Street Workout

Meta title: 💥 Street Workout – kehonpainon kovin katuareena jossa näytetään voima ilman rautaa

Meta description: Keskustelua street workout -liikkeistä, treenistä, taidoista ja videoista – mitä pystytään tekemään pelkällä kehonpainolla ja kovalla asenteella?**

TÄMÄ ON HAASTE! Ainoa ketju, mihin tää soveliasta postata. Eli kyse on yhden käden punnerruksista jalat yhdessä. Mua kiehtoo yleisesti ihmisen fyysinen potentiaali, ja tää on yks sellanen mitä todistetusti ei KUKAAN koko maailmassa ole tehnyt. Idea on siis, että toi punnerrus suoritetaan kroppa TÄYSIN suorana ilman minkään sortin selän/lantion mutkaa, eikä myöskään punnerreta sivuun vaan samanlailla ku normi etunojissa eli keskelle paitsi tietty yhdellä kädellä.

Täälläki varmasti erittäin kovia kehonpainoilijoita sun muita(lähde?), ni kokeilkaapa joku ja todistakaa mut vääräks(do it for science). Väitän meinaan, että tämä on aivan täysin utopistinen liike tehtäväksi kenelle tahansa. Yksinkertasesti uhmaa painovoiman & fysiikan lakeja. Esim. Convict Conditioningissa, jonka aistin rahastukseksi(vaikka on toki hyviäki juttuja) mukamas tää Paul Wade tekee vaikka mitä herkuleen urhotekoja mm. näitä punnerruksia, mut tietty todisteita ei ole olemassa mistään :D. Wiisel kyseistä treeni progressiota seuraa, ni kuulen mielellään hänenkin mielipiteensä asiasta.

Ylhäällä siis oma yritykseni suoriutua tästä vertailuksi & esim. netistä ei yhtään ton parempia yrityksiä löydy muutenkaan, mikä pistää epäilemään. Pidän tätä yhtä mahdottomuutena ku sitä, että ihminen tulee koskaan penkkaamaan 400kg RAW.

No, en ole itse vielä lähelläkään tuota mainitsemaasi "prison pushuppia" niin en voi oikein sanoa miten hankalaa se on. Uskon kuitenkin että se on täysin mahdollista saada jos sen oppimiseen panostaa.

Missäpäin Helsinkiä, mielellään keskustan lähellä, löytyisi paikka jossa voisi kokeilla tämäntyyppistä treeniä?

Missäpäin Helsinkiä, mielellään keskustan lähellä, löytyisi paikka jossa voisi kokeilla tämäntyyppistä treeniä?

Töölönlahdella oli muistaakseni jotain tankoja, varmaksi en muista. Toisaalta lauttasaaren urheilukentän vieressä on erinomaiset tangot.

Hakunilan Urheilupuistoon on ilmestynyt Lappsetin telineet. Eilen todettu ja hyvä treenata. Myös pari kappaletta renkaita löytyy. Löytyykö Vantaalta näitä muualta?

TÄMÄ ON HAASTE! Ainoa ketju, mihin tää soveliasta postata. Eli kyse on yhden käden punnerruksista jalat yhdessä. Mua kiehtoo yleisesti ihmisen fyysinen potentiaali, ja tää on yks sellanen mitä todistetusti ei KUKAAN koko maailmassa ole tehnyt. Idea on siis, että toi punnerrus suoritetaan kroppa TÄYSIN suorana ilman minkään sortin selän/lantion mutkaa, eikä myöskään punnerreta sivuun vaan samanlailla ku normi etunojissa eli keskelle paitsi tietty yhdellä kädellä.

Tähän olis ainakin treenimetodit helppoja, jos kerran normipunnerrusasennosta ei saa poiketa, niin sen kun punnertelis normaalisti ja sitten vaan toista kättä pois alta, pieniä pitoja ja kaikkea mitä ikinä nyt sais tehtyä *täysin* normi kahden käden punnerrus asennosta. Asento on niin eri, että perinteinen jalat levällään yhden käden punnerrus on ihan eri laji.. Jäätävää keskivartalon hallintaa vaatii. Veikkaan että JTO muutaman vetää. :)

Edit: kokelin ihan piruttain edes pitää aloitusasennossa. Kyllä tosta niin järkyttävä epätasapaino/vipuvarsi tulee heti toiselle puolelle, että saattaa se mahdotonkin olla o_O

Mut toikaan ei punnerra keskella vaan sivumpaan. Silti parhain yritys aika pitkälti toki, mitä itekkää nähny. Kuvakulma myös edullinen hänellä toki. Ei tost saa käytännös mitää hyötyä(ainaki itellä ihan sama onko seinässä vai ei), et pitää jalat seinäs. Oli vähä vaa tilanpuute tossa just, ni piti mennä noi perälle, et sai selkeen kuvan.

Aivan, tuossa(kin) on päkiä, perse ja käsi samassa linjassa. Ymmärsin ideasi niin että tosiaan rehellinen kahden käden punnerrus, mutta ilman sitä toista kättä. Siinä on siis käsi selkeästi suorassa olevan kropan sivulla.

Siis silleen meinaan, että täysin sama ku kahden käden punnerrus paitsi yhdellä kädellä. Kaikki paino keskellä ja yhteen käteen nojaten. Teoriassa mahollista toki, koska itekki saan jos korotan käden jollekki pukille tai jtn. Mut vaatii kyllä yliluonnollisen vahvat jänteet, helvetisti voimaa & tekniikkaaki.

Tässähän on tää feikki kuva tosta convict conditioning kirjasta, mitä yllättäen ei videoitu :rolleyes::
be270b89d791112992cfabc3706601f6.jpg
Aloitusasento on edelleen samaa linjaa: päkiä. perse, pää, käsi samassa linjassa, jälkimmäisessä kuvassa parempi, mut jotain 10cm sivulle käsi lisää niin olisi normipunnerrus mun mielestä.

Oikeestaan tarkemmin katottuna, tossa linkkaamas videossa toi jätkä on jo yläasennosta alkaen valmiina punnertamaan sivummalle. Ja tohon asentoon, minkä se ottaa tossa ei pääse ellei mutkista selkää/lantioo sivulle. Eli parempi kuvakulma todennäkösesti paljastais vähän realistisemmin, mitä tos tapahtuu.

Myth busted. Vai onko? En usko minäkään että täysin normaalin (kahden käden) punnerruksen pystyisi tekemään yhdellä kädellä. Jotain painopistevenkoilua se vaatii että kroppa nousee sivulla olevasta tukipisteestä vaikka olisi minkälainen etuhartia ja ojentajalihas ja muuten langanlaiha. Kropan jännittäminen ei kuitenkaan luo nostovoimaa, ainoastaan se käsi.

Tuli tässä analogia mieleen: paljonko joku nostaisi penkistä ottamalla keskeltä tankoa kiinni yhdellä kädellä? Kyllä siitä jonkun kisan varmaan aikaan saisi ja tuloksia tulisi. Entäpä jos pitäisi ottaa kiinni vaan oikealla kädellä siitä oikean käden merkin kohdalta..? Mahdottomaksi se taitaisi mennä...?

Taisit lähinnä sarkastisesti vitsailla mun pilkunnussinnasta :D, mut siitä huolimatta linkkaan tän:
View: https://www.youtube.com/watch?v=rSYGqbr4xQk
Kyllä ihminen kokeilee kaikkea. Se on eri asia, onko kaikesta erityistä hyötyä. Meriittinä ja tieteen vuoks sen sijaan monessaki asiassa on järkeä. Tavallaanhan tää on vaan tavallista leveämpi käsipaino heh. paitsi tietty vaikeempi tasapainotella.

Käsi merkille!!! :D
Ei mitään sarkasmia, hyviä huomioita sulla, taisit paljastaa suuren kusetuksen :D Mutta yritetään silti punnerrella yhdellä kädellä tahoillamme, kukin omalla tyylillään. :-)

Sain vihdoin ja viimein itellekki renkaat kattoon :D on kyllä dipit 100 kertaa raskaampia näillä entä telineessä, nyt pitää vaan alkaa reenaileen eri liikkeitä :)

Liitteet

• 2016-07-13 18.23.36-1.webp
    2016-07-13 18.23.36-1.webp
    262,6 KB · Katsottu: 278
Kuinka paljon vaativampi liike human flag on verrattuna esim. etuvaakaan? Aattelin lisätä tuon tavotteisiin, mut tuntuis olevan aika eri maasta kotosin ku noi vaa'at sun muut, enkä ees tiiä mistä alottais. Mitä oon noita vaakoja tehny keskikropalle, ni etuversio ainaki menee hyvin pitkälti ihan latsien voimilla, mitkä mulla ihan siedettävässä kunnossa. Sen sijaan ihmislipussa kuvittelisin ongelmakohdaks saman, ku voimapyörässä seisten itelle, eli alaselkä(+kyljet) pitäs olla paljo vahvempi.

Yleensä human flag mielletään helpommaksi liikkeekisi kuin puhdas etuvaaka. Itselle etuvaaka on ehkä helpompi, mutta olenkin ehkä hieman poikkeustapaus (etuvaaka on bravuurini). Monet pitkätkin kaverit oppivat lipun melko nopeasti, mutta etuvaaka voi tuottaa suuria vaikeuksia pitkille ja painaville tyypeille.

Tässä hyvä opetusvideo Konstalta ihmislipusta:
View: https://www.youtube.com/watch?v=8o2WtMrWuPc

Flagi on helpompi. Iteltä menee jo suht hyvin lippu, ongelma on oikeastaan ylöspotkaisu ettei kaadu eteen tai taakse, mut kun saa just sopivasti nykäistyä ylös niin pysyy suunnilleen vaakatasossa pari sekuntia. Etuvaaka sen sijaan menee jalat lähes suorana, ja tuntuu että siinä menee vielä jonkin aikaa et ne saa täysin suoristettua. Straddlena jää myös ihan vähän vajaaks, lippu sen sijaan tuntuu jalat harallaan melkein jo helpolta.

Minun mielestäni kropan ei kuulu olla "hollow body" sen varsinaisessa merkityksessä varsinkaan mitä tulee yläselkään. Posterior Pelvic Tilt ei myöskään kuulu. Tosin lantio tuodaan voimakkaasti eteen (tai ylös) ja pakarat puristetaan, mutta niinkuin PPT:ssä yritetään puristaa vielä munia napaan kierrolla niin tässä vain lantio suoraksi ja eteen. Vähän vaikea selittää. Yhdistettynä tuo lapojen retractioon ja deprsessioon ja rinnan ulostyöntiin tulee koko vartalon pituudelle hämmästyttävän suora muoto. En ole itse mikään ekspertti ja kaikki mitä olen oppinut on vain omaa kokemusta ja muiden kehittyneempien analysointia. Tosin jonkun verran olen tutustunut Christopher Sommerin teksteihin ja ohjelmiin. Olen vähän aikaa sitten ottanut pari askelta taaksepäin progressiossa juuri tämän ihanteellisen muodon vuoksi, jonka haluan saavuttaa. Huomasin, että liian usein lantion seutuu putoaa ja vartalo taittuu. Tämä sinänsä ei välttämättä johdu coren heikkoudesta vaan latsien heikkoudesta ja siitä, että treenataan huonolla formilla liian kovaa progressiota. Ei tuo sinun huonolta näytä, jos otetaan tuo pieni taitto pois. Kokeile ottaa Half Lay:ssä (eli vartalo levelissä polviin asti), tuo mitä Dominik Sky tuossa videolla tekee ja puristaa keskivartalo niin tiukaksi kun voit ja työntää lantio eteen. Tämä on vain minun mielipide, miltä Front leverin tulis näyttää, ja kaikki jotka sen noin tekee niin näyttää poikkeuksetta "oikealta" ja hienolta ja vahvalta.

Tässä on oivallinen muoto vieläpä isolla kaverilla, ja videosta voi helposti huomata juuri tuon lantion asennon. Videosta huomaa myös sen, että heti kun form alkaa vähänkin luhistua niin se lopettaa sen setin. Eli treenaa vain sillä progressiolla, missä form pysyy täydellisenä. Front lever on myös todella nopeasti kuluttava harjoite, koska oikein tehtynä siinä jännitetään melkein kaikki ellei kaikki vartalon tärkeimmät lihakset.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom