Siviilipalvelumiehet

Siis on mun valinnassa varmaan ristiriitaisuuksiakin...kuten andy niin osuvasti sano nää asiat ei todellakaan ole mustavalkosia.
Siks olenkin ajatellut asioita siltä kantilta kumpi painaa enemmän omassa vaakakupissa ja näin tehnyt päätöksiä.
Ja hyvinkin voisin ottaa osaa demokratian ja ihmisoikeuksien väkivaltaiseen puollustamiseen. Mut peruslähtökohta on että sitä ennen tehdään kaikki muut keinot...Esim. Jonkun Bush jr toiminta on kyllä vastoin tuota sääntöä. Tyyliin myöntäkää ja paljastaakaa että teillä on kemiallisia aseita jne tai muuten alkaa sataa ohjuksia niskaa...toiko on sitten oikeaa politiikkaa toimia??
no menin vähän sivuraiteille.. :whip: kiitti.

esim se että mä arvostan tottakai sotaveteraaneja, ja haluan kunnioittaa heitä. Mutta vastaavasti jos ainut tapa kunniottaa sotiemme veteraaneja on mennä armeijaa, niin valitettavasti mun osalta tämä kunniotusmuoto ei toteudu. Ja mistä se lähtee että se on paras kunniotuksen muoto heitä kohtaan käydä intti? Onko kukaan kysynyt veteraaneilta tai jutellut heidän kanssa mitä he ajattelevat nykuarmeijasta tai sivareista...ja ajattelevatko he että intti on ainut oikee.itse mä olen jutellut heidän kanssaan..ja tässä tulee seuraava ironinen juttu.. eli sivarivuotena olin veteraanitalon toiminnassa mukana..juttelin heidän kanssaan heidan huoneissaan niitä näitä...ja tottakai välillä aiheet käänty sit tähän meneillään olevaan keskusteluun. mä en juurikaan saanu negatiivista palautetta sieltä paitsi eräs mummo joka aina tivas "mikset sie poika mennyt armeijaan?" ja "aiotkos sitten tän jakson jälkeen sinne mennä?" mut eiks o ironista että sivari tarjoilee sotaveteraaneille kahvia...ei se maailma niin mustavalkonen ole ...
mulle ihmisen kunniotus lähtee yksilötasolta, on sama onko käynyt intin tai onko totaali, jos mies "hyvä tyyppi" musta pitää kunniottaa toisen ajatuksia ja vakaumusta. mut en pysty kunniottaan tyyppiä joka sanoo ainoaksi perusteluksi sivarinvastaisuudelleen sen että sivarit on vittu kaikki homoja!! eikä osaa perustella miksi hän meni armeijaa. Tai voi hän siihen todeta tyyliin; se nyt vaan vittu pitää käydä.

noista ulkonäköhommista ketä menee sivariin..varmaan totta että suurin osa mainituista muusikoista tai boheemeista elämäntaiteilijoista valitsee sivarin,mut mitä sitten.onks sulla jotain niitä ihmisiä vastaan ketä ei kiinnostu urheilusta tai joiden yleiskunto on puusta...tai diggaa enemmän soittaa skebaa kuin nostaa penkilt 189kk?pointti oli vaan että heidän lisäkseen sivareita on kyllä kaikennäkösiä ja kokosia..heh..;)

Ja ison banskun kyssään: ammun.
mä olen sivari..joka ei ole yhtäkuin totaalipasifisti, aseistakieltäytyjä jne..noi asiat menee useesti sekasin. Munkin kanssa samaanaikaa ihmisiä jotka esim. harrasti metsästystä eli ammuskeli innokkaasti vapaa-ajallaan..sillä erotuksella vaan että kohteena sorsat kuin ihmiset :D
ja sit kuten mainittua siellä voi olla ihminen joka ei haluttaa menettää lihojaan..mut tuskin hänkään on absoluuttinen pasifisti.
ihmiset kun pääsis vaan eroon siitä mustavalkoisuudesta että kaikki intissä olijat ei ole tappohulluja asefriikkejä eikä sivarit ganzaa polttelevia rauhanaktivisteja. tähän jos pääsemme ni ISO :kippis1:

onko toi 13kk sitten liian vähän?kun joku mainitsi että sivariajanjakso ei saa olla liian helppo verrattuna inttiin..eiks täällä ole jo tullut sekin ilmi että jotku menee siks inttiin et pääsee 6kk veke...must ny alkuun ´vois puottaa eka 10kk ton sivari ajan.sekin ois 4kk pidempi kuin lyhin inttijakso. mut nyt varmaan alkaa keskustelu näiden kahden vaativuusasteista...EI!!!:jahas:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen sivari (tosin en ole vielä käynyt,opiskelujen vuoksi) ja minulle se paras vaihtoehto.Itsellä on kanssa antimilitaristiset ja väkivällattomat aatteet.Armeija ei ole mun paikka.jokaisella pitää olla valinnan vapaus.Toisen ihmisen ymmärtämisestä kaikki lähtee liikkeelle.

Originally posted by Supaman
...-mihin hommiin sivarit joutuvat, jos tulee sota?...

Jännä juttu, mutta tätä asiaa ei ole (tietääkseni)edes mietitty mihinkään "sääntöihin".
Sota syttyy, niin sivareitten kohtalo on täysin auki.
Tosin itse luule suurimmanosan joutuvan kotijoukkoihin tai kahden viikon pikakurssille.

Olen myös sitä mieltä, että sivarista pitäisi tehdä enemmän kotijoukot tyylinen opinahjo kertausharjoituksia myöten.

pakkohan se on taas pitkästä aikaa avautua hiukan..

siviilipalvelus sinällään on lainmukainen keino suorittaa asevelvollisuus, joten kenenkään valintoja sen suhteen en lähde arvostelemaan.
Itselleni normaalin perinteisen asevelvollisuuden suorittaminen oli ja on edelleen ainoa ja itsestäänselvä vaihtoehto. Tämän maan itsenäisyydestä on maksettu verellä hirviyttävä hinta, joten en katso itselläni olevan muuta mahdollisuutta kuin tarvittaessa pyrkiä toimimaan tätä perinnettä kunnioittaen. Toisaaltaan en myöskään tahdo myöntää olevani aiempia sukupolvia "huonompi" mies.
Tuollaiset "lähden pakoon eikä minulla ole mitään syytä..." jutut kertovat nykypäivän itsekeskeisestä ajattelutavasta ja yleisen "paskuuden" lisääntymisestä.

Jos joku aikuinen mies kehtaa jättää naiset, lapset ,vanhukset ja muut puolustuskyvyttömät selviämään omineen kriisin uhatessa, täytynee vain toivottaa hyvää matkaa. Suomi ei tarvitse teitä!
Totaalikieltäytyjien vakaumukseen uskon siinä vaiheessa kun he todella kävelevät kukkahatut päässä pysäyttämään panssarivaunuja.
Minulle tämä maa on antanut paljon, eikä asevelvollisuuden suorittaminen mielestäni ole ollut siitä mitenkään kohtuuton hinta.
Kenraali Adolf E:tä lainaten "Suomi on hyvä maa. Se on paras maa meille Suomalaisille ja puolustamisen arvoinen"
Se riittää minulle.
Teksti saattaa olla vähän hyppelehtivää riippuen pirullisesta kiireestä, mutta jatkan tarvittaessa kantani puolustamista myöhemmin :D

Totaalikieltäytyjien vakaumukseen uskon siinä vaiheessa kun he todella kävelevät kukkahatut päässä pysäyttämään panssarivaunuja.

totaalikieltäytyjä voi katsoa että sivari on hänelle rangaistus omasta vakaumuksestaan palveluksen pituuden takia ja näin menee istumaan linnaan. Protestina ja vastalauseena tälle siis...amnesty int. on myöntänyt että suomessa sivarit on "mielipide vankeja" juuri tuon takia että heitä rangaistaan kohtuuttoman pitkällä palvelusajalla kun verrataan armeijan lyhimpään eli 6kk.
joten musta totaalikieltäytyjät ja kukkahatut ei nyt oikeen kohtaa
:eek:
oli pakko kirjottaa kun inhottaa tää ainainen kukkahattu ja homo/hintti rallatus...ei sivarit tai totaalit ole :david: !!!!

Originally posted by Supaman

totaalikieltäytyjä voi katsoa että sivari on hänelle rangaistus omasta vakaumuksestaan palveluksen pituuden takia ja näin menee istumaan linnaan. Protestina ja vastalauseena tälle siis...amnesty int. on myöntänyt että suomessa sivarit on "mielipide vankeja" juuri tuon takia että heitä rangaistaan kohtuuttoman pitkällä palvelusajalla kun verrataan armeijan lyhimpään eli 6kk.
joten musta totaalikieltäytyjät ja kukkahatut ei nyt oikeen kohtaa
:eek:

Eipä vaan ole otettu huomioon, että tuon lyhyen kuuden kuukauden palveluksen jälkeen lankeaa päälle vielä kertausharjoitukset.

Terveisin reservin TYKKIMIES stranger

Miksi kävin intin? Katsoin sen velvollisuudekseni tätä maata kohtaan jossa olen saanut ilmaisen koulutuksen ja terveydenhuollon. Katsoin tahtovani puolustaa Suomea jotta myös lapseni saisivat nauttia vähintään samoista eduista. Mahdollisuus että joudun aseellisesti kotikontuja puolustamaan on mitättömän pieni mutta varteenotettava. "Jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan" kuulostaa kyyniseltä mutta toimii. Sodanuhkan liioittelu ei aja kenenkään etuja mutta kannattaa olla ennemmin realistinen ja myöntää sodan MAHDOLLISUUS kuin haihatella kukkakedolla leikkisästi kirmaavista susista ja lampaista.

Sivareita on moneen lähtöön siinä missä varusmiespalveluksen suorittaneita. Eräs lähti inttiin mutta metsä hajotti miestä niin että kaveri haistatti pitkät kaikille ja hetken mielijohteesta suoritti lopun sivarissa.
Toinen kävi intin kahta kuukautta vailla loppuun jolloin sai vaikuisesta unelmatyöpaikasta tarjouksen jossa työsuhde alkoi joko abaut kuuden viikon päästä tai ei ollenkaan. Kaveri suoritti jotenkin lopun sivarissa ja sai duunin.
Kolmas pelkää ettei pää kestä inttiä muttei halua tahrata itseään "varttihulluksi" joten sivari odottaa.
Neljäs on ala-asteelta lähtien ollut vetelä paska jota ei kiinnosta muu kuin oma etu ja työn/kaiken muunkin välttely. Siis miekkariin valittamaan hulluutta josta lykkyä pari vuotta ja sittemmin sivariksi.

Totaalikieltäytyjiä en hyväksy ennenkuin luovuttavat passinsa ja vaihtavat johonkin maahan joka "ei polje ihmisoikeuksia törkeästi asevelvollisuudella." Tällaiset kaverit ovat minulle ilmaa enkä taatusti rekrytoi saati naita tytärtäni tms.

Kiteytettäköön vielä; en vaadi muita käymään inttiä koska itsekin kävin mutta toivon että asevelvollisuus suoritetaan kunnialla läpi. Armeija tekee todellakin ihmeitä monelle räkänokalle. Jo tämän vuoksi säilytettävän arvoinen instituutio.

P.S. ei nyt mennä sivuraiteille vertailemalla intin lyhintä pituutta ja sivarien palvelusaikaa jooko. Kolmetoista kuukautta voi tuntua pitkältä mutta takaan että niin tuntuu alokasaikakin puhumattakaan siitä varsinaisessa palveluksessa vietetystä ajasta. Intissä käkitään vuorokaudet läpeensä kun taas sivarit..

Originally posted by Isobanaani
Nyt kun alokkaat aloittivat armeijan niin kysytäänpä sivareista. Kuinka moni palstalaisista on sivari ja perustelut heti perään miksi. Epäilen kyllä että täältä ei sivareita juurikaan löydy (muutakuin kuurittelun seurauksena), mutta katsotaas...

Tästä tulee takulla roinapuolen jussi_2:sta pahempi juputus thread... :lol2:

Oma mielipiteeni on että jokainen tehköön oman tahtonsa ja maailmankatsomuksensa mukaan tässäkin asiassa. Ja eläköön valintojensa mukaan.

Jokaisen mielipiteellä on sama oikeus olla olemassa kuin omillanikin. Vaikka ne toiset mielipiteet saattavatkin tuntua joskus "typeriltä/perusteettomillta" verrattuina omiin.

Originally posted by Rice
Juuri tuollaisia ne KAIKKI useimmiten on on.

.....useimmiten on huono yleiskunto, urheilu ei kiinnosta oikeastaan mitenkään puhumattakaan että kaveri itse liikkuisi yhtään, kaikki fyysinen ponnistelu esim vähän raskaampi työnteko on myös aivan liika näille neideille.

Just näitä tyyppejä jotka koulun liikuntatunneilla vältteli liikkumista ja suihkuun menoa....B]

:lol2: :david:

niinpä niin.

Intti 6 kk, 26 vko, 130 arkipäivää= 3120 tuntia.
Sivari 13 kk, 56 vko, 280 arkipäivää * 8h = 2240 tuntia

Vittu toi sivarihan on kolmanneksen inttiä lyhyempi, oikeempi pituus olis 20 kk.
Ja toi inttiaikakin on laskettu siten että joka vlop olis vapaa, not. itellä kiinni 24/52 vlop.

Originally posted by Hullu Kani
Jaaha. No mutta maan ja yhteiskunnan tarjoamat edut kyllä maistuu vai? Mä ihan oikeesti yritän ymmärtää ja hyväksyä sivarit, siis ne joilla tosiaan on aate ratkaisunsa takana, mutta tota mä en ymmärrä. Mihis sä sitten lähdet? Ruotsiin? Entä kun se sama ryss... eikun vihollinen tunkee sinne Svea-mamman hameen alle? Mennäänkö sitten Norjaan vai hypätäänkö saman tien Atlantin yli ettei tarvi koko ajan olla osoitteenmuutosta tekemässä?

Mun päähän ei vaan mene se että joku ei ole omaansa valmis puolustamaan. Mitäs jos mä tulen teille? Istun sun sohvalles sun kaljapullo kädessä, katon sun telkkaristas lätkää käsi sun naises paidan alla? Menetkös sä naapuriin vai hankitko uuden asunnon?

Oho, tulipa lämmettyä. Ei pitäis vastailla tänne töistä tullessa...Kuitenkin, ihan näin keskustelun merkeissä, voisitko selittää kantaasi? En mäkään elättele mitään harhakuvitelmia omasta sotasankaruudestani, voi olla että epätodennäköisen tosipaikan tullen mun hermot pettäis ensimmäisenä ja mua vietäis kakka lahkeessa kuperkeikkatehtaalle mutta kyllä mä ainakin yrittäisin. Minkä takia sä olet valmis heittämään pyyhkeen kehään heti kun joku sanoo böö?

Ensinnäkin en mene sivariin vaan inttiin ensi kesänä. Toiseksi en käytä yhteiskunnan suomia palveluita juuri ollenkaan tai en ainakaan niin paljon mitä yhteiskunnalle olen veroja maksanut,jos ei koulutusta lasketa. Ja missään vaiheessa en ole ilmaista koulutusta tahtonut,mutta kun se sattuu olemaan ilmainen niin miksi siitä en hyödyntäisi. Se että miksi en jäisi Suomeen ryssien rynniessä tänne johtuu pitkälti siitä, että mahdollinen sota muuttuisi hyvin nopeasti sissisodaksi niin kuin tsetseniassa,eikä ne olosuhteet kovin makeat olisi, että niihin viittisi elämään jäädä. On mulla sen verran massia, että voisin niin pitkälle matkata, että se sota ei sinne ylettyisi. Ja kaiken lisäksi muutan todennäköisesti ulkomaille tulevien vuosien kuluessa ilman sotaakin vähemmän progressiivisen tuloverotuksen valossa. Se että sinä meille rynnisit on hieman eri asia kuin se että joku rynnii Suomeen. Saattaahan se olla että löydän vielä sellaisen yhteiskunnan jota mahdollisesti olen valmis puolustaan,ehkä en. Sitä paitsi sota ei yhtä miestä kaipaa. :kuola:

Originally posted by MuayThai
Saattaahan se olla että löydän vielä sellaisen yhteiskunnan jota mahdollisesti olen valmis puolustaan,ehkä en. Sitä paitsi sota ei yhtä miestä kaipaa. :kuola:

Minkälainen sen yhteiskunnan sitten tulisi olla että sitä viitsisit puolustaa? Ja mikä tässä yhteiskunnassa tekee siitä niin huonon ettei sitä kannata puolustaa?

Originally posted by MuayThai
Toiseksi en käytä yhteiskunnan suomia palveluita juuri ollenkaan tai en ainakaan niin paljon mitä yhteiskunnalle olen veroja maksanut,jos ei koulutusta lasketa.

Uh...? Yleinen infrastruktuuri, järjestyksenpito...? Palveluita mitkä veroista tulee on vähän enemmänkin kuin ne itsestäänselvyydet eli ensimmäisenä mieleen tulevat terveyspalvelut, kirjastot tms. Miltäs tuntuisi talviaamuna lähteä pihasta kun lunta on metri?

Siihen en ota kantaa saatko verojasi vastaavan summan takaisin palveluina (paljonko pistät arvoa sille että viemärisi vetää, tai että sinulla yleensä on sellainen talosi alla?). Kannattaa kuitenkin miettiä vähän ennen kuin mölisee siitä että "ei maksa yhteiskunnalle mitään".

Yleensä vältän muodostamasta mielikuvia ihmisen henkisestä kapasiteetista yhden kirjoituksen/mielenilmaisun perusteella mutta Muay Thain kohdalla teen poikkeuksen. Pakko olettaa sinun MT olevan joko järkyttävän yksitotinen tai yksinkertainen. Toivon että kirjoitit lähinnä ajattelematta sen kummemmin koska siltä raapustuksesi ainakin vaikuttaa. Mielipiteessäsi en näe väärää, perusteluissasi kyllä.

Ehkä se että karkaa sodan syttyessä näinkin hyvästä maasta saattaa olla "väärin", mutta ennemmin elän loppu elämän jossain muualla mitä todennäköisesti kuolen johonkin ak47 luotiin sodassa. Tällä hetkellä katsos arvostan omaa elämää enemmän kuin mitään muuta ja en riskeeraa sitä Suomen takia. En minä myöskään veroja maksaisi jos niitä kiertämään pystyisin.

Yksi ärsyttävimmistä asioista on "aivopestyn" oloiset yli-innokkaat armeijaan menossa olevat / siellä olevat / sieltä tulevat kundit, tai muuten vaan yli-isänmaalliset. Jauhetaan miten hienoa on päästä sinne, palvella maataan, puolustaa omaansa...

Puolustusvoimat on Suomessa välttämätön, ja hyvä että on. Nimitykseksi voisi sopia myös "hätävara", jos ei muu auta niin sitten Suomen on puolustettava maataan sotilasvoimin, vaan nekään eivät tässä maassa kovin hääppöiset tosin ole, hiemankin isompi vastus ja tappio tuli. Niitten olemassaolo tosin on välttämätöntä jo ihan uskottavuuden ja turvallisuudentunteen takia, joka onkin niitten iso tehtävä.

Kyllä tarkoitus on mennä sekin suorittamaan kun tällanen on kerran määräys tässä maassa, mutta en voi ymmärtää miten jotain voi hetkauttaa mennäkö sivariin vai armeijaan... jos joku tahtoo sivariin niin mitä sitten, eihän kaikki saman alan töissäkään ole. Ilman mukinoita armeijaan menen ja koitan sopivimman paikan ja tehtävän sieltä valita, mutta ei siitä intoilla tarvitse.

Kiva syntyä Suomeen ja asua täällä, mutta ei joka poika tarvitse suomileijonaa olkavarteen ollakseen mies. :)

Merkatkaapa sinne öljylähteet, ajatelkaa n. 50 vuoden päähän kun alkaa olla maailman öljyvarannot hiukka kuivissa...
ja 50 vuoden päästä sinä olet rintamalla? pointtini oli juuri siinä että NYT suomen tila maailmassa on vakaa.

kannattaa olla ennemmin realistinen ja myöntää sodan MAHDOLLISUUS
kaikki on mahdollista, kyse on todennäköisyyksistä.

Intti 6 kk, 26 vko, 130 arkipäivää= 3120 tuntia.
Sivari 13 kk, 56 vko, 280 arkipäivää * 8h = 2240 tuntia
ei näitä voi verrata. intti aikaan sisältyy esim. nukkuminen (ja suurin osa intissä olemisestahan on odottelua) kun taas sivari aika on "tehokasta" työtä.

Originally posted by vitvall
ei näitä voi verrata. intti aikaan sisältyy esim. nukkuminen (ja suurin osa intissä olemisestahan on odottelua) kun taas sivari aika on "tehokasta" työtä.

...jonka jälkeen pääsee kotiin syömään, baariin, opiskelemaan, treenaamaan, maalaamaan tauluja tai seisomaan käsillään, lyhyesti sanottuna tekemään ihan mitä mieleen juolahtaa, hyödyllistä tai hauskaa. Intissä taitaa tavallisena arkipäivänä olla illalla kolme tuntia vapaata eikä sitäkään voi ihan mihin tahansa käyttää. Leirit ja muut on sitten vielä erikseen. No, sivuseikkahan tuo on tämän keskustelun kannalta.

Originally posted by vitvall

Ei varmaan ihan suoraan voikkaan verrata, mutta monesti siviilipalveluspaikka löytyy omalta paikkakunnalta ja voit viettää aikaasi esim. tyttöystäväsi seurassa iltaisin, kun intissä olet kontrollin alaisena vaikka sieltä iltavapaalle pääseekin, joten kyllä siellä intissä paljon enempi vapautta rajoitetaan.

Noh, inttiin menemisen syytä ei tarvi kauaa miettiäkkään. Kun miettii vaikka 1900-luvun alkupuoliskoa, siellä se syy mulla ainakin oli/on. Ja jos sota tulee, niin on valmis puolustaan omaa isänmaataan. Mulla on ainakin tuon suhteen vahvat periaatteet. Ja niistä en tingi!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom