Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aika jännä, mulla just toisinpäin illalla kun otan magnesiumia saan paremmin unta, kai se on ihan henkilökohtaista sitten.Magnesiumsitraattia rupesin käyttämään pari viikkoa takaperin. Ennen nukkumaan menoa otin aina, huomasin, että tuli kyllä sängyssä pyörittyä tunti jos toinenkin ennenkun uni tuli. Sijoitin magnesiumin nyt aamuun muiden pillereiden sekaan ja on kyllä nukahtaminen ja unenlaatu parantunut.
Ajattelin jakaa kokemukseni vaikka yksilöllisiähän nämä jutut on. Oon ihmetellyt tässä muutaman vuoden, että mikä ihme mun vatsalle on tullut kun aina niin hyvässä jamassa oleva ja oireeton tapaus alko oireilla omituisesti. Kipuja tms ei ollut mutta joka ikinen aamu "kaikki tuli pihalle" -tyyppinen setti eli todella löysällä joka ikinen aamu. Lääkärilläkin ihmeteltiin asiaa muttei saatu tolkkua. Sitten kuulin yhdestä hyvinvointiohjelmasta kuinka voimannostaja selitti kuinka ei pysty magnesiumia syömään vaan joutuu ottaamaan sen suihkeena suoraan lihaksiin koska vatsa ei kestä. Kokeilinpa jättää iltamankut ottamatta ja kerta laakista vatsa alkoi toimia täysin normaalisti. Siis heti. Eli minun vatsa ei kestä magneesiumia pillereinä.
Magnesiumsitraattia rupesin käyttämään pari viikkoa takaperin. Ennen nukkumaan menoa otin aina, huomasin, että tuli kyllä sängyssä pyörittyä tunti jos toinenkin ennenkun uni tuli. Sijoitin magnesiumin nyt aamuun muiden pillereiden sekaan ja on kyllä nukahtaminen ja unenlaatu parantunut.
Aika jännä, itse taas olen aina ottanut magnesiumia iltasin ennen nukkumaan menoa, ja rentouttavan vaikutuksen olen huomannut. Lisäksi uni tuntuu jotenkin syvemmältä. Tämän huomaa aina, kun magnesium loppuu ja sitten laiskana tilaa uuden vasta silloin, jolloin tulee pieni toimitusaikatauko magnesiumin vetämiseen. Ihmiset ovat yksilöitä.Itsellä sama homma. Jos illalla ottaa magnesiumin, niin todella huonosti tulee nukuttua. Pitkään luulin että ylirasitus on päällä, kun nukkuminen olin niin huonolaatuista. Mutta magnesiumin ottaminen aamulla ratkaisi ongelman.
En tiä onko oikee ketju tälle kyssärille mut anyway.. Tuttu sano että omega 3 kalaöljykapselien syönnistä ei ole mitään hyötyä nuorelle ihmiselle eli tässä tapauksessa 25v. Mitä mieltä ihmiset tästä?
Syöksä rasvasta kalaa, esim lohta? Omega rasvahapot on tärkeitä mutta muitaki lähteitä on ku pillerit (pellavansiemen, rypsiöljy)
Syöksä rasvasta kalaa, esim lohta? Omega rasvahapot on tärkeitä mutta muitaki lähteitä on ku pillerit (pellavansiemen, rypsiöljy)
Kun puhutaan tärkeimmistä(myös hankalimmin saatavista) omega-3 rasvahapoista, eli EPAsta ja DHAsta, niin kala/tietyt muut merenelävät on oikeastaan ainoita ravinnon lähteitä kyseisille rasvoille. Jos näitä lähteitä ei riittävän usein saa ravinnosta, niin kalaöljy kapselina tai nesteenä on ainoa vaihtoehto. Kasvikunnan omega 3 rasvahapot on pääasiassa ALA-rasvoja, jotka käytännössä muuttuvat todella heikolla prosentilla EPAksi ja DHAksi.
Eli saadakseen päivittäin 1000 mg EPAa (jota psykiatrit suosittavat mm.masennuksen hoitoon) pitäisi ottaa reilut 5 ruokalusikallista pellavansiemenöljyä tai 25 rkl rypsi- taikka Canolaöljyä. Oliiviöljyssä omega 3 rasvoja(ALAa) on lähes olematon määrä.
Sitten esimerkiksi lohessa on noin 2g epa+dha rasvoja 100g kohden, eli riittävä päiväsaanti voisi perusihmiselle olla tuo määrä päivittäin syötynä. Tähänkin sitten vielä pitää ottaa huomioon kalan valmistus, jos paistetaan kovinkaan kuumassa lämpötilassa, niin se jo itsessään alkaa hajoittaa omega kolmosia, tehden määrästä vielä pienemmän.
Eli kysyjälle, kalaöljystä jossain muodossa on todella paljon hyötyjä kaikenikäisille. Jonkinlaista epa/dha lisää pitäisi saada jo vauvaiässä/lapsena, jolloin aivot nimenomaan hyötyy todella paljon ravinnon DHA.sta.
Mitenkä ku ite oon kala allerginen, en oo koskaan moisia voinu syödä. Onkohan mulla pahakin puutos? :O