Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sanoisinko että pääsyy SS:n toimivuuteen on juuri sen yksinkertaisuus. Itsekin lordoosista ja vuosia kestäneestä selkivusta kärsineenä suosittelen sulle foam rolleria erittäin lämpimästi. Käyn n4-6 kertaa viikossa 3-5km kävelyllä, venyttelen lonkat ja jalat lähes päivittäin ja rullaan foamrollerilla aina ennen salia. Näillä keinoilla lääkärin diagnosoima varhaiseläke selkävian takia katosi eikä oireile enää tippaakaan koko selkä. Nuo alaselän ongelmat aiheutti itsellekin myös polvikipuja ja muita ongelmia. Kaikki ovat nykyään poissa.
Voiko tollaisen foam rollerin itse kyhätä jostain säilylepurkista? Vai kannattaako mieluummin ostaa kaupasta? Varmaan jostain kamppailulaji- tai lisäravinnekaupasta tämmöisen voisi löytää. Mulla ei tosin ole ikinä diagnosoitu mitään selkävikaa, vaan kyse on pikemminkin kausittaisesta, ärsyttävän epämääräisestä hermokivusta, joka säteilee alaselän vasemmalta puolelta alas takareiteen.
Mulla oli viime ss-rundin jälkeen reilun kuukauden mittainen jakso, jolloin en kyykännyt tai mavettanut ollenkaan, eikä tosiaan selkä- tai polvikipuja tuntunut myöskään. Aloitinkin sitten tämänhetkisen treeni-jakson kyykyssä 60 kg:llä. Mutta polvi itseasiassa tuntuu paremmalta nyt, kun aloitin kyykkäämisen uudestaan. En vielä tiedä, miten sijoitan maven tähän ohjelmaan, alkuperäinen suunnitelma oli tehdä pelkkää riveä, kunnes pääsen siinä kunnon rautoihin. Nyt vaikuttaa siltä, että rive on teknisesti niin ylihankala liike, että mave pitää kuitenkin tunkea johonkin väliin.
Pitäisi myös toisaan venytellä enemmän. Venyttely vaan aiheuttaa niin paljon tuskaa..
Jos et muuta jaksa, niin venyttele ainakin lonkankoukistajat, takareidet ja perse. Tuo Foam Rolleri oli meikäläisen elämän yksi parhaista sijoituksista (30-40euroa).
Itselläkin juuri tietyntyyppinen lihasepätasapaino ja heikot alaselän lihakset aiheuttivat fyssärin mukaan suuren osan noista kivuista. Kun kehon lihasketjusta puuttuu jokin pienikin yleistoiminnalinen palanen, niin keho kompensoi sitä usein siirtämällä työn toiselle lihasryhmälle tai "väistäen" asentoa, jotta suoritus olisi helpompi juuri siitä tietystä kohtaa. Rive, etukyykky, hyvää huomenta ovat oivia liikkeitä vahvistamaan selkärangan ja perseen pieniä tukilihaksia.
Koita kattoa onko sun esim lantio suorassa kun seisot normaalisti/kyykkäät ja teet muita liikkeitä. Usein selkävaivoista kärsivillä lantio on notkolla hieman eteenpäin. Tämä johtuu liian kireistä lonkankoukistajista ja siitä että perslihakset ovat liian heikot tai ihminen istuu liikaa, jolloin lihakset ovat jatkuvasti jumissa eivätkä pysty toimimaan kunnolla.
... Tuo Foam Rolleri oli meikäläisen elämän yksi parhaista sijoituksista (30-40euroa)...
Mä olen hakenut Biltemasta muhviputken ja leikannut muhvin irti siitä. Valmiisiin ratkaisuihin etuna tässä on se, että tätä saa pehmennettyä laittamalla jotain putken ja lihaksen väliin, mutta valmiita foamrollereita ei helpolla saa kovennettua. Myös alle kymmeneen euroon jäävää hintaa pidän plussana.
Miten on mahollista että sinun täytyy tehä smithissä ne liikkeet? väitätkö että salillasi on smith, mutta ei esim kyykkyhäkkiä tai normaalia tangoa :S
Jos pitäisi veikata, niin useilla työpaikkojen saleilla on kyllä smith, mutta kyykkypaikka/häkki puuttuu... vapaa tanko voi olla, mutta ei se sieltä maasta ihan itsestään niskan taakse tai eteen pomppaa jalkojen treenausta varten.
No ei kyllä pitäis olla homma eikä mikään vetää pystäripainoja rinnalle.
Miun täytyy tehdä kyykky ja pystypunnerrus (istuvalteen) smithissä? Onko se jotenkin suuri haitta ohjelmalle?