En jaksa muuten kommentoida,mutta esimerkkinä haluaisin kertoa tapauksen.
Äiti,hän oli hoikka joskus nuoruudessaa,lihosi kun minä ja veljeni olimme pieniä.
Minulle hän on ollut aina iso,en muista häntä muun kokoisena.
Lihavuuteen ei ollut aikaa keskittyä työnteon ja lastenhoidon ohella,se oli niitä asioita jotka vähiten merkitsivät.
Talous saatiin pikkuhiljaa kuntoon,ja me kasvoimme isommiksi,huomio siirtyi ennemmän häneen itseensä. Kumpikin vanhemmistani oli siirtynyt 100 kilon painavammalle puolelle.Äidillä alkoi laihdutuskuurit,painonvartijat,herbalifet,kaikki maailman kuurit..
Isä tiputtikin 25kg 8viikkoon syömällä tasan 1 tonnikalapurkin päivässä(täysin totta),tosin lihoi ne vuodessa takaisin.
Äidilläni ei ole itsekuria,hän on erittäin tunteellinen,herkkä ihminen..
Hän ei ole pystynyt vuosien yrittämisen jälkeen laihtumaan,eikä tule siinä onnistumaan. Tätä turhaa ponnistelua katsoessa tulee mieleen,että kunpa hän vain voisi olla tyytyväinen itseensä,säästyisi niin paljolta,ja voisi keskittyä nauttimaan elämästä. Avioliitto ei ole syy laihduttaa,ei tässä perheessä.Ovat kaksi mursua
Mutta pointti on se,että ehkä tämä kirja voisi auttaa äitini kaltaisia ikuisia laihduttajia hyväksymään itsensä,ja nähdä maailmassa muutakin kuin sen oman peilikuvansa.
Minun puolestani he saavat olla niin lihavia kuin haluavat,jos laihduttaminen vaatii onnen elämästä...
Minulle he ovat aivan yhtä tärkeitä vaikka olisivat tuplaten tuon kokoisia,aivan sama,mutta jos joku huolestuttaa,niin on lihavuuden tuomat terveyshaitat...
Kotona olen nähnyt,että onnellinen avioliitto ei ole kiinni ylimääräisistä 5kilosta,eikä edes ylimääräisestä 40kilosta,joten ainut syy miksi itseni haluan pitää kunnossa on terveys,haluan elää tervettä elämää vielä silloinkin kun ulkonäöllä ei ole niin väliä. "Minkä nuorena oppii,sen vanahana taitaa"(toivottavasti)
Ok,kyllä ärsyttää että verorahat menee lihavien terveydenhuoltoon,mutaa niin menee moneen muuhunkin paikkaan minne ne eivät kuulu..
Tuosta rantahommasta,miten ihmeessä jotakuta voi ärsyttää lihava ihminen uimarannalla????? Miten jonkun muun,kuin itsensä(ja ehkä kumppanin)lihavuus voi haitata?? Vai onko se tosiaan niin että vain kauniilla ihmisillä on oikeus elää ja nauttia elämästä(mm.uimarannoista).
En ota kantaa tuohon kumppanin lihomiseen,kun ei ole omakohtaista kokemusta,niin en osaa arvioida omaa suhtautumistani.
En toivo myöskään sitä,että läskiyttä alettaisiin ihannoimaan,tai mitään vastaavaa. Ehkä toivoisin vain pientä suvaitsevaisuutta...
Ei se lihavuus ole kaikille vapaaehtoinen valinta,ei kaikilla ole sitä voimaa taistella sitä vastaan.