Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
yks helvetin tyhmä kysymys tähän väliin..

Ei kai lihaa ehdi häviämään vaikka nyt aloitankin ohjelman hyvin kevyesti, vaikka oikeasti raskaat painot on vasta jossain 3vko: n päässä? Tiedän että tämä pitää aloittaa hyvin kevyesti ja pikkuhiljaa lisäillä romua, mutta kun ei vaan jaksaisi odottaa niitä kunnon painoja. :D
 
yks helvetin tyhmä kysymys tähän väliin..

Ei kai lihaa ehdi häviämään vaikka nyt aloitankin ohjelman hyvin kevyesti, vaikka oikeasti raskaat painot on vasta jossain 3vko: n päässä? Tiedän että tämä pitää aloittaa hyvin kevyesti ja pikkuhiljaa lisäillä romua, mutta kun ei vaan jaksaisi odottaa niitä kunnon painoja. :D


Jos tässä kiirehtii liian nopeasti niihin "kunnon" painoihin niin sitä lihasta jää kehittymättä aika paljon. Vähän sitä kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä tähän hommaan mukaan niin tuloksetkin olis niin paljon parempia. Muutenkaan ei kannattais miettiä yksittäisiä treenejä vaan sitä kokonaisuutta ja pitkän aikavälin tuloksia. Eli tuo kolmen-neljän viikon jakso, vaikka kevyeltä jumpalta tuntuukin niin se tuottaa tulosta pidemällä aikavälillä ajateltuna huomattavasti enemmän kun se ,että jätettäis tärkeä osa ohjelmaa pois ja pilataan koko homma heti alussa.
 
kyllä itellä ainakin lihakset meinaa huutaa hoosiannaa ku oon tehny tuota sarjaa nyt kahtena päivänä ja sitten kysyisin vielä semmosta, että tehäänkö toi liikkeiden sarja kertaalleen vai tehdäänkö liikkeet useampaan kertaan? oon nyt tehny vaan kertaalleen jokaisen liikkeen.
 
Mistä sä noita rajoja revit? Eiku älä vastaa en mä haluakkaan tietää.

Vaikka et haluakaan tietää, niin toistan vielä, että sekä gurut että koko Pakkiksen konsensus on tätä mieltä (kuten postaamastani linkistä käy ilmi). :)

Mites muuten onko sulla 15% ihralla sixpack näkyvissä? Mulla ei ole vielä lähelläkään. Muutenkin tuohan osuu just siihen Rippetoen arvioon, missä rasvat olis suurinpiirtein hyvä olla tän ohjelman aikana et siis välttämättä sittenkään ollut YNDTP ;) Mites sun kyykkypainot meni?

Tarkoitatko, että sullakin on 15% ihrat vai muuten vaan ei näy? Normivalois se päkki ny ei välttämättä kunnol ees näy, mut sit itel ainaski salin/pukukopin megavalois 8-päkki on hyvinkin esillä.
Vanhoista paperilappusista kattelin niin kyykyn alkupaino oli periaattees 65kg (mihin olin jäänyt alitehoisesti suoritetulla Arnoldilla oman painon ollessa n. 66kg). SS:n lopetin kun tangossa oli 95 tai 97,5 ja taisin saada ekan sarjan läpi, sen jälkeen polves tuntu jo niin häijylt, et enpä oo sen koommin takakyykkyä tehnyt. (Polvi oli reistaillut G6:n aikana huonolla tekniikalla tehdystä kyykystä asti.)
Seuraavaksi voisit lukaista vaikka tämän:
http://startingstrength.com/articles/novice_effect_rippetoe.pdf

Sälli sai ~14kg rasvatonta massaa 11 viikossa, mikäs se sun asettama raja nyt taas olikaan?

No siis, ensinnäkin kyseessä on tietenkin poikkeus. Ja toisekseen kyseisellä henkilöllä on selkeästi ollut hyvät geenit. Onneks linkin lopussa oli kuva sällistä. Heti huomas vyötärön ja yläkropan mallista, että kyseessä on mesomorphi. Laihat jalat hieman hämää, mutta kaikkien todisteiden valossa hlön perus vartalotyyppi on kuitenkin tuo. Ja kun tiedetään harvinaisten mesomorphien saavan lihasta nopeammin kuin muiden - vertaa linkki mainitsemaani tutkimukseen jossa etu oli 5 kertainen ectoihin nähden - niin voidaan pyöristellen laskea, että hän sai melkein 5kg lihasta kuukaudessa, joka vastaa 1kg lihasta tavallisen kynäniskan vauhdilla. Sinänsä aikamoista vedätystä mainostaa ohjelmaa ääriesimerkillä, joka on kirjaimellisesti mahdotonta suurimmalle osalle ihmisistä.

