Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Tuntuu kyllä hassulta että vaan 3 liikettä tehdään salilla, vai ymmärsinkö edes oikein? + ne apuliikkeet jos halusi.
No kunhan tästä löytää uudelta salilta semmosen ajan käydä ettei siellä olisi 24 ihmistä pienessä salissa niin pääsee kunnolla äheltämään :hyvä:

Mikäs siinä kuulostaa hassulta? Liikkeet on erinomaisia kehittämään voimaa, johon tämä ohjelma on tarkoitettukin. Ja liikkeitä on itseasiassa viisi eikä kolmea. Kyykky, pystypunnerrus, penkkipunnerrus, maastaveto ja rinnalleveto.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuntuu kyllä hassulta että vaan 3 liikettä tehdään salilla, vai ymmärsinkö edes oikein? + ne apuliikkeet jos halusi.
No kunhan tästä löytää uudelta salilta semmosen ajan käydä ettei siellä olisi 24 ihmistä pienessä salissa niin pääsee kunnolla äheltämään :hyvä:

Usko pois, kyllä se kolme liikettä per kerta alkaa olemaan aika raskasta kun rautaa tulee olemaan tangossa paljon ohjelman loppuvaiheilla.
 
Olen veivannut punttia ja useamman vuoden ja SS vaikuttaa varsin mukavalta ohjelmalta. Mielipiteitä jos vaihtaa toistomäärät 10-12 paikkeille, myös riveen ja maveen?
 
Olen veivannut punttia ja useamman vuoden ja SS vaikuttaa varsin mukavalta ohjelmalta. Mielipiteitä jos vaihtaa toistomäärät 10-12 paikkeille, myös riveen ja maveen?

No silloin on ihan eri tulokset. Ohjelma on suunniteltu kehittämään voimaa ja sitä kehitellään parhaiten tuolla 4-6 toiston määrällä kun sillä saadaan vielä suhteellisen isoa romua liikkeelle. Tee ohjelmaa sellaisena kuin se on ajateltu tai kurkkaa jotain muuta. Jos on paljon treenannut niin joku 5/3/1 voisi toimia hiukan paremmin.
 
Tulipas nyt tämä Starting Strenght aloitettua, kyykky, penkki 20kg oli aika maksimi ja mavea harjoittelin mutta sen tekniikka ei oikein iskostunut päähän vielä.
Keskiviikkona treeni B, saapa nähdä kuinka kauan pitää tuota rinnallevetoa harjoitella :D
 
Tulipas nyt tämä Starting Strenght aloitettua, kyykky, penkki 20kg oli aika maksimi ja mavea harjoittelin mutta sen tekniikka ei oikein iskostunut päähän vielä.
Keskiviikkona treeni B, saapa nähdä kuinka kauan pitää tuota rinnallevetoa harjoitella :D

Tekniikka maveen ja riveen on kohtuullisen helppo oppia jonkun osaavan valmentajan opastamana jonka jälkeen hommaan tuleekin enemmän mieltä :)
 
Olen veivannut punttia ja useamman vuoden ja SS vaikuttaa varsin mukavalta ohjelmalta. Mielipiteitä jos vaihtaa toistomäärät 10-12 paikkeille, myös riveen ja maveen?

Voi olla aika raskasta vetää kyykky penkki ja mave samana päivänä nuilla toistoilla, ken tietää? kokeilemallahan se selviää :rolleyes:
 
Päätin ottaa tänään tämän ohjelman käyttöön ja sen kunniaksi vielä rekisteröityäkin.

Alotin keväällä käymään salilla sovelletulla 1-jakosella ja sovelletuilla päivillä noin kolme kertaa viikkoon. Painot nousi, treeni kulki ja fiilis oli loistava. Toistot oli pääsääntöisesti jossain kymmenen nurkilla.
Viime viikkoina tosin homma on hiukan kaatunut kaikilta osilta kasaan, joten päätin alottaa ihan alusta. Löin lukkoon treenipäivät ja itse ohjelman, jota aion nyt sitten ainakin jouluun asti noudattaa säntillisesti.

Kethnaabin muokatulla mennään ja näistä lähdettiin liikkeelle:
Kyykky 3x5x60
Penkki 3x5x70
MAVE 1x5x70
+ dippi 2x8 ja vatsat

Tiputin painot reippaasti alas ja lähden sieltä sitten niitä nostelemaan. Saa nähä kuinka pää kestää, kun luonne on kaikkitännehetinyt.
Hiukan pelottaa toi kyykky, kun polvista löytyy rasitusvammarustot ja ne ilmottaa jo nyt välillä olemassaolostaan.

Ekan treenin jälkeen on nyt aika outo olo, kun ei tunne itteänsä raiskatuksi, mutta eiköhän sekin muutu, kun pääsen isompiin rautoihin kiinni.
Ja aikaa meni vaan noin tunti alkulämpöineen ja loppusoutuineen.

Ei mulla muuta.
 
Olen salilla käynyt nyt n. vuoden, viime aikoina vasta saanut painon nousuun, ja ajattelin koittaa tätä ohjelmaa.
Mulla ei toi penkki tekniikka oikeen tunnu sujuvan millään, ja olen tehnyt sen tähän asti käsipainoilla.
Saisiko tuota käsipainoilla tehtävää penkkiä sovellettua tähän ohjelmaan jotenkin?
 
Olen salilla käynyt nyt n. vuoden, viime aikoina vasta saanut painon nousuun, ja ajattelin koittaa tätä ohjelmaa.
Mulla ei toi penkki tekniikka oikeen tunnu sujuvan millään, ja olen tehnyt sen tähän asti käsipainoilla.
Saisiko tuota käsipainoilla tehtävää penkkiä sovellettua tähän ohjelmaan jotenkin?

Penkki lähtee sujumaan harjoittelemalla. Eli tee tangolla.

Miten se penkki ei siis suju?
 
Penkki lähtee sujumaan harjoittelemalla. Eli tee tangolla.

Miten se penkki ei siis suju?

Oon koittanut tosissani harjoitella sitä tyyliä selkä notkolla ja ilman, tuntuu vaan aina painot raskaalta, ja mulla on tosi pitkät kädet, en tiedä vaikeuttaako se kun pitkä liikerata?
Mulla varmaan maksimi tangolla joku 65kg...

Tuntuu että pitäs olla kaveri varmistamassa että sais kaiken irti, kai se täytyy vaan lähteä koittamaan :)
 
Päätin ottaa tänään tämän ohjelman käyttöön ja sen kunniaksi vielä rekisteröityäkin.

Alotin keväällä käymään salilla sovelletulla 1-jakosella ja sovelletuilla päivillä noin kolme kertaa viikkoon. Painot nousi, treeni kulki ja fiilis oli loistava. Toistot oli pääsääntöisesti jossain kymmenen nurkilla.
Viime viikkoina tosin homma on hiukan kaatunut kaikilta osilta kasaan, joten päätin alottaa ihan alusta. Löin lukkoon treenipäivät ja itse ohjelman, jota aion nyt sitten ainakin jouluun asti noudattaa säntillisesti.

Kethnaabin muokatulla mennään ja näistä lähdettiin liikkeelle:
Kyykky 3x5x60
Penkki 3x5x70
MAVE 1x5x70
+ dippi 2x8 ja vatsat

Tiputin painot reippaasti alas ja lähden sieltä sitten niitä nostelemaan. Saa nähä kuinka pää kestää, kun luonne on kaikkitännehetinyt.
Hiukan pelottaa toi kyykky, kun polvista löytyy rasitusvammarustot ja ne ilmottaa jo nyt välillä olemassaolostaan.

Ekan treenin jälkeen on nyt aika outo olo, kun ei tunne itteänsä raiskatuksi, mutta eiköhän sekin muutu, kun pääsen isompiin rautoihin kiinni.
Ja aikaa meni vaan noin tunti alkulämpöineen ja loppusoutuineen.

Ei mulla muuta.

Treeni B
Kyykky 3x5x65
Pystypunnerus 3x5x35
Kulmasoutu 3x5x60
+ vähän hauista ja ojentajia

Hyvältä tuntuu. Kaikista parasta on se, kun voi keskittyä vain muutamaan liikkeeseen, eikä tarvi seikkailla koko aikaa ympäri salia.
 
tää viikko saanu vetää kunnon treenit ja pakko tulla hehkuttamaan. en tiiä voiko vaikuttaa niin nopeasti, mutta ei oo ikinä telinevoimistelussa mennyt niin hyvin kun nyt aloitettuani SS:än. voltti meni ekaa kertaa jaloilleen ja urhovoltin alkeetkin onnistui.

elän nyt uskossa että se on SS:än ansiota ja motivoituneena jatkan ohjelmalla :hyper:
 
Oon koittanut tosissani harjoitella sitä tyyliä selkä notkolla ja ilman, tuntuu vaan aina painot raskaalta,

..

No höh, miltä ne painot pitäisi tuntua? :)

Jos tuntuu oikeasti vaikealta eikä pelkästään raskaalta, niin ota vaikka 35kg aloituspainoksi ja lähe tekemään niin että pysäytät jokaisen sarjan jokaisen toiston rinnalla. Opit sitä painon kontrollointia. Vaikka aluksi tuntuu kevyeltä, niin alat tekeen sillä samalla tekniikalla aina 2,5kg lisäten. Sitten kun alkaa tekeen tiukkaa niin otat toistot ilman stoppia ja vain sarjan viimeisellä toistolla pysäytys rinnalla.
 
Rippetoe rohkaisee sarjojen väliin tarvittaessa pitkääkin lepoa, mutta mites keskellä sarjaa? Tänään oli niin raskas mave, että kahden toiston jälkeen oli lopuissa pakko hengitellä rauhassa ainakin 10-20 sekuntia ennen seuraavaa toistoa. Onko tämä täysin ok?
 
Maanantaina alko ohjelma ja nyt toka reeni takana. Perjantain kyykky kyllä pelottaa, koska jalat on maanantain jälkeen ollut tykisti tukossa ja pe varmaan tuplasti pahempi. Tänäänkin meni ekat puol tuntia salilla vaan reisiä lämmitellessä ja silti tuntu kuolemalta.
 
Tänään lähtee tämä ohjelma testiin.
Millä painoilla pitäisi aloittaa kyykyssä, kun maksimi sarja on 1 x 4 x 100 kg.
Eli siis yksi sarja 100 kilolla, jolla sain neljä toistoa. Ja noista kaksi viimeistä todella hitaita, eli siis ehdoton maksimi.
 
Millä painoilla pitäisi aloittaa kyykyssä, kun maksimi sarja on 1 x 4 x 100 kg.

Riippuu paljolti taustoista (eli kuinka paljon sitä treenitaustaa sitten oikeasti on), mutta jos kokemusta ei paljon ole, niin ihan paikkoja säästääkseni lähtisin itse jostain 70 kilosta, joka neljän viikon päästä 2,5 kilon kertakorotuksin on sitten jo tuo 100 kg. Kyllä siinäkin pitäisi haastetta olla, että saa neljän viikon päästä sen 3x5 tuolla lähtötasolla. Isommalla lähtöpainolla stoppi tulee aikaisemmin vastaan...
 
Back
Ylös Bottom