Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En pysty tekemään kyykkyjä, kun selkä/jalat niin huonossa kunnossa.
Muita vaihtoehtoja kyykyn tilalle?
T: 14v

No, tää koko ohjelma perustuu sille, että kyykky on kuningasliike..... Jalkaprässiä voi tilal tehä, mutta se ei oo yhtä kokonaisvaltainen liike ku kyykky. Mitäs sun seläs ja jalois on vialla? :S
 
En pysty tekemään kyykkyjä, kun selkä/jalat niin huonossa kunnossa.
Muita vaihtoehtoja kyykyn tilalle?
T: 14v

Toihan riippuu siitä, että millä tavalla selkä ja jalat on huonossa kunnossa. Jos ne ovat vain huonossa kunnossa sen takia, ettet ole niitä treenannut, niin tämä ohjelma kyykkyineen on erinomainen saamaan ne kuntoon ;) Itsekin aloitin aivan nollasta, ja nyt jalkojen ja selän kunto ja lihasvoima on parantunut huomattavasti. Jos taas niissä on oikeasti jotain vikaa, kuten synnynnäinen vika tai vastaavaa, niin sitten en osaa sanoa tarkasti. Ortopedi tai urheilulääkäri varmasti osaa.
 
Minkälainen ongelma selässäsi on ollut?

Se tavallinen syy eli liikaa painoa ja vajaita kyykkyjä, selkä pyöreänä. Varmasti joku pieni välilevyn pullistuma ja oli monta kuukautta kipeä. Olin pitkään tekemättä kyykkyä ja maastavetoa, koska luulin, että se auttaisi. Mutta nyt kun on hyvät painonnostokengät ja teen lowbar-kyykkyä kirjan ohjeiden mukaan niin kivut on taianomaisesti hävinneet.
 
en tiedä kun en ole käynyt lekurissa, mutta välilevy? alaselästä otti kipeää töissä tuossa taannoin niin olen koittanut olla vähän varovainen kaikessa toiminnassa, kun on välillä vihoitellut.

Mm. tässä Rippetoe puhuu voimaharjoittelusta välilevyjen ongelmien kanssa. Tässä ote ketjusta, Rippetoe vastaajana:

"Most of us masters guys have at least one herniated/degenerative disc, and the population at large displays a very high rate (over 50% in some demographics) of asymptomatic disc problems. We all squat with various degrees of comfort, from mild back pain to no pain at all. I'd say you can do this too. This board has been full of anecdotal reports of squats and deadlifts correcting back pain resulting from disc pathology. SEARCH FUNCTION pulls this up."

Rippetoen mukaan siis välilevyjen ongelmista kärsivät voivat tehdä kyykkyä. Hän myös sanoo, että keskustelualueella ihmiset ovat kertoneet kyykkyjen ja maven korjaavan selkäkipuja.
 
Kovasti puhutaan, ettei tää ohjelma onnistu jos ei vedä plus kaloreilla. Kysynpä nyt siis vielä et jos on aloittelija ja kuitenkin painoa sen verran(185/110), että haluaisin pudottaa sitä. Onko tämä ohjelma mahdollista suorittaa pudottamalla painoa samalla kevyesti? Ruokaa söisi vielä ihan normaalisti, ylimääränen mässäily jne. turha jätettäis kuitenkin pois?
 
Kovasti puhutaan, ettei tää ohjelma onnistu jos ei vedä plus kaloreilla. Kysynpä nyt siis vielä et jos on aloittelija ja kuitenkin painoa sen verran(185/110), että haluaisin pudottaa sitä. Onko tämä ohjelma mahdollista suorittaa pudottamalla painoa samalla kevyesti? Ruokaa söisi vielä ihan normaalisti, ylimääränen mässäily jne. turha jätettäis kuitenkin pois?
On
http://startingstrength.com/articles/clarification_rippetoe.pdf
 
Itse tänään ensimmäistä kertaa rupesin tustumaan maven saloihin ja sain kun sainkin sen nappaan tuonne takareisiin ja persposkiin, mutta eniten huomioo minulla sai yläselkä. Selkäsuorassa välillä peilistä katsoen liikettä suoritin ja vedin tankoa mahd. läheltä jalkoja. Onko tuo normaalia että yläselkä joutuu koetukselle liikkeessä vai teenkö jotain väärin?
 
Ite vedän 5min soutulaitteella, sit perus pyörittelyjä ja 3x10 shoulder dislocationeja kepillä. Kunkin liikkeen kohdalla Markun ohjeiden mukaan 1x5 toistoa 20% 40% 60% 80%:lla sarjapainoista. Paitsi 80% yleensä 1x3. Loppuvenyttelyjä en tee, mikä on ihan puhtaasta laiskuudesta johtuvaa ja varmasti vaikuttaakin palautumiseeni.
 
Loppuvenyttelyjä en tee, mikä on ihan puhtaasta laiskuudesta johtuvaa ja varmasti vaikuttaakin palautumiseeni.

"Loppulämmöiks" kannattaa vetää viel 10-20 minsaa esim. kuntopyörää. Lihakset vähä rentoutuu siin ym. Ja ne venyttelyt voi tehä himaskin iltasin.
 
oon nyt melkein kuukauden vasta tehny tällä ohjelmalla, mutta tosi hyvin on tulosta tullut, näkyvää ei toki mutta voimataso noussut todella paljon, treeni tuntuu kevyeltä. kyykkyyn lisää 20kg, maveen 10kg, penkkiin 10kg, kulmasoutuun 12,5kg ja nousujohteisesti mennään ainakin vielä, toki jossain kohtaahan se stoppaa. pystypunnerrus on ainut mikä vähän tökkii, siihenkin sentään 5kg tullut mutta tosi tiukka alkaa olemaan jo viiminen sarja. voi johtua siitäkin että en ole oikein löytänyt vielä parasta tapaa tehdä, istuen vai seisten vai smitissä.
mitähän teen kyykyssä väärin, nyt kun on painot nousseet niin nivusiin ottaa välillä kipeää, keskityn kyllä tekemään oikein?
 
voi johtua siitäkin että en ole oikein löytänyt vielä parasta tapaa tehdä, istuen vai seisten vai smitissä.
mitähän teen kyykyssä väärin, nyt kun on painot nousseet niin nivusiin ottaa välillä kipeää, keskityn kyllä tekemään oikein?

Voin helpottaa valintaa: ei ainakaan smithissä!!! Parasta tehä seisten tangolla niskan taakse, niin et laskee sen tangon ainoastaan korvien tasalle. Toka vaihtoehto on istuen käsipainoilla...

Just joku toinen kyseli noist nivusongelmist kyykätes tuol Arnoldin G6 -ketjus! Tsekkaa sielt kans. Tuo on sen verran outo ongelma, että ekana mieleen tulee tyrä :(
 
Voin helpottaa valintaa: ei ainakaan smithissä!!! Parasta tehä seisten tangolla niskan taakse, niin et laskee sen tangon ainoastaan korvien tasalle. Toka vaihtoehto on istuen käsipainoilla...

Just joku toinen kyseli noist nivusongelmist kyykätes tuol Arnoldin G6 -ketjus! Tsekkaa sielt kans. Tuo on sen verran outo ongelma, että ekana mieleen tulee tyrä :(
Jos ny kuiteski maksais sen pari kymppiä kirjasta ja tekis sen mukaan tai etes koittais hiukan googlailla rippetoe + press ja kattelis niitä
 
Itse tänään ensimmäistä kertaa rupesin tustumaan maven saloihin ja sain kun sainkin sen nappaan tuonne takareisiin ja persposkiin, mutta eniten huomioo minulla sai yläselkä. Selkäsuorassa välillä peilistä katsoen liikettä suoritin ja vedin tankoa mahd. läheltä jalkoja. Onko tuo normaalia että yläselkä joutuu koetukselle liikkeessä vai teenkö jotain väärin?

No Rippetoe selittää kirjasessaan, että kun vedät mahdollisimman läheltä jalkoja, niin yläselän muskelit toimivat stabilizereinä (latissimus dorsi) eli mahdollistavat tangon pitämisen lähellä. Ja onhan tuossa sitte trapsit vahvasti mukana. Eli et kai se mitään väärin tee. Sulta löyty vaan heikko lenkki ;)
 
Itse tänään ensimmäistä kertaa rupesin tustumaan maven saloihin ja sain kun sainkin sen nappaan tuonne takareisiin ja persposkiin, mutta eniten huomioo minulla sai yläselkä. Selkäsuorassa välillä peilistä katsoen liikettä suoritin ja vedin tankoa mahd. läheltä jalkoja. Onko tuo normaalia että yläselkä joutuu koetukselle liikkeessä vai teenkö jotain väärin?

Heitän välihuomautuksena että ei paljoa kannata mavettaessa tuijotella pää vinossa, vaan ennemmin pyytää kaveria kuvaamaan nosto ja siitä katsella tekniikkaa jälkeenpäin.
 
Jos ny kuiteski maksais sen pari kymppiä kirjasta ja tekis sen mukaan tai etes koittais hiukan googlailla rippetoe + press ja kattelis niitä

Eka olin, et miks ihmeessä laitoit ton kommenttis mun vastaukseen, mutta sitte googlasin ite ton Rippetoe pressin ja hokasin, et ai niin joo, Rippetoen mukaanhan täs pitäis tehä tuo pystypunnerrus edestä seisten :) Ite tein täl ohjelmal aikoinaan pystypunnerruksen istuen käsipainoilla - vanhojen tapojen mukaisesti... Nykyään teen ton liikkeen seisten tangol niskantakaa. Kaikki 3 on hyviä liikkeitä. Riippuu vähä tilanteesta/ihmisestä/ohjelmasta mikä milloinki kellekki sopii.
 
Onko tämä hyvä ohjelma noin vuoden treenanneelle ja arnoldin kultaisen kuusikon jälkeiseksi ohjelmaksi? Eli siis lihasta pitää saada lisää ja aattelin tämä voisi olla seuraava ohjelma ja aattelin tehä tuolla treenillä missä ei tuota rinnallevetoa ole.. ainut asia on että mavea en ole tehnyt ikinä joten tätä pitää alkaa harjoittelemaan ja samaten tuo soutu ei taida olla ihan hanskassa.
 
Back
Ylös Bottom