Nykykunnolla tarkoitin aikaa SS:n jälkeen, vaiks vuosi/pari edistyneempiä ohjelmia. Eli vaiks kaksi vuotta SS:n aloittamisesta kyykkypainot on samat teki sitten SS:n alussa 5kg korotuksilla tai 2,5kg. Itsellä kehitys töksähti SS:n jäkeen, tiedä mikä masennus iski, mutta totesin vähän yli vuosi aloituksen jälkeen jos olisin vain tehny 5/3/1 ia päässyt ilman resettiä, olisivat käytetyt painot olleet samat.

Vähän sekavasti kirjoitit, mutta tajusin kai, että teki sitten SS tai jotain muuta ohjelmaa, niin vuoden parin päästä ollaan kuitenkin samassa lopputuloksessa painojen suhteen.

No.. käsillehän noissa perusliikkeissä tulee varmasti tarpeeksi hittiä, mutta voiko esimerkiksi vatsoja ja pohkeita tehdä silloin tällöin pari sarjaa?

Vaihtaisin tuon tarpeeksi -sanan tilalle hieman...

kyllä itellä ainakin lihakset meinaa huutaa hoosiannaa ku oon tehny tuota sarjaa nyt kahtena päivänä ja sitten kysyisin vielä semmosta, että tehäänkö toi liikkeiden sarja kertaalleen vai tehdäänkö liikkeet useampaan kertaan? oon nyt tehny vaan kertaalleen jokaisen liikkeen.

Siis, tuossahan kun lukee esim. Kyykky 3x5 niin se tarkoittaa, että teet 3 sarjaa kyykkyä, joissa kaikissa 5 toistoa. Ja sitten siirryt seuraavaan liikkeeseen. Ja A ja B treenejä tehdään vuorottain, mutta ei kuitenkaan perättäisinä päivinä.
 
Vaikka et haluakaan tietää, niin toistan vielä, että sekä gurut että koko Pakkiksen konsensus on tätä mieltä (kuten postaamastani linkistä käy ilmi). :)

No siis, ensinnäkin kyseessä on tietenkin poikkeus. Ja toisekseen kyseisellä henkilöllä on selkeästi ollut hyvät geenit. Onneks linkin lopussa oli kuva sällistä. Heti huomas vyötärön ja yläkropan mallista, että kyseessä on mesomorphi. Laihat jalat hieman hämää, mutta kaikkien todisteiden valossa hlön perus vartalotyyppi on kuitenkin tuo. Ja kun tiedetään harvinaisten mesomorphien saavan lihasta nopeammin kuin muiden - vertaa linkki mainitsemaani tutkimukseen jossa etu oli 5 kertainen ectoihin nähden - niin voidaan pyöristellen laskea, että hän sai melkein 5kg lihasta kuukaudessa, joka vastaa 1kg lihasta tavallisen kynäniskan vauhdilla. Sinänsä aikamoista vedätystä mainostaa ohjelmaa ääriesimerkillä, joka on kirjaimellisesti mahdotonta suurimmalle osalle ihmisistä.
Huomaatko sä itse ristiriitaa?
Niinko ihan oikeasti ensin väität 1kg( tai 2kg) on maksimi ja heti perään eihän se olekaan(+liuta reunaehtoja). Pystytkö mitenkään päättämään mitä mieltä olet?

Tarkoitatko, että sullakin on 15% ihrat vai muuten vaan ei näy? Normivalois se päkki ny ei välttämättä kunnol ees näy, mut sit itel ainaski salin/pukukopin megavalois 8-päkki on hyvinkin esillä.
En. Pihtimittareilla mitattuna oli muistaakseni jotain 8% luokkaa ennen ko alkoi kumpuja näkymään.

Vanhoista paperilappusista kattelin niin kyykyn alkupaino oli periaattees 65kg (mihin olin jäänyt alitehoisesti suoritetulla Arnoldilla oman painon ollessa n. 66kg). SS:n lopetin kun tangossa oli 95 tai 97,5 ja taisin saada ekan sarjan läpi, sen jälkeen polves tuntu jo niin häijylt, et enpä oo sen koommin takakyykkyä tehnyt. (Polvi oli reistaillut G6:n aikana huonolla tekniikalla tehdystä kyykystä asti.)
Juu eli YNDTP ;)
Enämpikin mainoksena kävisi se mun eka linkittämä "Clarification" artikkeli. Siinä ukkeli kertoo millaisia tuloksia on lupa odottaa, kunhan noudattaa ohjelmaa.
Esim. hoikka sälli(alipainoinen Rippetoen mielestä) 6-7viikossa kyykky sarja paino 60kg -> 100-110kg ja omapaino +9kg (noin 60% rasvatonta)

Mutta mutta alkaa meneen aika turhaksi vänkäämiseksi. Rippetoe on yhtä mieltä ja Maximus Bicepus toista, mitäpä se mulle mitenkään kuuluu.
 
Aloitin 2,5vko sitten melkeinpä täysin nollista. Aijon tällä vetää ainakin sen 3kk, ja sitte voisin kokeilla tuota kultaista kuusikkoa ^_^ tästä ohjelmasta sen verran, että hyvin sopii aloittelijalle!

Mielenkiintoiselta vaikuttaa, tota vois itekkin testata joskus hamaassa tulevaisuudessa.

Olis ehkä ihanteellisin uran alku aloittelijalle, ekat 3kk tällä, sitten seuraavat 3kk Arskan kuusikkoa.
 
Huomaatko sä itse ristiriitaa?

:david:

Niinko ihan oikeasti ensin väität 1kg( tai 2kg) on maksimi ja heti perään eihän se olekaan(+liuta reunaehtoja). Pystytkö mitenkään päättämään mitä mieltä olet?

Aina on poikkeuksia. Joissain lääketieteellisissä ja matemaattisissa tutkimuksissa ääripäät leikataan tuloksista kokonaan pois, koska ne sekoittaa lopputuloksen arviointia. Tästä päinvastaisena esimerkkinä eräs nytkin markkinoilla oleva testo-boosteri jota mainostetaan tyyliin "nostattaa testo-arvoja jopo 244%" ja tämä nousu oli vain yhdellä koehenkilöllä, muilla testot nousi huomattavasti vähemmän.

En. Pihtimittareilla mitattuna oli muistaakseni jotain 8% luokkaa ennen ko alkoi kumpuja näkymään.

Oho. No toihan on jo ihan eri leveysasteella ku mun lukemat. Kaveri sano, et pitää olla 12% rasvat ennenkö alkaa päkit näkyyn... Omat on mitattu huipputarkalla Inbody-vehkeellä :rolleyes: Jotku on ton tarkuutta tääl manannu, mut ainaki ne numerot on "consistent", eli yhdenmukaisia (tai jotain) useamminkin mittauksen jälkeen. Tohon kumpujen näkymiseen auttaa myös se, jos on jäätävän isot vatsalihakset. Ite rakensin palikkani raskaalla spesiaalivatsaliikkeellä 3x5 joka treenin jälkeen. Nykyään on alkanu tuntua vähä siltä, että kun on tehnyt kaiken maailman muita liikkeitä ja pidempiä sarjoja niin ei oo absit enää yhtä jämäkäs kunnos... tosin aikamoista mutuilua :D

Esim. hoikka sälli(alipainoinen Rippetoen mielestä) 6-7viikossa kyykky sarja paino 60kg -> 100-110kg ja omapaino +9kg (noin 60% rasvatonta)

Aika vauhdikas tulosten nousu. Itsekin varmaan samaan pystyit?

Mutta mutta alkaa meneen aika turhaksi vänkäämiseksi. Rippetoe on yhtä mieltä ja Maximus Bicepus toista, mitäpä se mulle mitenkään kuuluu.

Yep. Rippetoe on kyl kova sälli, enkä oo väittänytkään että se väärässä on, sillä vaan on omat metodit ja ääriesimerkit joilla mainostaa ohjelmansa tehoa.
 
Aika vauhdikas tulosten nousu. Itsekin varmaan samaan pystyit?
Hyvinkin, aloitin 65kg ja kolmen viikon päästä tangossa oli 105kg. Tähän väliin tuli työmatka ja sali jäi viikoksi(joo oli vegasissakin saleja, mut ajattelin mulla olevan muutakin tekemistä kuin käydä pumppaamassa ;) Viikon tyhjäkäynnin jälkeen uusin viimeiseksi jääneen treenin, kyllä se tuli mutta oli selvästi raskaampi kuin ekalla kerralla. 115kg ei sitten enää tullutkaan kaikkia toistoja, tästä eteenpäin menin sitten 2.5kg korotuksilla.
140*5*2 + 140*4 jäi mulla viimeiseksi kyykkytreeniksi SS:llä. Jälkeenpäin ajateltuna kehitys jäi tuohon enämpi psyykkisten kuin fyysisten syiden talkia, tuota kolmea kiekkoa tangossa oli jo hiukan odoteltu.

Tuo 65kg ei kylläkään vielä aiheuttanut verisuonten poksumista silmistä, ei se mikään älyttömän helppokaan ollut, taisin edellisellä viikolla tehdä 70*5 ja sekään ei ollut loppuun asti tehty. Pari viikkoa ennen aloitusta koitin ykkösen ja se oli muistaakseni n. 90kg ja tuota enempää ei olisi noussutkaan.

Jossain 90kg kohdalla alkoi tuntumaan etten varmastikkaan saa enää 5kg lisää, pitäisköhän vain siirtyä 2,5kg korotuksiin. Samaan aikaan SS:n foorumilla joku kertoili ettei ollut saanut kaikkia toistoja ja silti korotti 5kg ja sai kaikki toistot seuraavalla kerralla. Päätin p*****e en lopeta 5kg korotuksia ennen ko on pakko ja hyvinhän siinä kävi ;)
 
Hyvinkin, aloitin 65kg ja kolmen viikon päästä tangossa oli 105kg.
Mulla ei ole mitään syytä epäillä sun sanojasi, mutta kyllähän tää kuulostaa niin uskomattomalta, että oksat pois.
Lahjattomuudesta ei kaiketi tässä asiayhteydessä voida puhua.
 
Mulla ei ole mitään syytä epäillä sun sanojasi, mutta kyllähän tää kuulostaa niin uskomattomalta, että oksat pois.
Lahjattomuudesta ei kaiketi tässä asiayhteydessä voida puhua.
Jäi sitten sanomatta, jotta omapaino oli jo aloittaessa yli 90kg ja pituus n.190, saattavat nuokin hiukan suhteuttaa tuota.
Ja kuten sanoin ei ne aloitus painot olleet mitenkään maksimit, eli en yrittäkkään väittää kehittyneeni 40kg kolmessa viikossa.
 
Itse kokeilin tätä ohjelmaa n. 4 kuukautta, mutta ainoastaan penkkipunnerruksessa sain sen 5 kiloa lisää tuon ajanjakson aikana. Sen jälkeen kevyen viikon jälkeen ei noussut sitäkään vähää. Jalkakyykyssä ei ole sarjapainot nousseet lainkaan. Tuokin johtuu luultavimmin kaikesta muusta liikunnasta. Eli jalat ovat täysin mössöä ennen salille menoakin. Viime kerralla oli vain pakko jättää tuo kyykky väliin. Penkkipunnerrus tällä hetkellä 75 kiloa, eli pudotusta tuli 10 kiloa edellisestä.

Onko tämä ohjelma sitten kovin hyvä, kun kuitenkin muutakin liikuntaa tulee ihan riittävästi? Jotenkin tässä treenissä tulee tuo katto vastaan melkein heti. Penkkipunnerruksen jälkeen ei enää kyllä maastavetoa kykene tekemään. Sen olen yleensä aina jättänyt pois. Tietysti jos paukkuja riittää, niin pienillä painoilla tuokin menee. Samaten rinnallevetoa olen tehnyt vain yhden sarjan, pystypunnerruksen jälkeen on aika hapoilla.

Eli aika rankka ohjelma, kun ajattelee tuota muuta liikuntaa ja fyysisiä töitä.
 
Kyllähän safkaa vedän miten pystyy ja palautusjuomat sun muut on kaikki, mutta veto on aina treeneistä poissa. Ts. ei vain jaksa. Tänään tein muutaman sarjan kulmasoutua, ja olin ainakin ihan poikki. Leukoja hyvä kun jaksoi vetää.

