Street Workout

Meta title: 💥 Street Workout – kehonpainon kovin katuareena jossa näytetään voima ilman rautaa

Meta description: Keskustelua street workout -liikkeistä, treenistä, taidoista ja videoista – mitä pystytään tekemään pelkällä kehonpainolla ja kovalla asenteella?**

IMG_2045.webp
Laitetaan nyt tähän ketjuun, Helsingin Puotilanrantaan on valmistumassa uusi ulkotreenipaikka. Viime viikonloppuna kävin testaamassa ja hyvät treenit tuli tehtyä. "Penkissä" vastusta löytyy ihan riittävästi ja uutena selkälaite. Tuo kehikko oli vielä vaiheessa, mutta valmistuu pian tai on jo valmis. Tämä on parannettu versio Roihuvuoren, Pirkkolan ja Lassilan vastaavista, painoa saa enemmän.

Te ketkä pääsette myötäoteleuanvedosta tangon päälle suorille käsille, miten sen teette? Olen ihan hyvä vetämään leukoja ja ojentajapunnerruksetkin sujuu, joten ajattelin että äkkiäkös siitä itseni ylös saan, mutta ei mihinkään. Jää siihen kohti kun olen toisen käden varassa kyynärpää terävässä koukussa, mutta ei nytkähdä ylös. Yritin keinuttaa alhaalla vauhtia, mutta siinä ei ollut mitään tolkkua. Käytännössä siis leuanvedon jatkaminen ja sitten jään sinne ylös jumiin. Luontaisesti tuntui menevän toisen käden päälle, enkä muista yritinkö tasaisemmin molemmilla käsillä ja oliko ehkä vielä toivottomampaa.

Onko minulla vain heikot ojentajat, vai onko tuossa joku niksi mitä en tajua? Kyynärpäät jotenkin väärin? En osaa ottaa vauhtia? Vai tuleeko se sieltä lopulta jos vain useamman kerran yritän?

Dippiä en ole viitsinyt vammahaasteiden takia tehdä, mutta ei tuossa sattunut mihinkään muualle kuin itsetuntoon.

Te ketkä pääsette myötäoteleuanvedosta tangon päälle suorille käsille, miten sen teette? Olen ihan hyvä vetämään leukoja ja ojentajapunnerruksetkin sujuu, joten ajattelin että äkkiäkös siitä itseni ylös saan, mutta ei mihinkään. Jää siihen kohti kun olen toisen käden varassa kyynärpää terävässä koukussa, mutta ei nytkähdä ylös. Yritin keinuttaa alhaalla vauhtia, mutta siinä ei ollut mitään tolkkua. Käytännössä siis leuanvedon jatkaminen ja sitten jään sinne ylös jumiin. Luontaisesti tuntui menevän toisen käden päälle, enkä muista yritinkö tasaisemmin molemmilla käsillä ja oliko ehkä vielä toivottomampaa.

Onko minulla vain heikot ojentajat, vai onko tuossa joku niksi mitä en tajua? Kyynärpäät jotenkin väärin? En osaa ottaa vauhtia? Vai tuleeko se sieltä lopulta jos vain useamman kerran yritän?

Dippiä en ole viitsinyt vammahaasteiden takia tehdä, mutta ei tuossa sattunut mihinkään muualle kuin itsetuntoon.

View: https://www.youtube.com/watch?v=Fpk1a_PxEw4

Veto pitäis tehdä vinossa kulmassa. Eli / eikä I . About siinä muutoskohdassa missä veto muuttuu dipiksi kannattaa yläkropalla nytkäyttää ja nojata eteenpäin. Toi myötäoteversio on vaikeempi kun vastaote joten kannattaa opetella se eka. Netistä löytyy paremmin tietoa.

Aika väsyneillä ojentajilla kokeilin sitä vauhdilla takakenommassa menemistä ja lonkkien koukistelua, mutta tuntui niin toivottomalta että en paljon laskisi sen varaan, että levänneenä ja palautuneena sen kummemmin onnistuisi. Nyt vaikutti siltä että selkä ei ole tarpeeksi vahva? Muutenkin tuntuu sata kertaa raskaammalta kun keho on kauempana tangosta ja vaikea uskoa että tuolla tekniikalla tulen ikinä onnistumaan. Yhyy.

Kokeilen nyt kuitenkin muutamia treenikertoja, enkä vielä luovuta. Ja kun en ole tuollaista ennen tehnyt niin ehkä hermotus ja osaaminen ei ole ihan mallillaan ihan ykskaks. Onhan se huolestuttavaa huomata olevansa noin heikko, vaikka kuvittelee olevansa jotenkin sporttinen, että sikäli pakko treenata. :D

Aika väsyneillä ojentajilla kokeilin sitä vauhdilla takakenommassa menemistä ja lonkkien koukistelua, mutta tuntui niin toivottomalta että en paljon laskisi sen varaan, että levänneenä ja palautuneena sen kummemmin onnistuisi. Nyt vaikutti siltä että selkä ei ole tarpeeksi vahva? Muutenkin tuntuu sata kertaa raskaammalta kun keho on kauempana tangosta ja vaikea uskoa että tuolla tekniikalla tulen ikinä onnistumaan. Yhyy.

Kokeilen nyt kuitenkin muutamia treenikertoja, enkä vielä luovuta. Ja kun en ole tuollaista ennen tehnyt niin ehkä hermotus ja osaaminen ei ole ihan mallillaan ihan ykskaks. Onhan se huolestuttavaa huomata olevansa noin heikko, vaikka kuvittelee olevansa jotenkin sporttinen, että sikäli pakko treenata. :D
Ajatteletko siis, että muscle upin pitäisi mennä tuosta noin vaan melkein treenaamatta? Strictinä hyvin raskas liike, ja tuo heijarilla tekeminen vaatii hyvän tekniikan mitä ei muutamalla treenikerralla välttämättä opi.

Aika kovat on kriteerit jos heti leimaat heikoksi kun ei ekalla yrittämällä saa muscle uppia :D

Ajatteletko siis, että muscle upin pitäisi mennä tuosta noin vaan melkein treenaamatta? Strictinä hyvin raskas liike, ja tuo heijarilla tekeminen vaatii hyvän tekniikan mitä ei muutamalla treenikerralla välttämättä opi.

Aika kovat on kriteerit jos heti leimaat heikoksi kun ei ekalla yrittämällä saa muscle uppia :D

Ajattelin kun se näyttää niin helpolta muiden tekemänä ja olen aina jaksanut vetää leukoja! :D

Lohduttavaa tietää että on haastavaa muillekin. Hauska projekti!

Sitten kun saan sen muscle upin aion kuvata videon jossa teen sen ilman paitaa!

(Ja jos saan sen vielä 70-vuotiaana aion tehdä sen ilman tissiliivejä)

Ai täh :O? Vastaote muscle-upista kyse vai mistä? Kyllähän nyt perus myötäote on paljon helpompi, ku vastaote, mitä harvat edes tekee. Vai käsitinkö nyt jtn väsyneenä taas väärin?
Ymmärtääkseni myötaote = kämmenet itseäsi päin ja vastaote = kämmenet itsestä poispäin.

Tuosta muscle upista, yks tekniikkavinkki ennen kuin löytyy voimaa strictinä vetämiseen: Hyppää tankoon, ylhäältä katsottuna ehkä puol metriä tangon takaa. Heilahdat ensin eteen, ja HETI vauhdin pysähtyessä, samalla kun heilahdus taakse alkaa niin polvet kurkkuun ja rykäiset ylös käsillä saman aikaan niin lujaa kun ikinä lähtee. Toi pitää tehdä ekalla heilauksella hypyn jälkeen että se toimii parhaiten. Sit sitä pikkuhiljaa strictimpää kohti.

Pikku hiljaa alkaa valjeta miten kaukana olen tavoitteesta...

