Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle

Tietääkö joku, mistä päin Helsinkiä löytyy kauppaa, josta saa polven tukisiteitä? Kuulemma jossain Hämeentiellä saattaa olla, mutta tarkkaa osoitetta en tiedä. Yritin tilata Amazonista hyviä arvosteluja saanutta polvitukea, mutta jostain syystä palvelu ei hyväksy osoitetietoja. Olen syöttänyt ne varmaan jotenkin väärin, en ole aikaisemmin tilannut netin kautta mitään. Osaako joku neuvoa, missä muodossa ne tiedot pitää syöttää?

Sori, off topiciksi menee, mutta nyt olen oikeasti avun tarpeessa tän asian suhteen, vaihtoehdot on joko saada se polvituki jostain, tai sitten alkaa kyykyt olla kyykkäilty.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sen lisäksi tuli vasempaan perskannikkaan sellainen ihme "kipu". Tuntuu, että se olisi koko ajan jumissa tuosta ristiselän vasemmalta puolelta, melko ylhäällä perskannikassa siis:jahas:. Sellaista todella lievää painetta/venytystä tuntuu pakarassa, mutta en saa siihen mitenkään osumaan venyttämällä pakaroita. Mitään neuvoja?

S.

Kohta josta puhut saattaa olla se ns. filee ihmisessä. Tämä oreili minulle kun sinne iski spasmi kolmeksi kuukaudeksi jalkapalloilijavuosinani. Sen venyttely onnistuu seuraavanlaisesti: istu persiillesi maahan, oikea jalka suoraksi eteen ja taita vasen jalkasi koukkuun oikeaa vasten, eli polvi sojottaa sivulle, ei ylös. Paina vasemmalla kädelläsi vasenta ppolvea maata kohti, samalla kun oikea käsi kurkottaa kohti oikean jalan varpaita. Pidä selkä suorana, tarkoitus ei ole saada oikean käden sormia varpaisiin, vaan saada venytys ainne fileeseen. Etene rauhallisesti, älä heti venytä maksimiin, pikku hiljaa eteenpäin. Toivottavasti auttaa!
 
Löytyihän se polvituki apteekista. Mutta siitä huolimatta perus-ss runko menee luultavasti vähän uusiksi ensi viikolla. Kyykyssä sain puskettua painot 60kgx5x3-152kgx5x3 vajaan 7 viikon aikana. Hassu juttu kyykyssä, en viime ss-rundinkaan aikana missannut yhtään toistoja työsarjoista, tuli vaan se piste henkis-fyysisesti vastaan, että pää ja kroppa ei enää jaksaneet. Pystärissä oikeasti missasin toistoja tämän päivän treenissä, 65kgx4 oli tulos. Penkki ja mave porskuttavat toistaiseksi eteenpäin, viime treeneissä meni 90kgx5x2,90kgx7 penkissä ja mavessa 190kgx5. Leuat ovat myös kehittyneet, 25kgx5 on mennyt.

Tohon kyykkyyn pitää keksiä joku lääke, että saan pidettyä ohjelman rakenteen suurinpiirtein ennallaan. Olen ajatellut ottaa etukyykyn vähäksi aikaa kokeiluun, teen sen ainakin muutaman treenin ajan takakyykyn tilalla. Tämä siis siinä tapauksessa, jos edes 2 päivän lepo ei riitä palautumiseen. Jos olen seuraavassa treenissä 100% palautunut, niin yritän mehustaa lisää kehitystä takakyykystä.

Mun mielestä on melkein siistiä, kun kehitys alkaa tökkiä. Pääsee harrastamaan vähän luovaa ongelmanratkaisua, eikä kokeilemalla uusia asioita edes menetä mitään.
 
Lämppärit menee about näin:

esimerkki

2x5xtanko
5x50kg
3x65kg
2x70kg
------
5x85kg
5x85kg
5z85kg

Eli aina kaksi viitosen sarjaa tyhjällä tangolla ja sitten 5:n, 3:n ja 2:n toiston sarjat työsarjaa kohti nousevilla painoilla (vaikka juuri noilla 40%-60%-80% prosenteilla).