Tietysti fyysisiä töitä oli alla vaikka kuinka ja paljon.

Jännä homma että kaveri ei ole salilla pitkääkään aikaa käynyt ja tekee sarjaa 120 kilolla penkkiä. Vuotta nuorempi ja maastavetokin on jotain 170 luokkaa. Ite en ole tälläkään ohjelmalla saanut maastavedolla oikein mitään ylös. Penkki on siinä 65:n tietämillä. Siis jos tekee tuota 3x5.
 
Kyllähän safkaa vedän miten pystyy ja palautusjuomat sun muut on kaikki, mutta veto on aina treeneistä poissa. Ts. ei vain jaksa. Tänään tein muutaman sarjan kulmasoutua, ja olin ainakin ihan poikki. Leukoja hyvä kun jaksoi vetää.

Tietysti fyysisiä töitä oli alla vaikka kuinka ja paljon.

Jännä homma että kaveri ei ole salilla pitkääkään aikaa käynyt ja tekee sarjaa 120 kilolla penkkiä. Vuotta nuorempi ja maastavetokin on jotain 170 luokkaa. Ite en ole tälläkään ohjelmalla saanut maastavedolla oikein mitään ylös. Penkki on siinä 65:n tietämillä. Siis jos tekee tuota 3x5.
Millanen peruskunto sulla oli pohjalle tätä ennen(salia/muuta urheilua)? Teitkö muita apuliikkeitä salilla kun ohjelmassa määrättyjä? Ruoka/unet pitää myös tietty olla kohdallaan ettei noita hiipumisia tule ja eihän maastavetoon tarvinnut ottaa tässä ohjelmassa kuin 1 kova sarja, mikä mielestäni oli itsellä aikoinaan erittäin helppo ainakin jaksamisen puolesta! Tein tosin ennen ohjelman aloitusta tarkoituksella 2-3kk peruskuntoa jotta noita hyytymisiä ei sitten tule...

edit. Mitä tulee noihin kaverisi tuloksiin niin niitä nyt ei kannata sokeena tuijottaa ja masentua... Monesti syynä on ihan eri taustat/lahjakkuus/painoero tjsp.
 
Laitahan J88 se ruokavalio tänne niin päästään sitäkin tutkimaan. Ja en tiedä mitä töitä teet, mutta sanotaan että jos alla on tyyliin 8-9 h päivä raskasta ruumiillista työtä, niin kyllähän se punttailuun tulee vaikuttamaan. Varsinkin jos se ruokavalio ei nyt olekaan niin täydellinen kuin annoit olettaa.
 
No, 15-kesäseksi en tehnyt mitään muuta liikuntaa kuin sohvan ja jääkaapin väliä. Sitten aloitin salibandyn ja futiksen. Sitten mukaan tuli pyöräily ja reilu kolme vuotta sitten sali.

Monia ohjelmia tehnyt sen 4:sen kuukautta, Golden sixit ja kaikki. Tuo Golden six olikin sitten niin kova ohjelma, että siitä ei alun alkaenkaan tullut mitään.

Enpä usko, että tuo on ruokavaliosta kiinni lainkaan. Siis tarkoitan sitä, että vaikka söisikin juuri oikean saliruokavalion mukaan, niin kehitys olisi minimaalista. Koska nyt kun noiden juttujen päälle on vielä fyysiset työt, niin ainakin mitä olen kokeneemmilta harrastajilta kuullut, niin eipä noita voimatasoja ja lihasmassaa juuri parannella millään ohjelmalla. Koska nuo muut liikunnat vie mehuja kehitykseltä pois.

Tietysti itse haluaisi vielä juoksulenkkejäkin vedellä, mutta eipä oikein jaksa.

Joo, tuota maastavetoa ei ole kuin yksi sarja, mutta koko ohjelman läpivetäminen on erittäin raskasta jo ilmankin sitä.

Tavoitteena olisi tietenkin merkittävää lihasmassan ja voimatasojen nousua, mutta ei ainakaan tällä ohjelmalla itselleni sitä tule. Noista fyysisistä töistä olen jotain yrittänyt saada kehitystä, mutta aika minimaalista sekin on, jos lainkaan.
 
Back
Ylös Bottom