Siviilipalvelumiehet

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Silloin hamassa nuoruudessa sivari ei oikein ollut vaihtoehto. Koko ikäluokka tuli samalla kertaa syyniin ja ainoa sivariksi mielivä oli paikallinen kylähullu, kukkia keräilevä kaunosielu. Armeija meni sit vaihtelevalla motivaatiolla pitkän kaavan kautta. Ensimmäinen salmiakki oli helppo löytää, mut toista sai etsiä huolella mitä surkeimmista paikoista.:) Intin jälkeen kun muutti suurempaan kaupunkiin niin tutustui muutamaan sivariinkin. Kaikilla oli suuria mielipiteitä valinnastaan ja paha maku suussa palvelusajastaan. Itse kuitenkin koin intin positiivisena ja kasvattavana. Se mikä ei tappanut teki vahvemmaksi... En lähde toisten valintoja kritisoimaan. Sodan ennustaminenkin lienee aika vaikeata?:rolleyes:

Jännä juttu miten sivarin pitää perustella valintansa hyvin ennenkuin tulee hyväksyntä joillekin sekään ei riitä, mutta
armeijan käyneet eivät tarvitse perustella valintojaan tai jos niin riittää kun sanoo
"menen armeijaan koska laki niin määrää" tai viitataan jotain hataraa talvisotaan?

-eeeedit-
Tarkoitin yleisesti.

Originally posted by vitvall
mikset sitten valmistaudu jokaiseen todennäköisyydeltään yhtä suureen uhkaan kuin sota? on esim. mahdollista että lokki tulee puremaan kaulasi poikki - osta siis metallinen kaulasuojus.

Jos nyt vähän saivarrellaan, niin maailmanhistoria tuskin tuntee yhtään tapausta jossa lokki olisi purrut keneltäkään kaulaa poikki. Mutta tapauksia, joissa sota on syttynyt odottamattomasti & äkillisesti tilanteessa jossa on kuviteltu että nyt eletään loppuelämä rauhassa kukkaiskedolla, on lukematon määrä. Että sikäli en pitäisi Suomenkaan joutumista vielä joskus sotaan mitenkään hirvittävän epätodennäköisenä vaihtoehtona.

Originally posted by Isobanaani
Loppuun kysymys sivareille, tarina on naivi mutta antaa mielestäni hyvän mahdollisuuden pohdintaan. Oletetaan että kauppakeskuksessa on mies konetuliaseen kanssa valmiina ampumaan kohti satoja ihmisiä ja vain sinulla on mahdollisuus estää hänen aikeensa ampumalla hänet, muuten hän onnistuu tappamaan kymmeniä viattomia ihmisiä. Ammutko hänet? Negatiivinen vastaus mielellään perusteluiden kera.

Intti takana mutta vastaan silti:

En ammu jos tiedän että kukaan minulle läheinen ihminen ei kuole. Ihmisiä on liikaa, ja iso osta niistä on tyhjäpäitä.

yleensäkin se asenne joka ihmisillä vieläkin on sivareita kohtaan eli pitkätukka, muusikon renttu, pilvi maistuu jne...on aika harhaanjohtava. Samanlaisia tallaajia siellä on kun missä tahansa.

Hiukset kasvaa, muusikko olen olevinani ja pilvi on parempi vaihtoehto kun lailliset huumeet, kokeilemalla oppii. <- Kutsutaan myös logiikaksi, oiva kaveri. Ja intin siis kävin..

Originally posted by Rice
Totaalikieltäytyjille ei multa kyllä heru yhtään respektiä. Täysin turhia ihmisiä maan päällä.

ehkä hauskin kommentti pakkotoiston historiassa mitä on silmiin osunut.

Originally posted by Baarikello
Millainen ihminen siis valitsee siviilipalveluksen? Sellainen, jolle joku satuolento on sanonut, että armeijaan ei mennä. Tai sitten tämä jälkimmäinen vaihtoehto, joka ei halua ottaa vastaan koulutusta, jolla voisi suojella ensin omaa henkeään, seuraavaksi perhettään/lähimmäisiään ja seuraavaksi omaisuuttaan mahdollisimman tehokkaasti. Lisäksi ollaan valmiita ottamaan kuula kalloon vaikka omilta sen sijaan, että taisteltaisiin oman henkensä edestä. Mitähän tällaiset ihmiset sitten mahtavat arvostaa? Ja miksi muiden ihmisten pitäisi arvostaa heidän valintaansa? Pelottavaa.:(

Muistathan, että monet sivarit joutuvat/pääsevät tekemään ns. arvokasta työtä siviilipalvelusaikanaan, työtä josta on tässä ja nyt konkreettista hyötyä monille (esim. jeesaamaan ylityöllistettyä hoitohenkilökuntaa sairaaloissa)?

Toisekseen, ei se armeijan antama koulutus todellakaan takaa että henkilöstä tulisi omaa & toisten henkeä tehokkaasti suojelemaan kykenevä. Omalta armeija-ajalta muistan todella suuren määrän henkilöitä, jotka eivät tehneet intissä oikeastaan muuta kuin istuivat veksissä vemppaa hakemassa ja joista olisi sotatilanteessa hyötyä korkeintaan rintamalinjojen takana missä he olisivat poies tulilinjalta. :rolleyes:

Originally posted by merkkari
Intti takana mutta vastaan silti:

En ammu jos tiedän että kukaan minulle läheinen ihminen ei kuole. Ihmisiä on liikaa, ja iso osta niistä on tyhjäpäitä.

Nyt on pakko sanoa että tämä on minun mielestäni TÄYSIN KÄSITTÄMÄTÖN tapa ajatella. Mistä helvetistä sinä tiedät millainen kukin on ja kenet jaksaisit mahdollisesti vaivautua pelastamaan? Jättäisit sen mielipuolen pyssymiehen riehumaan vain koska satut potemaan teiniangstia jossa "kaikki-ihmiset-on-paskaa"?? :curs:

Originally posted by AKV
Nyt on pakko sanoa että tämä on minun mielestäni TÄYSIN KÄSITTÄMÄTÖN tapa ajatella. Mistä helvetistä sinä tiedät millainen kukin on ja kenet jaksaisit mahdollisesti vaivautua pelastamaan? Jättäisit sen mielipuolen pyssymiehen riehumaan vain koska satut potemaan teiniangstia jossa "kaikki-ihmiset-on-paskaa"?? :curs:

hehe joo, kauhea tragedia jos muutama ihminen kuolee. se ei merkkaa mitään että eläimet ja kasvit tapetaan sukupuuttoon ja ilma saastutetaan :) en osaa surra ihmisiä joita en tunne. ja sotateollisuuteen käytetään rahaa sen verran että sillä voitais ratkasta nälänhätä ja kouluttaa ihmisiä ja tutkia vaikka maailmankaikkeutta mielummin kun rakentaa pommeja ja tuhota omiaan.

ihmiset itkee vieläkin jotain estonia-turmaa, vaikka se ei tragediana ole mitään verrattuna mitä muuta täälä pallolla tapahtuu, mutta kun telkkarissa sanotaan että kaikki on hyvin niiin sillon kaikki on hyvin ja se todellisuus on mitä g bush millonkin ilmottaa.

mikset sitten valmistaudu jokaiseen todennäköisyydeltään yhtä suureen uhkaan kuin sota? on esim. mahdollista että lokki tulee puremaan kaulasi poikki - osta siis metallinen kaulasuojus.

en jaksanut lukea threadia loppuun asti koska ette Te edes yritä tajuta tekstieni ideaa, tästä syystä en myöskään vastaa idioottimaisuuksiin. helmiä sioille...

Aika heikkoa Vitval.. En edes meinannut huomata tätä. Vastataan nyt silti tähänkin. Mistä sinä tiedät mihin muihin asioihin olen "valmistautunut"? Pidän lokin tekemää itseeni kohdistuvaa tappoyritystä vähäisempänä uhkana kuin sotaa koska oletan kykeneväni sen torjumaan paljain käsin.

Äläkä sinä Vitval hyvä ala esittämään olettamuksiasi faktoina, kuten lokin kaulankatkomisyritysten ja sodan todennäköisyyksien tasavertaisuuksia. Nämä ovat SINUN arvelujasi, eivätkä TODELLAKAAN mitään yhtäläisiä "uhkia".

Et jaksanut lukea threadia vai et kyennyt? Ehkä emme "tajua tekstiesi ideaa" koska et osaa pukea ajatuksiasi sanoiksi?

Idioottimaisuuksiin vastaamisen sijaan olet päätynyt pääasiassa kirjoittamaan niitä.

hehe joo, kauhea tragedia jos muutama ihminen kuolee. se ei merkkaa mitään että eläimet ja kasvit tapetaan sukupuuttoon ja ilma saastutetaan :) en osaa surra ihmisiä joita en tunne. ja sotateollisuuteen käytetään rahaa sen verran että sillä voitais ratkasta nälänhätä ja kouluttaa ihmisiä ja tutkia vaikka maailmankaikkeutta mielummin kun rakentaa pommeja ja tuhota omiaan.

Minun mielestäni ylläolevia pöyristyttävämpää on se, että maailmasta löytyy ihmisiä jotka eivät halua estää syyttömien sivullisten väkivaltaista kuolemaa vain koska eivät viitsi/koska eläinlajeja kuolee sukupuuttoon/koska sotateollisuuteen käytetään rahaa tms. Ts. antaisivat kanssaihmisten kuolla sen vuoksi että he itse potevat maailmantuskaa jolla eivät näköjään ole halukkaita tekemään mitään. Ja surevat maapallon tilaa vaikkeivät itse halua parantaa sitä esim. vastustamalla väkivaltaan taipuvaisia. :david:

Ja niin, vaikka lokkiesityksesi Vitval olikin mukavitsikäs heitto, painautuu se kirjoitustesi tahattoman komiikan alle niin ettei kukaan enää jkohta tiedä missä mennään. Kuten olemme jo molemmat todenneet, kaikki on mahdollista, kyse on todennäköisyyksistä. Itse pidän sodanuhkaa edelleen epätodennäköisenä mutta todennäköisenä että suoriutuisin siitä paremmin varusmiespalveluksen käyneenä kuin sivarina. Mikä tässä on niin vaikeaa hyväksyä? Hä? Miksei tämä perustelu kelpaa asevelvollisuuden suorittamisen yhdeksi motiivikseni? Mitä oikein änkkäät?

ihmiset itkee vieläkin jotain estonia-turmaa, vaikka se ei tragediana ole mitään verrattuna mitä muuta täälä pallolla tapahtuu, mutta kun telkkarissa sanotaan että kaikki on hyvin niiin sillon kaikki on hyvin ja se todellisuus on mitä g bush millonkin ilmottaa.

Joo ei muuta kun iso kyltti käteen, jossa lukee: "jenkit pois USAsta". Sitten kävelet suoraan metsään kaneja halaamaan ja pilveä polttelemaan. Säästyy sitten vähän luontoa, kun kehitys on pahasta.
Voi herran jumala!!!!

Se nyt vaan on silleen, että sota ja tappeleminen on kuulunut ihmisen luontoon niin pitkälti, kuin historian kirjat kertovat.
Ehkäpä juuri siksi varaudutaan sotaan...

Luulen, että jos sota syttyy, et sinäkään mieti otatko lumipallon vaiko RK 62:n käteen.
Taistelet sitten isänmaan tai oman henkesi puolesta. Aivan sama, mutta veikkaan että sinäkin ammut vihollista kohti.

Originally posted by AKV
Muistathan, että monet sivarit joutuvat/pääsevät tekemään ns. arvokasta työtä siviilipalvelusaikanaan, työtä josta on tässä ja nyt konkreettista hyötyä monille (esim. jeesaamaan ylityöllistettyä hoitohenkilökuntaa sairaaloissa)?
Jep, omallakin natiaisella on innokas sivari linnanrakennuskaveri päiväkodissa eikä omia verorahoja kulu tuohon paljon pätkääkään.

Kun nyt yleistyslinjalle mentiin niin kaikki mun tuntemat sivarit on fiksumpia kuin minä ainakin akateemisesti mitattuna.

Äläkä sinä Vitval hyvä ala esittämään olettamuksiasi faktoina, kuten lokin kaulankatkomisyritysten ja sodan todennäköisyyksien tasavertaisuuksia. Nämä ovat SINUN arvelujasi, eivätkä TODELLAKAAN mitään yhtäläisiä "uhkia".
taas meni koko tekstin idea ohi kuin maitojuna. koitetaan vielä kerran...

miksi varaudut sotaan? kuinka todennäköistä luulet sodan olevan? mikset varaudu kaikkeen? MIKSI SE ON JUURI SE SOTA JOHON PITÄÄ VARAUTUA? miksemme varaudu siihen että joku lentää lentokoneella näsinneulaan? miksemme varaudu siihen että ruotsalaiset myrkyttävät turun sinapin? mihin kaikkeen meidän pitää varautua? missä kulkee raja? intissä?

sinun logiikkasi: "meidän pitää varautua sotiin koska PERKELE VITTU JOKAINEN SAATANAN SUOMALAINEN TOSIMIESHÄN MENEE SINNE VITUN INTTIIN!!!1 SIELLÄ OLIN MINÄKIN, SIKSI SINUNKIN PITÄÄ MENNÄ SINNE.. MIKÄÄN EI OLISI VITTUMAISEMPAA KUIN SE ETTÄ SINÄ PÄÄSISIT VÄHEMMÄLLÄ KUIN MINÄ... YHYY ÄITII TUU PYYYYYYHKIIIIIIIII!!!1"

olet stereotypia tyhmästä jenkistä.

Idioottimaisuuksiin vastaamisen sijaan olet päätynyt pääasiassa kirjoittamaan niitä.
no sittenhän sovin tänne Teidän sekaan vallan mainiosti?

miksi varaudut sotaan? kuinka todennäköistä luulet sodan olevan? mikset varaudu kaikkeen? MIKSI SE ON JUURI SE SOTA JOHON PITÄÄ VARAUTUA? miksemme varaudu siihen että joku lentää lentokoneella näsinneulaan? miksemme varaudu siihen että ruotsalaiset myrkyttävät turun sinapin? mihin kaikkeen meidän pitää varautua? missä kulkee raja? intissä?

Miksi sotaan varaudutaan? Koska siitä aiheutuvat mahdolliset vahingot ovat suurempia kuin lokin puremasta. Ja kyllähän lokin puremaan varaudutaan, meillä ihmisillä on puolustautumisvaisto joka käskee laittamaan kädet lokin eteen tms..

Ja Näsinneulasta. Outo tuo sinun kommenttisi, kyllähän siihen on varauduttu? On siellä vilkkuvalot ja kaikki.

Miksi varautuisimme siihen että ruotsalaiset myrkyttävät meidän sinappia? Pitää miettiä olisiko Ruotsilla mitään intressejä tehdä näin. Näillä näkymin ei ole, joten tähän tuskin on kummemmin varauduttu. Tosin tilanteen muuttuessa, asiaan todennäköisesti varauduttaisiin.

Pitää miettiä mitkä ovat uhkia joihin kannattaa varautua ja mikä on mahdollista. Lokin lentäminen sinun kaulaasi tuskin aiheuttaa mitään niin kamalaa, että sitä varten pitäisi erityisemmin varautua - osaathan huiskia neitikäsilläsi ja kiljua :)

Ai ai Vitval. Koko viimeisin kirjoituksesi on täyttä soopaa, varsinkin köyhän miehen profilointisi minusta. Olisit osannut jättää senkin kirjoittamatta mikäli olisit vaivautunut tavaamaan keskustelun kaikki viestini.. Lisäksi tapasi kuitata huomautukset linjasi pitämättömyydestä ja logiikka-aukoista pelkillä sivuutuksilla on lähinnä naurettava.

Oikeastaan nautin purkauksestasi kovasti koska se todistaa millä tasolla elät. Olisi hauska käydä profilointisi tyhjentävästi läpi nollaten se viimeistä lausetta myöten mutta säälin sinua. Huomaat itsekin rauhoituttuasi kirjoittaneesi mitä sattuu.

Hätähuutosi keskeltä erotan yksittäisen kysmyksen/pointin johon kai ylitse kaiken haluaisit vastauksen; Miksi valmistautua juuri sotaan, miksei johonkin muuhun katastrofiin?

Koska sotaan valmistautuminen on tehty kohtuullisen helpoksi(tiettyyn rajaan asti), sitä varten on kehitetty kokonainen instituutio. Kaikki on valmiina sen kuin menee ja oppii. Tämä ei tietenkään takaa menestystä mutta mahdollistaa sen. Kuinka se on niin vaikea sinun ymmärtää. Osittain samasta syystä olen käynyt mm. EA-kursseja ja muita erilaisiin tilanteisiin valmistavia opetusjaksoja. On mukavaa tietää omaavansa tietoja ja taitoja joista voi olla hyötyä elämässä vaikkei itse sotaa tulisikaan.

Korostaisin armeijan opettavan nuorelle paljon muutakin kuin kyvyn tuhota vihollisen, ainakin omalla osallani kävi niin. Opin itsekuria ja hillintää paljon. Voin sanoa tulleeni myönteisessä mielessä kypsempänä reserviin.

Saapa nähdä joko olet hätäisen ruiskaisusi editoinut kun tämä ilmestyy. Toivottavasti omalta kannaltasi, sen verran metsään meni juttusi.

Kehotan vielä suu hymyssä lukemaan aikaisemmat postini tässä keskustelussa vinkiksi kopsaan tuohon eilistä pätkää;

" Kiteytettäköön vielä; en vaadi muita käymään inttiä koska itsekin kävin mutta toivon että asevelvollisuus suoritetaan kunnialla läpi. Armeija tekee todellakin ihmeitä monelle räkänokalle. Jo tämän vuoksi säilytettävän arvoinen instituutio."

Minua ei siis kiinnosta vähääkään pääseekö joku muu vähemmällä kuin minä koska en todella ajattele menettäneeni jotakin intissä vaan saaneeni.

No itsekkin olen menossa sivariksi. Syitä valintaan on paljon ja hankala alkaa kaikkia luettelemaan, mutta ensimmäisen kerran aloin miettimään tuota asiaa ihan siitä syystä kun itselle tuli sellainen mielikuva, että minut ollaan pakottamassa tekemään jotakin. Itse koen että sivari on tietyssä mielessä laillinen keino sanoa, ettei yksilöä saa pakottaa tekemään jotain. Olkoonkin niin että periaatteessa pakko valita sivari vs armeija. Itse toivoisinkin että tulevaisuudessa palveluksen suorittamisessa mentäisiin enemmän vapaaehtoiseen suuntaan tai annettaisiin mahdollisuuksia korvata asepalvelus jollakin tavalla jos kokonaan vapaaehtoiseen ei voida mennä. Esimerkiksi vapautus voitasiin myöntää sellaisille henkilöille jotka valmistuvat riittävän nopeaa korkeakoulusta tai perustavat menestyvän yrityksen. Tuo ajatus kuulostaisi myös siinä suhteessa järkevältä, kun tuollaisia ihmisiä jotka saavat paljon elämässään aikaan on turha pitää kriisitilanteissa rintamalla, vaan heistä olisi enemmän hyötyä kotirintamalla pitämässä teollisuutta jne. pystyssä.

Toinen selkeä syy etten halua mennä armeijaan on se etten koe tällä hetkellä että suomella olisi mitään realistista mahdollisuutta joutua sotaan. Toki ymmärrän että puolustusvoimien olemassa olo laskee tuota mahdollisuutta entisestään, mutta toisaalta kun koen että armeija ei olisi minun paikka, niin aika turha minun olisi sinne mennä. Pitäkööt ne ihmiset uskottavasta puolustuksesta huolen jotka ovat siitä kiinnostuneet. Tässä vaiheessa lienee paikallaan kysyä niiltä jotka haluavat kysyä minulta että "entä jos kaikki ajattelisi noin", että oletko sinä lääkäri? Jos et, niin mieti mitä jos kukaan ei olisi täällä lääkäri? :)
Ja syy miksi ajattelen, ettei Suomella ole mahdollisuutta joutua sotaan on se että kenenkään ei kannata hyökätä tänne, vaikka täällä ei olisi edes puolustusvoimia. Esimerkiksi Venäjän talous hyytyisi siihen paikkaan jos se hyökkäisi Euroopan unionin maahan. Raha määrää tässäkin asiassa, ja lähiseutujen maat ovat jo niin sidoksissa taloudellisesti toisiinsa, että sotiminen ei kannata. Tässä myös vastaus siihen miten puolustautua väkivaltaista hyökkääjää vastaan. Toimii tietyyn pisteeseen asti oikein hyvin, kukaan ei voi tosissaan edes ajatella ryhtyvänsä väkivaltaiseksi hyökkääjäksi, jos talous romahtaisi hyökkäyksen seurauksen. Toimii samaan tapaan kuin Suomen puolustusvoimat, tappiot suuremmat kuin saavutettu hyöty.

Kolmas ja ehkä tärkein henkilökohtainen syy on, että tällä hetkellä harkitsen vaihtavani alaa, jota opiskelen, ja olen ajatellut alkaa opiskelemaan opettajaksi. Vuosi sivarina jossain koulussa kertoisi hyvin haluanko todella alkaa opettajaksi.

Neljäs syy on se että itseä ärsyttää kaikki stereotypiat ihmisistä. Esim "sivarit on rapakuntoisia homoluusereita", ihan hyvä antaa ihmisten huomata ettei kaikki ole siltä miltä näyttää eikä kannata uskoa kaikkia ennakkoluuloja.

Mun mielestä jo se on jo hyvä syy olla menemättä armeijaan ettei halua jonkun kuivankälpeän tuulen raiskaaman vinkuheinän komentelevan itseään. Eiks ne kantapeikot ole kaiken lisäksi vähän sellaisia yksinkertaisia yhden asian miehiä :piis:

Originally posted by hemmmo
No itsekkin olen menossa sivariksi. Syitä valintaan on paljon ja hankala alkaa kaikkia luettelemaan, mutta ensimmäisen kerran aloin miettimään tuota asiaa ihan siitä syystä kun itselle tuli sellainen mielikuva, että minut ollaan pakottamassa tekemään jotakin. Itse koen että sivari on tietyssä mielessä laillinen keino sanoa, ettei yksilöä saa pakottaa tekemään jotain. Olkoonkin niin että periaatteessa pakko valita sivari vs armeija. Itse toivoisinkin että tulevaisuudessa palveluksen suorittamisessa mentäisiin enemmän vapaaehtoiseen suuntaan tai annettaisiin mahdollisuuksia korvata asepalvelus jollakin tavalla jos kokonaan vapaaehtoiseen ei voida mennä. Esimerkiksi vapautus voitasiin myöntää sellaisille henkilöille jotka valmistuvat riittävän nopeaa korkeakoulusta tai perustavat menestyvän yrityksen. Tuo ajatus kuulostaisi myös siinä suhteessa järkevältä, kun tuollaisia ihmisiä jotka saavat paljon elämässään aikaan on turha pitää kriisitilanteissa rintamalla, vaan heistä olisi enemmän hyötyä kotirintamalla pitämässä teollisuutta jne. pystyssä.

Toinen selkeä syy etten halua mennä armeijaan on se etten koe tällä hetkellä että suomella olisi mitään realistista mahdollisuutta joutua sotaan. Toki ymmärrän että puolustusvoimien olemassa olo laskee tuota mahdollisuutta entisestään, mutta toisaalta kun koen että armeija ei olisi minun paikka, niin aika turha minun olisi sinne mennä. Pitäkööt ne ihmiset uskottavasta puolustuksesta huolen jotka ovat siitä kiinnostuneet. Tässä vaiheessa lienee paikallaan kysyä niiltä jotka haluavat kysyä minulta että "entä jos kaikki ajattelisi noin", että oletko sinä lääkäri? Jos et, niin mieti mitä jos kukaan ei olisi täällä lääkäri? :)
Ja syy miksi ajattelen, ettei Suomella ole mahdollisuutta joutua sotaan on se että kenenkään ei kannata hyökätä tänne, vaikka täällä ei olisi edes puolustusvoimia. Esimerkiksi Venäjän talous hyytyisi siihen paikkaan jos se hyökkäisi Euroopan unionin maahan. Raha määrää tässäkin asiassa, ja lähiseutujen maat ovat jo niin sidoksissa taloudellisesti toisiinsa, että sotiminen ei kannata. Tässä myös vastaus siihen miten puolustautua väkivaltaista hyökkääjää vastaan. Toimii tietyyn pisteeseen asti oikein hyvin, kukaan ei voi tosissaan edes ajatella ryhtyvänsä väkivaltaiseksi hyökkääjäksi, jos talous romahtaisi hyökkäyksen seurauksen. Toimii samaan tapaan kuin Suomen puolustusvoimat, tappiot suuremmat kuin saavutettu hyöty.

Kolmas ja ehkä tärkein henkilökohtainen syy on, että tällä hetkellä harkitsen vaihtavani alaa, jota opiskelen, ja olen ajatellut alkaa opiskelemaan opettajaksi. Vuosi sivarina jossain koulussa kertoisi hyvin haluanko todella alkaa opettajaksi.

Neljäs syy on se että itseä ärsyttää kaikki stereotypiat ihmisistä. Esim "sivarit on rapakuntoisia homoluusereita", ihan hyvä antaa ihmisten huomata ettei kaikki ole siltä miltä näyttää eikä kannata uskoa kaikkia ennakkoluuloja.

No tässä oli hyvä kirjoitus. Mielipiteet, vaikken niistä samaa mieltä ollutkaan, olivat selkeät ja hyvin perustellut. Huomatkaa fraasin "taidat olla tyhmä" ja sen variaatioiden puuttuminen.
[jeesustelu]
Mikä siinä on että edes näin kirjoittamalla ei yleensä voida pysyä asiassa vaan se menee henkiökohtaisuuksiin? En nosta itseäni jalustalle, tulee sitä itsekin hermostuttua välillä, mutta kun keskustelu olisi niin paljon hedelmällisempää kun ihan vaan vaihdettaisiin niitä ajatuksia... Tarvitseeko jokaiseen hölmöön provokaatioon vastata?
[/jeesustelu]

Yksilönvapautta en ihan noin tärkeänä pitäisi, mielestäni yhteiskunnalla on oikeus vaatia jotain kansalaisiltaan. Mutta siitä olen samaa mieltä kanssasi että perusteltu siviilipalvelus on hyväksyttävä vaihtoehto, kaikkien kannalta. Silti olen sitä mieltä että armeijan käyminen olisi nuorelle miehelle erinomainen kokemus, se kun on nykyään valitettavan usein ensimmäinen paikka missä tulee vastaan pakko. Jotain on joskus pakko tehdä vaikkei se juuri sillä hetkellä nappaisikaan.
Tulipas kirjoitettua ristiriitaisesti. No, selvennetään. Tunnen useamman sivarin ja mielestäni armeija ei olisi heistä hyötynyt lainkaan, kaverit kun eivät vain pysty/halua sopeutua saneltuun pakkoon/ryhmäkuriin. Mutta he olisivat hyötyneet armeijasta, juuri samasta syystä.

...ja käykääpä team hollolan sivuilla vittuilupalstalla purkamassa avautumishalunne...
:kippis1:

täällä

Rice, kasva aikuiseksi.

MuayThai, ostan sulle menolipun minne haluat, jos lupaat olla palaamatta ja virallisesti luovut kansalaisuudestasi.

Paistijauheliha, mainitsemasi syy on naurettava ja egoistinen, jos kyseessä ei ole ammattilaistason kehonrakentaja.

Pate, eiks täällä pakkotoistossa ole ikäraja kuitenkin ainakin 12? Legot käteen poika ja menoks! :david:

Baarikello ja muut, eipä taida palkka-armeija olla taloudellisesti mahdollista.

Helvetti, et ole ymmärtänyt isänmaallisuutta. Kun kasvat, tämä muuttuu. Ja mitä tulee syntymämaansa valintaan, pidetäänpä vähän pienempää suuta siellä takarivissä.

Vvarpa, sun pitää tavata uusia ihmisiä ;)
Ja mitä tulee firmaasi: jos se ei ole Puolustusvoimat, se toimii käsittääkseni laittomasti.

Merkkari, toivottavasti joku muu ei ajattele samalla tavalla vastaavassa tilanteessa, jos sinä satut olemaan yksi niistä ”tyhjäpäistä”...:david:

Hemmmo ja muut, se teidän ”ei se sota kuitenkaan syty” ei nyt vain käy perustelusta. Piste.

Kuntz, ei.

Vitvall, olen seurannut viestejäsi muissa säikeissä, ja mielestäni olet aina puhunut asiaa järkevästi perustellen. Miksi et toimi niin tässä säikeessä? :confused:

Muut, hyviä viestejä ja vireää keskustelua, ainakin paikka paikoin. :kippis1:

On mielenkiintoista nähdä nuorison henkinen tila tämän asian suhteen...

Mika

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom