Smith-kyykky vs. normaalikyykky?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moi!

Onko voiman / muodon kannalta näiden liikkeiden välillä mitään eroa? Eli kehittääkö ns. normaalikyykky paremmin voimaa tai lihasmassaa, kuin smith? Koordinaatiota nyt ainakin =)

Mut vois olla polville turvallisempi toi smith..

-- Juffe

Joo no tavallinen kyykky vaikuttaa kaikkiin pikkulihaksiikin, selkä, vatsa.

Mutta toi smith-kyykky on taas turvallisempi.

Kehonrakentajalle smith sopii usein paremmin sillä monien rakenne ei salli sellaista kyykkyä vapaalla tangolla, joka sallisi etureisien maksimaalisen rasituksen.
Mutta jos tavallinen kyykky kulkee ja saa pidettyä selän suht suorassa ja laskeuduttua parallel-asentoon tai vähän alle ilman että nojaa eteenpäin tai kantapäät nousee jne jne jne niin toki tavallista kyykkyäkin kannattaa tehdä.

Pexi87 sanoi:
Smith-kyykyn avulla etureisiin saa paremman tuntuman ja poltteen.
ja etukyykyllä vielä paremman. ehdottomasti kyykyt vapaalla tangolla jos ei ole vaivoja

Kiitän, ja kumarran =)

Takakyykky tangolla on lähinnä lantion ja keskivartalon lihasten voimaliike, joka kehittää aika hyvin koko kehon funktionaalista voimaa.

Smith-kyykky on paremmin kehonrakennukseen sopiva reisien massaliike, vomatreeniin uskoakseni aika hyödytön liike.

Eli vaikka liikerata näyttäisikin jossain määrin samalta, ottavat kyseiset liikkeet aivan eri suhteessa samoihin lihaksiin.

Jos haluaa etureisiin lihaa, niin kumpi olisi "parempi" liike siihen, normaali kyykky vai smith-kyykky?

Olette varmaan pistäny merkille, että kyykky käy etureisiin törkeän hyvin, kun pistää lankun tms. kantapään alle? Mitä suuremmassa kulmassa kantapäät lattian tasoa kohden, sitä parempi tuntuma etureisiin. Liika on kuitenkin liikaa tässäkin, mutta itse oon saanut todella hyvin sen perseen vallan pois takakyykystä. :thumbs:

yajo sanoi:
Jos haluaa etureisiin lihaa, niin kumpi olisi "parempi" liike siihen, normaali kyykky vai smith-kyykky?

Quottaan omaa postiani:
Hulkki sanoi:
Takakyykky tangolla on lähinnä lantion ja keskivartalon lihasten voimaliike, joka kehittää aika hyvin koko kehon funktionaalista voimaa.

Smith-kyykky on paremmin kehonrakennukseen sopiva reisien massaliike, vomatreeniin uskoakseni aika hyödytön liike.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Away sanoi:
Olette varmaan pistäny merkille, että kyykky käy etureisiin törkeän hyvin, kun pistää lankun tms. kantapään alle? Mitä suuremmassa kulmassa kantapäät lattian tasoa kohden, sitä parempi tuntuma etureisiin. Liika on kuitenkin liikaa tässäkin, mutta itse oon saanut todella hyvin sen perseen vallan pois takakyykystä. :thumbs:

Ja muutenkin saa yleensä jalkoihin paremman tunteen.

Hulkki sanoi:
Quottaan omaa postiani:
lol, ei taas oikee leikkaa :D

Olette varmaan pistäny merkille, että kyykky käy etureisiin törkeän hyvin, kun pistää lankun tms. kantapään alle? Mitä suuremmassa kulmassa kantapäät lattian tasoa kohden, sitä parempi tuntuma etureisiin. Liika on kuitenkin liikaa tässäkin, mutta itse oon saanut todella hyvin sen perseen vallan pois takakyykystä.
no joo, mulla ei tuu kyykystä mitään vaikka oon koittanu lankkua kantapäitten alla ja ilman. Aina meinaan lentää turvalleni :rolleyes:

Molemmilla liikkeillä on omat hyvät puolensa.
Vapaa kyykky voittamaton keskivartalon lihasten, koko alakerran ja yleisvoiman kasvattaja.
Smith kyykkyllä voi taas saada etureidet todella huutamaan armoa, ja pakkotoistotkin onnistuu hyvin.
Itse molemmat liikkeet samassa treenissä.

Voima syntyy lihasmassasta ja hermotuksesta. Yksittäiset lihakset/lihasryhmät aktivoituvat parhaiten, kun toiminnassa on samanaikaisesti muitakin lihaksia/lihasryhmiä. Tasapainottelua vaativat vapaat painot ovat siksi tehokkaampia lihasmassan hankintaan kuin laitteet. Hermostollinen voima on liikerata-, väline-, nopeus- ja vastusriippuvaista. Jos haluat hyväksi Smith-kyykkääjäksi, tulee Smith-kyykkyä harjoitella, jos haluat hyväksi tankokyykkääjäksi, tankokyykkää, jos haluat voimakkaammaksi taklaajaksi, harjoittele taklaamista. Smith-laitteen polviystävällisyyttä en varauksitta allekirjoita. Niin monesta asiasta kuin asiantuntijat ovatkin eri mieltä, Smith-laitteen soveltuvuudesta parhaiten pyyhkeiden säilytystelineeksi ollaan melko yksimielisiä.

MKM sanoi:
Smith-laitteen soveltuvuudesta parhaiten pyyhkeiden säilytystelineeksi ollaan melko yksimielisiä.
No johan on. Kannattaisi kuitenkin muistaa, että kehonrakennuksessa ei yleensä tavoitteena ole aivan kaikkien lihasryhmien maksimaalinen kasvu (vaikka niin voisikin helposti erehtyä luulemaan) vaan esimerkiksi vyötärön ja lantion lihasten huomattava kasvu, jota vapaalla tangolla kyykkääminen monille aiheuttaa, ei ole positiivinen asia kehonrakennuksessa. Lajia ajatellen paras tilanne olisi, jos reidet kasvaisivat eniten, pakarat myös jonkin verran mutta vyötärö ja lantio pysyisivät joko ennallaan tai mahdollisesti jopa pienenisivät. Joillekin vapaa kyykky mahdollistaa tällaiset tulokset, muiden on löydettävä vaihtoehtoisia liikkeitä, kuten smith-kyykky, etukyykky ja/tai jalkaprässi.

Smithkyykyssä selkä tuntuu saavan myös melkoista kyytiä, mistäköhän se mahtaa johtua?
Alaselkä on kovassa pumpissa ja sen huomaa viimeistään jos smithin jälkeen menee prässiin niin tuntuu kuin alaselän ja penkin välissä olisi kaksi tennispalloa!
Pidän jalat melko edessä niin että ala-asennossa sääret on lähes pystysuorassa. Ainakaan ei rasita polvia.

Kyllä smith kyykky on ainakin minulle pelastus. Polvet ei kestä edes pelkällä tangolla perinteistä kyykkyä.

metal sanoi:
Smithkyykyssä selkä tuntuu saavan myös melkoista kyytiä, mistäköhän se mahtaa johtua?
Alaselkä on kovassa pumpissa ja sen huomaa viimeistään jos smithin jälkeen menee prässiin niin tuntuu kuin alaselän ja penkin välissä olisi kaksi tennispalloa!
Pidän jalat melko edessä niin että ala-asennossa sääret on lähes pystysuorassa. Ainakaan ei rasita polvia.

Kyllä smith kyykky on ainakin minulle pelastus. Polvet ei kestä edes pelkällä tangolla perinteistä kyykkyä.

Jaahas, tällanen threadi löytyi kun searchilla hain Smth-kyykkyä...
Olen alkanut tehdä Smith-kyykkyjä, ja joku pissii, kun en saa sitä tuntumaan etureisissä, vaan ainoa mihin sattuu on alaselkä!!?! ´Voisiko joku viisaampi neuvoa, että miten tuo Smith oikeastaan kannattaisi/kuuluisi tehdä; jalat reilusti edessä, vaiko enemmänkin kuten ihan normaali kyykky vapaalla tangolla? Jos laitan jalat eteen niin tuntuu kuin ylösnoustessa joutuisin vain työntämään painoa TAAKSEPÄIN selällä, jos tuon jalkoja enemmän tangon alle niin sitten menee alaselälle niin että paukkuu.

Hippu sanoi:
jos tuon jalkoja enemmän tangon alle niin sitten menee alaselälle niin että paukkuu.
Jännitystä saa alaselältä pois ottamalla tankoa alemmaksi selkään "takaolkapäiden kupin" päälle. Lisäksi auttaa huomattavasti, kun katsot koko liikkeen ajan suoraan yläviistoon.

Tomi sanoi:
Jännitystä saa alaselältä pois ottamalla tankoa alemmaksi selkään "takaolkapäiden kupin" päälle. Lisäksi auttaa huomattavasti, kun katsot koko liikkeen ajan suoraan yläviistoon.

Oliko tässä nyt puhe smithkyykystä?? siihen kun täytys hakee hyvä tekniikka jos sitä pystys selkävikaisena tekemään. Tolla normaalilla takakyykyllä kun ei tuu kun alaselkä helvetin kipeeksi. Ja tekniikkaa oon katottu kaverin toimesta.

Timba79 sanoi:
Oliko tässä nyt puhe smithkyykystä?? siihen kun täytys hakee hyvä tekniikka jos sitä pystys selkävikaisena tekemään. Tolla normaalilla takakyykyllä kun ei tuu kun alaselkä helvetin kipeeksi. Ja tekniikkaa oon katottu kaverin toimesta.
Soveltuu molempiin kyykkyihin.

Suositut

Back
Ylös Bottom