Tein korkeita myötäoteleukoja kolme sarjaa, taisi olla 6 toistoa jokaisessa näitä ja aina perään yritin leveitä leukoja niin että rintaa tankoon, mutta ne ei nousseet mi-hin-kään, joten läheisin sitten vain lapoja ja hain edes asentoa. Korkeiden leukojen korkeus myös madaltui loppua kohti. Sitten tein vastaotteella korkeita ja kai ne samat 3x6 ja väliin punnerruksia. Ne on paljon helpompia tietenkin, mutta en mitenkään saisi itseäni tangon päälle. Noista sarjoista on nyt kädet ihan hakattu ja kokonaisvaltaisesti kamalassa pumpissa.

Vaikka en koskaan pääse sitä muscle upia, niin aion ottaa nuo korkeat leuat mukaan jumppaan. Ihan eri asia kuin ährätä pelkkien leukojen kanssa. Aika hauska liike oikeastaan! Tuosta räjähtävyydestä keksin hyötyä tueksi muihinkin harrastuksiin. Vauhdin hakeminen on toistaiseksi aika onnetonta heilumista. Varmaan enemmän haittaa kuin hyötyä, mutta ehkä se rytmi vielä löytyy.

Ite opettelin hitaan voimavedon yksinomaan tekemällä hitaita negatiivisia. Melko intensiivisiä kyynärpäille ja sai olla tarkkana ettei rasita liikaa. Ekasta voimavedosta ehkä nyt 8 vuotta.

Sitten ehkä asiaa hieman sivuten niin perjantaina tein yhen treenin aikana ekaa kertaa yhteensä yli 100 voimavetoa 4-7 toiston sarjoina. Jonkinsortin tavote ollut vaikkei sinällään mitään järkeä taida ollakaan tahkoa noita niin paljoa. Pienenä oli samantyylisiä tavotteita kavereiden kanssa leukojen sun muiden suhteen. Hetkeksi kerkesin tästä satasen rikkomisesta jo innostua mutta sitten törmäsin youtubessa näihin tonni päivässä haasteisiin. Ehkäpä jos kesälomien yhteydessä elokuussa kokeilisi...

Käsilläseisonta tältä päivältä:
BWm_-WvHO0x

BWm_-WvHO0x

Kehtaisin väittää, et muscle-upin oppii ihan kuka vaan terve normi ihminen, vaikka vaikuttaiski mahottomalta. Muistan kyl itekki, kuinka lannistavalta ton opettelu tuntu(vieläki tosin vaatii parantamista). Toi ei kuitenkaan NIIN yliluonnollisia voimia vaadi, etteikö tohon jokaisella melkeenpä olis potentiaali. Pitää vaan tajuu se liikkeen tekniikka ja idea. Et vaa luovuta, ni opit kyllä =). Sillon, ku mun myötäote leuka ykkönen oli jtn 50kg luokkaa, ni en silti osannu muscleuppia, vaikka ei voimasta ollu kiinni.

Kiitos tsempistä!
Voimaa en ole ennen leuoilla harjoittanut, enkä nyt sarjaakaan kuin satunnaisesti muutaman kokeillut ja lähinnä myötäotteella, kun on ollut vammantynkää ja on tuntunut inhottavalta. Nyt kun ei satu mihinkään, olin siis siinä uskossa että olen varmaan edelleen hyvä vetämään leukoja kun joskus olen ollut. :D Siispä kokeilin tässä eilen montako vastaotetoistoa saan. Juuri ja juuri 13, mikä oli huonompi kuin luulin, kun olen nyt aika hoikkakin. Haluaisin selitellä että vähän liikaa käsiä nyt rasittanut ja blaablaa... No äkkiä se kestävyys tulee kun säännöllisesti tekee.

Varovasti voisin kyllä kokeilla sitä lisäpainoa, koska selvästi tässä on tekniikan jarruna ihan silkka heikkous, ja se ei varmaan korjaannu kestävyysharjoitteilla. Korkeat leuat on varmasti hyödyksi, koska niitä en jaksa tehdä kunnolla kuin muutaman.

Back
Ylös Bottom