Street Workout

Meta title: 💥 Street Workout – kehonpainon kovin katuareena jossa näytetään voima ilman rautaa

Meta description: Keskustelua street workout -liikkeistä, treenistä, taidoista ja videoista – mitä pystytään tekemään pelkällä kehonpainolla ja kovalla asenteella?**

Ei taida ihan täsmälleen mennä ketjun teemaan, mutta osaisiko kukaan neuvoa vähän: Oon yrittänyt opetella kiipeämään köyttä pitkin (siis sellanen perus katosta roikkuva köysi) ja saan jo jalkalukon onnistumaan ja pääsen vähän matkaa ylöspäin. Mua kuitenkin pelottaa, että jos kiipeen ylemmäs kun mistä voi vaan hypätä maahan, miten pääsen alas? Kiipeämällä joo, mutta entä jos siinä kohti alkaa olla voimat sen verran loppu etten jaksakaan tulla samalla tyylillä takasin? Eli pysyäkö lähellä maanpintaa toistaiseksi vai onko tähän jotain fiksua taktiikkaa jota en vaan ole tajunnut?

Ei taida ihan täsmälleen mennä ketjun teemaan, mutta osaisiko kukaan neuvoa vähän: Oon yrittänyt opetella kiipeämään köyttä pitkin (siis sellanen perus katosta roikkuva köysi) ja saan jo jalkalukon onnistumaan ja pääsen vähän matkaa ylöspäin. Mua kuitenkin pelottaa, että jos kiipeen ylemmäs kun mistä voi vaan hypätä maahan, miten pääsen alas? Kiipeämällä joo, mutta entä jos siinä kohti alkaa olla voimat sen verran loppu etten jaksakaan tulla samalla tyylillä takasin? Eli pysyäkö lähellä maanpintaa toistaiseksi vai onko tähän jotain fiksua taktiikkaa jota en vaan ole tajunnut?

Löystät vähän jalkalukkoa ja liu'ut köyttä takas alas. Käsiä siirrät vaan vuoronperään alaspäin. Sen voi tehdä myös niin, ettet "kiipeä alaspäin" käsillä vaan pidät ne koko ajan samassa järjestyksessä, mutta päästät aina hetkeks irti/löysäät otetta ja nappaat taas köydestä kii, että tiputtautuminen pysyy hallinnassa, mutta se voi tuntua liian sketchyltä, jos köyden kans kikkailu on muutenkin epävarmaa. Periaatteessa alastulo ei siis vaadi hirveästi voimaa, mutta jos meno on epävarmaa, ei kannata kiivetä itseään ihan sippiin.

Eihän se alas tuleminen vaadi voimaa juuri yhtään, jos vain grippi riittää. Huonolla gripillä tulee palovammat käsiin.

Kiipeät köyden puoliväliin ja tulet alas ja sama uusiksi...olet nyt kivunnut koko köyden matkan eikä tarvi pelätä katosta putoamista.

Itte meen aina pelkillä käsillä ylös. Jalat on vaan tiellä, jos koittaa nopeesti kiivetä. Yhessä hallissa jäin 6 metriin huilaamaan niin käytin jalkoja, pidin kyllä laskeutumistakin osana treeniä. En toki väitä, etteikö oikeella tekniikalla saisi jaloista lisää nopeutta (voimaa) lisää, mutta ei siitä mun mielestä ainakaan treeni mielessä apua oo :rolleyes:

Itte meen aina pelkillä käsillä ylös. Jalat on vaan tiellä, jos koittaa nopeesti kiivetä. Yhessä hallissa jäin 6 metriin huilaamaan niin käytin jalkoja, pidin kyllä laskeutumistakin osana treeniä. En toki väitä, etteikö oikeella tekniikalla saisi jaloista lisää nopeutta (voimaa) lisää, mutta ei siitä mun mielestä ainakaan treeni mielessä apua oo :rolleyes:

On niistä apua jos ei jaksa käsillä vetää. :D

Tietenkin :) En ajatellut asiaa ihan tuolta kantilta. Mutta jos hakee vaikka lihasmassaa tai voimaa, niin keskikroppa on kyllä kovilla kun nousee pelkillä käsilläkin (varsinkin jos pitää jalkoja edessä) ja jalkojen mukaan ottaminen tuskin on kummoista treeniä itse jaloille. Niitä voi treenata sitten erikseen. Vaikka tottahan toki ylä ja alakropan yhteistoiminta on tärkeää hallita! Ja senkun vetelet leukoja monipuolisilla otteilla, niin kyllä alkaa köysikin nöyrtymään :)

Tietenkin :) En ajatellut asiaa ihan tuolta kantilta. Mutta jos hakee vaikka lihasmassaa tai voimaa, niin keskikroppa on kyllä kovilla kun nousee pelkillä käsilläkin (varsinkin jos pitää jalkoja edessä) ja jalkojen mukaan ottaminen tuskin on kummoista treeniä itse jaloille. Niitä voi treenata sitten erikseen. Vaikka tottahan toki ylä ja alakropan yhteistoiminta on tärkeää hallita! Ja senkun vetelet leukoja monipuolisilla otteilla, niin kyllä alkaa köysikin nöyrtymään :)

Jos yhtään katsoit kysyjän nimimerkkiä, niin huomasit varmaan että hän on nuori nainen. Harvassa on ne naiset jotka pelkillä käsillä kiipeää montaakaan metriä.

Harmi, kun näihin lajeihin ei ole näillä nurkilla kunnon suorittamispaikkoja. Jotenkin sitä on alkanut arvostamaan näitä kehonpainolla tehtäviä hommia salilla vatkausta enemmän, ainakin vastaisivat paremmin omia tavoitteitani eli kokonaisvaltaista toiminnallisuutta.

Paljastunut useita heikkouksia ihan jotain alkeellisimpia leuanveto variaatioita ja core-tsydeemeitä tehdessä. Täytynee varmaan keväällä siirtyä voimailupuolen treeniin ja ottaa mahdollisimman paljon näitä street workout- liikkeitä oheen.

Ymmärrän. Oon kuitenkin vielä sillä tasolla että perusleuatkaan ei nouse ilman apukuminauhaa. :jahas: Voimatreeniä teen pääosin muilla jutuilla, toi köysikiipeily on vaan hauskan näkönen temppu mikä olis kiva oppia kunnolla, varsinkin kun se tulee sillontällön vastaan crossfitissa.

Harmi, kun näihin lajeihin ei ole näillä nurkilla kunnon suorittamispaikkoja. Jotenkin sitä on alkanut arvostamaan näitä kehonpainolla tehtäviä hommia salilla vatkausta enemmän, ainakin vastaisivat paremmin omia tavoitteitani eli kokonaisvaltaista toiminnallisuutta.

Paljastunut useita heikkouksia ihan jotain alkeellisimpia leuanveto variaatioita ja core-tsydeemeitä tehdessä. Täytynee varmaan keväällä siirtyä voimailupuolen treeniin ja ottaa mahdollisimman paljon näitä street workout- liikkeitä oheen.

Ei noita kehonpainojuttuja pysty missään tekemään, jos ei sitten ole massipäällikkö ja rakentele yksityissalia tiluksillensa. Aikuisille tehtyjä kunnon rekkitankoja ei juuri missään ole, kun kuntosaleillakin ne ovat vain sellaisia seinään pultattuja joissa ei mahdu yhtään heilumaan sivusuunnassa. Ja kun näistä ehdottelee näistä asioista vastaaville kaupungin työntekijöille, niin saa vain vaivautuneita vastauksia, että kun kaupungilla ei ole rahaa mihinkään tuollaisiin. Sama tilanne on varmaan muuallakin kuin Kuopiossa.

Innostuin tästä aiheesta ja ajattelin toistaiseksi kokeilla vain kehonpainotreeniä ja boulderointia. Jalat saa riittävästi treeniä hiihtäessä ja kuntosalilla käynti vie liikaa aikaa. Riittää että kroppa pysyy kunnossa, lihas- ja voimankasvatushommat kuuluu nuoremmille ja ehjille ihmisille.

Heitetääs kyssäri koskien muchle up:ia.
Kannattaako olla millainen ote tangosta? Alhaalla leuanveto asennossa peukalot tangon alla vai päällä. Olen kokeillut molempia.
Leukoja menee 8 ja dippejä tangon päällä menee +10, voimaa voisi olla tarpeeksi.
Mutta joka treenin jälkeen ranteet ja peukalo kipeinä.

Youtubesta löytyy molemmilla tavoilla, joten onko edes merkitystä?

Kiitos. :worship:

Marataso: En usko, että on suurta merkitystä teki kummalla tyylillä vain :) Hitaassa strict form muscle upissa false grip helpottaa todella paljon liikettä (niin renkailla kuin tangollakin).

Tuossa tilanteessa suosittelen tekemään leuanvetojen ja myötäotedippien lisäksi muscle upin kevennettyjä versioita (vastuskuminauhoilla tai tangon päälle hypäten) sekä hallittuja negatiivisia (jos menee).

Heitetääs kyssäri koskien muchle up:ia.
Kannattaako olla millainen ote tangosta? Alhaalla leuanveto asennossa peukalot tangon alla vai päällä. Olen kokeillut molempia.
Leukoja menee 8 ja dippejä tangon päällä menee +10, voimaa voisi olla tarpeeksi.
Ite opettelin tekemään peukalot tangon päällä. Vaikea uskoa, että 8 leukaa riittäisi pohjaksi muscle-upille. Itellä meni jo 20 leukaa ja silti jouduin treenaamaan muscle-upia erikseen vielä monta kuukautta. Treenaa yksittäisiä leukoja mahdollisimman räjähtävästi, ja vedä ne mahdollisimman ylös rintaan asti. Pudottaudu välillä maahan hetkeksi ja toista vaikka viidesti, minkä jälkeen pidä pidempi tauko. Itse uskon, että se eka muscle-up tulee sitten kun on räjähtävää voimaa riittävästi, tekniikkaa hiomalla voi sitten lisätä toistoja.

Tein myös sellaista harjoitetta, jossa yletyin maasta tangoon ja pystyin ponnistamaan vähän jaloilla.

Back
Ylös Bottom