Siperian ikirouta sulaa, kasvihuoneilmiö kiihtyy?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makew
  • Aloitettu Aloitettu
Allah sanoi:
Hmmm...Stratosfäärissä on mitattu kaikkien aikojen korkein kasvihuonekaasujen aste, hyväuskoisuutta? :)
Kauanko niitä on mitattu? ;)

Dragon: väsynyttä vääntöä. Lapsikin tietää nuo teoriat. Kasvihuonetieteilijät vetävät turhan äkäisesti yhteen 1+1 = maailmanloppu tulee. Maapallo on sen verran monimutkainen järjestelmä, että kukaan ei voi varmuudella sanoa miten tässä oikeasti käy. Mä ennustan että auringon toimeliaisuus vähenee ja koko maapallo jäätyy :)

Laitetaanpas nuo planeetat järjestyksen sen mukaan kuinka lähellä aurinkoa ne ovat. Oho, järjestyshän on sama!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Golf-virta on ollut pysähtyneenä aikaisemminkin ja isojen meteoriittitörmäysten tai tulivuorenpurkausten seurauksena maapallolla on ollut karuja ydintalvia. Elämä on aina sopeutunut ja mullistuksessa (tai sopeutettu pakolla) ja jatkunut mullistuksen toisella puolella.

Siitä, että olemme lujaa vauhtia menossa kohti seuraavaa mullistusta, alkaa olla jo muutakin kuin vain heikkoja signaaleja. Ihminen on nopeuttanut tätä kehitystä fossiilisten polttoaineiden käytöllä huomattavasti, mutta ko. energia on ollut täällä aina. Hiilen määrä maapallolla ei luultavasti ole paljoa muuttunut ihan alkuaikojen jälkeen joten on vaikea uskoa, että ihminenkään mitään pysyvää vahinkoa olisi saanut aikaan.

Polttoaineena käytettävä öljy saattaa hyvinkin loppua tai ainakin kallistua epäkäytännöllisen kalliiksi jo meidän elinaikanamme. Vähän arvioista riippuen puolet tai vähän yli on jo käytetty, ja kulutus kasvaa älytöntä vauhtia Intian ja Kiinan vaurastuessa. Lentomatkailun loppuminen voi saada aikaan mielenkiintoisen rypyn globalisaatiokehitykseen. Autot, junat ja ehkä jopa valtamerilaivat kulkenevat vedyllä riittävän hyvin.

Suomalaisittain erittäin lyhyellä tähtäimellä ei tarvitse muuten varautua kuin olemalla ostamatta taloa joen rannalta. Ilmaston lämmetessä täällä ei sademäärä (ja siten tulvat) voi kuin lisääntyä. Vähän kauemmaksi kun katsoo, niin golf-virran pysähtyminen yhdistettynä energian kallistumiseen tulee tekemään elämästä täällä pohjoisessa yhtä helvettiä jossain 50-100 vuoden sisällä. Olemme talotekniikan puolesta kyllä silti paljon paremmassa asemassa kuin esim. Britit.

Tomppa85 sanoi:
Eikös ole kivaa päästää itsensä pälkähästä heittäytymällä apatiaan? Ei mitään kuitenkaan mistää tule, miksi edes yrittää? Kato ei tarvi vaivata aivoja ollenkaan ja sijoittaa resursseja mihinkään, kun vain päättää että asiat ovat näin eikä niitä voi muuttaa... :jahas:
On lähinnä realismia tajuta omat mahdollisuutensa. En minäkään jaksa stressata tuosta asiasta... Pikkasen tosin huolettaa, ostinko uuudet Rossarin kilpapuikat ihan turhaan.
Tässä minun näkemykseni, joka saattaa edustaa myös muutaman muun ihmisen mielipidettä:

Olemassaoloni biologinen tarkoitus on siirtää perimäni tuleville sukupolville. Olemassaoloni sosiaalinen/kulttuurinen tarkoitus on siirtää perintö tuleville sukupolville. Minä en vittu suostu siihen, että lapsenlapseni tai sukulaisteni lastenlapsille siirtyvä perintö on raunioitunut maailma, jonka ilmakehän pätsi polttaa lihan luista. Minä en vittu suostu siihen, että minun lapsieni kohtalon määräävät henkilöt, jotka päästävät itsensä liian helpolla ja luovuttavat/henkilöt, jotka vastoin parempaa tietoa itsekkyyttään pilaavat tämän maailman.
Olemassaoloni biologinen tarkoitus on nauttia tästä hetkestä nyt. En ole velkaa tuleville sukupolville mitään. Mä suostun siihen, että lapsenlapsenlapsenlapsellani on paska elämä, jos mulla on hyvä.

