Sinkki ja magnesium

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko evellä selaimessa joku asetus, että jokaisen postauksen loppuun tulee automaattisesti linkki Antin blogiin? :D.

On :)

Ravinnosta saatava magnesium on siis ilman muuta tärkeää mutta tuon paperin perusteella ei vielä kannata kuvitella puolittavansa sydäntautiriskiään nappailemalla magnesiumia purkista.

Kokonaisuus ratkaisee ja suomalaisilla on puutetta vaikka mistä.

Ravinnosta saatava magnesium on siis ilman muuta tärkeää mutta tuon paperin perusteella ei vielä kannata kuvitella puolittavansa sydäntautiriskiään nappailemalla magnesiumia purkista.

Paljonko noin suunnilleen normaaliravinnosta saa magnesiumia päivässä? Tämähän vaihtelee tietysti sen mukaan mitä syö ja paljonko, mutta olisi kiva saada jotain osviittaa, vaikka pari esimerkkiä sen mukaan syökö ns. tervellisesti tai sitten paljon puhdistettuja vähän hiveaineita sisältäviä ruokia (sokeri, vaalea makaroni jne.).

Googletin vähän asiaa, nopeasti en tarkkaa vastausta löytänyt. Ilmeisesti normaalipainoinen mies saa normaaliravinnosta suuruusluokkaa 350 mg magnesiumia päivässä?

Viimeksi muokattu:

Voisitko ottaa sen pois päältä, se häiritsee herkkää psyykettäni? :)

Kokonaisuus ratkaisee ja suomalaisilla on puutetta vaikka mistä.

Juu, varmasti. Ainakin jos vitamiinikauppiailta kysytään ;)

Paljonko noin suunnilleen normaaliravinnosta saa magnesiumia päivässä? Tämähän vaihtelee tietysti sen mukaan mitä syö ja paljonko, mutta olisi kiva saada jotain osviittaa, vaikka pari esimerkkiä sen mukaan syökö ns. tervellisesti tai sitten paljon puhdistettuja vähän hiveaineita sisältäviä ruokia (sokeri, vaalea makaroni jne.).

Ei mullakaan googlea parempaa tietoa tähän hätään ole. Finravinto 2007-selvityksen mukaan suomalainen 25-64-vuotias mies saa keskimäärin 428mg magnesiumia vuorokaudessa. Sitä vanhemmat vähän vähemmän (379mg/vrk). Naisilla saannit ikäryhmittäin ovat 340 ja 313mg/vrk. Suositukset ovat sukupuolittain 350mg/vrk (miehet) ja 280mg/vrk (naiset), joten tämän mukaan magnesiumin puute on suomalaisessa populaatiossa harvinaista.

Saman raportin mukaan tärkeimpiä magnesiumin lähteitä ovat vilja- ja maitotuotteet. Sen lisäksi sitä saa vihanneksista, lihasta ja kalasta. Jos näitä vetää monipuolisesti niin eiköhän se ole siinä.

Voisitko ottaa sen pois päältä, se häiritsee herkkää psyykettäni?

No eiköhän se ole sinun ongelmasi.

Ja sitä herkkää psyykettäkin voi hoitaa ravinnolla. Ettet nyt vaan kärsi vaikka minkä ravinteen puutoksesta.

Monessako viestissäni on ollut linkki Heikkilä sivuille?

Tasan 2

Juu, varmasti. Ainakin jos vitamiinikauppiailta kysytään ;).

Käyhän mittaamassa elimistösi C, D ja magnesium.

Magnesiumia ruuasta:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?c...=none&items=200&from=top&portion=100g&lang=fi

Veikkaa, että suurin osa kärsii sen puutteesta.

Itse en saa ruuasta tarpeeksi ja veikkaan, että suurin osa suomalaisista ei saa.

Viljojen tärkeyttä perustellaan yleensä toteamalla, että täysjyväviljat ovat ravinteikkaita. Fineli-taulukoiden mukaan ne ovatkin. Vitamiineja ja mineraaleja löytyy tosi runsaasti. Ihmiselle ravinteet ovat kuitenkin hyödyllisiä vain jos ne imeytyvät. Vaan siinäpä se ongelma näyttäisi olevankin täysjyväviljojen osalta.
http://valtsuhealth.blogspot.fi/2011/06/mita-mielta-olenkaan-viljatuotteista.html

No eiköhän se ole sinun ongelmasi.

Niin se kyllä on :( Jatkan taistelua tätä vammauttavaa ongelmaani vastaan!

Käyhän mittaamassa elimistösi C, D ja magnesium.

D:n käynkin mittauttamassa pari kertaa vuodessa. C-vitamiinin ja magnesiumin mittauttaminen on sen verran turhaa ja kallista puuhaa, että sijoitan senkin rahan mielummin appelsiineihin ja pähkinöihin. Omnom.

Itse en saa ruuasta tarpeeksi ja veikkaan, että suurin osa suomalaisista ei saa.

No ainakin tuo Finravinto-selvitys on eri mieltä ja erittäin tiukassa kisassa sen todistusarvo menee täpärästi anonyymin foorumipostauksessa esitetyn veikkauksen edelle. Ainakin meikäläisen ajatusmaailmassa :)

Viljojen tärkeyttä perustellaan yleensä toteamalla, että täysjyväviljat ovat ravinteikkaita. Fineli-taulukoiden mukaan ne ovatkin. Vitamiineja ja mineraaleja löytyy tosi runsaasti. Ihmiselle ravinteet ovat kuitenkin hyödyllisiä vain jos ne imeytyvät. Vaan siinäpä se ongelma näyttäisi olevankin täysjyväviljojen osalta.
http://valtsuhealth.blogspot.fi/2011/06/mita-mielta-olenkaan-viljatuotteista.html

Molekyylitasolla näperrellessä nuo imeytymis- yms jutut saadaan kyllä kuulostamaan hirmu huonolta mutta tämä ei saa kovin vahvaa tukea väestötutkimuksista. Jos täysjyväviljojen ravinteet olisivat hyödyttömiä, sen tulisi näkyä monissa interventioissa joissa sen määrää lisätään esim. raffinoitujen viljatuotteiden kustannuksella. Tulokset ovat kuitenkin yleensä pelkästään positiivisia.

Totta. Tuo selvitys ei kyllä anna kovin mairittelevaa kuvaa suomalaisten syömisistä.

En silti uskaltaisi vielä sanoa, että tuo mitätöi Finravinto-selvityksen. Noissa on nimittäin sen verran metodologisia eroja. Siinä missä Finravinto on suunniteltu ravinteiden saannin kartoittamiseen, tuo Nordic Monitoring of Diet, Physical Activity and Overweight-selvitys tutki ohjeistettujen ravitsemussuositusten toteutumista ruoka-aineiden tasolla. Finriski tehtiin ravitsemusterapeuttien haastattelujen ja kolmen päivän ruokapäiväkirjojen avulla, NMDPO puhelinkyselynä. Vastausprosentit olivat 63% ja 45% Finravinnon eduksi.

Vaikka Finravinto antaisikin magnesiumin saannille turhan optimistisen arvion, se ei silti tarkoita sitä etteikö monipuolisesti syövillä ihmisillä olisi sekin puoli kunnossa. Jos on puutetta magnesiumista, voidaan olettaa että on puutetta monesta muustakin ravinteesta ja elämäntavat ehkä muutenkin retuperällä. Tällaiset ihmiset hyötyisivätkin mielestäni paljon enemmän ruokavalioremontista kuin siitä että alkaisivat paikkailemaan sitä esim. magnesiumpillereillä.

Puhelinkysely - parempi totuus? :) Ruokailutapojen aliraportointi tuskin tulee kenellekään yllätyksenä. Varsinkaan alan tutkijoille. Finravinto-raportin sivuilta 21-22 voit käydä vilkaisemassa miten kirjoittajat huomioivat sen omissa tarkasteluissaan.

Itse jatkan magnesiumin syöntiä.

Anna mennä vaan. Jotenkin kuitenkin kuvittelisin, että syöt myös paljon vihanneksia yms eikä sinulla luultavasti olisi siihen mitään todellista tarvetta. Voin toki olla väärässäkin :)

Heikentääkö sinkin ja magnesiumin puutos lihasten kasvuun?

Oon alkanut epäilemään, että mahtaako mulla olla noiden puutosta, katsoin meinaan oireita ja tunnistin muutamia
http://www.oireet.fi/sinkin-puute.html

- väsymys.
- kynsimuutokset (esim. hauraat kynnet tai valkoiset alueet kynsissä) kynsinauha erottuu aika selvästä...

http://www.oireet.fi/magnesiumin-puute.html

- alhainen verenpaine (aika usein rupeaa huippaamaan, kun nousen)
- unettomuus
- väsymys.

Joskus tulee myös unohdeltua asioita...

E: + lisäksi erittäin huono ja kuiva iho (en oo varma onko kummankaan oireita, mutta kuitenkin)

Onko sillä oikeasti väliä että ottaako sen magnesiumin illalla vai aamulla? Mä oon aina herätessä ottanu kalanmaksaöljyn, monivitamiinin ja magnesiumin. Joku puhui paremmasta unesta, mutta mulla on unihäiriö muutenkin ja uni tulee vaan lääkityksellä joten sen kannalta ei liene väliä...

Saako ton sinkki annostuksen perus Novelle aprikoosin makusella vissy vedel hoidettua ? Tuote selosteessa lukis, että olis sinkkiä varmaa kuitenki aika vähä.. Hyvää se silti on:rolleyes:

Onko sillä oikeasti väliä että ottaako sen magnesiumin illalla vai aamulla? Mä oon aina herätessä ottanu kalanmaksaöljyn, monivitamiinin ja magnesiumin. Joku puhui paremmasta unesta, mutta mulla on unihäiriö muutenkin ja uni tulee vaan lääkityksellä joten sen kannalta ei liene väliä...
Mulla magnesium rupeaa ainakin väsyttämään about 30min päästä nauttimisesta, joten otan sen ennen nukkumaan menoa.

Mulla magnesium rupeaa ainakin väsyttämään about 30min päästä nauttimisesta, joten otan sen ennen nukkumaan menoa.

Hmm, mulla ei oo mitään väsymystä tullu itellä. Eli onko muita syitä miks pitäs illalla ottaa kuin tuo unisysteemi?

Käytössäni on tällä hetkellä mivitotal flex, sekä omega 3 / aurinko d 100 / kelasin 15mg sinkki " kuinka nuo olisi fiksuin jakaa päivää kohden ? Ottaisinko omegan ja aurinko d:n aamulla, ja illalle jättäisin Mivitotalin ja Sinkin ? Kiitos vastauksista

Taas tullut käytettyä liikaa aikaa ottaen selvää että mitkä muodot sinkistä ja magnesiumista on parhaita. Sinkissä ilmeisesti glysinaatti on hyvä. Magnesiumissa en ole saanut selkoa, että kannattaako ostaa glysinaattia, malaattia vai sitraattia. Onko jollain tietoa että mitä magnesiumia kannattaa käyttää?

Jaahas, täällä kinastellaan, mutta hyvässä hengessä mikä on aina positiivistä. Täällä puhataan nyt näiden kahden tarpeellisuudesta ravintolisänä, mutta lyödään ZMA kortti pöytää. kuinka moni on käyttänyt/käyttää? Itse en sitä milloinkaan mutta sinkin ja magnesiumin syön kiltisti purkista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom