Originally posted by hemmmo
En menisi, koska tuo ei ollut ainoa syy kuten tekstistä kävi ilmi. Ja asia ei nyt niin paljoa kiinnosta että alkaisin tosissaan pistään asiassa hanttiin. Ja loppujen lopuksi ne vaikutus mahdollisuudet "radikaalilla toiminnalla" on hyvin rajoittuneet. Parempaan tulokseen pääsee kertomalla oman mielipiteen hyvin perusteluin mahdollisimman monelle. Esimerkiksi kirjoittamalla internetin keskustelualueille.
Pelimies on eri mies, sanovat. Haluat vaikuttaa asiaan, mutta hintaa et ole valmis maksamaan juuri ollenkaan. Totaalikieltäytymisestä seuraava rikosrekkarimerkintä ja mahdollisen "työharjoittelumahdollisuuden" poistuminenhan ovat tietysti liian kalliita asioita. Voisi vielä polttaa joitain siltoja takanaan.
Äh, noista keinoista ja niiden toimivuudesta on aivan turha vääntää.
Suomessa kansa päättää melko pitkälle näistä asioista ja ns "päättäjät" myötäilevät aika pitkälle kansan yleistä mielipidettä. Tässähän sitä muille kansalaisille juuri kerrotaan. Ja pointti on edelleen siinä, ettei kaikkien miesten tarvitse mennä armeijaan. Jos sille olisi välttämätön tarve, ei sivariksi pääsisi vain ilmoittamalla asiasta. Tämä on vähintäänkin myös päättäjien kanta samalla perusteella miksi sivariin pääsee helposti.
Tarkoitin, että voisit painella tuonne Maanpuolustuskorkeakouluun tai johonkin Pääesikuntaan esitelmöimään sodan mahdollisuuksista ja syistä, miksi päädyit siviilipalvelukseen. Siellä on niitä ammattilaisia, joita tarkoitin. Uskon, että julistustasi kuunneltaisiin huuli pyöreänä. Kaikilla (aikuisilla) suomalaisilla sukupuoleen katsomatta on moraalinen velvoite osallistua maanpuolustustyöhön. Ja siksi systeemi pitäisi muuttaa siihen suuntaan eli vapaaehtoiseksi. Nämä siviilipalvelukset, yms. ovat vain näitä kompromissiratkaisuja, mitä koko helvetin Suomi on täynnä. Se ei ole mikään peruste sille, etteikö kaikkia tarvittaisi. Ja sujuvasti muuten sivuutit sen kaikista olennaisimpaan kysymykseen vastaamisen. Odotan edelleen.
Kuvittelin kirjoittaneeni selkeästi ettei armeijassa tarvita kaikkia ja en koe hyötyväni armeijasta (ja muut syyt mitä olin luetellut, ne voi lukea ensimmäisestä postista), niin minun on myös armeijaan turha mennä, koska on minulle parempikin vaihtoehto joka sopii elämäntilanteeseeni sekä luenteelleni paremmin.
Sen tarvitaanko armeijassa sinua määrittelevät armeijan ihmiset. Siellä on lääkärintarkastukset niin fysiikalle kuin sille aivopuolellekin. Jos kukkakauppiaalla kiristää vanne liikaa päätä tai olet yksinkertaisesti kykenemätön sotaan fyysisesti, niin he kyllä laittavat sinut suosiolla muihin hommiin. Samoin siviilin puolella, jos olet monopoliasemassa olevan ammustehtaan tuotantovastaava, niin sinua tuskin laitetaan etulinjaan. Menehän käväisemään intissä, niin katsotaan, oliko sinusta fyysisesti tai henkisesti sotilaaksi. Sitten kun hullun paperit kädessä sanot, että ei sopinut luonteelleni, niin minä uskon. Katsos, sitten ei tarvitse miettiä stereotypioita.
Tuskinpa vaan, kyllä moni osaa alkaa kyseenalaistamaan asioita jos sivari ei olekkaan pitkätukkainen rimpula vaan se näyttääkin bodarilta. Olen itsekkin huomannut monta kertaa, kun selvästi hämmästytty minun ajatuksista, kun mielipiteet ei vastaakkaan ulkonäön tuomaa mielikuvaa. Väitän että tälläisestä asiasta on paljon enemmän hyötyä Suomelle kuin minun asepalveluksesta. Sota on kuitenkin hyvin epätodennäköinen vaihtoehto, mutta Suomi on täynnä ahdasmielisyyttä ja ennakkoluuloja. Jos tämä valintani vaikuttaa enemmän suomalaisten ennakkoluuloihin, kuin Suomen puolustukseen, niin väitän että tämän valinnan hyödyt ovat haittoja suuremmat Suomelle.
Äääääh, onhan näitä nähty jo sinua aikaisemminkin. Ja isompiakin tapauksia kuin sinä. Mitä väliä on vaikka painat 120 kiloa 4% rasvoilla, kun kuka tahansa armeijan käynyt kynäniska voi sanoa, että sulla ei kuitenkaan kunto riittänyt intin käymiseen. Ja kun yrität selittää, että "katso nyt mua" ja pullistat, niin pencilneck voi aina perätä sulta todistusta väitteillesi. Ja sitähän sinä et saa muuten kuin intin käymällä. Se on kuin yrittäisit todistaa nostavasi 100 kiloa penkistä kertomalla, kuinka kova jalkakyykkytuloksesi on. Ja moraalisen luuserin leiman saat sillä, että kieltäydyt ottamasta vastaan parasta mahdollista koulutusta suojella itseäsi ja esim. sitä, että saat laukoa näitä mielipiteitäsi täällä netissä. Lain mukaisen määritelmän mukaan uskovaiset, hintit tai moraaliset luuserit saavat mennä sivariin. Sinun missiosi "ansiosta" ehkä tavallisiltakin kavereilta tullaan kysymään, että oletkos sinäkin sellainen sivari, kun tuo naapurin bodarikin on?:D Miksi siis hyvää järkevän ja terveen ihmisen perusoletusarvoa tulisi muuttaa? Mitäs muuten meinasit kertoa seuraavalle sukupolvelle valinnastasi?