuinka selvillä olette mitä kaikkea tuo hallitusohjelma sisältää, mutta mitä mieltä sen puolella olevat, oikeistopuolueita kannattavat ovat sellaisista asioista kuin vakituinen työsuhde ja palkallinen kesäloma? Vai onko pakkiksella paljon suuryrittäjiä tai sijoittajia? Itse olen erittäin tyytyväinen esim. noihin kahteen asiaan, mutta kun määräaikasten työsuhteiden loputtomasta ketjuttamisesta kun tehdään laillista, niin mikä estää työnantajia tekemästä vain syksystä kevääseen kestäviä työsuhteita? Kesät mennään sitten omillaan. Se on kuitenkin nyt jo arkea joillain aloilla.
En tiedä missä olet/olet ollut töissä, mutta itse olen ainakin määräaikaisen työn jälkeen aina saanut lomarahat ansaittujen lomapäivien mukaisesti. Vai mitä oikein meinaat? Vakituinen paikka on tietysti mukavampi kuin määräaikainen, mutta kummassakin saat rahaa tehdyn työn mukaan.
Viitannet tuolla syksystä kevääseen jutulla koulujen opettajiin? Ei kait heitä ole kielletty tekemästä muuta työtä siinä välissä? Vai pitäisikö siinä olla 3kk palkallinen vapaa välissä että kelpaisi?
 
Kuulun ilmeisesti vähemmistöön, mutta teen mielelläni määräaikaisia/projekteja työkseni. 3-12kk pyrähdys yhdessä paikassa on just riittävästi ja on suorastaan vapauttavaa, kun tietää ennalta keikan keston. Sit voi taas tovin tai kaksi huokaista kun katselee seuraavaa pestiä.

Toki en ole kaupankassa tai hoitsu, mut se on sit tosiaan valintakysymys se.

Mut fakta on, et jos ne osa-aikaiset määräaikaiset matalapalkka duunarit on niin vitun kypsiä tilanteeseen, niin ei se miksikään muutu jos siellä duunissa jatkaa kuitenkin ikuisesti sen työnantajan orjana. Kyl ne käytännöt sit tuppaa muuttumaan, kun kukaan ei enää suostu duunia tekemään.
 
Eikö tuo ketjuttaminen tällä hetkellä ainakin sote- alalla ole aika vakkarikäytäntö? Mä en varsinaisesti ole siitä mitään mieltä, kun ei kosketa itseä millään tavalla. Luulis että ammattiliitot lakkoilisi sitten tuonkin käytännön veks jos se on ongelma.. mitä hallitusohjelmassa asiasta sanotaan?
Sehän tässä vissiin jakaa ihmisiä. Kyllä mää ajattelen muitakin kuin itseäni, vaikka vissiin ei kannattais nykymaailmassa. Ite oon nähnyt työpaikalla pitkässä juoksussa mihin koulutuksesta leikkaaminen esim. on johtanut. Ei oo työharjoittelijoilla kovin kummoisia perustietoja alasta kahden vuoden koulutuksen jälkeen esim. Kyllä tässä voi lakkojakin olla tulossa, mutta nuohan yrittävät rajoittaa lakko-oikeuttakin. Kyllä se suuntaus mun mielestä on huolestuttava.
 
Ihan järkeviä pointteja puolesta ja vastaan tohon mun aiempaan kysymykseen. Mites sitten toinen asia, tuottavan valtion omaisuuden myyminen? Miksi? Paitsi jos myydään kavereille tms. Siinä ei varmaan maineen menetys tunnu missään neljän vuoden päästä jos korvaus on riittävä.
 
Sehän tässä vissiin jakaa ihmisiä. Kyllä mää ajattelen muitakin kuin itseäni, vaikka vissiin ei kannattais nykymaailmassa. Ite oon nähnyt työpaikalla pitkässä juoksussa mihin koulutuksesta leikkaaminen esim. on johtanut. Ei oo työharjoittelijoilla kovin kummoisia perustietoja alasta kahden vuoden koulutuksen jälkeen esim. Kyllä tässä voi lakkojakin olla tulossa, mutta nuohan yrittävät rajoittaa lakko-oikeuttakin. Kyllä se suuntaus mun mielestä on huolestuttava.
No joo, siis tarkennan vielä että omissakin ja lähipiirin asioissa ja intresseissä on ihan tarpeeksi peräänkatsottavaa, joten oman stressitasapainon nimissä en jaksa "kiinnostua"/huolestua muiden ammattiryhmien päähänpotkinnasta ihan hirveästi. Vähän sama kuin en jaksa niin ressiä tuosta ilmastonmuutoksesta ja sellasesta. Muuten rupee soimaan liikaa omassa päädyssä. Ihmisten täytyy itse olla aktiivisia omien etujensa puolesta, eikä sitä Suomessa kukaan estä varsinkaan jos on liitot takana.
 
Back
Ylös Bottom