Jos mäiskii menemään kunnon painoilla tai on vanha ja raihnainen, niin lämppärisettejä voi lisäillä oman maun mukaan.
 
Kohta josta puhut saattaa olla se ns. filee ihmisessä. Tämä oreili minulle kun sinne iski spasmi kolmeksi kuukaudeksi jalkapalloilijavuosinani. Sen venyttely onnistuu seuraavanlaisesti: istu persiillesi maahan, oikea jalka suoraksi eteen ja taita vasen jalkasi koukkuun oikeaa vasten, eli polvi sojottaa sivulle, ei ylös. Paina vasemmalla kädelläsi vasenta ppolvea maata kohti, samalla kun oikea käsi kurkottaa kohti oikean jalan varpaita. Pidä selkä suorana, tarkoitus ei ole saada oikean käden sormia varpaisiin, vaan saada venytys ainne fileeseen. Etene rauhallisesti, älä heti venytä maksimiin, pikku hiljaa eteenpäin. Toivottavasti auttaa!

Tuo auttoi heti ensimmäisellä kerralla! Sain tunteen heti pois pakarasta. Iso kiitos. :hyvä:
 
Voi juma. Penkkipunnerrus alkanu jysähtää 100kg sarjapainoihin. Joka kerta saan 2x5 + 4 toistoa. Alkaa kyrsimään. Tullut jo pari kertaa haettua vauhtia pienemmil painoilla.
 
Voi juma. Penkkipunnerrus alkanu jysähtää 100kg sarjapainoihin. Joka kerta saan 2x5 + 4 toistoa. Alkaa kyrsimään. Tullut jo pari kertaa haettua vauhtia pienemmil painoilla.

Sama juttu. Penkki ja pysätri jumahtaa aina samoihin 92,5kg ja 65kg painoihin. Koko kroppa on kyykyn jäljiltä sosetta, mikä haittaa keskittymistä penkissä. Tänään noi sarjat kaatui tekniikkavirheisiin, kun kaikki kontrolli hävisi liikkeestä. Ja sitten tuli vielä vittuiltua mua varmistaneelle jampalle, kun hän nappasi tangon vähän liian nopeasti ylös vikassa sarjassa. Tuli jotenkin huono omatunto omasta kusipäisyydestä. Mutta penkin varmistaminen vaatii vähän kokemusta, eikä sitä kaikilla ole.

Kyykky sen sijaan jatkaa nousemista, mistä olin itsekin aika yllättynyt. En tosiaankaan uskonut, että 155kgx5x3 olisi mennyt, mutta meni kuitenkin. Aloin kesken sarjan jopa miettimään, että fuskaanko vahingossa jotenkin, kun paino nousee niin "helposti". Kyllä ne 2 lepopäivää tekevät ihmeitä.
 
Miten kannattaa toimia jos jalat ei tunnu palautuvan treenistä kunnolla? Jouduin pakosti pitämään yhden päivän lisää lepoa kahden treenin välillä, niin kyykkääminen sujui paljon paremmin. Tekisi mieli muuttaa ohjelmaa niin että joka viikko olisi kaksi kyykkypäivää, ja yksi mave päivä. Apuliikkeet pyörisi alkuperäisen ohjelman mukaisesti, ja ylätalja/leuanveto tulisi tiputetun kyykyn tilalle.

Kai se oikea kysymys olisi että pitääkö voimatreenissä lihaksen olla palautunut kokonaan ennen seuraavaa treeniä?
 
Miten kannattaa toimia jos jalat ei tunnu palautuvan treenistä kunnolla? Jouduin pakosti pitämään yhden päivän lisää lepoa kahden treenin välillä, niin kyykkääminen sujui paljon paremmin. Tekisi mieli muuttaa ohjelmaa niin että joka viikko olisi kaksi kyykkypäivää, ja yksi mave päivä. Apuliikkeet pyörisi alkuperäisen ohjelman mukaisesti, ja ylätalja/leuanveto tulisi tiputetun kyykyn tilalle.

Kai se oikea kysymys olisi että pitääkö voimatreenissä lihaksen olla palautunut kokonaan ennen seuraavaa treeniä?

Mä tein tänään juuri noin. Eli tiistain treeni oli perus ss-rungon mukaisesti kyykky 5x3, penkki 5x3 ja leuat 3 sarjaa. Torstaina (eli nyt) eivät jalat/polvinivelet/pääkoppa olleet palautuneet kyykyn jäljiltä, joten tein: pystäri 5x3, leuat 3 sarjaa ja mave 1x5. Nyt tuli siis kahdessa peräkkäisessä treenissä leuat, mutta edellisessä treenissä tein omalla painolla, ja tänään lisäpainoilla. Kyllä vähän omatuntoa vihlaisi että en enää tee "do the f*****g program", mutta en näe järkeä kyykätä, jos paikat ei oikeasti ole palautuneet edellisestä treenistä.

Tosin kyykkäsin joka toinen päivä aina siihen saakka, kunnes sarjapainot olivat 145kg. Tämä oli joku maaginen piste, jonka jälkeen kroppa ei enää plautunutkaan treenistä siinä ohjelman määräämässä kahdessa vuorokaudessa. Ja käyhän toi kyykky myös henkisesti aika raskaaksi siinä vaiheessa, kun uusia enkkoja pitäisi tahkota joka treenissä (mulle tämä piste oli just 145kgx5x3, joka oli vanha enkka).

Tosta lihaksen palautumisesta niin ei sen lihaksen tarvi olla 100% palautunut edellisestä treenistä. Mutta jos se on niin jumissa, että ohjelman vaatimaa korotusta sarjapainoihin ei ole mitään toivoa yrittää saada, niin tilannetta kannattaa harkita uudelleen. Tai sitten vaan puskee hirveellä raivolla ne sarjat, ja katsoo mitä tapahtuu.
 
Kai se oikea kysymys olisi että pitääkö voimatreenissä lihaksen olla palautunut kokonaan ennen seuraavaa treeniä?
Lueskelin tuota Rippetoen seuraavaa kirjaa ja siinä tuli selville että ei tarvitse ( jos jotakin muutakin tämä asia kiinnostaa ).

Viikossa kyykätään kolme kertaa, ja vasta sitten kun ohjelman mukaisia painoja ei saa nostettua, palataan painoissa hieman takaisinpäin taikka levätään pitempään.
 
Tänää ei ees irronnut 97,5kg kunnolla, vaikka viimeeks meni 100kg 2x5 + 4. Kannattaiskohan kokeilla jotain eri ohjelmaa vai vaan kärsivällisesti jauhaa tätä?
 
Olen nyt tehnyt tuolla versiolla. Onko mitään väliä onko penkki treeni A vai B ssä ?

Treeni A
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Treeni B
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Soutu levytangolla 3x5
 
Olitko syönyt kunnolla?
Olitko levännyt tarpeeksi?
Olitko lämmitellyt kunnolla?
jne.

Aika raskaaksi käy treenaaminen, jos ohjelmaa pitää vaihtaa aina kun yksi treeni menee huonommin kun edellinen kerta. Ite jatkaisin ihan normaalisti ohjelman mukaan.
Nyt tuli 1. fail, 2 vielä käytettävänä ennen resettiä :)

http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Program#Stalling.2C_Resetting_and_Progressing

Tais olla toinen huonompi penkkipäivä. Eli ens Ke näyttää sit suunnan mitä pitää lähtee tekee.
 
No jos se ei vaadi salia, niin se vaatii sen ainakin että kotoa löytyy levytanko ja painoja.

Älä ruoki trollia. :jahas:

Trollikin tietää että tämän ohjelman toimivuus perustuu 1/3 kovan treeniin, 1/3 isoon määrään unta ja 1/3 hirveään määrään ruokaa, joten jos skippaat pelkästään saliosuuden ja keskityt vain ruokkimaan itseäsi sekä nukkumaan hyvin, niin kehitystä pitäisi sen 2/3 normaalista tulla... ;)
 
Jesh, se tapahtui. 100kg sarjapainojen junnaaminen penkkipunnerruksessa meni eilen uusiks. Kaiken lisäksi toistoja irtos perään 1. Toista en viittinyt lähtee yrittää ku ei ollut varmistajaa. Kyllä oli eilen hyvä mieli kun lähti salilta :D
 
Back
Ylös Bottom