Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Kyllä itsekin teen ihan ohjelmatreenin päälle vielä hauiksille ja ojentajille yleensä ylimääräisiä liikkeitä + vatsat. Ei todellakaan aina jaksa lähteä salille välipäivinä, mutta joskus on vain sellainen fiilis että voisi käydä tekemässä. Itse asiahan aluksi oli, että onko siitä sitten yleensä yhtään mitään hyötyä mennä sinne veivaamaan haukkaria tai muuta välipäivänä? Auttaako kehitykseen.

Veikkaisin, että nada. On sen verran raakaa toimintaa jossain vaiheessa (vko 4-6 eteenpäin riippuen aloituspainoista), että liika tekeminen koituu sitten ongelmaksi ja tulokset tyssää. 'Ja kroppakin voi sanoa, että no no.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onkohan mitään merkitystä kumman treenin loppuun lisää leuanvedon ja kumman dipit? Teen B-treenin kulmasoutuversiona ja aloituspostin ehdotuksessa leuat tehtäisiin myös B-treenissä, jolloin yläselälle tulee kerralla kova rasitus. Jos tekisi leuat A-treenissä yläselän rasitus jakautuisi joka treeniin. Kumpi on siis parempi?
 
Onkohan mitään merkitystä kumman treenin loppuun lisää leuanvedon ja kumman dipit? Teen B-treenin kulmasoutuversiona ja aloituspostin ehdotuksessa leuat tehtäisiin myös B-treenissä, jolloin yläselälle tulee kerralla kova rasitus. Jos tekisi leuat A-treenissä yläselän rasitus jakautuisi joka treeniin. Kumpi on siis parempi?

Itse jakaisin rasituksen tasaisemmin kahteen treeniin, esim. A-treeniin leuat ja B-treeniin kulmasoutu. Jää enemmän paukkuja tehdä niitä liikkeitä. Dippipunnerrusta en lisäisi kummankaan treenin loppuun, ainakaan kovin raskaana. Jotain pumppailua toki voi ottaa, mutta ojentajat ottavat tässä treeniohjelmassa aika kiitettävästi osumaa jo penkkipunnerruksesta ja pystypunnerruksesta. Raskaat dipit siihen päälle kyllä varmasti syövät tehoja edellä mainituista.
 
Avalon

Eihän tuohon tarvitse edes juurikaan lämmitellä (hyvä), treeni kestää max 30 min, ainakin itselläni.
Mitähän meinaat? Kyllä joka treeniin pitää lämmitellä. Alkulämmöt + jokaista liikettä painoja lisäten. Se ehkäisee mahdollisia vammoja. Saattaahan se tuntua ohjelman alussa pienemmillä painoilla, että ei tarvitse lämmitellä, mutta kannattaa silti.
 
Jos pääliikkeistä tuntuu tulevan jo ihan tarpeeksi runtua, ja pitää miettiä millä rasitus tasaantuisi, nuo apuliikkeet on ihan perusteltua jättää pois. Niiden virka koko ohjelmassa on vähän semmoinen "ajankulua yli-innokkaille", kun monia on niin pirun vaikea saada etenkään alkuun uskomaan että kolmellakin liikkeellä pärjää pitkälle.
 
Kyllä tää ihan hyvin dietille soveltuu, testattu on. Dietillä ei todellakaan tee mieli mitään 12 toiston sarjoja vääntää niin testasin tätä ja hyvin toimi. Voimaahan tarttuu vaikka miinuksilla mennään, välillä keventäen ja järkevästi treenaten oikein hyvin soveltuu dietille. Tuloksena voimien ja sarjapainojen nousu sekä rasva% pienentyminen. Ei kannata sokkona uskoo mitä sanotaan vaan kokeilla. Lihasta jos ei voi dietillä saada niin voimaa kyllä voi.
 
Kyllä tää ihan hyvin dietille soveltuu, testattu on. Dietillä ei todellakaan tee mieli mitään 12 toiston sarjoja vääntää niin testasin tätä ja hyvin toimi. Voimaahan tarttuu vaikka miinuksilla mennään, välillä keventäen ja järkevästi treenaten oikein hyvin soveltuu dietille. Tuloksena voimien ja sarjapainojen nousu sekä rasva% pienentyminen. Ei kannata sokkona uskoo mitä sanotaan vaan kokeilla. Lihasta jos ei voi dietillä saada niin voimaa kyllä voi.

varsinkin suhteellista voimaa
 
Eihän tuohon tarvitse edes juurikaan lämmitellä (hyvä), treeni kestää max 30 min, ainakin itselläni.
Ei saatana! jo ensimmäinen liike nielaisee minulla 30 min. lämppäreiden kanssa. Tällää on monikin vääräleuka irvaillut, notta reenit pitäisi ssada puskettua alle tuntiin! ??
Omalla kohdalla on tullut todettua, että hommat menee totaalisen vituiksi, jos alkaa kiireessä veivaamaan, unohtaa keskittyä ja lyhentää taukoja.
OK ok... Eka kuukausi oli iisimpi, nyttemmin on 3 kk juuri alkanut.
Tällä hetkellä pierrään PR joka treenikerta, joka liikkeessä, joten kyllä se tarvitsee myös hieman keskittymistä, jottei tekniikka sylttää.
 

Not! En kyllä ikinä vetäis itteeni syöttöporsaaksi voimien maksimoimiseksi. Ei mitään järkeä ottaa tätä hommaa niin tosissaan että riskeeraisi oman terveytensä.

Ei saatana! jo ensimmäinen liike nielaisee minulla 30 min. lämppäreiden kanssa. Tällää on monikin vääräleuka irvaillut, notta reenit pitäisi ssada puskettua alle tuntiin! ??
Omalla kohdalla on tullut todettua, että hommat menee totaalisen vituiksi, jos alkaa kiireessä veivaamaan, unohtaa keskittyä ja lyhentää taukoja.
OK ok... Eka kuukausi oli iisimpi, nyttemmin on 3 kk juuri alkanut.
Tällä hetkellä pierrään PR joka treenikerta, joka liikkeessä, joten kyllä se tarvitsee myös hieman keskittymistä, jottei tekniikka sylttää.

Oon huomannut että pitämällä tauot suht lyhyenä (1.5-2 min) fokus pysyy treenissä paljon paremmin kuin 4-5min pitkillä palautuksilla. Tää on aika yksilöllistä varmasti. Mutta ei mulla mennyt SS treenissä kuin max 45min.
 
Onkos tällä ohjelmalla jokin "maksimiaika", että kuinka kauan saa tehdä ennenkuin kannattaa vaihtaa toiseen ohjelmaan? Vai voiko tällä mennä niin kauan kun vain tuloksia tulee? Nyt on jo hyvinkin 3kk treenattu tällä ja ei sillä, etteikö tuloksia tulisi mutta missä vaiheessa olisi suositeltavaa vaihtaa ohjelmaa?
 
OT @ mangroovie:

Sulla oli vähä aikaa sitten ongelmia käsien kanssa kun ne kipeyty kyykätessä, auttoko se huomion kiinnittäminen siihen miten pidät käsiä/tankoa?
 
OT @ mangroovie:

Sulla oli vähä aikaa sitten ongelmia käsien kanssa kun ne kipeyty kyykätessä, auttoko se huomion kiinnittäminen siihen miten pidät käsiä/tankoa?

Auttoi. Kiitokset ehdottaneelle, löytyi myös tosiaan tuo olkapäiden venytysliike, joka näyttää auttavan, joskin hitaasti.

Resetti 110kg -> 100kg ensiksi ja sitten shoulder dislocationia olkapäille, jotta voi lämppärit heittää tanko alhaalla, ranteet suorassa, mutta todella levellä otteella (olkapäät on minulla niin saamarin jäykät ettei noita käsiä yksinkertaisesti saa kapeammalle, ilman että ranteet vääntyy jos tankoa pitää alhaalla).
Sarjat vedän toistaiseksi tanko ylhä-asennosa, mutta kunhan on saanut olkapäät nuijittua normaali-ihmisen ulottuvuuksiin, niin tarkoitus olisi palata käyttämään tankoa ala-asennossa...
Hermokipua ei juurikaan tunnu nostoissa, eikä reenin jälkeen ollenkaan.
Noissa olkapäissä lienee jokin samperin rustouma, kun jokin jänne siellä tarttuilee jatkuvasti. Noh 2 viikon päästä lekuri ehkä ossa sanoa asiaan jotakin valaisevampaa.

Kyykky on taas mukavaa (ja rankkaa) PR:t paukku joka reenikerta, joten mikäs tässä on kyykkäellessä. :D
 
Sori jos menee vähän väärään paikkaan mutta, pistetään ekan postauksen piikkiin.. eli oon 20v 184 cm ja 65kg ja oon päättänyt nyt alottaa reenaan tolla kyseisellä ohjelmalla. mun käsityksen mukaan ihan passeli mulle? olis kiva tietää et mitä lisäravinteita kannattas käyttää että sais painoa mahollisimman nopeesti ylöspäin. Ruokavalliota oon tässä muutenkin alkanut nyt miettimään hieman paremmaks.. mutta jotain sen täydennykseks? kiitos kaikille vastainneille ja tosiaan sori jos meni väärään paikkaan..
 
Heti alkuun ravintopäiväkirja käyttöön (esim. http://keho.net/ravintolaskuri)
Seuraat pari viikkoa, mitä syöt samalla kun treenaat ja sitten alat ihmetellä, notta tarviiko lisäpuuroa.
Yksi tyyli on että katsoo että proteeinien g:t päivässä on suurinpiirtein 2,5-3,5g / paino kg eli sinulla 163-228 g / päivä. ja syö muuta (rasva hiilarit) siten, että kalorit jää plussalle ja reilusti (joka on suhteellinen käsitys)
Jos (ja kun) tarvittavia protskumääriä ei jaksa/ehdi/jne... syödä päivittäin voi avuksi ottaa esim. UFS Whey:n jota löytyy myös maustamattomana (halvempaa) liukenee hyvin ja ei maistu ihan kuolemalle. Halvinta lienee UFS:n soija joka onkin sitten hankalampi vatkata nesteeseen, ja maistuu aika mielenkiintoiselta. :D
Itsellä esim:
2,7g proteeinia / painokilo = 220g per päivä
energian saanti - kulutus = +500-+700 per päivä (tämä on vielä aika vähän)

noihin lukuihin yleensä joutuu ottaan tuota heraa (whey) sellasen 90-150g per päivä.
 
Back
Ylös Bottom