Sellossa ampumavälikohtaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Onhan Kauhajoen ja Jokelan tapauksissakin taustalla syvä viha ihmiskuntaa kohtaan ja kiusaamista yms. Kostoahan nekin teot oli, muutenhan ne olisivat tappaneet pelkästään itsensä.

Mun mielestä nää vertaukset Myyrmanniin, Kauhajokeen ja Jokelaan on niin säälittävää tekosyiden etsintää ku ikinä olla voi. Myyrmannista ei tiedetä oikein vieläkään, mikä se jätkän tarkoitus oikein oli. Jokelassa oli jäänyt napit ottamatta. Kauhajoki yhdisti nämä kaksi edellistä siten, että kyseessä oli käytännössä vielä keskenkasvuiset miehet eikä mikään yli nelikymppinen, elämää kokenut mies. Dopey sentään yritti pysyä oikeassa ikäluokassa. Pieleen meni kuitenkin siinä, että Björkqvist todettiin pälliltään terveeksi. Sitä paitsi jos Ibrahimin olisi istuttanut Björkqvistin paikalle, niin se olis varmaan tappanut akkansa lisäksi koko sen akan suvun. Valjakkala kyllä on tutkimusten mukaan (lähde: wikipedia) latvabee, teki kuitenkin oman temppunsa 23-vuotiaana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakkotoistolla käytetään hyvin kärkkäästi samoja argumentteja puolustamaan omaa maata, kulttuuria ja mielipiteitä ja vastustamaan muita maita, vierasta kulttuuria ja erilaisia mielipiteitä.

Jos aseharrastaja tekee koulumurhia laillisilla aseilla, niin kyseessä on surullinen yksittäistapaus, joka on nyt kääntynyt aseharrastajien vainoksi.

Kun Ibrahim tekee joukkomurhan sellossa, se ei missään nimessä voi olla kolmiodraama ja yksittäistapaus vaan selkeästi pääsyy oli ulkomaalaistausta ja mahdollinen islamin usko. Väkivaltaiseksi ja lainrikkojaksi Ibrahim kyllä osoittautui jo vuosia sitten ja olisi mielestäni pitänyt karkottaa ajat sitten.

Tämä päätelmä ilmeisesti syntyi nimim. Plutin mielipiteistä, ja koskee nyt mielestäsi Pakkotoistoa ylipäätään? Kuka nyt yleistää? Mielestäni esim. tekijän uskonto on ollut yllättävänkin vähän esillä keskustelussa.

Lähestymiskiellon rikkomisten olisi pitänyt kyllä johtaa yhteiskunnan taholta parempaan turvan tarjoamiseen tälle naiselle. Merkit olivat selkeästi ilmassa, että jotain tulee tapahtumaan, kun väkivaltarikoksista tuomittu mies jatkoi ex-vaimonsa stalkkaamista.

Mä taas en keksi oikein mitään keinoa, miten tälle naiselle olisi voitu tarjota turvallisempi tulevaisuus. Paitsi esim. siten, että tämä mies olisi laitettu jonnekin lukkojen taakse tai pois maasta.

Kaikkia ne rikokset, joihin tämä mies on aiemmin syyllistynyt, on varmasti esim. poliisin puolelta hoidettu niin pitkälle kuin on pystytty lain suomin oikeuksin ja velvollisuuksin. Kuten muistaakseni Tero Haapala KRP:stä mainitsi, oli poliisi ryhtynyt aiemmissa tapauksissa tämän kyseisen miehen osalta kaikkiin niihin toimiin mihin on pystynyt, joissa hän on ollut poliisin kanssa tekemisissä.

Lähestymiskielto on kielto, jolla siihen määrättyä kielletään ottamasta yhteyttä suojattavaan henkilöön. Sen noudattamista ei valitettavasti voi käytännössä valvoa, vaan se toimii lähinnä ”henkisenä” pelotteena kieltoon määrätylle. Sinällään se on kieltona teoriassa aika iso kielto, sillä sillä supistetaan ihmisen oikeutta liikkua ja elää vapaasti. Niin kornilta kun se kuulostaakin tällaisessa tapauksessa.

Suojattavan henkilön tulisi aina rikosilmoitus, kun siihen määrätty rikkoo kieltoa. Jos hän rikkoo niitä usein, voidaan tälle määrätä siitä rangaistus, jopa vankeutta lähestymiskiellon rikkomisesta. Käsitykseni mukaan vankeutta ei vaan yleensä anneta muutamasta lähestymiskiellon rikkomisesta, vaan niitä tulisi olla enemmän. Yleensä noi käsitellään alkuun sakkojuttuina.

Poliisi ei voi tehdä asiassa muuta kuin tutkia lähestymiskiellon rikkomisjutut sekä tarvittaessa mennä paikan päälle, jos suojattava henkilö pyytää apua silloin, kun kieltoon määrätty henkilö rikkoo kieltoa eli on esimerkiksi oven takana. Akuuteissa tilanteissa. Poliisi ei kuitenkaan voi olla suojattavan oven takana passissa odottamassa tätä kieltoon määrättyä henkilöä 24h eikä ennustaa etukäteen, milloin hän päättää rikkoa lähestymiskieltoa tai seurata tätä kieltoon määrättyä 24h. Tai ennustaa, onko tällä kieltoon määrätyllä laitonta asetta vai ei. Sitä voi sitten miettiä, että pitäisikö lakia ja rangaistuksia muuttaa esim. siten, että heti ensimmäisestä tappouhkauksesta joutuisi linnaan vaikkapa viideksi vuodeksi?

Valitettavan usein lähestymiskiellolla suojattu henkilö "vesittää" itse lähestymiskiellon tarkoituksen sillä, että hän suostuu olemaan tekemisissä kieltoon määrätyn kanssa ja monet ex-pariskunnat "rakastuvat" uudestaan, vaikka toinen osapuoli olisi aiemmin tehnyt vaikka mitä tai uhannut vaikka millä. Vähän kuten Matti ja Mervi.

Itse olen sitä mieltä, että jos joku lähtee hakemaan lähetysmiskieltoa toiselle ihmiselle, tulisi hänen myös itse sitoutua asiaan. Eikä siis toimia kiellon määräämisen jälkeen niin, että jos kieltoon määrätty on mukavalla päällä, niin sitten hänen kanssaan voi hänen kanssaan tekemisissä ja jos on huonolla päällä, niin kutsutaan poliisi paikalle ja tukeutua siihen, että on olemassa tuo käräjäoikeuden määräämä lähestymiskielto. Minusta tämä on järjestelmän hyväksikäyttöä.

Jos tällainen käy ilmi, voi käräjäoikeus käsitykseni mukaan purkaa lähestymiskiellon eikä ainakaan välttämättä jatka lähestymiskieltoa vanhan loputtua. Ymmärrettävää on tietysti joissain tapauksissa "pakolliset" tapaamiset silloin, kun pariskunnalla esimerkiksi on yhteisiä lapsia, mutta ne asiat ovat yleensä huomioitu erikseen kiellon sisältöä määriteltäessä.

Tässäkin tapauksessa tämä entinen naisystävä ja Shkupolli olivat ilmeisesti tekemisissä keskenään lähestymiskiellosta huolimatta, jos naisen naapurin sanaan on luottaminen:

Surmatun naapuri: Asunnosta kuului vain vaimeita ääniä
02.01.2010 07:37

Ibrahim Shkupolli surmasi entisen naisystävänsä tämän asuntoon kenties jo ennen kuin meni Selloon ja ampui neljä naisen työtoveria.

Surmatun naapurissa asuva pariskunta kertoi IS:lle, ettei asunnosta kuulunut mitään ääniä aamun jälkeen.

Heräsin kahdeksalta ja ryhdyin keittämään kahvia. Silloin sieltä kuului ääniä, joita on vaikea kuvailla. Kolinaa ja ropinaa, kertoo naapurissa asuva nainen.

Puoli yhdeksän jälkeen hän kuuli asunnon oven käyvän ja jonkun kiirehtivän portaita alas lähes juoksevin askelin.

Sen jälkeen oli hiljaista, kunnes yhdentoista aikoihin rappukäytävään tuli joukko rynnäkkövarusteisiin pukeutuneita poliiseja.

Pitkään he yrittivät päästä asuntoon, naapurissa asuva mies kertoo.

Shkupolli oli tuomittu lähestymiskielto naiseen, mutta naapurin pariskunnan mukaan he olivat jälleen hyvissä väleissä. Pariskunta oli nähnyt Skhupollin ja naisen palaamassa yhdessä lähikaupasta viime tiistaina.

Lähde: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1846481

Tästä tapauksesta oli joku jo aiemmin maininnutkin tässä ketjussa.
Ei varmaankaan liity asiaan, mutta pisti silmään kun threadin aloittajan asuinpaikka on Espoo.

Anonymiltä hyvää tekstiä.

Elikä tässä tapauksessa nainen itse antoi miehen rikkoa lähestymiskieltoa, joka johti tähän mylläkkään? Jos noudatettaisiin paremmin tätä lähestymiskieltoa, ei tämmöistä (eikä Matti-Mervi puukotuksia) pääsisi tapahtumaan.

Syyllisiä en siis hae, vaan syytä ja sitä miten tämmöisiä voitaisiin ennakoida. Luultavasti ei mitenkään mutta pakkohan se on spekuloida, kun on niin sairasta tämä maailman meno.

Ja anteeksi Hipalle, että syyllistän sitä joka on uhri.

Lähestymiskielto ei taida oikein tepsiä kovemman linjan tyyppeihin, jotka ovat päättäneet vahingoittaa toista ihmistä. Se toiminee lähinnä peloitteena ihmisille, jotka ovat joskus kiukuspäissään tai kännissä uhanneet jotain ihmistä.

Menee offtopiciksi mutta vastataan nyt.

Tämä päätelmä ilmeisesti syntyi nimim. Plutin mielipiteistä, ja koskee nyt mielestäsi Pakkotoistoa ylipäätään? Kuka nyt yleistää? Mielestäni esim. tekijän uskonto on ollut yllättävänkin vähän esillä keskustelussa.
Herra lukee ja vertaa vaikka mamukeskustelua ja kouluampumiskeskusteluja aselakikeskusteluihin, joissa molemmissa käytetään tätä argumentointityyliä suhteellisen härskisti. Mun kommenttihan ei tarkoita pelkästään tätä keskustelua, käytin ilmaisua "pakkotoistolla käytetään". Jos sinä et tätä trendiä näe niin sille minä en voi mitään, tällainen kuva mulle kuitenkin on tullut tässä vuosien saatossa.

Tätä pelkäsin, tunsin pari uhreista. En taida olla ainoa tällä forumilla...
Nyt viittii kirjoittaa kun tää ei ole enää pelkästään mamu-keskustelu.
Onneksi se pökö ei ollut suomen kansalainen. Ois tietenkin äänestänyt vihreitä tai rkp:ta. hymytön hymiö
Eipä tähän muuta jaksa

Herra lukee ja vertaa vaikka mamukeskustelua ja kouluampumiskeskusteluja aselakikeskusteluihin, joissa molemmissa käytetään tätä argumentointityyliä suhteellisen härskisti. Mun kommenttihan ei tarkoita pelkästään tätä keskustelua, käytin ilmaisua "pakkotoistolla käytetään". Jos sinä et tätä trendiä näe niin sille minä en voi mitään, tällainen kuva mulle kuitenkin on tullut tässä vuosien saatossa.

Argumentointityylin suhteen olen jossain määrin samaa mieltä, mutta se johtuu lähinnä siitä että esim. maahanmuuttokeskustelu on pitkälti Rankkurin, Daven, Poron ja muutaman muun keskinäistä vääntöä. Yritit tuossa aika selvästi käyttää jonkinlaisena geneerisenä ad hominemina kanssasi eri mieltä olevia kohtaan tuota asiaa, mihin tämä keskustelu tai edes tämän ketjun keskustelijat eivät varsinaisesti kuulu. Tuo aselakihomma lienee suora viittaus siihen, että oletat jossain tai täällä olevan jonkun ryhmän, joka jakaa suoraan Halla-ahon mielipiteet. Mitä olen esim. tuota Homma-forumia lueskellut, edes siellä ei tunnu olevan mitään hegemoniaa aselakien puolesta.

Kyllä niitä "kuvia" varmasti syntyy itse kullekin kun lukee vähän riveiltä ja enemmän rivien välistä. Aika yleisen kuvan mukaan toista mieltä olevat olevat natseja ja toisen yleisen käsityksen mukaan jotain muuta mieltä olevat vihervasemmistolaisia ituhippejä.

"Geneerinen ad hominem argumentti" - tämä olikin ihan uusi termi mulle. Henkilökohtaisuuksiin menemisen yleistäminen vai? Miten tämä toimii? Onko tämä sama jos sanon: "Vitun turkulaiset!"

Se voi olla hiukan samantyylinen, siinä kontekstissa että sitä yritetään käyttää perusteluna esim. jollekin Turussa tapahtuneelle, ja siten että "Turkulaiset" on itsessään yleistys, joka pohjautuu joidenkin turkulaisten tekosiin, kuitenkaan nimenomaiseen tapahtumaan viittaamatta.

Elikä tässä tapauksessa nainen itse antoi miehen rikkoa lähestymiskieltoa, joka johti tähän mylläkkään? Jos noudatettaisiin paremmin tätä lähestymiskieltoa, ei tämmöistä (eikä Matti-Mervi puukotuksia) pääsisi tapahtumaan.

Mä en pidä tätä aisaa ihan näin yksinkertaisena. En usko, että tätä tapahtumaa olisi voitu välttämättä estää (tai mistäs sitä näin jälkikäteen tietää), vaikka nainen olisi noudattanutkin lähestymiskieltojuttua omalta osaltaan paremmin, mutta joissain tapauksissa tällainen toimisi ennaltaehkäisevässä mielessä joidenkin ihmisten kohdalla. Kyllä tuo Shkupolli olisi tappanut muutenkin, jos hän näin oli päättänyt. Mustasukkaisuudesta sairas ja omistushaluinen ihminen tekee pahimmillaan mitä haluaa lähestymiskielloista huolimatta.

Lähestymiskielto ei taida oikein tepsiä kovemman linjan tyyppeihin, jotka ovat päättäneet vahingoittaa toista ihmistä. Se toiminee lähinnä peloitteena ihmisille, jotka ovat joskus kiukuspäissään tai kännissä uhanneet jotain ihmistä.

Samaa mieltä. Niin kutsutuille "normaaleille" ihmisille se ehkä toimiikin, mutta ei sairaille tai linnaa/viranomaisia pelkäämättömille.

Mä en pidä tätä aisaa ihan näin yksinkertaisena. En usko, että tätä tapahtumaa olisi voitu välttämättä estää (tai mistäs sitä näin jälkikäteen tietää), vaikka nainen olisi noudattanutkin lähestymiskieltojuttua omalta osaltaan paremmin, mutta joissain tapauksissa tällainen toimisi ennaltaehkäisevässä mielessä joidenkin ihmisten kohdalla. Kyllä tuo Shkupolli olisi tappanut muutenkin, jos hän näin oli päättänyt. Mustasukkaisuudesta sairas ja omistushaluinen ihminen tekee pahimmillaan mitä haluaa lähestymiskielloista huolimatta.

Samaa mieltä. Niin kutsutuille "normaaleille" ihmisille se ehkä toimiikin, mutta ei sairaille tai linnaa/viranomaisia pelkäämättömille.

Olisikin liian helppoa kyllä, jos se olisi niin yksinkertainen. Valitettavasti meillä kaikilla on omat aivot ja niiden mennessä rikki - tapahtuu pahimmillaan tämmöistä.
Eli siis linnaan olisi pitänyt pistää tämä mies jo kolmannesta varoituksesta. Eli siis niistä ampumaase ja väkivalta hässäköistä mitä hänellä oli.

OT. Kiinahan toimii toisaalta ihan hyvin, siellä olisi jo ajat sitten päästetty päiviltä tämmöiset hullut :D (huumoria, mustaa, ei taida toimia)

Mun mielestä nää vertaukset Myyrmanniin, Kauhajokeen ja Jokelaan on niin säälittävää tekosyiden etsintää ku ikinä olla voi. Myyrmannista ei tiedetä oikein vieläkään, mikä se jätkän tarkoitus oikein oli. Jokelassa oli jäänyt napit ottamatta. Kauhajoki yhdisti nämä kaksi edellistä siten, että kyseessä oli käytännössä vielä keskenkasvuiset miehet eikä mikään yli nelikymppinen, elämää kokenut mies. Dopey sentään yritti pysyä oikeassa ikäluokassa. Pieleen meni kuitenkin siinä, että Björkqvist todettiin pälliltään terveeksi. Sitä paitsi jos Ibrahimin olisi istuttanut Björkqvistin paikalle, niin se olis varmaan tappanut akkansa lisäksi koko sen akan suvun. Valjakkala kyllä on tutkimusten mukaan (lähde: wikipedia) latvabee, teki kuitenkin oman temppunsa 23-vuotiaana.

Mihin vertaajat etsii tekosyitä? Mitä tekosyitä? Jokelan tapaus oli ihmisvihaaja. Ei ole olemassakaan nappia, joka parantaisi ihmisvihan. Kauhajoen tekijällä oli myös vastaavaa historiikkia kuin Jokelan tekijällä. Iällä ja elämänkokemuksella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, jos jollain napsahtaa päässä. Björkvistin teko oli äkkipikaistuksissaan tehty (niin kuin hyvin monet perheväkivaltatapot), joten sitä ei voi mitenkään verrata suunnitelmallisiin tekoihin.

Selvästikään et tiedä perheväkivaltakuvioista paljoakaan, koska tuo ontuu erittäin pahasti selityksena sille väitteelle, että kohteen käytös vaikuttaa perheväkivallan tapahtumiseen. Yleensä se menee niin, että se on ihan sama, mitä se kohde tekee. Tekijä löytää aina jonkun syyn vetää lättyyn. Usein kohteet kuvittelee, että omalla käytöksellään voivat lopettaa väkivallan, että jos vaan osaisivat käyttäytyä oikein, mutta se ei mene niin. Aina löytyy joku syy, että voi suuttua.

Ja kyllä nää omistushaluiset ihmiset osaavat vetää oikeista naruista. Taitavia manipuloimaan toisia ihmisiä, varsinkin heikkotahtoisia. Ja sellasiahan ne monesti kumppanikseen hakee. Oli muuten tappanut tämän ex-ystävänsä puukolla, liekkö kuulustellut ensin? Loput sitten veti teloitustyyliin.

Ja aina löytyy syy avata ovi lähestymiskieltoiselle ex-miehelle.

Sä et voi silti perustella tuolla sitä, että on jonkun naisen syytä, että saa tänään kotona turpaansa siksi, kun ruoka oli väärän lämpöistä.

Sä et voi silti perustella tuolla sitä, että on jonkun naisen syytä, että saa tänään kotona turpaansa siksi, kun ruoka oli väärän lämpöistä.

Jostakin syystä sitä vääränlämpöistä ruokaa pitää kuitenkin tarjota.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom