Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Tänään alottelin tällä.. tosin hyvin pienillä painoilla ja nyt kun en ole VARSINAISESTI vielä aloittanut ohjelmaa vaan vasta ensi viikolla kunnolla, kun tämä viikko on kevyt viikko kun on painettu tukkaputkella kultaisella kuusikolla viimiset 3kk. Eli siis tein kyykyn, penkin, maven, pystypunnerruksen ja soudun kaikki kevyillä painoilla ja varsinkin mavea ja soutua harjotellen.. ens viikolla tietysti alotan ihan ohjelman mukaan, mutta nyt näin ja ois vielä pari kysymysä liittyen maveen ja soutuun.

1. Millainen lähtöasento pitää olla mavessa, eli puolikyykyn tapainen lähtöasento vai miten? ja miten lähellä tanko pitää olla jalkoja lähtöasennossa juuri ennen nostoa?

2. Kaveri katsoi tänään vierestä mun soutamista ja sanoi että selkä pysy hyvin vaakasuorassa..mutta vielä että mihen kohtaan tanko pitäisi suunnilleen nostaa ja pitääkö polvien olla vaan vähän koukussa kun liikettä tekee? Ja vielä että millaista oteleveyttä kannattaa käyttää?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1. Millainen lähtöasento pitää olla mavessa, eli puolikyykyn tapainen lähtöasento vai miten? ja miten lähellä tanko pitää olla jalkoja lähtöasennossa juuri ennen nostoa?

Tämmösen löysin netistä, itse Rippetoen opettamana: http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA Ei tarvi ees enkkuu osata, et tajuu ton. Ja se viel tos maves, et se tanko vedetään ihan kroppaa pitkin ylös, eli käytännös tanko on koko ajan kiinni sus.

Tässä toinen mis vähä tekniikkaa tarkemmin: http://www.youtube.com/watch?v=MX8jgCFXYTU

2. ..mutta vielä että mihen kohtaan tanko pitäisi suunnilleen nostaa ja pitääkö polvien olla vaan vähän koukussa kun liikettä tekee? Ja vielä että millaista oteleveyttä kannattaa käyttää?

Mä just vastasin näihin sul tos edellis sivul! :david: Mutta itel toi "suht leveä oteleveys" on kaks senttii viimesistä rinkuloista sisäänpäin.

Tubesta löyty kyl kaiken näköstä tekniikkaa tästä liikkeestä... mutta tää nyt oli tähän hätään paras: http://www.youtube.com/watch?v=O4Gmz9oqWdg Tarkotus olis nostaa se tanko räjähtävästi maasta ja viel nopeemmallakin sykkeellä vois tehä ku tos - tosin isommil painoil tuo vauhti kyl hidastuu...
 
Ja mihen tanko vedetään soudussa, kun videoista ei oikeen saa selvää? Johonkin pallean kohtiin?

Kerroin kyl jo edellis sivulla, että alarintaan... :david:

^ Vyötäröön.

Niin, normisoudussa. Mutta Pendlay Row:ssa tanko vedetään lähemmäs alarintaa kuin napaa.

eiku esimerkin annoin :) esim. 50kg --> 70kg ois jo aika hc.

Itellä pystypunnerrus nousi taannoin , kun SS:ää tein nii 30kg (lähdin supervarovaisesti) --> 58,5kg 12 viikon aikana eli onko se nyt 3kk:n aikana.

Niin niin. Ohan toi sunki tulos tosi hyvä, jos vaikka oikea lähtötaso ois ollu 40kg...
 
No kiitosta nyt vielä.. sori kun vahingossa kahteen kertaan tuli kysyttyä :D nyt pitäisi olla kaikki liikkeet hanskassa.
 
Jep kattelin tänään noita rippetoen videoita. Helvetin hyvä äijä kyllä ja tietää näistä asioista kyllä kaiken.

Voiskohan muuten tän ohjelman aikana tehdä leuoille twenty pull ups challengea vai tuleeko liian raskaaksi?

Maximus bicepukselle vielä, että yritin sitä sun vatsalihastreeni vinkkiä, kun laskeudutaan vain hieman alas ja 5s. stopit, mutta mulla tuntu niiden stoppien aikana että päähän tulee helvetinmoinen paine ja tuntuu että verisuoni pian katkeaa päästä :D
 
Se riippuu siitä kuinka kehittynyt olet/kuinka hyvin pystyt palautuun. Väitän että ihan alussa pystyis tekemään mutta kun vähäkään alkaa rauta painamaan niin 20 pull-ups challengen tekeminen alkaa haittaamaan punnerrusliikkeitä.

Omalle kohdalle kun mietin niin jos oon juuri pukannut uudet ennätyssarjat kyykyssä, penkissä ja mavessa niin ei hirveästi edes tee mieli alkaa vetämään leukoja.
 
Maximus bicepukselle vielä, että yritin sitä sun vatsalihastreeni vinkkiä, kun laskeudutaan vain hieman alas ja 5s. stopit, mutta mulla tuntu niiden stoppien aikana että päähän tulee helvetinmoinen paine ja tuntuu että verisuoni pian katkeaa päästä :D

Hah! No pain, no gain!! :whip: Kyl mäkin niitä naama punasena väännän ja varmaan porukka vähä ihmettelee, mutta so not! :D
 
Moro! Lukasin melkein koko topicin läpi, ja aluks päätin että RIVE:n tilalle tulee soutu. Ekan kerran jälkeen soutu tuntu vähän hassulta, luin että soudun vois/kannattaa korvata leuoilla (myötä ja -vastaote jokatoisena päivänä toinen). tuntuu vaan että vastaotteella raanteet menee ihan random asentoon ja sattuukin ehkä vähän. Tuntuu ihan luonnottomalta. Sekin on tottumiskysymys, oon ennen tehny myötäotteella.

Kysymys kuuluu: Voinko tehä joka kerralla myötäotteella leukoja, vai totuttelenko väkisin myös vastaotteeseen?

Muuten tuntus hyvältä ohjelmalta, n. 2vk jälkeen.
 
Kysymys kuuluu: Voinko tehä joka kerralla myötäotteella leukoja...

Et. Vaikka leuat onkin hyvä liike, niin tässä ohjelmassa tarjotaan ensisijaisesti riveä ja jos se ei syystä tai toisesta natsaa, voi tehdä soutua. Siinä on jo kaks todella hyvää vaihtoehtoa! Valitse toinen. Sitten voi myöhemmin lisätä leuat vastaotteella hauiksille esim. Kethnaabin ohjeiden mukaan.
 
Vielä olis yks askarrttava kysymys sarjapainojen valinnasta, kun nyt on siis se kevyt viikko ja juuri lopetettu golden six ja ens tiistaina pitäs alottaa tämä täysillä ja tosiaan muutos on 10 toiston sarjoista 5 toiston sarjoihin, eli kyykkytulokset oli 82,5kg 10,10,10 ja 14 ja penkki 3x10/60kg. Joten millaiset sarjapainot kannattaa valita jottei ens viikko ole taas kevyt viikko? :D
 
Tee ihan tuolla etusivulla olevalla ohjeella, eli lisäät painoja niin kauan, että se liike alkaa hidastumaan. Siinä on hyvä alotuspaino. Tosin, ei varmaan kannatta alottaa painojen etsimistä tyhjästä tangosta, jottei siihen prosessiin mene montaa tuntia.. :)
 
Vielä olis yks askarrttava kysymys sarjapainojen valinnasta, kun nyt on siis se kevyt viikko ja juuri lopetettu golden six ja ens tiistaina pitäs alottaa tämä täysillä ja tosiaan muutos on 10 toiston sarjoista 5 toiston sarjoihin, eli kyykkytulokset oli 82,5kg 10,10,10 ja 14 ja penkki 3x10/60kg. Joten millaiset sarjapainot kannattaa valita jottei ens viikko ole taas kevyt viikko? :D

Se ei oo kaukana, että kannattais aloittaa noilla painoilla melkein. Vaikka 85 kyykkyyn ja 60 penkkiin aloituspainoksi. Tässä ohjelmassa on tuo tavoiteprogressio kuitenkin sen verran raju, että liian ylhäältä ei kannata aloittaa. Sulla paukkuu hetkessä se 10-20kg lisää noihin painoihin sitten joka tapauksessa, niin parempi aloittaa rauhassa. Moni on nämä ohjelmat pilannu liian isoilla aloituspainoilla, mutta liian pienillä aloituspainoilla tätä ei voi kämmätä.

Toki ne aloituspainot voi hakea sillä alkuperäisellä ohjeellakin.
 
Kiitos vastauksesta! Eiköhän ne sarjapainot ainakin kyykkyyn voi laittaa ihan johonkin 65kg, kun kerran oon ymmärtänyt että joka kerta kyykkyyn ja maastavetoon lisätään 5kiloa, kunnes alkaa oikeseti tuntumaan ja sitten vasta aloitetaan 2,5kg lisäykset. Penkin aattelin aloittaa 55 tai 57,5kg, mutta toisaalta tässä ei penkata välillä kuin vaan kerran viikossa joten oon vielä vähän kahen vaiheilla miten tuon kanssa tekee.
 
Kiitos vastauksesta! Eiköhän ne sarjapainot ainakin kyykkyyn voi laittaa ihan johonkin 65kg, kun kerran oon ymmärtänyt että joka kerta kyykkyyn ja maastavetoon lisätään 5kiloa, kunnes alkaa oikeseti tuntumaan ja sitten vasta aloitetaan 2,5kg lisäykset. Penkin aattelin aloittaa 55 tai 57,5kg, mutta toisaalta tässä ei penkata välillä kuin vaan kerran viikossa joten oon vielä vähän kahen vaiheilla miten tuon kanssa tekee.
Lisäät 5kg siihen asti kunnes et enää saa kaikkia toistoja ja maveen voi laittaa vaiks 7,5kg/kerta.
Simmosen 5-6 kertaa pitäis ainakin onnistua(n.2vk), tosin jos noin kevyesti aloitat, pitäis mennä heittämällä 3-4vk.
 
Back
Ylös Bottom