Sumppari sanoi:
Eikös tuossa "luontodokkarissa" joku aika sitten ollut sellainen homma tuosta lisävedestä ilmassa, että se lisää pilviä, ja käytännössä sitten pilvet heijastavat isomman osan lämmöstä pois, joten tulos on +-0? Näin ainakin viisaat siinä väittivät.

Ei ole sekään ihan noin yksioikoista. Alapilvet toimivat juuri noin, mutta yläpilvien vaikutus onkin lämmittävä. Ongelmallista on se, ettei tiedetä, kumpaanko pilvisyyteen vesihöyryn lisääntyminen enemmän vaikuttaisi.

gnut sanoi:
Olemassaoloni biologinen tarkoitus on nauttia tästä hetkestä nyt. En ole velkaa tuleville sukupolville mitään. Mä suostun siihen, että lapsenlapsenlapsenlapsellani on paska elämä, jos mulla on hyvä.

No niin, ehkä tämä on realismia tai sitten ei. Mutta on tosiaan jännä havaita miten Pakkotoistollakin aletaan tunnustaa tosiasioita ilmaston muuttumisesta. Muistan kun vielä vuosi sitten "bushilaiset" olivat tässä asiassa enemmistönä foorumin keskusteluissa. :)

Oletteko muuten huomanneet että ihan täällä koto-suomessa on nyt ollut viisi vuotta peräkkäin täysin tavallisuudesta poikkeavat säät? Helsingin kadut tulvii ja sitä rataa. Eikä Lapissa kohta enää lasketella jos tämä näin jatkuu. Oikeat kunnon talvet on pian muisto vaan.

Sumppari sanoi:
Nyt joka jamppa tietokoneet äkkiä sammuksiin että sähkövoimalat pääsee vähemmällä sähkön tuottamisella, ja maailma pelastuu. ;)

Onneksi ei ekosähkön kuluttajana tarvi juurikaan miettiä koneenkäytön vaikutusta ilmastoon, joskaan konetta ei tietenkään turhaan kannata pitää päällä.

protsku sanoi:
Oletteko muuten huomanneet että ihan täällä koto-suomessa on nyt ollut viisi vuotta peräkkäin täysin tavallisuudesta poikkeavat säät? Helsingin kadut tulvii ja sitä rataa. Eikä Lapissa kohta enää lasketella jos tämä näin jatkuu. Oikeat kunnon talvet on pian muisto vaan.

Se on ainakin tullut huomattua, että nykyisin on enemmän sellaisia äärimmäisiä sääolosuhteita: esim. myrskyjä, rankkasateita, viikon kestäviä lumisateita jne. Varsinkin talvet on nykyään aika ihmeellisiä, lumet voi tulla vasta jouluna ja sulaa tammikuussa pois viikoksi, sitten tuleekin puoli metriä lunta muutamassa päivässä ja kadut on ihan tukossa.

Kaikkihan nää tulvat jne. on merkkiä siitä. Ainut mitä tässä voi tehdä, olisi keksiä joku keino miten herättää USA tähän todellisuuteen. Ja tietenkin jokaisen omat valinnat auttavat, ekosähköä kotiin ja talo lämpenemään maalämmöllä jne jne.

Dopey sanoi:
Golf-virta on ollut pysähtyneenä aikaisemminkin ja isojen meteoriittitörmäysten tai tulivuorenpurkausten seurauksena maapallolla on ollut karuja ydintalvia. Elämä on aina sopeutunut ja mullistuksessa (tai sopeutettu pakolla) ja jatkunut mullistuksen toisella puolella.

Siitä, että olemme lujaa vauhtia menossa kohti seuraavaa mullistusta, alkaa olla jo muutakin kuin vain heikkoja signaaleja. Ihminen on nopeuttanut tätä kehitystä fossiilisten polttoaineiden käytöllä huomattavasti, mutta ko. energia on ollut täällä aina. Hiilen määrä maapallolla ei luultavasti ole paljoa muuttunut ihan alkuaikojen jälkeen joten on vaikea uskoa, että ihminenkään mitään pysyvää vahinkoa olisi saanut aikaan.

Ei hiilestä haittaa ole, jos se on sitoutuneena maaperään. Hiilidioksidista sen sijaan on, jos sitä ilmakehässä on liikaa.

Eiköhän totuus ole siellä jossain "ei täällä mitään ole tapahtumassa" ja "maailmanloppu 50 vuoden päästä" välissä. Signaalit eivät ole heikkoja, vaan niiden vastaanottajat. Mitä enemmän informaatiota kerätään, sitä tarkemmin voimme ennustaa tulevaisuutta.

USA on hyvä valtio, ja on parempi, että on olemassa. Mutta en itse ole vieläkään tähän päivään mennessä ymmärtänyt, miksi he eivät voi sitoutua Kioton ympäristösopimukseen. Käsittämätöntä.

Allah sanoi:
USA on hyvä valtio, ja on parempi, että on olemassa. Mutta en itse ole vieläkään tähän päivään mennessä ymmärtänyt, miksi he eivät voi sitoutua Kioton ympäristösopimukseen. Käsittämätöntä.

Nyt tulee provoa ja vähän offtopikkia. Juuri valtionahan USA on kohtuullisen perseestä kun katsoo mitä se on viime aikoina touhunut: Afganistan, Iraq, pahan akselin nimeäminen, Kioton ratifioinnin lykkääminen taas kerran, öljyn perään ravaaminen ympäri maailmaa jne jne. Mutta tästä nyt ei sen enempää.

Allah sanoi:

Muistan kuulleeni lähiaikoina radiosta, että USA, Australia ja oiskohan ollut Intia tai joku aasian maa, olisivat tehneet jonkun "salaisen päästösopimuksen". Kenelläkään tuosta tarkempaa tietoa?

mxm sanoi:
Nyt tulee provoa ja vähän offtopikkia. Juuri valtionahan USA on kohtuullisen perseestä kun katsoo mitä se on viime aikoina touhunut: Afganistan, Iraq, pahan akselin nimeäminen, Kioton ratifioinnin lykkääminen taas kerran, öljyn perään ravaaminen ympäri maailmaa jne jne. Mutta tästä nyt ei sen enempää.

Se on oma mielipiteesi, ja kunnioitan sitä. Itse ajattelen niin, että USA on tämän hetken ykkösvaltio ja olkoon niin. Ovat pelastaneet Euroopan kommunismilta ja fasismilta. Mutta kuten sanoit, tämä tästä aiheesta.

Ei tehdä tästä ketjusta mitään USA vääntöä, vaan pysytään ihan noissa ilmastomuutosasioissa. Ja Iraq sun muut ei liity tähän asiaan millään tavalla.

No, mitä sitten tapahtuisi jos varsinainen kasvihuoneilmiö saavuttaisi rajan, jossa maapallo alkaisi muokkaamaan itse itseään?

Ainakin eri biomit muuttuisivat radikaalisti, mikä tarkoittaisi alueittain viljelyksien tuhoutumista. Merivirrat, kylmät ja lämpimät vaihtaisivat suuntaansa - täydellinen ilmaston muutos: tulvia pohjoisessa ja kylmyyttä etelässä. Maan konvektiovirtausten vajaa toimintaa - laattaliikunnat vähäisiä, seurausta en osaa sanoa.

Joka tapauksessa on huvittavaa kuunnella ihmistä, joka kertoo haluavansa lapselleen hyvän kasvualustan; vakaa tilanne taloudellisesti, mahdollisuus käydä kouluja ja pelata jääkiekkoa yms. Mutta kun kysytään mielipidettä, miten hän on vaalinut luontoa, että tulevaisuus olisi varmempi, vastaa hän yleensä: "ei minun elinaikana, joten ihan sama".

Willie sanoi:
Onneksi ei ekosähkön kuluttajana tarvi juurikaan miettiä koneenkäytön vaikutusta ilmastoon, joskaan konetta ei tietenkään turhaan kannata pitää päällä.

He he... Siis sen ekosähkön, joka tulee rantojamme rumentavista pyörivistä häkkyröistä tai raiskatuista ja valjastetuista koskistamme?

Eiköhän lähdetä siitä, että laajemmassa mittakaavassa ajateltuna ydinsähkö on sitä ainoaa oikeaa ekosähköä. Olkiluoto XII suunnitteille heti! Ydinjätteistä voidaan sitten vaikka rakentaa toteemipaaluja, joiden ympärillä tanssimisella sanotaan olevan AIDSia poistava vaikutus. Patsaat konttilaivalla Afrikkaan. Joka kylä haluaa yhden keskusaukiolleen.

Aika hapuilevia näkemyksiä on ollut Suomenkin päättäjillä energia-asioissa. Yksi viimeisimmistä oli sähkölämmitteisille taloille kaavailtu lisävero. MtäVtua? Milläs sitä sitten torppaa lämmitetään? Öljyä ei ole, kun Bushi vei kaiken. Puulla? No eikös joku juuri viime kesänä tutkinut, että puulämmitys yleensä ja erityisesti Suomen satojentuhansien kesämökkien saunat ovat aivan hirvittävä päästölähdebelsebuubi. Kaikki asumaan Keravalle, korkeintaan kaukolämpöputken pituuden päähän tulevasta jätteenpolttolaitoksesta, niin maailma pelastuu! :ekomies:

Alkuperäiseen aiheeseen Siperian ikiroudasta sen verran, että tätä se tiesi kun viimeksi Lidlissä käydessäni suosittujen mammuttipakasteiden hinta oli noussut roimasti!

Allah sanoi:
Mutta en itse ole vieläkään tähän päivään mennessä ymmärtänyt, miksi he eivät voi sitoutua Kioton ympäristösopimukseen.
Se nyt on päivänselvää. Itseäni ihmetyttää minkä pirun takia suomen siihen piti liittyä. On ihan sama mitä me täällä tehdään niin kauan kuin 200 miljoonaa jenkkiä ajelee katumaastureilla.

Allah sanoi:

No syyhän on hyvinkin simppeli.
Yhdysvallat katsoi, että tälläiset sopimukset haittaa heidän talouttaan liikaa, ja sehän ei käy sitten millään.

Tomppa85 sanoi:
Ei hiilestä haittaa ole, jos se on sitoutuneena maaperään. Hiilidioksidista sen sijaan on, jos sitä ilmakehässä on liikaa.
Ihminenhän on nyt käyttänyt maaperään sitoutuneita hiilivaroja ja siten lisännyt ilmakehän hetkellistä (maapallon ikään verrattuna) hiilidioksidipitoisuutta. Maaperässä olevat hiiliperäiset ovat suureksi osaksi orgaanista alkuperää, eli olivat mukana ilmakehään vaikuttamassa joskus aikaisemmin.

Lukemani perusteella en usko, että ilmaston lämpeneminen johtaa maailmanloppuun tai edes olosuhteisiin, jotka olisivat maapallon historiassa ainutlaatuisen hankalat. Sen sijaan on kiinnostava miettiä skenarioita, miten ihmiskunta kohtaa tulossa olevat hankaluudet ja miten massiivisia vaikutuksia niillä on, esimerkiksi väestömäärän suhteen.

Willie sanoi:
Totta hitossa pystyt tekemään. Muokkaamalla kulutustottumuksiaan ympäristöystävällisempään suuntaan jokainen vaikuttaa. Yhden ihmisen toiminta ei toki ongelmaa ratkaise, mutta varmaa on myös se, että jokaisen ihmisen välinpitämättömyys pahentaa sitä.

Suurten massojen suuri enemmistö ei ikinä pysty tällaiseen idealistiseen suoraselkäisyyteen ekoasioissa tai muussakaan. Ihminen on sekä kollektiivina että yksilöinä yksin ja erikseen lyhytjänteisesti omaa etuaan ajava elukka joka ei jaksa eikä halua jakaa voimavarojaan maailmanprannustalkoisiin. Joutuu tuhlaan omia resurssejaan (mitä ne sitten ikinä kullekin on) ja joku kuitenkin vetää välistä. Pakolla tätä ihmiseksi kutsuttavaa kehittelyversiota on aina ohjattu ja pakolla sitä on ohjattava nykyisyydessäkin jos jotain todellisia muutoksia halutaan.

Erinäisten taloudellisten ja poliitisten mekanismien erittely tässä lähtee vähän kauas alkuperäisestä tredistä, tai ainakin levittäis sitä turhan laveaksi enkä siksi siihen aio tässä heittäytyä. Periaatteessahan voitaisiin yhteiskunnan taholta erinäisin keinoin asettaa ihmisille esim. lauantai-illan viettämismahdollisuusvaihtoehdoiksi joko itujen kasvattamista tai tiitiäisten bongailua läheisellä suolla. Kaikesta muusta toiminnasta heilahtais kuritushuonetta välittömästi min. 20 vuotta. Edellämainitunhan havaitsee toki jokainen käytännössä täysin lööperiksi, mutta en edellistä typerähköä esimerkkiä todenmakuisempaa skenaariota tohdi alkaa esittämään sillä se laajenisi kuin lumivyöry sulkemaan sisäänsä niin suuria kokonaisuukisa ettei se lopultakaan johtaisi yhtään mihinkään muuhun kuin loppumattomaan vatvontaan mm. väestöräjähdyksestä, talousmalleista, paluu menneisyyteen vs. kohti tulevaisuutta kinaamiseen ja niin etelleen. Nyt tää mun tilitys loppuu tähän :david: ...

Suositut

Back
Ylös Bottom