Selkätreenin yleisin virhe - menee hauiksille + treenaatko lihasta vai liikettä ?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Meneeköhän tässä nyt ristiin, ohi ja yli kilpabodarin ja "tavallisen" salijantterin tavoitteet? Esim. Olmala aikoo ilmeisesti ns. räjäyttää pankin seuraavissa kehokisoissaan ja suhtautuu treeniin sen edellyttämällä tavalla. Tuolla tietotaidolla ja harjoitteluintensiteetillä odotukset on ainakin hinattu korkealle.

Meillä taviksilla tavoite on, tai ainakin, imo, pitäisi olla, voiman, lihasten ja toimintakyvyn kombo. Esimerkkinä voisi mainita vaikka tuon keskivartalon. Moni bodari ilmoittaa, ettei treenaa sitä lainkaan. Muille ihmisille (ja urheilijoille) keskivartalo on yksi kaikkein tärkeimmistä harjoittelukohteista ja isoista lihaksista on lähinnä haittaa.
Väitän, että ylivoimaiselle enemmistölle ainakin nuorissa miehissä voiman kehitys on se joka motivoi. Jos ei penkkitulos ala paranemaan, homma voi jäädä siihen. Myöhemmin alkaa sitten varsinainen bodaus kiinnostamaan, jos alkaa. Näin vanhemmiten kropan toiminta ja suorituskyky alkaa merkitsemään yhä enemmän. Eli parempi kivuton kroppa kuin isot lihakset/isot painot.

Leuanveto on hemmetin hyvä yleisliike kaikille (ja yleensä sellaiset joissa kropan lihasten pitää toimia yhteistyössä, esim rive). Mutta totta hemmetissä kilpabodari ajattelee eri tavalla ja keskittyy niihin eristäviin hauisliikkeisiinsä.

Käytänpä jälleen kerran itseäni esimerkkinä; nyt kun treenejä tulee viikkoon se kolme, max 4kpl, olen tehnyt hauista treenatessani välillä treenin loppuun esim. 1-2 sarjaa ylätaljaa hauis"säädöillä" ja sen päälle vielä kokeillut pari sarjaa, montako leukaa menee vastaotteella tai vaikka "hammerina" (en tiedä mikä tuon otteen nimi on leuanvetotangossa) hauiksiin keskittyen. Hyvin toimii. Tekisinkö noin, jos treenejä olisi enemmän ja saisin sitä kautta enemmän hyötyä palautumiseen siitä, että minimoin epäsuoraa rasitusta: en varmaankaan tekisi. Kaikki riippuu aina paitsi siitä, mitä liikkeellä halutaan saavuttaa, myös kokonaisuudesta minkä sisällä toimitaan, ja mikä sen myötä on hyödyllistä.

Viimeksi muokattu:
Munakas sanoi:
Jännä juttu, että puhut paljon sen "kovaa" treenamisen puolesta, mutta sitten jätät kuitenkin jonkun liikkeen tekemättä, koska se rasittaa kroppaa liian kokonaisvaltaisesti

Sä väität nyt että pitäs tehdä ihan kaikki maailman liikkeet että se voitas laskee kovaa treenaamiseks? Kerro nyt mulle jumalauta et miten se yks liike voi määrittää sen että onko treeni kovaa vai ei? Kai nyt ihminen saa ite päättää et minä päivänä se aikoo minkäkin lihaksen treenata. Ja jos tässä on joku mekanismi et selkä ei kasva hyvin ellet samalla liikkeellä rasita persettä ja takareisiä niin pliis jaa se tähän äläkä heitä mitään brosciencee ja samalla hengenvedolla syytä muita "bodaarilogiikasta". Se jos mikä on tekopyhää.

Jos joku meinaa oikeasti kasvattaa selkää toistoleuanvedon pystyllä räpiköintitekniikalla, niin toivotan onnea matkaan.

Kysymys oli leukojen tekemisestä hauiksia varten, eikä selän kasvattamisesta? Kyllä selkää varten pystyy tekemään vaikkapa niitä muunlaisia leukoja. En näe siihen estettä.

Ottakaa nyt vitun Bonoilijat happea, luovuttakaa Unicefille 10e tilisiirtona ja ottakaa kuppi reilunkaupan teetä.

Kävin samanlaisia debatteja junnuna hiekkalaatikolla, ne menivät jotenkin näin: ”mun isä on paljon voimakkaampi ku sun isäs!”

Ulkona on kaunis ilma.

Eikö isojen perusliikkeiden idea ole nimenomaan se, että siinä työskentelee moni lihas samaan aikaan? Eikö ole esimerkiksi järkevää ajatella rakentavansa treenin siten, että tekee kyykkyä ja välitysten/omien vahvuuksien mukaan sitten katsoo sen lopputreenin? Jos takakyykky ottaa vahvasti takareisiin ja pakaraan, keskittyy vähän enemmän seuraavissa liikkeissä etureisiin (esim. hackilla). Itse en lähtisi kyykyssä tietoisesti pyrkimään kohdentamaan lihastuntumaa vain yhteen paikkaan, kun käsittääkseni ideana on nimenomaan se, että liike tuntuu laajalla säteellä.

Oli vain oma mielipide, en todellakaan ole asiantuntija.

Juu ja hauiksille pystyy tekemään hauisliikkeitä. ;)

Kyllä ehdottomasti ja kannattaakin tehdä, etenkin jos jostain syystä vastustaa perinteisten leukojen vetämistä. :) Itse pystyn tekemään monenlaisia leukoja. Viimeksi tein sivuttain ja toinen käsi vain kevensi! Se se vasta olisi ollut kauhistus tosibodarille, että mikä ihmeen lihas siinä muka eristetään, nyt menee aivan VÄÄRIN. :woot: Olisin joutunut selittämään, että nyt en treenaa keskitettyä hauiskääntöä enkä edes selkää, vaan harjoittelen vain yhden käden leukaa varten, koska vaikka en sitä saa, liikkeestä on toiminnallista hyötyä johonkin muuhun elämässä. Ja samalla tosiaan kävi niin hassusti, että myös kädet siinä rasittuivat. Kovin montaa en jaksanut. Kyllä siinä olisi muuten ollut selkä pilalla, mutta luojan kiitos edellisenä päivänä oli jo latsit saaneet rasitusta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Zabo: oldmasterin viesti ylempänä käytännössä selittää miettimäsi asian. Kuvailemasi treenityyli on oikein hyvä, sitten kun puhutaan spesifisti vaikka juuri kehonrakennustreenistä, lähestymistapa voi ollakin erilainen. Tai treenaajan iästä, kokemuksesta, treenityylistä ja vaikka mistä riippuen välillä samanlainen ja joskus erilainen. Tapoja on monia, erittäin eristävä treeni varmasti kehonrakennuksessa usein hyödyllistä.

Joillakin on sellainen päähänpinttymä, että olisi hyvä idea sotkea selkätreeniin tavallinen toistoleuanveto, joka ei ota kunnolla oikein mihinkään. Kunhan leuka käy tangon yläpuolella – viis siitä, vaikka rinta ei ole pystyssä ja liike likimainkaan selällä. Mutta silti paras liike ikinä, koska moninivelliike. Jos joku meinaa oikeasti kasvattaa selkää toistoleuanvedon pystyllä räpiköintitekniikalla, niin toivotan onnea matkaan.
Mistä tuo räpiköinti tuohon tuli..? Ei varmasti kukaan meinaa kasvattaa selkää millään räpiköinneillä? Mutta en ainakaan itse saa vastaavalla kuormalla, millään muulla liikkeellä kuin vastaotelisäpainoleuvanvedolla vastaavaa kuormitettua venytystä latseille siten, että liikkeen saa vielä suoritettua hyvällä tekniikalla. Kovat domssitkin monesti saa selkään, varsinkin, jos ei ole vähään aikaan tehnyt.

Se, että se ottaa samalla hauiksiin, ei ole mielestäni yhtään huono juttu, varsinkin jos ne tehdään samassa treenissä. Kellään tuskin on liian isot hauikset tai kokonaiskuormitus tällöin tulisi esteeksi. Tosin kyllä vastaoteluoissakin halutessaan saa selän melko hyvin eristettyä.

Lisäksi kannattaa huomioida, että selässä on aika monta muutakin lihasta kuin pelkästään latsit. Eri otteilla nämä sitten kuormittuvat eri tavalla. Itse kun en ole lavoille kiipeämässä, niin kysynkin voiko olla jotain hyötyä, kun samalla treenaisi niitä muitakin lihaksia siellä selässä, jolloin siellä olisi enemmän sitä muhkuraa kuin pelkät isot latsit?

Mistä tuo räpiköinti tuohon tuli..? Ei varmasti kukaan meinaa kasvattaa selkää millään räpiköinneillä?

Lisäksi kannattaa huomioida, että selässä on aika monta muutakin lihasta kuin pelkästään latsit. Eri otteilla nämä sitten kuormittuvat eri tavalla. Itse kun en ole lavoille kiipeämässä, niin kysynkin voiko olla jotain hyötyä, kun samalla treenaisi niitä muitakin lihaksia siellä selässä, jolloin siellä olisi enemmän sitä muhkuraa kuin pelkät isot latsit?
Leukoja nyt näkee vedettävän yleensä niin kauhealla tekniikalla, että siitä se räpiköinti tuli. Testaapa laittaa V-kahva leuanvetotankoon kiinni ja vedä sitten rinta kiinni (tai niin lähelle kuin menee) kahvaa. Joudut toki muuttamaan painopistettäsi takaviistoiseksi. On aika lailla kokonaisvaltaisin leuka mitä pystyy selälle tekemään.

Leukoja nyt näkee vedettävän yleensä niin kauhealla tekniikalla, että siitä se räpiköinti tuli. Testaapa laittaa V-kahva leuanvetotankoon kiinni ja vedä sitten rinta kiinni (tai niin lähelle kuin menee) kahvaa. Joudut toki muuttamaan painopistettäsi takaviistoiseksi. On aika lailla kokonaisvaltaisin leuka mitä pystyy selälle tekemään.
Tuopa kuulosta testaamisen arvoiselta jutulta.
Ja kun tämä ketju on saatu oikeaan paikkaan niin odotan keskustelua jossa toiset treenaa ojentajia pelkällä penkkipunneruksella...

Ei kai sternum-leuat mikään uusi keksintö ole? Toki v-kahva nyt on yksi variaatio siitä. Mielestäni helvetin hyvä liike myös aktivoimaan siinä samalla lapojen lähentäjiä. Todella harvoin noita näkee, huomattavasti raskaampi liike kuin siistilläkin tekniikalla tehdyt perusleuat.

Ja kun tämä ketju on saatu oikeaan paikkaan niin odotan keskustelua jossa toiset treenaa ojentajia pelkällä penkkipunneruksella...
Hep! Eilen tein suoran ojentajatreenin ekan kerran varmaan puoleen vuoteen. Mutta mä en bodailekaan, eikä siinä mielessä kiinnosta tippaakaan mikä on paras ojentajaliike. Ei ne silti pienentymään ole päässyt kun penkkiä tulee 3-4 kertaa viikossa. Ehkä jopa päinvastoin.

Hep! Eilen tein suoran ojentajatreenin ekan kerran varmaan puoleen vuoteen. Mutta mä en bodailekaan, eikä siinä mielessä kiinnosta tippaakaan mikä on paras ojentajaliike. Ei ne silti pienentymään ole päässyt kun penkkiä tulee 3-4 kertaa viikossa. Ehkä jopa päinvastoin.
Sullahan on ollut ojentajat friikki-isot niin kauan kuin mä muistan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom