Siviilipalvelumiehet

Mukava havaita Vitval että rauhallisenakin olet ennakkoluuloinen, yksitotinen, ja ylimielinen (syyttä). Kieltäydyt jääräpäisesti hyväksymästä omien vastakommenttiesi riittämättömyyden ja naiviuden. Olet jo niin hävinnyt ettei suon pinnalla näy edes päälakea.

Kehoitin sinua lukemaan koko threadin jotta ymmärtäisit mitä kirjoitat. Vastasit;

"ei, en jaksa lukea koko threadia koska tiedän jo sisällön. tämä keskustelu on käyty tällä (ja muuallakin) niin monta kertaa."

Sinä siis TIEDÄT lukemattakin mitä muut kirjoittavat aivan kuten TIESIT kuinka ajattelen ;

"meidän pitää varautua sotiin koska PERKELE VITTU JOKAINEN SAATANAN SUOMALAINEN TOSIMIESHÄN MENEE SINNE VITUN INTTIIN!!!1 SIELLÄ OLIN MINÄKIN, SIKSI SINUNKIN PITÄÄ MENNÄ SINNE.. MIKÄÄN EI OLISI VITTUMAISEMPAA KUIN SE ETTÄ SINÄ PÄÄSISIT VÄHEMMÄLLÄ KUIN MINÄ... YHYY ÄITII TUU PYYYYYYHKIIIIIIIII!!!1
olet stereotypia tyhmästä jenkistä."

Lapsellisemman purkauksen kohteeksi en ole koskaan joutunut. Kerrataan vielä että lukion psykkakurssit eivät tee kenestäkään pätevää profiloijaa, vähiten näköjään sinusta Vitval.

Ottaen huomioon Vitval että kaikki aiheesta kirjoittamasi on mennyt joko metsään tai mäkeen, olet kovin innoton oppimaan mitään. Tartut sivuseikkoihin kuin hukkuva oljenkorteen mikä tiettyyn rajaan asti on epätoivoisessa tilanteessasi ymmärrettävää. Yritä kuitenkin ymmärtää ettet voita mitään irroittelemalla asioita asiayhteyksistä ja muuttelemalla niitä hieman. Kas kun on eri asia kirjoitanko että sotaan valmistautuminen (varusmiespalvelus) on HELPPOA vai että siitä on TEHTY KOHTUULLISEN HELPPOA. On se ihan eri asia vaikka miettisit aamuun asti.

Mielestäsi 6kk "TUHLAAMINEN" ei ole helppoa. No ei varmaan ja se on sinun mielipiteesi, kaikki eivät ajattele sitä "tuhlaamisena" kuten mainittua.

Vaikeroit vielä;

"Mitä tavallisen rivimiehen pitää osata sodassa? minun käsitykseni mukaan aseiden käsittely on se tärkein, eikai kellään mene yli 6kuukautta oppia aseiden käyttöä? jos intistä poistettaisi kaikki turhuudet olisin valmis menemään sinne."

Hassua että samalla myönnät vajavaisuutesi puhumalla omasta käsityksestäsi ja toisaalta ylennät itsesi sotatieteiden erikoisosaajaksi koska kykenisit karsimaan "turhuudet" pois armeijasta. Vieläpä ilmeisesti KÄYMÄTTÄ sitä?? Höh? Sen enempiä tietämättä olen antanut kertoa itselleni että intissä kaikella on tarkoituksensa, odottamisella ja kassulla makoilullakin. Ideana on kasvattaa kärsivällisyyttä ja kuria. Toimii muuten, vaikka joskus harmittaakin.

Murtuneena huikkaat hetteikön keskeltä;

"et oikeastaan vieläkään vastannut kysymykseeni. vastauksesi olisi voinut olla "kaikkeen sellaiseen mihin valmistautuminen on tehty helpoksi pitäisi valmistautua." tarkenna nyt vielä miksi juuri sotaan pitää valmistautua? onhan siihen lokin hyökkäykseenkin helppo valmistautua"

