Smith-kyykky vs. normaalikyykky?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ite teen vaan takakyykkyjä ja prässejä isoina liikkeinä jaloille. Mave toki ottaa myös ja hack-kyykkyä satunaisesti, mutta hacki tuntuu ottavan vähän polviin joten smithiä en varmaan edes uskalla kokeilla. Mulla on kanssa polvissa rasitusvamma joku osgood schatter tms. en tarkkaan muista, mutta juoksusta meni jalat ihan tukkoon ja menee vieläkin kävely tönköksi juoksulenkistä. Kyykyistä ei oo moksiskaan :)

Olit bodari tai et, niin minusta kyykky kuuluu jokaisen treeniohjelmaan.

Kyllähän se näin on. Itse teen tällä hetkellä smith-kyykkyä, ja hyvin tuntuu toimivan. Viikon toisessa kyykkysetissä teen sitten vastapainoksi etukyykkyä vapaalla tangolla. Näin saa yhdistettyä molempien variaatioiden hyvät puolet.

Ja taas hulkki repii pelihousujaan kun joku viittaa 7 vuoden takaisiin postauksiin.
Repikööt. Se on nettipuhe lakossa ;)
Miks smith kyykky ois huonompi polville kun normi kyykky?

The Monkey: koita. Pyydä kaveria kysymään pysyykö suorassa, tai jos ei ole niin ota video :)

Vika on siinä, että hackissa ja smith-kyykyssä paino tulee polvien "taakse" sen sijaan että paine tulisi suoraan ylhäältä. Lisäksi alaselkä on pelattu pelistä pois koska selkä on joko tuettuna tai pystysuorassa asennossa. Kaikki rasitus tulee siis polville.

Nämä liikkeet sopivat toisille ja toisille eivät

Tollasta löyty googlettamalla.

Ite pystyn hack-kyykkyä tekemään ja ihan pohjista ja kyykyn teen vapaalla tangolla tähän tyyliin http://www.youtube.com/watch?v=9TRUZ3wbPvw

Itse reenaan jalat niinkuin timba, prässillä. Tähän syynä lantion lihasten jäykkyys, joka ei tunnu paranevan vaikka kuinka venyttelisi. Olen etukyykkyä kokeillut, mutta sekin oli liikaa selälle. Tuntui menevän mutkalle. Takakyykky nyt ei tule kysymykseenkään. Smithiä voi tietty kokeilla, kun on kerran hyvää palautetta saanut, mutta en usko, että alaselkä pysyy sen suorempana siinäkään. Miten on, voisiko hack olla sitten mulle sopiva jalkaliike?

Hack on hyvä. Siinä voi välillä tehdä aivan pohjaan asti ja saa kyllä etenkin tavallisen prässin perään tehtynä etureidet aika mukavasti treenattua loppuun. Voi vaan seuraavina päivinä kävely olla haastavaa. ;)

Itsellä nuot yliliikkuvuusongelmat ja kyykky johti pelkkiin ongelmiin. Voimanostaja kun en ole ja on muutakin elämää kuin sali, niin ihan mielelläni käytän noita prässejä jalkatreeniin. Ei se niin vakavaa ola. Jalat kasvaa kyllä ilman kyykkyjäkin, väitti kyykkääjät täällä sitten mitä tahansa muuta.

Vika on siinä, että hackissa ja smith-kyykyssä paino tulee polvien "taakse" sen sijaan että paine tulisi suoraan ylhäältä. Lisäksi alaselkä on pelattu pelistä pois koska selkä on joko tuettuna tai pystysuorassa asennossa. Kaikki rasitus tulee siis polville.

Nämä liikkeet sopivat toisille ja toisille eivät

Tollasta löyty googlettamalla.

Ite pystyn hack-kyykkyä tekemään ja ihan pohjista ja kyykyn teen vapaalla tangolla tähän tyyliin http://www.youtube.com/watch?v=9TRUZ3wbPvw

Tää on kyllä totta. Kuten jo edellä ehdin mainita, itse teen tavaprässit ensin niin ei tartte hackia puskea kovin isoilla painoilla.

Onkos sun mielestä kyykyn tekeminen sitten hyvä asia jos se tehdään niin että yksi kohdelihaksista on ns "pois pelistä". Voi miettiä onko ihmistä tarkoitettu tekemään niinkin luonnollista liikettä kuin kyykkyä ilman että joku tärkeä lihas osallistuu liikkeeseen. Jos sä haluut välttämättä eristää jotain lihasta niin mikset tee sitä kokonaan jollain liikkeellä jonka nimi ei ole kyykky?

No nythän sä et tajunnu ollenkaan mitä tarkotin, siis en tee smithissä normaalia kyykkyä vaan sen teen tangolla etukyykkynä. Mutta smithissä teen siis erilaisia kyykkyvariaatioita, enkä tavallista kyykkyä niinkuin sinä nyt ymmärsit. Omasta ja monen muunkin mielestä smith soveltuu bodailuhommiin kuin nenä päähän. Ja jos ei mun mielipide ole jonkun mielestä "oikea" niin eihän sitä ole pakko sillon ite tehdä niinkuin minä teen.

Ja näitä hack/smithkyykkyjähän voi ja kannattaakin tehdä alkuun maltillisilla painoilla, koska tosiaan polvet on kovilla niissä. Mutta siinä se polven seudun lihaksisto kehittyy kun niitä liikkeitä tekee.

vittu.. mä teen ainaki mun kyykyt smithissä ja niin syvälle ku pääsen.. tosin painot ei oo kovin kummosia.. mutta se siinä riittää rohkeus varsinkin näin dietillä ku tuntuu vaihtelevan sopivat painot ihan päivästä riippuen.. parempihan se ois tehä vapaalla tangolla.. mutta varsinkin ku haluu mennä ihan alas niin kirjaimellisesti helpompaa smithissä.. polvia ei oo vielä vaivannut.. mutta niinkuin sanoin painot ei oo hirveitä..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Öö.. Ei.

Selvennetään vähän. Toki se lihaksisto kehittyy koska jopa Smith aiheuttaa ylikuormituksen joka tuottaa lihasmassaa. Mutta polven lihaksisto ei todellakaan kehity niin että lihakset rekrytoituvat oikeassa järjestyksessä.

Eli lihasmassa jota kehität Smithissä on käyttökelpoista, yllätys yllätys, käytännössä ainoastaan Smithissä.

Voit työntää tankoa mihin suuntaan tahansa, jos työntö ei suuntaudu liian jyrkästi poikkiakseliin nähden niin tanko liikkuu ylöspäin.

Koita tehdä sama vapaalla tangolla.

Oikeassa kyykyssä joudut stabiloimaan kehoa niin monesta eri "planesta", eli tasosta, että sillä voimalla on siirtovaikutusta muuallekin.

Ja oikeassa kyykyssä on vielä suurena etuna etu- ja takareisien koaktivaatio. Vaikka niillä on päinvastaiset funktiot niin ne lyhenevät samaan aikaan.
Lisätietoa vaikka wikipediasta hakusanalla "Lombard's paradox"

Eli lihasmassa jota kehität Smithissä on käyttökelpoista, yllätys yllätys, käytännössä ainoastaan Smithissä.

En ole ainakaan omasta mielestäni väittänyt että yrittäisin siirtää lihasmassaa johonkin muuhun käyttötarkoitukseen treenaamalla smithissä. Treenaan vain ja ainoastaan sen takia, että se lihasmassa kasvaa. Mulle on aivan sama onko tangossa rautaa 50 vai 200kg, kunhan se käy just sinne minne on tarkoitus.

Ja älä ota tätä vittuiluna, halusin vaan selventää omaa tarkoitustani.

Ja oikeasta kyykystä sen verran, että toki se on täysin eri liike ja huomattavasti kokonaisvaltaisempi kuin smithkyykky, mutta kun tarkoitus smithissä on nimenomaan saada reidet pumpattua kunnolla loppuun niin näen että se sopii tarkoitukseeni siinä kohtaa treeniä loistavasti. Toki hackkyykky ajaa myös saman asian ja sitä enempi tulee tehtyäkin, mutta smith tuo mun treeniin sopivasti vaihtelua.

Jakuten saatat aikaisemmasta postistani huomata niin en ole heittänyt oikeata kyykkyä romukoppaan, vaan teen sitä ennen näitä eristävämpiä pumppailuja.

En ole ainakaan omasta mielestäni väittänyt että yrittäisin siirtää lihasmassaa johonkin muuhun käyttötarkoitukseen treenaamalla smithissä. Treenaan vain ja ainoastaan sen takia, että se lihasmassa kasvaa. Mulle on aivan sama onko tangossa rautaa 50 vai 200kg, kunhan se käy just sinne minne on tarkoitus.

Ja älä ota tätä vittuiluna, halusin vaan selventää omaa tarkoitustani.

Ja oikeasta kyykystä sen verran, että toki se on täysin eri liike ja huomattavasti kokonaisvaltaisempi kuin smithkyykky, mutta kun tarkoitus smithissä on nimenomaan saada reidet pumpattua kunnolla loppuun niin näen että se sopii tarkoitukseeni siinä kohtaa treeniä loistavasti. Toki hackkyykky ajaa myös saman asian ja sitä enempi tulee tehtyäkin, mutta smith tuo mun treeniin sopivasti vaihtelua.

Jakuten saatat aikaisemmasta postistani huomata niin en ole heittänyt oikeata kyykkyä romukoppaan, vaan teen sitä ennen näitä eristävämpiä pumppailuja.

Sepä onkin juuri sen takia polville todella kuluttava liike, koska siitä puuttuu luonnollinen lihasten rekrytointijärjestys.

Jos sitä teet, niin suosittelen että teet edes oikeat kyykyt ensimmäisenä.

Kyllä sä ne reidet saat pumpattua loppuun ilman Smithiäkin. Meet vaan syvemmälle ja hitaammin alas.

Itseasiassa, tässä on vinkki joka auttaa n.90% treenaajista saamaan lisää lihasmassaa nopeasti; jokainen toisto 2s hitaammin alas.

Ihmiset sössivat treeninsä tuon alaslaskun osalta, joka on tärkein lihasmassaa ajatellen. Kun lasket kyykyt tarpeeksi hitaasti alas, niin takuulla saat pumpatun tunteen reisiin.

Sepä onkin juuri sen takia polville todella kuluttava liike, koska siitä puuttuu luonnollinen lihasten rekrytointijärjestys.
. Meet vaan syvemmälle ja hitaammin alas.

Itseasiassa, tässä on vinkki joka auttaa n.90% treenaajista saamaan lisää lihasmassaa nopeasti; jokainen toisto 2s hitaammin alas.

Ihmiset sössivat treeninsä tuon alaslaskun osalta, joka on tärkein lihasmassaa ajatellen. Kun lasket kyykyt tarpeeksi hitaasti alas, niin takuulla saat pumpatun tunteen reisiin.

tota täytyy kokeilla.thanks.

Jos sitä teet, niin suosittelen että teet edes oikeat kyykyt ensimmäisenä.

Kyllä sä ne reidet saat pumpattua loppuun ilman Smithiäkin. Meet vaan syvemmälle ja hitaammin alas.

Järjestys on nimenomaan tuo, että ensin teen vapaalla tangolla kyykyn/etukyykyn ja sen jälkeen kun on jo polven seudun lihaksisto lämmin ja vähän pumpissa niin viimeistelen smithissä/hackissa ja muilla vitkuttimilla. Ja toki hitaat negatiiviset kuuluu lähes kaikkiin tekemiini liikkeisiin.

Itse en tee smith:ssä koskaan takakyykkyä mutta etukyykkyjä teen silloin kun haluan rasittaa kunnolla etureisiä mutta keskivartalo ei ole palautunut vielä edellisistä esim. mave treeneistä.
En kyllä voisi kuvitella tekäväni kaikkia kyykky treenejä tässä smithissä koska se on aikalailla verrannollinen hack:n ja prässiin...

Tarkennetaan vielä että tarkastelen asiaa enemmän maksivoiman kannalta enkä bodauksen...

Meillä on joukkueen punttiohjelmassa nyt (ja muistaakseni aina) ollut smith-kyykky mukana. Itsellä on ollut varsin paljon onglemia polvien kanssa vuosien varrella ja valmentaja on senkin takia aina suositellut nimenomaan smith-kyykkyä. Jalat laitettu vielä vähän eteenpäin normaalista asennosta eli hieman nojataan tankoon. Sanonut aina, että parempi polville kuin tavan kyykky koska painetta ei tule niin paljon(?). Itse tykkäisin kyllä tehdä ihan vapailla painoilla aina. Ja mitä täältä on lueskellut niin olisi myös järkevämpi.

Eli, voisiko joku viisaampi (Fuhrer ym.) selittää kansankielellä (jos se on edes mahdollista) miksi tavan kyykky on niin paljon parempi smith-kyykkyyn nähden? Olen yrittänyt täältä ja netistä jotain vastausta etsiä, mutta jonkinlainen avaava esimerkki auttaisi paljon. Tai edes joku sivu/linkki, josta vois ainakin yrittää opiskella asiaa vähän tarkemmin. Video? Vois sitten valmentajalle sanoa muutakin kuin että "Isot pojat netissä sano et normikyykky on polville parempi". Kiitos.

Meillä on joukkueen punttiohjelmassa nyt (ja muistaakseni aina) ollut smith-kyykky mukana. Itsellä on ollut varsin paljon onglemia polvien kanssa vuosien varrella ja valmentaja on senkin takia aina suositellut nimenomaan smith-kyykkyä. Jalat laitettu vielä vähän eteenpäin normaalista asennosta eli hieman nojataan tankoon. Sanonut aina, että parempi polville kuin tavan kyykky koska painetta ei tule niin paljon(?). Itse tykkäisin kyllä tehdä ihan vapailla painoilla aina. Ja mitä täältä on lueskellut niin olisi myös järkevämpi.

Eli, voisiko joku viisaampi (Fuhrer ym.) selittää kansankielellä (jos se on edes mahdollista) miksi tavan kyykky on niin paljon parempi smith-kyykkyyn nähden? Olen yrittänyt täältä ja netistä jotain vastausta etsiä, mutta jonkinlainen avaava esimerkki auttaisi paljon. Tai edes joku sivu/linkki, josta vois ainakin yrittää opiskella asiaa vähän tarkemmin. Video? Vois sitten valmentajalle sanoa muutakin kuin että "Isot pojat netissä sano et normikyykky on polville parempi". Kiitos.

Ota maihinnousukenkä, mielellään teräskärjellä, ja potkaise valmentajaasi naamaan. Kovaa.

Kaikista maailman jalkaliikkeistä tuo variaatio on polville kaikista kuluttavin. Jalat kun viedään eteenpäin niin takareidet ovat pois pelistä. Harmi että ne ovat puolet jalan lihaksista. Eli ne eivät stabiloi polvea.
Sama kuin polvenojennuskoneessa.

Aloita step-upilla, askelkyykyllä etc. Kuitenkin yhden raajan liikkeillä, se on nopein keino päästä eroon polvivaivoista.
Pohkeiden ja takareiden treeni on myös tärkeää.

Jos olisit mun valmennettava niin treeniohjelmassa olisi todnäk seuraavat liikkeet;

-step-up + sen variaatiot
-askelkyykky
-RDL
-selänojennus
-julle
-maastaveto
-polvenkoukistus

Jalat kun viedään eteenpäin niin takareidet ovat pois pelistä. Harmi että ne ovat puolet jalan lihaksista. Eli ne eivät stabiloi polvea.

Voi olla typerä kysymys, mutta miksi esimerkiksi jalkaprässissä jalat pitäisi viedä mahdollisimman ylös ja leveään asentoon, jotta takareidet saataisiin aktivoitua? Näin ainakin itse olen ymmärtänyt. Tietenkään nämä kaksi liikettä eivät välttämättä korreloi keskenään, mutta ideahan noissa vissiin on käytännössä sama?

Vai vaikuttaako se takareiden aktivaatioon liikuttaako jalat jotain kuormaa (jalkaprässi) vai liikuttaako jalat omaa kroppaa (tässä tapauksessa smith)?

Ota maihinnousukenkä, mielellään teräskärjellä, ja potkaise valmentajaasi naamaan. Kovaa.
Done.
Aloita step-upilla, askelkyykyllä etc. Kuitenkin yhden raajan liikkeillä, se on nopein keino päästä eroon polvivaivoista.
Pohkeiden ja takareiden treeni on myös tärkeää.
Fysion kanssa näitä on tehty ihan "jonkun" verran, koska tahtoo takaosaston ja lonkkien hallinnassa olla vähän vaikeuksia. Heijastaa sit tuonne polveen ku rasitusta ja pelejä tulee vähän enemmän. Kiitos!

Suositut

Back
Ylös Bottom