Vastasin kyllä, ja selkeästi vielä. Vastasin myös miksi itse kävin varusmiespalveluksen mikäli sitä tarkoitat sotaan valmistautumisella. Muulla tavoin en valmistaudu sotaan. Myöskin olisi typerää ajatella "KAIKKEEN sellaiseen mihin valmistautuminen on tehty helpoksi pitäisi valmistautua." Tässä tapauksessa elämä olisi yhtä valmistautumista, enkä ole sellaisesta kiinnostunut. Tämän asian jankkaaminen kertoo sinusta enemmän kuin haluat ymmärtää. Et yksinkertaisesti käsitä edes lokkivertauksesi naurettavuutta. Vastaahan vuorostasi tähän; Pidätkö todella lokin ihmiseen kohdistuvaa TAPPOYRITYSTÄ yhtä suurena todennäköisyytenä kuin sotaa Suomessa? Ovatko asiat lisäksi yhtä vakavia tilanteita? Jos vastauksesi ovat kyllä, kyllä, on turhaa jatkaa keskustelua kanssasi koska todellisuudentajusi on heikkoa tekoa. Jos taas vastaat edes toiseen ei, myönnät itsekin vertauksesi olevan surkea.

Loppuun ulostit vielä; "onko ainoa syy sotaan valmistumiseen isänmaallisuus tai se että näyttää tälle maalle että olet valmis tekemään jotain sen puolesta? jos asia on näin voit myöntää sen ja lopettaa osaltasi tämän typerän väittelyn."

Tähänkin löytyisi vastaus edellisistä mitä et viitsi lukea koska "TIEDÄT" mitä me muut olemme kirjoittaneet. Väärä tieto taas. Koska kuitenkin jo tiedän lukutaitosi tason puhumattakaan ymmärryksesi puutteesta voin reiluna miehenä vielä kerrata joitakin syitä miksi kävin armeijan. Niitä voit sitten taas kaivella ja kiskoa esille sivuseikkoja tehden samalla itsestäsi lopullisesti hölmön. Syyt eivät ole arvojärjestyksessä, eikä kaikkia syitä ole listattu.

1. Katsoin armeijasta olevan minulle hyötyä työmaailmassa
2. Katsoin armeijan olevan muokkaavan minusta paremman ihmisen
3. Oletin tapaavani uusia kavereita ja kontakteja
4. Katsoin armeijan parantavan mahdollisuuksiani puolustaa perhettäni, maatani ja sivistystä mahdollisessa tulevassa joskin epätodennäköisessä konfliktissa.
5. Katsoin tietyksi velvollisuukseni käydä armeijan nauttiessani äänestysoikeuksista, terveydenhuollosta, opintotuista, ilmaisesta koulutuksesta jne.
6. Pidin armeijakokemusta hienona mahdollisuutena avartaa maailmakatsomustani (AIVAN se todella tekee niin vaikkei tätä heti tule ajatelleeksi.)

Minun puolestani saat Vitval mennä isona poikana ihan mihin haluat kuten mainittua. Hyväksy etteivät kaikki sovi ennalta määrittelemiisi muotteihin vaikka käyvätkin armeijan. Kannaltasi on aivan oikea ratkaisu jättää aseellinen palvelus käymättä, tuskinpa siellä viihtyisit.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
melkein itken naurusta :D

Pidätkö todella lokin ihmiseen kohdistuvaa TAPPOYRITYSTÄ yhtä suurena todennäköisyytenä kuin sotaa Suomessa? Ovatko asiat lisäksi yhtä vakavia tilanteita? Jos vastauksesi ovat kyllä, kyllä, on turhaa jatkaa keskustelua kanssasi koska todellisuudentajusi on heikkoa tekoa. Jos taas vastaat edes toiseen ei, myönnät itsekin vertauksesi olevan surkea.
emme kai sitten voi jatkaa tätä antoisaa väittelyä.

ps. kiitos että vihdoin vastasit alkuperäiseen kysymykseeni.

Että meninkin väittelemään kaverin kanssa joka pitää lokin suorittamaa tappoyritystä yhtä todennäköisenä ja vakavana tilanteena sodan kanssa..

Eikä se itkusi naurusta tullut vaan pahasta mielestä kun luit omat sönkötyksesi. ;)

laissa ja asetuksissa ei siis ole määritelty millään tavoin miten toimitaan siviilipalvelusmiesten kanssa sodan syttyessä. Tästähän oli keskustelua taannoin julkisuudessakin muutamia vuosia takaperin...
ihan vaan tarkennus kun on tullut esille ajatuksia että "mielestäni sivarit joutuvat...jne"
juuh...onhan tää aina tällänen vänkkäämis juttu..mut.
musta ihan hyvä kommenntti,pieni sellainen, oli että sivarit ainaa joutuu puolustamaan ja perustelemaan valintaansa niin perkuleesti...aina ja kaikkialla,kaikenaikaa..toisin kun inttiin menijät.onhan siihen tottunut mut silti..

:kuola:

Eikä se itkusi naurusta tullut vaan pahasta mielestä kun luit omat sönkötyksesi.
lähinnä sitä nauroin kuinka pitkällä postilla jaksoit minua muistaa. varsinkin kun pidät minua ennakkoluuloisena, yksitotisena, ylimielisenä, jääräpäisenä, lapsellisena, vajavaisena, todellisuudentajuttomana ja lukutaidottomana.

itse en ainakaan näe suurta vaivaa vastatessani sellaiselle henkilölle josta tiedän ettei hän kuitenkaan ymmärrä vastaustani.

Mutta mää olenkin idealisti. Sinäkään et ole toivoton silmissäni! ;)

Mä menin inttiin, koska
1) uskoin, että se auttaa työnhaussa
2) en jaksanu keksiä tekosyitä, miksi en pääsisi ja
3) koska minulle varusmiespalveluksen suorittaminen on tapa osoittaa, että olen suomalainen ja sellaisena aion pysyäkin.

Mä en selitä sivareille, miksi menin armeijaan, enkä oleta sivareilta selityksiä, miksi he eivät menneet.

PS.
Kun menin ensimmäiseen työhaastatteluuni, niin -avot- kysyttiinhän siellä, että kävitkö armeijan. Ja työhaastattelu oli ohjelmistofirmaan, ei mihinkään poliisikouluun.

Originally posted by Mixu

Mä en selitä sivareille, miksi menin armeijaan, enkä oleta sivareilta selityksiä, miksi he eivät menneet.

Hyvin sanottu. On se kumma kun nykypäivänä sivari nähdään yhtenä mahdollisuutena varsumiespalveluksen rinnalla. Ja että töihinotossakin kysytään että kävitkö intin, huh huh :eek:

Varusmiespalvelus ja reservin armeijaan kuulumienen = itsestäänselvyys, sama kuin peruskoulun käyminen, lukutaito, työllistyminen, verojen maksaminen suomeen jne.

Originally posted by AKV
Muistathan, että monet sivarit joutuvat/pääsevät tekemään ns. arvokasta työtä siviilipalvelusaikanaan, työtä josta on tässä ja nyt konkreettista hyötyä monille (esim. jeesaamaan ylityöllistettyä hoitohenkilökuntaa sairaaloissa)?

Mistä ihmeestä se tällainen teoria vielä löytyi? Että jos on pantu jo muilla tahoilla hommat päin männikköä, niin käytetään sivareita parsimaan niitä. Voi :david:. Noita ns. arvokkaita töitä löytyy kyllä muitakin, ja niistä on varmasti konkreettista hyötyä monillekin ja tässä ja nyt. Ja sitten on se asepalvelus, josta on tässä ja nyt konkreettista hyötyä niinku vaikka kaikille. Eh?

Toisekseen, ei se armeijan antama koulutus todellakaan takaa että henkilöstä tulisi omaa & toisten henkeä tehokkaasti suojelemaan kykenevä. Omalta armeija-ajalta muistan todella suuren määrän henkilöitä, jotka eivät tehneet intissä oikeastaan muuta kuin istuivat veksissä vemppaa hakemassa ja joista olisi sotatilanteessa hyötyä korkeintaan rintamalinjojen takana missä he olisivat poies tulilinjalta. :rolleyes:

No, se on ainakin Suomessa ainoa instituutti, joka antaa ko. alalle opetusta. Jos löytyy parempi laitos, niin kerro ihmeessä. Joukossa on tietysti tätä moraalista roskaa, mutta se ei edelleenkään poista sitä seikkaa, että mahdollisimman hyvä koulutus sotimiseen saadaan Suomen armeijan alaisuudessa. Hohhoijaa.

Originally posted by hemmmo
No itsekkin olen menossa sivariksi. Syitä valintaan on paljon ja hankala alkaa kaikkia luettelemaan, mutta ensimmäisen kerran aloin miettimään tuota asiaa ihan siitä syystä kun itselle tuli sellainen mielikuva, että minut ollaan pakottamassa tekemään jotakin. Itse koen että sivari on tietyssä mielessä laillinen keino sanoa, ettei yksilöä saa pakottaa tekemään jotain. Olkoonkin niin että periaatteessa pakko valita sivari vs armeija. Itse toivoisinkin että tulevaisuudessa palveluksen suorittamisessa mentäisiin enemmän vapaaehtoiseen suuntaan tai annettaisiin mahdollisuuksia korvata asepalvelus jollakin tavalla jos kokonaan vapaaehtoiseen ei voida mennä.

Annat kuitenkin periksi vain sen verran, että menet sivariin. Jos tuota kautta vaikuttaa haluaa, niin täytyy olla radikaalimpi IMO. Eli total recall vaan.:)
Menisitkö muuten inttiin, jos se olisi vapaaehtoinen?

Toinen selkeä syy etten halua mennä armeijaan on se etten koe tällä hetkellä että suomella olisi mitään realistista mahdollisuutta joutua sotaan. Toki ymmärrän että puolustusvoimien olemassa olo laskee tuota mahdollisuutta entisestään, mutta toisaalta kun koen että armeija ei olisi minun paikka, niin aika turha minun olisi sinne mennä. Pitäkööt ne ihmiset uskottavasta puolustuksesta huolen jotka ovat siitä kiinnostuneet. Tässä vaiheessa lienee paikallaan kysyä niiltä jotka haluavat kysyä minulta että "entä jos kaikki ajattelisi noin", että oletko sinä lääkäri? Jos et, niin mieti mitä jos kukaan ei olisi täällä lääkäri? :)

Jaahans, että sinä luulet tietäväsi myös rauhan ajan puolustuksen hoitamisen paremmin kuin ammatti-ihmiset? Jos haluat puolustaa itseäsi, lähimmäisiäsi ja omaisuuttasi mahdollisimman tehokkaasti, menet asepalvelukseen opettelemaan keinot siihen. Lääkäreiden tarpeen määräävät ihmisten tarpeet. Samoin kuin sotilaiden. Sinulle on tarvetta, siksi postiluukusta napsahti kutsuntoihin kirje silloin aikoinaan.

Ja syy miksi ajattelen, ettei Suomella ole mahdollisuutta joutua sotaan on se että kenenkään ei kannata hyökätä tänne, vaikka täällä ei olisi edes puolustusvoimia. Esimerkiksi Venäjän talous hyytyisi siihen paikkaan jos se hyökkäisi Euroopan unionin maahan. Raha määrää tässäkin asiassa, ja lähiseutujen maat ovat jo niin sidoksissa taloudellisesti toisiinsa, että sotiminen ei kannata. Tässä myös vastaus siihen miten puolustautua väkivaltaista hyökkääjää vastaan. Toimii tietyyn pisteeseen asti oikein hyvin, kukaan ei voi tosissaan edes ajatella ryhtyvänsä väkivaltaiseksi hyökkääjäksi, jos talous romahtaisi hyökkäyksen seurauksen. Toimii samaan tapaan kuin Suomen puolustusvoimat, tappiot suuremmat kuin saavutettu hyöty.

Ei muuta kuin kertomaan tuo myös asioista päättäville tahoille, koska he eivät vielä siitä taida tietää. Hyökkäyksessä ei ole ennenkään järki pelannut. Keinosi on loistava ennaltaehkäisyyn, muttei siihen, mistä se Nat_Ural oli jo threadin alussa kiinnostunut. Eli kun se vihollinen on vehkeidensä kanssa kilometrin päässä, niin mitäs tehdään?:)

Kolmas ja ehkä tärkein henkilökohtainen syy on, että tällä hetkellä harkitsen vaihtavani alaa, jota opiskelen, ja olen ajatellut alkaa opiskelemaan opettajaksi. Vuosi sivarina jossain koulussa kertoisi hyvin haluanko todella alkaa opettajaksi.

"Hei, pojat, etteks te viitsisi pitää siitä meidän uskottavasta puolustuksesta huolta sillä aikaa, kun mä käyn katseleen vähän mun elämän suuntaa, kun mulla on kuitenkin edessä uusi uravalinta ja kaikkee...." Voi jeesus. :david:

Neljäs syy on se että itseä ärsyttää kaikki stereotypiat ihmisistä. Esim "sivarit on rapakuntoisia homoluusereita", ihan hyvä antaa ihmisten huomata ettei kaikki ole siltä miltä näyttää eikä kannata uskoa kaikkia ennakkoluuloja.

Se on niin kuin 200 kilon penkkipunnerrus. Jos et ole punnertanut sitä, et ole punnertanut sitä. Jos et ole käynyt inttiä, niin sulla ei ole ollut (henkistä ja/tai) fyysistä kanttia siihen. Sivarina tulet aina olemaan rapakuntoinen homoluuseri, kun rehellisesti (selän takana) puhutaan. Olitpa sitten Mr.Olympia tai et.:) Puhumattakaan siitä moraalisen luuserin leimasta, jonka asepalveluksen välttelijä saa.

Originally posted by Baarikello
[BMenisitkö muuten inttiin, jos se olisi vapaaehtoinen?

"Hei, pojat, etteks te viitsisi pitää siitä meidän uskottavasta puolustuksesta huolta sillä aikaa, kun mä käyn katseleen vähän mun elämän suuntaa, kun mulla on kuitenkin edessä uusi uravalinta ja kaikkee...." Voi jeesus. :david: [/B]

:worship:

Loistavia ja nokkelia perusteluja, Baarikello.

Hemmmo, jos pelkäät inttiä, voit sanoa sen suoraan. En minä ainakaan sen takia sinua tuomitsisi. Ei kaikista ole intin kävijöiksi, syystä tai toisesta, mutta ei kaikista tarvitsekaan olla. Itse asiassa, Suomessa 80% miehistä käy intin, ja tämä on Euroopan korkein suhdeluku, muistan lukeneeni (voi olla väärää tietoa, en mene vannomaan). Ja silti jää se 20%. Meillä siis menee suhteellisen hyvin tämän asian kanssa.

Ei ole hävettävää, jos ei käy inttiä, kunhan on rehellinen itselleen ja muille niistä syistä. En väitä ettet ole ollut, koska en tunne aivoituksiasi, mutta Baarikello on nyt kyllä laittanut muutaman kysymysmerkin eteesi.

Peace, :)

Mika

Annat kuitenkin periksi vain sen verran, että menet sivariin. Jos tuota kautta vaikuttaa haluaa, niin täytyy olla radikaalimpi IMO. Eli total recall vaan.:)
Menisitkö muuten inttiin, jos se olisi vapaaehtoinen?

En menisi, koska tuo ei ollut ainoa syy kuten tekstistä kävi ilmi. Ja asia ei nyt niin paljoa kiinnosta että alkaisin tosissaan pistään asiassa hanttiin. Ja loppujen lopuksi ne vaikutus mahdollisuudet "radikaalilla toiminnalla" on hyvin rajoittuneet. Parempaan tulokseen pääsee kertomalla oman mielipiteen hyvin perusteluin mahdollisimman monelle. Esimerkiksi kirjoittamalla internetin keskustelualueille.

Jaahans, että sinä luulet tietäväsi myös rauhan ajan puolustuksen hoitamisen paremmin kuin ammatti-ihmiset? Jos haluat puolustaa itseäsi, lähimmäisiäsi ja omaisuuttasi mahdollisimman tehokkaasti, menet asepalvelukseen opettelemaan keinot siihen. Lääkäreiden tarpeen määräävät ihmisten tarpeet. Samoin kuin sotilaiden. Sinulle on tarvetta, siksi postiluukusta napsahti kutsuntoihin kirje silloin aikoinaan.

Ei muuta kuin kertomaan tuo myös asioista päättäville tahoille, koska he eivät vielä siitä taida tietää. Hyökkäyksessä ei ole ennenkään järki pelannut. Keinosi on loistava ennaltaehkäisyyn, muttei siihen, mistä se Nat_Ural oli jo threadin alussa kiinnostunut. Eli kun se vihollinen on vehkeidensä kanssa kilometrin päässä, niin mitäs tehdään?:)

Suomessa kansa päättää melko pitkälle näistä asioista ja ns "päättäjät" myötäilevät aika pitkälle kansan yleistä mielipidettä. Tässähän sitä muille kansalaisille juuri kerrotaan. Ja pointti on edelleen siinä, ettei kaikkien miesten tarvitse mennä armeijaan. Jos sille olisi välttämätön tarve, ei sivariksi pääsisi vain ilmoittamalla asiasta. Tämä on vähintäänkin myös päättäjien kanta samalla perusteella miksi sivariin pääsee helposti.

"Hei, pojat, etteks te viitsisi pitää siitä meidän uskottavasta puolustuksesta huolta sillä aikaa, kun mä käyn katseleen vähän mun elämän suuntaa, kun mulla on kuitenkin edessä uusi uravalinta ja kaikkee...." Voi jeesus. :david:

Kuvittelin kirjoittaneeni selkeästi ettei armeijassa tarvita kaikkia ja en koe hyötyväni armeijasta (ja muut syyt mitä olin luetellut, ne voi lukea ensimmäisestä postista), niin minun on myös armeijaan turha mennä, koska on minulle parempikin vaihtoehto joka sopii elämäntilanteeseeni sekä luenteelleni paremmin.

Sivarina tulet aina olemaan rapakuntoinen homoluuseri, kun rehellisesti (selän takana) puhutaan. Olitpa sitten Mr.Olympia tai et.:) Puhumattakaan siitä moraalisen luuserin leimasta, jonka asepalveluksen välttelijä saa.

Tuskinpa vaan, kyllä moni osaa alkaa kyseenalaistamaan asioita jos sivari ei olekkaan pitkätukkainen rimpula vaan se näyttääkin bodarilta. Olen itsekkin huomannut monta kertaa, kun selvästi hämmästytty minun ajatuksista, kun mielipiteet ei vastaakkaan ulkonäön tuomaa mielikuvaa. Väitän että tälläisestä asiasta on paljon enemmän hyötyä Suomelle kuin minun asepalveluksesta. Sota on kuitenkin hyvin epätodennäköinen vaihtoehto, mutta Suomi on täynnä ahdasmielisyyttä ja ennakkoluuloja. Jos tämä valintani vaikuttaa enemmän suomalaisten ennakkoluuloihin, kuin Suomen puolustukseen, niin väitän että tämän valinnan hyödyt ovat haittoja suuremmat Suomelle.

Kun menin ensimmäiseen työhaastatteluuni, niin -avot- kysyttiinhän siellä, että kävitkö armeijan. Ja työhaastattelu oli ohjelmistofirmaan, ei mihinkään poliisikouluun.
Pointtina tuossa kysymyksessä kuitenkin lienee se, että "onko armeija käytynä vai lähdetkö ensi kesänä kesken projektin", ei niinkään se että "kai sinä olet MIES etkä mikään PASIFISTIHOMO, meille ei mitään sivareita oteta ***TANA!" ;)

Se on niin kuin 200 kilon penkkipunnerrus. Jos et ole punnertanut sitä, et ole punnertanut sitä. Jos et ole käynyt inttiä, niin sulla ei ole ollut (henkistä ja/tai) fyysistä kanttia siihen. Sivarina tulet aina olemaan rapakuntoinen homoluuseri, kun rehellisesti (selän takana) puhutaan. Olitpa sitten Mr.Olympia tai et.:) Puhumattakaan siitä moraalisen luuserin leimasta, jonka asepalveluksen välttelijä saa.

Korjataan virheet ja tehdään tarvittavat täydennykset logiikan yhdenmukaistamiseksi. Jos et ole punnertanut 200 kiloa penkistä, ei sinulla ole ollut (henkistä ja/tai) fyysistä kanttia siihen. Sinulla ei ole mahdollisesti ollut myöskään riittävästi henkistä kanttia syödäksesi sanasi, rikkoaksesi periaatteesi ja toimiaksesi vastoin etiikkaasi ja vakaumustasi lyömällä piikkiä pakaraan.

Kaikilla ei henkinen kantti riitä siihen, että toimisi vastoin periaatteitaan ja vakaumustaan. Kaikilla ei henkinen kantti riitä toimimaan muiden odotusten mukaisesti, laittamaan silmät kiinni ja seuraamaan johtajaa.

Miltä se semmoinen homoluuserin ja moraalisen luuserin leima tuntuu? Selän takana kun joku jossain puhuu, se mahtaa kalvaa mieltä. Onko sillä yhtä vakavat seuraukset kuin uskottavuuden menettämisellä anonyymillä voimailufoorumilla?

:piis:

PS.

Jos nuorimies on kyseessä ne sitä kysyy oikeestaan aina siksikin koska halutaan tietää katkeaako työsuhde armeijan vuoksi jossain vaiheessa. Totta kai löytyy näitä vanhoja patuja jotka on periaatteen miehiä ja ilman inttiä ei tipu duunia.

Originally posted by Hannibal
Korjataan virheet ja tehdään tarvittavat täydennykset logiikan yhdenmukaistamiseksi. Jos et ole punnertanut 200 kiloa penkistä, ei sinulla ole ollut (henkistä ja/tai) fyysistä kanttia siihen. Sinulla ei ole mahdollisesti ollut myöskään riittävästi henkistä kanttia syödäksesi sanasi, rikkoaksesi periaatteesi ja toimiaksesi vastoin etiikkaasi ja vakaumustasi lyömällä piikkiä pakaraan.

Kaikilla ei henkinen kantti riitä siihen, että toimisi vastoin periaatteitaan ja vakaumustaan. Kaikilla ei henkinen kantti riitä toimimaan muiden odotusten mukaisesti, laittamaan silmät kiinni ja seuraamaan johtajaa.

Miltä se semmoinen homoluuserin ja moraalisen luuserin leima tuntuu? Selän takana kun joku jossain puhuu, se mahtaa kalvaa mieltä. Onko sillä yhtä vakavat seuraukset kuin uskottavuuden menettämisellä anonyymillä voimailufoorumilla?

:piis:

Taattua hannibal-laatua :lol2:

No joo...

Mä luulen ettei Baarikello ollut tuon viimeisen kappaleensa kanssa aivan tosissaan. Se lienee syytä ottaa hieman kevyemmin kuin ehkä se muu viesti...;)

Hemmmo ja muut, vaikka en tuomitsekaan ketään, joka ei suorita asepalvelusta - onhan moni ystävistänikin vapautettu tästä velvoitteesta - on tässä asiassa kuitenkin muutama huomioitava seikka.

Ensinnäkin, kysykää vaariltanne mitä mieltä hän on asiasta.

Toiseksi, kenenkään henkilökohtaisella mielipiteellä ei ole mitään merkitystä. En minäkään siellä intissä riemulla palvellut, mutta opettelin tehtäväni siltä varalta, että ne kansainväliset kovapanosammunnat joskus alkavat.

Kolmanneksi, ja tämä liittyy tuohon äskeiseen, kuinka moni teistä ei maksa veroja? Entäs kuinka moni teistä ei avaa ovea vanhemmalle ihmiselle vaikka lähikaupassa?
Kysymys on moraalisista velvoitteista, joista toisista on säädetty laeissa ja toisista kollektiivisen moraalisesti.

On perin itsekästä olla menemättä inttiin, oli se oma vakaumus mikä tahansa. Ja kyllä siellä usein taustalla on sitä pelkuruutta ja laiskuutta. Tämän tiedän ikäni puolesta, sillä ne 15 vuotta sitten vapautuksen saaneet ystäväni uskaltavat jo puhua asioista aivan rehellisesti.

Ja kuten täällä on sanottu, intistä kieltäytyminen tarkoittaa oman perheen turvallisuudesta välittämättömyyttä.

Kuten sanoin, ihminen varttuu ja kehittyy, ja mielipiteet ja tietty sisäistäminen muuttuu iän mukana. Ymmärrän hyvin teitä nuoria, jotka ette halua mennä inttiin, sillä olin joskus nuori itsekin.

Mutta tietäkää, että tiettyä nöyryyttä pitää osoittaa, jos valitsee asepalveluksen sijasta jonkin muun vaihtoehdon.

Asepalvelus on isompi asia kuin yksi ihminen. Johonkin ne yksilön oikeudetkin loppuvat. Siksi me kaikki maksamme veroja, vaikkemme haluakaan. Sama pätee armeijaan. Oikeudet tuovat mukanaan velvollisuuksia.

Kuten sanoin, en tuomitse. Tuomitseminen on helppoa, ymmärtäminen vaatii henkistä kypsyyttä.

Silviisiin,

Mika :)

Re: No joo...

Originally posted by Tigerclaw
Ensinnäkin, kysykää vaariltanne mitä mieltä hän on asiasta.

Tulipahan sulla aika paljon tekstiä tossa postissa, en rupea kommentoimaan kuin ainoastaan tätä asiaa muuten menisi koko päivä :)

Lyhyt vastaus: Oma elämä, oma päätös

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom